Sfinkterruptur förra gången, snart dags för tvåan..livrädd!!
Jag är i precis samma sits som dig TS,ska till Aurora enheten idag för att gå igenom min förra förlossning...
Jag är i precis samma sits som dig TS,ska till Aurora enheten idag för att gå igenom min förra förlossning...
Kändes jätte bra idag på samtalet,hon förstod verkligen min anledning till oro och hade mkt empati för hur tufft jag haft det...ska tillbaka den 16/11 för att skriva förlossnings plan men jag kommer föda vaginalt,om latensfasen skulle bli lång igen kommer jag få sovdos (morfin & sömntablett) och om jag inte öppnat mig så mkt som önskat när jag kommer in till förlossningen så kommer de ta hål på mina hinnor och påskynda förloppet.
Jag kommer dessutom få tidig EDA och de kommer göra ALLT dem kan för att förhindra en ny bristning...
Självklart finns det ju en risk för ny bristning men om min förlossning blir kortare så minskar risken...sedan gick vi igenom en del andra omständigheter som vi ska prata mer om nästa gång...
Jag vill bla helst slippa kortison behandlingen som jag fick sist för mina angio ödem,om jag inte vill säga får mkt besvär av ödemen nu på slutet då...
Kändes jätte bra iaf
TS: Varför har du inte fått remiss till Aurora???
Fast så säger dem inte där jag går iaf på Östra sjukhuset...
Och jag syddes också både invändigt och utvändigt och hade en väldigt tuff återhämtning,ovanligt svår efter partiell...men enl aurora kan jag ändå bara önska KS
Håller med om att det är helt sjukt att man inte får välja,jag tycker om man fått en komlikation så borde man få välja givetvis...
En tredjedel av min ringmuskel gick av samt slemhinnan syddes och vaginalt och från vagina till bakre hålet syddes hela vägen...
Ja är lite nervös nu för jag badade här i går och kände då att jag är väldigt svullen från vaginan och neråt...är ni också det som sytts där och är gravida??
Jag tror iofs att om jag bestämmer mig för snitt så kommer det gå igenom men det beror isf INTE bara på min bristning utan mer på återhämtningen som var den tuffa för min del...
Ja ang sex kan jag ju tala om att den här bebisen som ligger i magen nu är näst intill en jungfru födsel,hade inte en aning om att jag var gravid förän typ v.8-10 fanns inte ens misstanke efs vi båda var säkra på att vi inte ens hade haft sex...m tanke på att det gör så jävla ont så blir det ju vääääldigt sällan...lite kul iaf i allt det tråkiga
sen har vi haft sex en gång sen jag blev gravid men det gör tio ggr ondare nu så det blir inget sex alls nu under denna gravisiteten...
Lethe: Ja precis så känner jag med,därför jag ändå överväger att be om snitt...jag vill inte snittas jag vill föda vaginalt men utan komplikationer då! men ingen kan ju garantera det,de ska göra så gott de kan säger min aurora bm men vissa spricker faktiskt igen sa hon...
Hur tar man ställning...jag vill inte ha så ont igen någonsin...men tänk om snittet blir lika hemskt??? jag är rädd för smärtan efter snitten också...därför tvekar jag...jag försöker inbilla mig att det kan gå jätte bra denna gången...men skulle jag brista igen så skulle fan världen gå under för mig...bokstavligt!! jag klarar inte en sån skada till...jag är stark men jag klarar bara inte det en gång till....
Men har du inte varit tydlig nog då med att du är osäker över hur du vill ha din förlossning? efs inte ens du verkar ha någon förlossningsplan!!
Jag hade aldrig låtit det bero om jag var du...än har du inte fött så det är inte för sent!
tycker du ska ringa din bm och säga at du fått total panik!!
Sen skulle jag vilja att någon annan bestämmer för mig hur jag ska göra för jag sitter snart i din situation känns det som... v.38 och vet varken in eller ut!
Men sa du till din läkare att du var nöjd med de åtgärderna då??
Det finns ju eg en hel del (om du läser mitt inlägg om mina önskemål längre bak i tråden) som man kan vidta som åtgärder...vet du vad anledningen till din brsitning tordes vara?
Min var troligen pga väääldigt lång förlossning/latensfas och sedan forsering och yttre press...
Men har ni skrivit någon förlossnings plan??
Minikatt: Men du fick inte en partiell sfinkter då antar jag?
Till mig sa hon på östra att 80% av förstföderskorna spicker (i mindre mån) ett få tal procent får sfinkter (tror runt 3-5%
40-50% andra föderskor spricker i mindre mån och ännu färre av de om fått sfinkter spricker igen...
Men det är som sagt mest en chansning...:-O hon berättade också att två tjejer valt föda vaginalt igen nu nyligen på Östra efter sfinkter och den första sprack ingenting nu andra gången men den andra tjejen sprack tyvärr igen...shit liksom...hon sa ju bara att det är en chansning man får avgöra om man vill göra själv...men sedan så är det endå i slutändan en läkare som avgör om du får snitt eller inte...
Jag skulle iaf fundera på hur jag vill ha det och om jag vill ha snitt så ska jag ringa så vi får boka tid hos läkaren för samtal/bedömning osv annars ska vi ses och göra en förlossnings plan den 16/10
Och jag vet fan inte asså....skit jobbigt detta...
Iofs sa min väninna att man kan bestämma sig för snitt och sedan ändra sig om man vill men tvärtom är tyvärr inte möjligt! man kan asså inte ringa i v.39 å ha panik å inte vilja föda vag...så frågan är om man ska kanske boka för snitt och sedan ändra sig om man känner att man vill ge det en chans ändå :-O
Minikatt: Ja precis efs du fick en total sfinkter så kommer du ant inte ens ifråga sättas men TS & jag fick "bara" partiella SR