• Lethe

Sfinkterruptur förra gången, snart dags för tvåan..livrädd!!

Hej.
    Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med denna tråd mer än att det kanske finns fler där ute som jag och att vi kanske kan stötta varandra på något vis.

MIn förra förlossning (flicka född -07) gick väl inte direkt som jag hade önskat. För att göra en lång historia kort gick jag sönder väldigt mycket och det tog låååång tid att bli bra (eller bra och bra men så bra som det kunde bli)..

Nu står jag inför ännu en förlossning och jag är livrädd att gå sönder igen. Har bf i mitten på november så snart är det dags. För varje dag som går blir jag mer nervös. Har pratat med en läkare pga detta men det samtalet gav inte mycket alls mer än att det kommer att stå i min journal att jag hade en sfinkterruptur grad 3-4 senast och att de skall kolla extra noga efteråt..
    Men jag hade skrivit in i mitt brev till förlossningen senast också att min största skräck (förutom att något går galet med barnet förstås) var just sfinkterruptur och det hjälpte inte.

Oj detta blev långt, sorry....men vad göra? eller är det bara att ta det som det kommer och hoppas på att slippa bli faecesinkontinent??

• Svar på tråden Sfinkterruptur förra gången, snart dags för tvåan..livrädd!!
  • Lethe

Jag tycker nog att jag försökt vara tydlig med bm om detta. Vi har pratat om det alltsedan vecka 20 typ och då lovade hon ju att jag skulle få träffa den där doktorn i vecka 35-36 och vi skulle göra en förlossningsplan jag och doktor.. Enligt min bm skulle det säkert innebära att jag blev igångsatt om det hela inte kom igång i vecka 38-39 så vida jag inte vill ha KS. enligt min BM skulle jag få det direkt om jag så ville. Samt att de skulle ha koll¨på att bebis inte blev för stor osv.
    Men så kom ju den där veckan jag hade sett fram emot och jag träffade läkaren som jag trodde skulle hjälpa mig att reda ut alla frågor och så blev det bara ingenting av alltihopa..:(
    LÄkaren var inte alls inne på samma som BM och ja vad hon nu kan ha tänkats skrivit i sin läkaranteckning vet jag ej, men hon sa att hon skulle skriva att de skulle ha extra kontroll efter förlossning för att se att jag inte spruckit och att det tydligt skulle stå om min tidigare förlossning. Thats it??!

Därav tänkte vi fylla på med en anteckning från mig och bm inför den stundande dagen där det står mer mina önskemål osv.
    och jo jag har funderat på att ringa bm igen och försöka få komma till henne tidigare och prata om detta. kanske borde göra det heltenkelt.

• dålli

jag sprack när min dotter föddes så mycket att jag fick sövas och opereras. jag var söndertrasad. fishålet oxå...
    men jag fick ok att föda vaginalt nästa gång och det gick suveränt. men det var oerhört viktigt att göra exakt som barnmorskan sa. så jag hade världens prestations ångest och var rädd att göra fel men det gick somsagt bra och jag behövde bara sy några få stygn.
    kan tillägga att min dotter är född 00 (hon som föddes när jag sprack) och min son 07 så det är några år emellan.
    lycka till

• Mamma till två mirakel

Men sa du till din läkare att du var nöjd med de åtgärderna då??
    Det finns ju eg en hel del (om du läser mitt inlägg om mina önskemål längre bak i tråden) som man kan vidta som åtgärder...vet du vad anledningen till din brsitning tordes vara?
    Min var troligen pga väääldigt lång förlossning/latensfas och sedan forsering och yttre press...

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • Lethe
    dålli: tack för att du delar med dig..skönt att höra att det ändå finns flera där ute som det gått bra för andra gången!

AnneliY: Nej jag blev jätte ledsen under och efter samtalet med läkaren. Tyvärr gjorde väl det att jag inte var så envis. Jag frågade henne flera gånger om det inte fanns andra saker att ta till osv men hon tyckte verkligen att det inte var något och att det säkert går bra och att vi hoppas det...vi klickade väl inte heltenkelt. Jag pratade med min bm direkt dagen efter om den dåliga upplevelsen. Jag ville också gärna få veta vad de trodde det berodde på att det blev som det blev vid min första förlossning men denna läkare "hittade" inte operationsberättelsen ens och kunde inte svara på varför? Kan tillägga att bm hittad eoperationsberättelsen direkt sen när jag frågade om den verkligen inte fanns. nåväl det är ju som det är nu men jag hoppas verkligen att ingen annan behöver få det bemötandet när man är rädd och orolig.
  • Minikatt

Jag fick en SR grad 4 för 5 månader sen och både läkaren på förlossningen som sydde mig, sjukgymnasten jag var till efteråt, läkaren jag var på efterkontroll till och min bm som jag hade på MVC, sa ALLA att ingen kan tvinga mig till att föda vaginalt nästa gång utan vill jag ha KS kommer jag få det. Detta var på Östra i Göteborg.

Konstigt och dumt om det är olika på olika ställen!

• Lethe

Jo det ska finnas i min journal i datorn. Men som sagt var, jag vet inte hur utförligt det står. Jag trodde innan jag träffade doktorn att det skulle vara ett väldigt utförligt dokument som även jag skulle kunna påverka. Ska be bm läsa upp för mig när vi ses nästa gång vad som står i den. Inte för att jag vet hur de "ska se ut" men man känner väl om är ok antar jag.

• Cinzano12

jag födde 05 och fick en sfinkter ruptur, över 30 stygn.
    födde igen 07 och behövda bara sy 2 stygn.
    så risken att det händer igen ska inte vara så stor.

• Lethe

hej MInikatt. Jo tyvärr verkar det kunna vara väldigt olika och det är konstigt tycker jag.

• Lethe
    cinzano12:skönt att höra att andra gången gick bättre och hoppas att det stämmer!! Har dock inte kunnat få någon inom sjukvården att ens ge mig någon risksiffra eller så. Kanske de inte vågar lova för mycket?
Svar på tråden Sfinkterruptur förra gången, snart dags för tvåan..livrädd!!