Inlägg från: mugglesfan |Visa alla inlägg
  • mugglesfan

Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!

Jag tror inte det betyder ngt att hjärtljuden diffar. Det har de gjort på mina varje gång BM har mätt, trots att de är enäggs. Jag tror hjärtljuden tex går upp om barnen rör sig mot om de vilar (vilopulsen är ju lägre). Så om den ena sparkar och lever runt medan den andra är lugn, kan det nog bli helt olika hjärtljud. Det har skilt ca 20 mellan mina; 120 + 140.

FrökenJo: jag hade några oroliga dagar i början av veckan. Tyckte att både Ada och Beda var ovanligt lugna, inte alls så "pigga" som de varit dagarna innan. Men när jag sedan tänkte logiskt på det så har de ju faktiskt rört sig men inte lika häftigt som dagarna innan. Vilka krav man har va?! Så länge de rör sig varje dag behöver du inte vara orolig. Om du inte känner ngt alls av den ena är mitt tips att lägga sig tex i sängen så att magen trycks in lite, så att det blir trångt på den sidan. Då ska du se att det börjar sparka

Men jag tänker att de kanske har lite lugnare dagar när de växer mera; de kanske behöver sin energi till att öka i vikt tex. Ingen aning, men så försöker jag tänka iaf...

Idag har jag haft fönsterputsaren här; vad skönt med rena fönster nu när vårsolen börjar skina in! Det är livskvalitet att betala för (särskilt som vi har rätt många stora fönster).

• mugglesfan

Yasmin: jag är också rätt nyfiken på hur "fri" man är att föda, ska fråga min BM nästa vecka. Vi som fött tidigare vet ju ung hur vi vill ha det, så jag är inte så pigg på att de ska "tvinga" mig att ligga i gynställning under hela krystfasen. Jag vet att jag sist tyckte att allt gjorde så mkt ondare när jag låg på rygg, så att ligga på sidan var bättre i mitt tycke.

Jag har svårt för att förbereda mig mentalt, eftersom det är så många okända faktorer. Förra gången la sig Moa med huvudet neråt ganska tidigt och hon var fixerad och ej ruckbar så det var bara att ställa in sig på vaginal förlossning (Sedan kan ju såklart en massa hända under förlossningen som gör att det blir snitt men...) Men nu; de snurrar ju runt så man har ju ingen aning hur de tänker ligga när det väl är dags. Mina som har extra mkt fostervatten med, de kan verkligen snurra utan att jag märker det.

FrökenJo: en sak till: på TUL i onsdags sa vår läkare att våra verkar "pigga och livliga" och vi såg på UL att de rörde sig mkt därinne men det är ju inte alla rörelser som känns utåt. Så allt är säkert ok i din mage med!

• mugglesfan

ErikaMaria: nej jag är inte nervös (möjligen för snitt då), jag längtar! Jag längtar efter att kunna röra mig mer (gå promenader, jogga, träna, städa - ja faktiskt!, lyfta Moa mm). Jag längtar efter att få träffa krabaterna. Jag längtar efter att slippa ha ont på nätterna, få tillbaka min kropp.

Jag har förresten köpt en Belly Bandit - få se om den hjälper. Är lite skeptisk men va fasen, den kostade 700 kr så kan vara värt att testa nu inför sommaren.

• mugglesfan

Yasmin: hur går det för dig med händerna? Mina har blivit värre Ytterligare en grej jag längtar efter att bli av med. Tur att en människograviditet inte är 2 år som för elefanter!

• mugglesfan

Love: när vattnet gick med min dotter var det ganska "diskret"; det kom litegrann och jag satte på mig en tjock binda. När vi sedan kom in till förlossningen frågade BM om vattnet hade gått och när jag tog av mig trosan och bindan sa hon "ja här var det ingen tvekan" (för under tiden hade det runnit ner mer i byxan). Så det kan komma litegrann, allt behöver inte komma med ett plask som många berättar. Men bra att du har kollat med dem iaf. Du kanske är "nästa kvinna till rakning"?! 

Jag har sovit uselt igen. Förutom fogarna som var jäkligt onda i natt så har jag även vaknat flera gånger av äckliga sura uppstötningar och halsbränna - det hade jag aldrig med min dotter. Antar att magen har växt och trycker upp magsäcken. Har ni tips på ngt bra mot halsbränna?

• mugglesfan

ErikaMaria och Yasmin: vad skönt med bebbar som väger över 2kg! Mina känns så pyttiga med sina 1400g (för en vecka sedan, de borde väga ca 1500g denna vecka då de verkar lägga på sig 100g i veckan).

Var hos BM idag, SF-mått 35 cm, nu är jag i v31+4. Vi diskuterade förlossning en hel del också, känns skönt att ha lite mer koll på vad som kan hända (försöker förbereda mig på allt möjligt).

Yasmin: vilken körare du fick i helgen! Det skulle man ju aldrig tro, att livmodertappen var hel efter så täta och kraftiga värkar. Men det är nog bra med några veckor till, så får man mindre neotid.

Såg ni En unge i minuten igår? Det var tvillingförlossning (planerat snitt).

• mugglesfan

Om jag fick önska, så fick vi våra i påsk; jag går in i v35 på långfredagen Det vore käckt, då min mamma ändå är här så kan hon ta hand om Moa. Och jag vill gå några veckor till men inte till v38-40...

• mugglesfan

jenpuh: härligt att höra ifrån dig! Jag är supersugen på bilden men vi får väl vackert vänta... Vad skönt att ni snart får komma hem! Hur känner du dig efter snittet (visst var det snitt?), är du återställd? Hur går amningen?

• mugglesfan

Love: förstår att du känner dig sliten men snart snart är de här! Jag tycker inte din mage är ful, bara imponerande. Snart är du av med den dessutom!

Vad härligt alla att era bebbar är så "stora", de kommer att klara sig fint på utsidan! Jag hoppas att det är som ni säger att mina kommer växa en del nu på slutet. Vi ska ju på TUL nästa vecka så då får vi se. Vi går ju fortfarande på TUL varannan vecka på vår doktors inrådan. Inte mig emot

Vi hade ett längre förlossningssamtal med BM i tisdags, det känns bra efter det. Vad jag vet så ligger min etta med huvudet neråt och har så gjorde de flesta gånger vi tittat med UL. Jag känner ibland hur huvudet trycker mot sidan av bäckenet och små fötter som sparkar mot revbenen Så det ser ut som att det kan bli vaginalt, om den inte får för sig att busa lite och vända sig nu på slutet. Men som BM sa så blir det svårare och svårare för dem att vända sig så jag hoppas på det.

ErikaMaria: visst är det skönt att få klaga lite? Och vi har ju all anledning... Själv sover jag kasst men på dagarna går det rätt bra än så länge, men jag ser ju på er andra hur det kommer att vara om några veckor...

• mugglesfan

Jag börjar få problem med att nå när jag ska torka mig när jag är på toa! Ja det gäller att njuta av rörelserna den här sista tiden. Även om jag ibland längtar efter att bli av med magen och att känna mig så begränsad. Jag kan ju inte ens gå extremkorta promenader längre

Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!