• stardream

Någon mer som har ett barn kring 16 månader som inte gör annat än att gnälla/skrika?

Spelar ingen roll vad jag gör. Hon gnäller/skriker JÄMT HELA dagarna, och ska upp och ner i famnen 34657896754 ggr varje dag. Vi är ute och vi leker och jag ser till att hon inte är hungrig/törstig, kramar och ger henne uppmärksamhet (så det är inte det) och vi gör verkligen ALLT för henne. Jag orkar verkligen inte med henne när hon är sån här. Hon kan ALDRIG roa sig själv en en sekund. Man ser ju andra barn i hennes ålder leka för sig själv och är så glada. Men inte min  dotter. Hon väger mycket nu och jag orkar verkligen inte lyfta henne upp och ner, roa henne jämt, och höra på hennes gnällande hela dagarna. Jag blir galen snart.

För att göra det hela ännu värre sover hon inte på nätterna. Vi har fått utskrivet theralendroppar, och hon sover bättre, men vaknar änndå senast 05 varje dag... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 18:25
    Kan även påpeka att hon inte är sån här på dagis, eller när vi har besök här hemma (även om den besökande bara sitter och titta i en tidning). Hon är bara sån här när vi är ensamma med henne.

• Svar på tråden Någon mer som har ett barn kring 16 månader som inte gör annat än att gnälla/skrika?
  • Lea74

Har hon alltid varit sådan eller bara sedan en tid?

• stardream
    Lea74 skrev 2010-10-19 20:18:27 följande:
    Har hon alltid varit sådan eller bara sedan en tid?
    Hon har alltid varit gnällig.

Men det är så jävla påfrestande (ursäkta svordomen) att jag har svårt för att älska henne. Hela dagarna går ut på att man längtar tills det är dags att lägga henne (och då tar det MINST 1 timme, oftas 2) som man sitter hos henne. Vi lägger henne efter 19 på kvällarna, men försöker att ha henne uppe lite längre. På dagarna sover hon inte alltid. Men oftast sover hon mellan 30 min till 1,5 timmar.

Jag orkar verkligen inte med detta längre, så fort jag pratar om hur gnällig hon är och hur dåligt hon sover så börjar jag gråta. Orkar verkligen inte mer nu!
  • Lea74

åh, jag förstår dig! Du verkar ha det jättejobbigt. Min son är också rätt gnällig och krävande och väldigt mammig och vissa perioder är bara för jobbiga (har skrivit om det här på FL). Dessutomn är han jättekinkig med maten och går upp rätt dåligt. Han kan bara somna till amning eller i vagnen.... men, men, nog om mig, jag fattar att du har det himla jobbigt och förstår att känslorna går upp och ner.

En stor tröst verkar vara att hon fungerar bra på dagis. Hur orkar pappan med situationen? Kan pappan eller någon annan avlasta dig så att du kan gå ut typ en timme varje dag. Så har vi gjort när jag blir för trött.... Positivt är ju också att hon inte är så "jobbig" med någon annan och då kan du ju slappna av den biten.

Annars är jag dålig på barnpsykologi... Ett tips kan ju vara att läsa ngn bok kanske.... eller om det är för jobbigt kontakta bvc för tips och råd - kanske kan du få prata av dig med någon...

I någon annan tråd skrev någon att när barnet började intressera sig för böcker blev gnället mindre... vet inte.... kanske värt att prova....? Eller sätta på typ teletubbies så att du får vila (om hon nu gillar det förstås...)-

Kram till dig....

• lammet

Kankse ingen tröst just nu men Det går över och som tur är så glömmer man sen bort de jobbiga perioderna. Du vet väl att man blir rätt trött och seg dagen efter när man får theralendroppar, det påverkar säkert endel. Läs biverkningarna på dem!!

• dreamspell

Möjligt att det går över, men glömmer gör man knappst. Vår 5åring hade kolik och var precis som din dotter ständigt missnöjd och jättekrävande-nu för ett tag sen fick vi reda på att han har autism så det är fortfarande MKT jobb med honom. Lillebror som inte alls var planerad(vi var totalt avskräckta efter 1:a barnet!), är född förra sommaren så det skiljer 4år på dom och han var precis lika jobbig opch skrek och skrek hela tiden. Han sover också pissdåligt på nätterna, vaknar och skriker typ varje timme och så upp 5:30. (Han är nu 15mån) Asjobbigt att ha en surunge på dagarna, en med autism och så inte ens få sova. JAg är helt slut och bara önskar man kunde säga upp sig. Ska man nånsin få uppleva el känna att det är roligt och mysigt med barn undrar jag ibland. Bebistiden är ju bara en mardröm man vill glömma med båda 2, det är jag jätteledsen och nästan bitter över..
    Usch-förlåt att jag är så negativ  men jag behövde få ut det..

• stardream

Så skönt att man inte är ensam ändå. Det är ju inte kul att det finns fler än jag som har gnälliga barn, men.., ja ni fattar vad jag menar....

Ibland verkar det ju som att man är själv om att ha det såhär..

Dreamspell: Mistänkte ni själva att era arn hade autism innan ni fick det diagnosiserat?

Fanns det fler tendenser som pekade på autism? Jag är rädd för att min dotter har någon form av diagnos. Men jag har mest funderat på ADHD eller liknande...

Ush lider verkligen med er alla!!

• Lea74

Dreamspell: Också nyfiken på hur din son var under spädbarnstiden/runt 1 år- 2 år. Utvecklades han normalt eller var han annorlunda förutom det ständiga missnöjet/gnället?

• stardream
    Lea74 skrev 2010-10-20 19:25:15 följande:
    åh, jag förstår dig! Du verkar ha det jättejobbigt. Min son är också rätt gnällig och krävande och väldigt mammig och vissa perioder är bara för jobbiga (har skrivit om det här på FL). Dessutomn är han jättekinkig med maten och går upp rätt dåligt. Han kan bara somna till amning eller i vagnen.... men, men, nog om mig, jag fattar att du har det himla jobbigt och förstår att känslorna går upp och ner.

En stor tröst verkar vara att hon fungerar bra på dagis. Hur orkar pappan med situationen? Kan pappan eller någon annan avlasta dig så att du kan gå ut typ en timme varje dag. Så har vi gjort när jag blir för trött.... Positivt är ju också att hon inte är så "jobbig" med någon annan och då kan du ju slappna av den biten.

Annars är jag dålig på barnpsykologi... Ett tips kan ju vara att läsa ngn bok kanske.... eller om det är för jobbigt kontakta bvc för tips och råd - kanske kan du få prata av dig med någon...

I någon annan tråd skrev någon att när barnet började intressera sig för böcker blev gnället mindre... vet inte.... kanske värt att prova....? Eller sätta på typ teletubbies så att du får vila (om hon nu gillar det förstås...)-

Kram till dig....
    Ja, hennes pappa gör verkligen jättemycket! Han är heeelt fantastisk på så vis! Men det blir jobbigt iaf eftersom vi får dela på nätterna, det blir aldrig någon jämn sömn...

På dagarna hjälps vi åt med att lyfta bära, leka osv...vi gör bägge två allt för att hon inte ska hålla på och spänna ig i en båge och kasta sig på marken och gallskrika...villket hon kan hålla på med hur länge som helst annars suck...
  • mirakel08

Känner igen det dock är min son 2 år och 3 mån. Det ända han gör när han är hemma det är och gå och gnälla vid mina ben, ännu värre blir det om pappa ska gå leka med honom när jag är hemma då blir han gör ilsken och ledsen så när både mamma och pappa är hemma så är det  jag som gäller pappa går bra när jag inte är hemma. Men verkar vara helt underbar på dagis.

• Phillippa

Det jag reagerar på är att hon bara sover 9-10,5 h. I den åldern bör hon sova ca13 h för att vara utvilad. Jag har en dotter som avskyr att sova så jag vet att det inte är lätt. Vi har kört med baby whisper metoden ett tag nu och nu är det mkt lättare att lägga henne.

Ett annat tips är att vara riktigt konsekvent i allt, annars kan hon bli orolig och vet inte vad som gäller.

Ha även tydliga rutiner under dagen. Du kanske redan gör allt detta men jag skriver det i fall att!

Lider med dig :(

Svar på tråden Någon mer som har ett barn kring 16 månader som inte gör annat än att gnälla/skrika?