Inlägg från: mugglesfan |Visa alla inlägg
  • mugglesfan

Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!

Jenpuh: värkar känner du igen på att det känns som mensvärk som kommer och går. Sammandragningar känns inte som en smärta, mer som en muskelkramp. Magen blir alldeles stenhård men det gör inte ont. Värkar känns mer bak i korsryggen (i början) och som sagt, de kommer och går. Det är den tydligaste förklaringen jag kan ge, hoppas den hjälper

• mugglesfan

Jäntan: köp stödstrumpor på Apoteket så inte fötterna sväller upp om du ska sitta så länge. Det kan vara jobbigt att sitta länge i bil när du har så stor mage men det är ju svårt att säga...

Love: härligt med sjukskrivningen. Ja absolut - vila hjälper så se till att prioritera det! (Kan vara svårt när du har barn sedan tidigare men...) Vi har gått på kontroll/ul varje vecka sedan op men nu igår såg allt fortfarande fint ut. Båda två har urinblåsor, lagom med fostervatten och växer som de ska (420g + 525g i slutet av v23), så nu är vi tillbaka till varannanveckas kontroller som är normalt för enäggs (iaf här i Göteborg). Känns så skönt!!!
    Imorgon går jag in i v24, tickar av vecka för vecka här, hoppas jag klarar v30 iaf...

jenpuh: 10v sedan RUL?! Och inga kontroller??? Vilket landsting är det?

Jag mår annars oförskämt bra, ingen halsbränna alls. Hade jag iofs inte med min dotter heller så kanske inget som drabbar mig som gravid? Har lite ont i fogar speciellt när jag går upp på natten för att kissa, och lite mer andfått nu än annars men annars så... Njuter av varje vecka som går och jag får må så bra som jag gör!

• mugglesfan

Välkommen Yasmin! Vi väntar också enäggs. Vi gjorde ett UL i v10 för tidsbestämning av fostret (som vi trodde) inför KUB/NUPP men då visade det sig att det var två st. De såg även en tunn skiljevägg vilket tyder på enäggs. Sedan dess har vi drabbats av TTS vilket endast drabbar enäggs så nu är det liksom säkerställt att vi ska få enäggs... Vilken vecka är du i den 3/2, du borde vara rätt långt gången nu väl?

• mugglesfan

jenpuh: aha, jag trodde att även tvåäggs gick på täta ul-kontroller, typ var fjärde istället för varannan vecka som för enäggs, men det kanske är olika... Ja har du tjock skiljevägg så vet man ju inte säkert förrän de kommer ut

Yasmin: jag är i v24 (23+0) idag. TTS (tvillingtransfusionssyndrom) är en allvarlig komplikation som endast drabbat enäggstvillingar som delar moderkaka. Det kan bli så att den ena tvillingen donerar blod till den andra (gemensam moderkaka innebär gemensamma blodådror) och då är det ca 80% risk att båda barnen dör i magen om man inte kan göra ngt. Hos oss upptäcktes detta vid RUL och vi fick en vecka senare göra en laseroperation på Huddinge sjukhus (vi bor i Gbg men Huddinge är enda stället i Sverige där detta görs), vilket räddade våra små. Samma dag opererades en tjej från Jönköping och deras op gick inte bra så de förlorade båda barnen Jag har tänkt mkt på henne sedan dess

Våra verkar dock växa bra nu: 420g (fd donator) och 525g var uppskattningen nu i veckan.

• mugglesfan

Vi beställde förresten en Urban Jungle tvillingvagn med 2 liggdelar och 2 åkpåsar på BabyJungle. Beställde i söndags och idag ska vi hämta ut den på posten! Det kostade bara 890 euro för alltihop och euron står väldigt förmånligt nu, så tror det blir mindre än 8000 kr. (De har erbjudande nu: www.babyjungle.nl/special-offers-c-274.html). Det blir iaf inte mer än en ny BabyTravel vilket vi också tittade på. Dessutom ingick ju åkpåsar.

• mugglesfan

Love: jag har hört att man ser ut som fullgången (dvs v40) redan i v30 när man bär tvillingar, men du ser nästan fullgången ut redan (kanske för att du fött flera innan?). Men jag tror inte det blir 12v till... Medel för tvillingar är väl v36 el ngt sånt? Oss har de ju hotat med att våra kan komma redan v28-30. Tänk v28 - det är bara FYRA veckor dit! Men jag hoppas maken har rätt - han har "bestämt" att de inte får komma före v34 Själv hoppas jag klara minst v30...

Tycker iaf att du har en väldigt fin mage! Och inte har du gått upp särskilt mkt eller?

• mugglesfan

jenpuh: jag tycker du ska vara glad att den är liten. Ju mindre mage, desto mindre krämpor brukar det ju vara. Jag tror barnen växer som de ska ändå. Jag fick höra hela min första graviditet (då väntade jag bara ett barn ) hur liten mage jag hade, men den låg exakt på medel på SF-kurvan.

• mugglesfan

Vi var på vår ul-kontroll idag och allt såg finfint ut ,är så glad och lättad! Tv1 (som jag kallar Ada) väger ca 600 gram och tv2 (Beda) ca 700 gram. Förra gången för två veckor sedan vägde de 400 + 500 gram så skillnaden har minskat procentuellt vilket är väldigt bra med tanke på de problem vi haft (Ada som är minst var ju donator och blev därför ganska liten).

Vi vet inte kön men gissar på flickor, så vi har tänkt på namn som Fanny och Klara, eller Ida och  Klara. I fallet killar kanske Axel och Isak eller Alexander och Jonathan. Sedan finns det massor av tjejnamn som jag gillar men som maken inte går med på (Linnéa, Felicia, Saga, Tilda, Tove, ...). Killnamn är svårare!

Läkaren frågade idag om vi visste kön redan men vi sa att nej, vi vill inte veta. Det känns som att så många ul som vi gjort och gör så vill vi spara ngt kvar till en överraskning. Jag frågade sedan om han sett könet själv och han svarade ja (hur 17 har han sett det? jag har inte sett ngt...).

Jag är nu i v25, på god väg mot v26 (fredag). Ibland slår det mig fortfarande vilken otrolig tur vi haft att operationen blev så lyckad. Tänk, det är redan 5v sedan op, tiden har gått så fort.

Både BM och läkaren är på mig varje gång att jag borde bli sjukskriven. Läkaren sa idag att senast v28 bör jag åtminstone gå ner i tid, annars är risken för förtidsbörd för stor. Och det vore ju synd med tanke på hur bra op har gått - och jag håller med naturligtvis. Det är ju bara det att jag mår ju så bra! Har inte ont, ingen värk, inga sammandragningar el ngt. Jag har ju ett lugnt jobb där jag sitter vid datorn hela dagarna. Men jag ska lyssna på läkarna och låta dem sjukskriva mig - viktigaste är ju att Ada och Beda stannar i magen så länge som möjligt.

Love: jag tycker också du ska ringa och fråga om sprutan. Hur långt har du till sjukhus/förlossning om det skulle sätta igång? Gick din förra förlossning fort?

• mugglesfan

Förresten är jag avundsjuk på er som redan är i v30. Enl läkarna är det ju "lugnt" om barnen kommer då...

Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!