• Skrollansmamma

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Texten längst ner är ett inklipp från ett tidigare inlägg för att förklara vår situation.

Jag skickade detta till patientnänmden för att jag tyckte vi hade blivit felbehandlade och det resulterade i ett samtal från klinikchefen på RMC Malmö - den vidrigaste människan jag mött i hela mitt liv!!

Han ringer mig för att tala om att de har inte gjort något fel- alla män med nedsatt spermiekvalitet utreds via en androlog??? Vilken j-vla skitsnack!!!! Jag lyssnade mest på hans bortförklaringar och sedan ställde jag några frågor som han undvek att svara på. Vi har tidigare fått veta att våra chanser att lyckas på egen han var mindre än 1%. Sedan säger han följande:
    - Jag har sett kvinnor som blivit gravida med sämre spermprov än din mans- så du kanske inte är den mest fertila kvinnan här i världen...
    Jag frågade- så du tror det är fel på mig (torts att jag är utredd till höger och vänster utan att de hittat något fel på mig) och han svarar- ja det är det säkert!

Jag höll på att smälla av, ja sa med ironi i rösten- TACK för din enorma vänlighet, sedan slängde jag på luren i örat på honom. Jag blev så jävla pissförbannad att jag inte visst evad jag skulle ta vägen!!

"Angående det vi pratade om att ev utreda/förbättra mannens simmare. Min man har ett pungåderbråck. När vi fick svar på hans spermaprov och fick besedet att det var IVF som gällde skickades en remiss till IVF samt en remiss till androlog från min gynka. Skitbra tyckte vi- att de även skulle kolla min man. Detta ledde till att vi INTE FICK stå i IVF kö i landstinget förrän han var utredd. Piss tyckte vi som väntat länge nog så vi vända oss privat. Nu ett försök senare och 30 tusenlappar fattigare (som som tur var lyckades!) har min man fått ett besök exakt 3 månader efter remissen skickades. Han var hos andrologen igår och hade förberett sig med en massa frågor. När han kommer dit säger andrologen- det är inte hit du ska, det har nog blivit fel!?!?! Andrologen jobbar inte med sådant utan han ska minsann till en UROLOG! Sedan sa han att för min del skickar jag er till IVF nu. = vi har allstå "väntat" HELT i onödan på detta!! Nu bryr jag mig inte och är superglad att vi gick privat, men hade vi väntat hade jag varit skogstokig nu!! Det går nog inte att beskriva hur arg jag hade varit!

Hur som helst, han skickas nu till en urolog för undersökning. Enligt andrologen gör man inget åt hans bekymmer ur fertilitetssynpunk- man gör IVF. Nu är det så att min man har lite besvär av bråcket och vill ha det väck i alla fall. Adrologen sa att han skulle diskutera med urologen, i vissa fall KAN det förbättra och i enstaka fall tom försämra spermiekvaliteten."
  • Skrollansmamma
    anmaelli skrev 2011-03-09 20:50:24 följande:
    ÅH! Först och främst...

S T O R T grattis till Aurora79 och IShotMyMan!
    Så himla bra, det verkar som det är en turtråd jag skapade :) Nu är det vi andras tur!
    Jag har precis mailat kliniken angående det här med tiden för min mens start....

En annan sak jag passade på att fråga är det här med att förvara puregonet kallt. hur viktigt är det eg? Jag är bortrest med jobbet ett par dagar per vecka (därför jag är dålig på att skriva här emellanåt) och hur löser man då det när man bor på hotell? Känner inte direkt för att be de förvara det åt mig.... vet ni? Sprutar man bara en gång per dag?

villsågärna, din berättelse är verkligen hemsk. Jag förstår att du blev förbannad, det hade vem som helst blivit!!!! Ska ni gå vidare på något vis med det?
    Jag har aldrig känt mig så förnedrad som när han sa att det säkerligen var mitt fel att vi inte lyckades, trots att min mans spermier är urkassa. Vi fick höra av läkare att våra chanser att lyckas på egen hand var mindre än 1% och trots det "skyllde" han våra problem på mig. Jag skulle gärna anmäla honom på något sätt, vet bara inte var jag ska vända mig..

Igår var jag på vårt första UL och fick se den lilla/e och ett hjärta som slog, håller alla mina tummar för att ni andra ska få göra det snart som bara den!!!!
  • Skrollansmamma
    phillie10 -

Problem - få och slöa spremier. Lyckades med ISCI första försöket. Vi fick ut 9 st ägg och fem befruktade, ett till mig inget till frysen.

Vad gällde urolog/androlog så sa andrologen att det är inte sådant som han jobbar med (alltså ta bort pungÅDERbråck (alltså inte pungbråck). Andrologen förklarade att de absolut inte opererar det ur fertilitetssynpunk. Om man vill ta bort det så är det hos en urolog. Min man har lite besvär av det när han tex springer, det är ganska stort och det gör ont. Som jag förstod det, nu har han ju inte kommit till en urolog ännu, så KAN en operation förbättra kvaliteten och i vissa tom försämra den. Nu väntar vi på till till urologen för ev operation/utlåtande.
  • Skrollansmamma

Jag har känt mig ogravid jättemånga dagar och varit orolig för det. Mitt illamående kom först nu i v 8 och det kommer o går även nu. Ömma bröst har ja nu inte känt av på två dagar. Man blir sjukt nojig hela tiden, när växtvärken börjar knaka blir man rädd att det spänner där nere på fel sätt osv.. Sån är jag i alla fall, man vill ju gärna behålla det Lill* livet...

• Skrollansmamma
    Bottis skrev 2011-03-10 08:33:55 följande:
    Ja, man oroar sig hela tiden. Jag kan inte slappna av. Jag skulle vilja slappna av. Är på 4+0 i dag, v. 5 och hoppas att pyret sitter kvar och att ett hjärta börjar picka denna vecka.

Har ni varit på VUL, mitt minne sviker mig...
    Ja vi var på UL i tisdags och såg ett litet hjärta som tickade på fint, det var en sjuk känsla! Men trots det är jag orolig idag för nu mår jag inte illa längre...
  • Skrollansmamma

Tack för fina grattis, jag ska hålla alla tummar att ni alla är där så snart som möjligt! Det känns så orättvist att inte alla kan få plussa, fan!

Stora kramar till alla superstarka kämpar!

• Skrollansmamma

Hej anlijoos!

Håller alla tummar för er! Har ni kollat alla hotell? Lkpg är min hemstad o jag tycker nån borde ha ett rum! Frimurarhotellet, stora hotellet, scandic?

Lycka till!

Kram

• Skrollansmamma

Tänkte bara skriva mina erfarenheter gällande proggisarna. Jag tog mina tre gånger per dag, men låg aldrig ner förutom på kvällen. Nån gång ramlade vaggisen ut o då stoppade jag in en till. Så jag fick nog inte ut 100% av mina men det gick ju ganska bra ändå :) är i v 17...

Jag fick aldrig den informationen från kliniken.

Lycka till alla

• Skrollansmamma

Bra :) jag tycker absolut man ska försöka göra exakt som de säger, men eftersom alla kliniker säger olika säger det att det inte är sååååå viktigt tycker jag. Man ska inte stressa för mkt, vissa detaljer går ju inte att få ihop pga tex jobb. Jag tror det kommer gå toppen!! Håller tummarna!

Jag ser nu fram emot det stora UL om två veckor... Då ska vi även kolla om det är en liten flicka eller pojke.

Snaaart är vi alla där! Alla vi SKA ha bebis, så är det bara!!!!

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI