• Lethe

Sfinkterruptur förra gången, snart dags för tvåan..livrädd!!

Hej.
    Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med denna tråd mer än att det kanske finns fler där ute som jag och att vi kanske kan stötta varandra på något vis.

MIn förra förlossning (flicka född -07) gick väl inte direkt som jag hade önskat. För att göra en lång historia kort gick jag sönder väldigt mycket och det tog låååång tid att bli bra (eller bra och bra men så bra som det kunde bli)..

Nu står jag inför ännu en förlossning och jag är livrädd att gå sönder igen. Har bf i mitten på november så snart är det dags. För varje dag som går blir jag mer nervös. Har pratat med en läkare pga detta men det samtalet gav inte mycket alls mer än att det kommer att stå i min journal att jag hade en sfinkterruptur grad 3-4 senast och att de skall kolla extra noga efteråt..
    Men jag hade skrivit in i mitt brev till förlossningen senast också att min största skräck (förutom att något går galet med barnet förstås) var just sfinkterruptur och det hjälpte inte.

Oj detta blev långt, sorry....men vad göra? eller är det bara att ta det som det kommer och hoppas på att slippa bli faecesinkontinent??

• Svar på tråden Sfinkterruptur förra gången, snart dags för tvåan..livrädd!!
  • Smultron81

Jag fick sfinkterruptur med min andra. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken grad men iaf så födde jag vanligt tredje ggn o då hade dem extra koll så att jag inte skulle spricka lika mycket o det gick bra o sprack bara ltegrann. Vilket var stor skillnad efteråt mot sfinkterrupturen då jag typ inte ens kunde sitta efteråt normalt. Fick mina tätt med.

• Lethe

Hej Smultron81. Skönt att höra!!!! Minns du vad de gjorde för att "ha extra koll". Gjorde du något annorlunda själv.? Jag är rädd att jag ska få panik och inte våga krysta i rädsla för att spricka men jag antar att när man väl ligger där så glömmer man det och då hoppas jag att bm har koll på det åt en.

• Smultron81

Jag var tvungen att ligga på rygg så dem kunde se ordentligt och sen höll hon varma handdukar mellan och höll emot så det inte skulle gå för fort. Hoppas du får nån som lyssnar på dig o att du får svar på dina frågor.

• Mamma till två mirakel

Kändes jätte bra idag på samtalet,hon förstod verkligen min anledning till oro och hade mkt empati för hur tufft jag haft det...ska tillbaka den 16/11 för att skriva förlossnings plan men jag kommer föda vaginalt,om latensfasen skulle bli lång igen kommer jag få sovdos (morfin & sömntablett) och om jag inte öppnat mig så mkt som önskat när jag kommer in till förlossningen så kommer de ta hål på mina hinnor och påskynda förloppet.
    Jag kommer dessutom få tidig EDA och de kommer göra ALLT dem kan för att förhindra en ny bristning...
    Självklart finns det ju en risk för ny bristning men om min förlossning blir kortare så minskar risken...sedan gick vi igenom en del andra omständigheter som vi ska prata mer om nästa gång...
    Jag vill bla helst slippa kortison behandlingen som jag fick sist för mina angio ödem,om jag inte vill säga får mkt besvär av ödemen nu på slutet då...
    Kändes jätte bra iaf Skrattande

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • Lethe

Hej

Smultron81 ok det låter logiskt att de antagligen "bestämmer" åt en hur man ska ligga så de ser ordentligt!!låter heltklart som att de hade koll på dig iaf. Skönt, hoppas det blir samma åt mig med,

AnneliY Det låter verkligen positivt, att de tog dig på allvar och kunde se till att det känns lugnare!!
    Skönt att höra

• hanna1988

fick sfinkter ruprur med första barnet, hon vägde nästan 5 kg på bf+18, hade ont långe fter förlossningen och var inte "bra" fören efter 6 månader,
    med andra barnet gick jag i aurora samtal och skrev förlossningsplan, fick oxå daatum för igångsättning iv 39 för att inte bebisen skulle bli så stor som sist,
    denna gången sprack jag INGET! och behövde ine sy ett endaste stygn trots att bebisen föddes med huvudet+ armen först, de höll emot när jag krystade för att töja ordentligt!
    denna gången kunde jag hoppa upp och duscha direkt efter  förlosningen och vi åkte hem efter 8 timmar, jag har inte haft ont någonting efteråt denna gången kunde göra nummer två dagen efter utan att det smärtade något alls, så det finns hopp,
    prata med bm och be henne skriva i förlossningsplanen att du vill att de ska göra allt för att förhindra bristningar och att de ska hålla emot när barnet kommer!
    Lycka till!

• Umm Elias

jag fick en total sfinkterruptur samt inre och yttre bristningar, fistelgångar mm.  Jag fick inte föda vaginalt med nr 2 som kom för 2 månader sedan, det var inte ens ett alternativ utan jag skrivs upp från inskrivningen på kejsarsnitt, utan att jag ens blev tillfrågad om detta..

• Lethe
    Hanna 1988 Åh det känns så bra att höra !!! Jag hoppas vekligen att det ska gå bättre förmig med denna gång. Min Bm kommer definitivt skriva det i min journal och jag har även sagt åt min man att pååpeka detta om jag själv är okapabel att framföra mina tankar under förlossningen.

UmmElias Tänk vad olika det kan vara, fast det låter nog som att dina skador var snäppet värre än mina.
  • Lethe

Bra fråga, hade inte ens en tanke på att be om dte förren jag såg att flera här har skrivit om det. Har ingen bra koll på vad Aurora är egentligen. Men borde inte min bm ha föreslagit det??eller kan man själv kontakta dem?

Svar på tråden Sfinkterruptur förra gången, snart dags för tvåan..livrädd!!