• Skrollansmamma

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Jag och min man ska göra IVf nu, skall börja spraya 24/12.

Min mans spermier är slöa och få så det såg inge vidare ut att lyckas på naturlig väg. Vi skall också göra microinjektion (ICSI) Jag är supernervös för hela grejen, men samtidigt hopfull. Hur känner ni andra inför detta?

Jag är själv 28 och min man är 29. Hur gamla är ni?
    Såvitt vi vet så fungerar jag som jag ska, inga tecken visar på något annat iaf så det är ju alltid något. Är det någon som vet hur chanserna ser ut om man är hyfsat ung och frisk i övrigt, bara dåliga spermier (skall tilläggas att det finns ok spermier hos min man)?

• Skrollansmamma
    MariaMiia skrev 2011-01-04 23:41:40 följande:
    Hej,

Åh vad spännande. Stort lycka till!

Jag är 33år och både jag och min sambo är under utredning nu. Hittills är det precis som i ert fall mannens spermier som är få och slöa, men de finns där. Det vi har hört är att ett försök på tre lyckas genom IVF/ICSI. Alltså ca 33% chans till graviditet.

Jag är också nervös inför detta men är otroligt tacksam för att hjälpen finns. Hur går det för er? Hur långt har ni kommit nu?
    Det är så skönt att få prata med andra i samma sits tycker jag!

Jag sprayar för fullt, vi kör ju den långa varianten. Nästa besök blir om ca två veckor för VUL där man ska se att jag är helt nedreglerad. Sedan får jag förhoppningsvis börja stuimulera för att få fram förhoppningsvis användbara ägg. Det är mycket väntan nu men visst är det spännande! 33% chans är ju inga jättebra odds men vad gör man..

Jag har fått alla möjliga konstiga biverkningar av sprayet, känner mig väldigt hormoniell.

Hur långt har ni kommit i er utredning?
  • Skrollansmamma

Hej

Är risken för missfall verkligen större med ICSI- metoden? Det har jag inte hört?

anlijoos: Jag skall spraya i ca två veckor till sedan är det besök för att se att jag är nedreglerad. Om jag är det är det dags för sputor och då får man ett datum för ÄP. Förhoppningsvis om allt går som det ska blir det ÄP för vår del i slutet av denna månad.
    Biverkningarna jag har fått är - ont i axlar och leder, huvudvärk, ömma bröst samt hjärtklappning. Alla sitter inte i hela tiden det kommer och går. Huvudvärken är väl det som hänger med nästan hela tiden skulle jag säga..

MariaMia: Jag har varit sövd och det är ganska skönt, oroa dig inte för det! Det som kan vara lite besvärligt är att man kan må illa när man vaknar men det finns medicin mot det du kan be om! Jag tycker det tråkigt att du ska behöva tänka på detta nu, hoppas det går smidigt! Hör gärna av dig och berätta!

Det här med att känna sig otålig känner jag igen. Det känns som att vi har väntat så länge på att bli gravida! Och nu när vi äntligen kommit igång med sprayningen känns det som en evighet, trots att man "bara" sprayar i en månad. Var på IKEA en sväng idag, där gick det bara runt en massa gravida kvinnor som säg lyckliga ut. Det är så jobbigt att det är det enda man ser tycker jag!

Ha en skön kväll alla!

• Skrollansmamma

Jag försöker att inte läsa för mycket om oddsen. Vi frågade på kliniken men man får ju inga direkta svar. Vi har väl oddsen på vår sida då vi båda är unga (29 resp 30år). Vi är båda normalviktiga och lever hälsosamt.

Jag har tagit treo och alvedon mot huvudvärken men det hjälper inte. Jag tror att den hormoniella huvudvärken är svår att medicinera bort.

Jag har inte varit sjukskriven ännu. Jag började till råga på allt ett nytt jobb nu i januari, trivs inte alls och det känns verkligen jättejobbigt! Jag jobbar på vikariat och det är sjukt jobbigt. Där jag är nu trivs jag inte alls, varken med uppgifterna eller kollegorna. Jag letar nya jobb, men hur mycket energi har man till det egentligen?? Jag vill ju bara kunna fokusera på IVF:en nu, jobb känns så oviktigt just nu!

Hur har du det privat? Har ni det bra tillsammans?

• Skrollansmamma

Nej hade jag haft ett val hade jag inte bytt jobb nu! Fy det är verkligen inget bra att vara ny på en arbetsplats i den här situationen.

Vi har det mycket bra tillsammans, vi är nygifta sedan ett halvår så vi njuter av det. Vi har också varit tillsammans ett tag och vet väl var vi har varandra. Men visst är det påfrestande för realtionen. Sexlivet påverkas och när man nu är konstans hormoniell så tär det på humöret. Men vi kämpar på och tar hand om varandra så gott det går! Vi pratar mycket och det tror jag är viktigt.

Har du berättat för din chef? Har ni berättat för familj?

• Skrollansmamma

Ja vi har faktiskt berättat för familj och jag för mina närmaste vänner. Vi tyckte det var skönt då alla runtomkring oss frågade när vi skulle ha barn, om vi inte ville ha barn osv. Nygifta brukar vara = vilja ha barn. Jag tycker det är skönt att kunna ventilera med några få förutom min man. Men visst alla reagerar ju inte smo man önskar...

Vi försöker släppa sextvånget nu då vi inte behöver göra det för att göra bebis, jag tror det kommer att bli mycket bätre nu.

Nu sa vi mysa lite i soffan

Ha en skön kväll!

• Skrollansmamma

Hej hej

Hur går det för er?

Själv räknar jag ner dagarna till kontroll och ev start av stimulering! Igår låg jag helt utslagen med huvudvärk och näsblödingar. Har aldrig haft så ont i hela mitt liv. Idag känns det bättre och jag är på jobbet.

Är det någon som vet om det blir "lättare" under stimuleringfasen?

Jag vill så himla gärna att detta ska gå vägen!! Jag är så rädd att det ska misslyckas, just nu känner jag mig rädd för nästan allt.

kram på er

• Skrollansmamma
    mammabamma skrev 2011-01-12 12:31:20 följande:
    Hej på er
    Eftersom TS även efterfrågade erfarenheter tänkte jag att jag skriver en liten rad.
    Vi gjorde ivf mars-10 med ICSI pga sambon mkt få spermier. Jag tror man har ganska bra chanser vid ivf om det "bara" är det som är fel. Jag hade lite låga värden på äggreserven också så vi fick en 30% chans innan, efter ÄP ökade de till 50% då det gick bättre än förväntat med stimuleringen.
    Vi fick ut 4 guldägg varav 1 sattes tillbaks och 3 hamnade i frysen. Blev gravid första försöket, men det slutade i en ofostrig graviditet. Gjorde frysförsök 1,5 månad efter att vi upptäckte det (juni-10), och blev gravid även då och är nu i v. 33.

Önskar alla lycka till!! 
    Hej

Tack för att du delar med dig!
    Får man alltid en % sats hur goda chanserna är under förloppets gång? Hur ser man att äggreserven är låg? Är det blodprov eller ser man det på UL?

Grattis till din graviditet!
  • Skrollansmamma

Lite uppdatering från mig.

Var på klinken igår för kontroll. Allt såg bra ut hittils, jag var nedreglerad. Ikväll ska jag börja med sprutor och beräknad ÄP är ca 31 jan om allt går som det ska. Känns så spännande och nervöst!

Hur går det för er andra??

Kram

• Skrollansmamma
    anmaelli skrev 2011-01-18 13:25:56 följande:
    Hejsan!! Igår kom kallelsen för ett första möte om 3 veckor! Jag blev så glad nu är vi på gång igen!!
    Kul, grattis!
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI