• stardream

Någon mer som har ett barn kring 16 månader som inte gör annat än att gnälla/skrika?

Spelar ingen roll vad jag gör. Hon gnäller/skriker JÄMT HELA dagarna, och ska upp och ner i famnen 34657896754 ggr varje dag. Vi är ute och vi leker och jag ser till att hon inte är hungrig/törstig, kramar och ger henne uppmärksamhet (så det är inte det) och vi gör verkligen ALLT för henne. Jag orkar verkligen inte med henne när hon är sån här. Hon kan ALDRIG roa sig själv en en sekund. Man ser ju andra barn i hennes ålder leka för sig själv och är så glada. Men inte min  dotter. Hon väger mycket nu och jag orkar verkligen inte lyfta henne upp och ner, roa henne jämt, och höra på hennes gnällande hela dagarna. Jag blir galen snart.

För att göra det hela ännu värre sover hon inte på nätterna. Vi har fått utskrivet theralendroppar, och hon sover bättre, men vaknar änndå senast 05 varje dag... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 18:25
    Kan även påpeka att hon inte är sån här på dagis, eller när vi har besök här hemma (även om den besökande bara sitter och titta i en tidning). Hon är bara sån här när vi är ensamma med henne.

• Svar på tråden Någon mer som har ett barn kring 16 månader som inte gör annat än att gnälla/skrika?
  • dreamspell
    stardream och Lea74:  Ja, förutom missnöjet och gnälligheten så har han aldrig kunnat underhålla sig själv. Man var alltid tvungen att vara med-fortfarande vill han oftast att vi ska vara med honom. Han var inte intresserad av andra  barn direkt, och tex på lekplatser lekte han inte som dom andra. Han satt aldrig still i sandlådan eller kande roa sig med nåt, han kröp eller gick iväg alt var jämte mig och gnällde. Leka med leksaker gjorde han knappt heller, han radade dom i långa rader ist. Han utvecklades normalt med kryp & gång även om det var något sent, och pratde och sådär också, men sen var det som om det tog stopp nångång,har jättesvårt att se tillbaka och försöka komma på när..Hans inskolning på dagis var jättejobbig, han skrek varje lämning tills fram för knappt 1år sedan, han började prata annorlunda-eller inte alls, han blev jättekänslig för ljud, han slutade äta nästan allt som han tyckt om innan etc. Ju äldre han blev desto mer avvek han ju, mellan 3-4år var det värst och då började han också få mkt utbrott. Nu har det varit ganska ok sen hans resurs på dagis började och han är inne i en positiv utveckling men visst är det ofta jättejobbigt..Jag tyckte han var speciell ganska tidigt, men folk omkring tyckte att "barn är barn" och "dom växer ifrån vissa beteenden" osv..Men ju äldre habn blev desto tydligare blev det ju. Jag misstänkte autism innan utredningen drog igång..
  • justine
    Phillippa skrev 2010-10-24 10:49:36 följande:
    Det jag reagerar på är att hon bara sover 9-10,5 h. I den åldern bör hon sova ca13 h för att vara utvilad. 
    källa?

finns säkert de som sover 13 timmar men jag tycker det låter mkt och ovanligt.
  • 1969
    justine skrev 2010-10-24 14:13:50 följande:
    källa?

Kanske Philippa menade på ett dygn?

Nu ser jag inte riktigt hur TS lilla sover totalt, men läggning 19 och upp senast 5 (om jag fattade rätt) samt 30 minuter-1,5 timmar på dagen, ibland inte alls, ger mellan 10-11,5 timmars sömn på ett dygn. Det är ovanligt lite, och att ha ett barn som hela tiden ligger och vippar på gränsen kan vara jättejobbigt! Ibland går det säkert ok, men så kommer övertröttheten om och om igen. Då blir man slut, både barn och mamma.

Hur är det TS, har ni hyfsade rutiner? Som Philippa sa så tror jag man blir enormt hjälpt av att det ser ut på samma sätt varje gång man ska sova o.s.v. 
  • Redmilk

Till ts:

Jämför inte med andra barn. Många barn kan verka glada i publika sammanhang men du har ingen aning om hur de är hemma. Och ofta erkänner inte föräldrar att deras barn är jobbigt. Jag har har sett det många gånger.

Så jämför inte. För din egen skull.

Försök hitta de positiva egenskaperna hos ditt barn. Och när det är som jobbigast, kom ihåg att det bara en för en period. Snart talar ni med varandra och förstår varandra bättre

Min son kan vara riktigt gnällig och vilja bli buren. Skriker på bussen och i affären...han är 15 månader. 

Jag försöker tänka att det är för att han inte lärt sig kommunicera än. När de lär sig kommunicera blir de gladare!

• Phillippa
    justine skrev 2010-10-24 14:13:50 följande:
    källa?

Ja, enligt bvc och man hittar det lite varstans om man googlar på "barn sömn". Här tex www.netdoktor.se/barn/ . Jag menade så klart på ett dygn och inte bara under natten ;). 

Eftersom ts skrev läggning "efter" 19 så fick jag det till 20.00, vet inte riktigt hur jag tänkte där?!  Men det blir i alla fall inte mer än 10-11,5 h på ett dygn och det tycker jag ändå är för lite och gissar att det kanske är därför hon är gnällig. Märker du skillnad på humöret om hon någon gång sovit mycket? Är hon gladare då? 
  • Flygandemattan

Vad jag känner igen mig i det som TS skriver och ni andra! Vår dotter är 19 mån och har hållt på såhär i över 1 år nu så det kan omöjligt vara separationsfasen.
    Hon är "före" i utvecklingen men kan inte göra något själv alls, hon springer efter mig hela dagarna i huset men på dagis funkar allt- dock så är hon lite avvaktande och iaktagande.

Nu blir jag jätte ledsen och orolig att hon kan ha autism????

• justine
    Phillippa skrev 2010-10-24 19:30:14 följande:
    Ja, enligt bvc och man hittar det lite varstans om man googlar på "barn sömn". Här tex www.netdoktor.se/barn/ . Jag menade så klart på ett dygn och inte bara under natten ;). 

Eftersom ts skrev läggning "efter" 19 så fick jag det till 20.00, vet inte riktigt hur jag tänkte där?!  Men det blir i alla fall inte mer än 10-11,5 h på ett dygn och det tycker jag ändå är för lite och gissar att det kanske är därför hon är gnällig. Märker du skillnad på humöret om hon någon gång sovit mycket? Är hon gladare då? 
    aha.sry fattade inte du menade per dygn. då låter det mer vettigt
  • stardream
    Phillippa skrev 2010-10-24 19:30:14 följande:

Ja, jag menar efter kl 19. I natt somnade hon vid 21:10 och vaknade kl 05 och ville upp...
    Det är otroligt att hon inte vaknade under natten med, för det brukar hon göra.

Hon är mycket gladare de dagar då hon har sovit ordentligt, men det gör hon bara då hon får Theralen, å andra sidan verkar hon då trött och gnällig hela dagarna istället.

Vi har riktiga rutiner för henne, som vi följer, och hon är inte ledsen då vi lägger henne eftersom vi sitter med henne tills hon har somnat. Detta kan ta allt mellan 30 min-2 timmar.

Finest: Min dotter är precis som din. Hemma är hon otroligt klängig och närhetstörstande. Men på dagis är hon en helt annan människa, som en liten solstråle säger fröknarna...
  • Mamma till två mirakel

Min son hade en SKIIIIIIIT jobbig period mellan 17-20 månaders ålder...gapade å skrek och slängde sig på golvet,bråkade osv.... men ju mer uppmärksamhet jag gav honom ju bättre blev det...å så lite mutor med...en kort period funkar det ju!
    Nu är han snart 22 månader och hel underbar igen sedan 2 mån tillbaka..tåla mod det släpper!! och efter kommer en ljuvlig fas!! Hjärta
    Jag tror de vill ha mkt uppmärksamhet i den ¨åldern...

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • Smulanpus

Oj gammal tråd men åååå vad jag känner igen mig, har precis varit hos läkaren och fått theralen droppar idag så får vi se. Konstant gnällande och icke sovande höll på att ta knäcken på oss här :(

Längtar.......
  • hönamor

Bara läst ts men min va oxå jämnt gnällig o tröttsam o lyssna på. På kvällarna var hon värst o läggningen tog jättelång tid. Hon skulle alltid ligga med en arm under magen o vi kom på att hon kanske hade ont. Vi tog bort mjölken o hon blev en helt annan unge! 

• Blomma 83

Har försökt att få våran läkare att skriva ut något mot vår 1,5 årings dåliga sömn men dom påstår att drt inte hjälper vilket jag tror är bullshit då jag läser att för dom flesta barn som får theralen sover. Min kille är fullt frisk o tidig i utvecklingen så enligt läkarna finns ingen anledning att ge något för sömnen. Hade han inte utvecklats o följt kurvan hade viss oro funnits. Han är oxå gnällig o söker mycket uppmärksamhet hemma, tror att det beror på dagis, dom vet att vi lämnar dom o att dom vill tillbringa all vaken tid med mamma på deras eget sätt, i kombination med mycket annat som utveckling o egen vilja.

• Smulanpus

Ja min lille är också fullt frisk och välutvecklad men ytterst gnällig och efter att i sex månader nu ungefär haft problem med sömnen då han vaknat minst tre gånger i timmen hela nätterna så fick jag nu hjälp. Då har jag kört sömnmetoder (han sover i egen säng och eget rum) uteslutit mjölk och det har tagits alla prover på han utan att dom visar något så igår bröt mor samman och fick läkartid.
    Då jag är själv med mina storasyster 2,5 år och lilleman då ett nu så orkade inte psyket med helt mer att inte få sova.
    Så igår kväll fick han tre droppar, och nog har han vaknat alltid men inte i närheten av hur illa det vanligtvis är, va orolig att han skulle bli slö och seg men han är hur pigg som helst här på morgonen!
    Hoppas man kan bryta dåligt mönster här så att både barn och mor blir gladare och piggare :)

Längtar.......
  • Jkpg Deluxe

temperament?
    personlighet?
    strax dags för närmandefasen?
    går på dagis o vill vara med DIG då hon är HEMMA? 
    visar sin vilja?
    tycker inte om att leka själv? söker kontakt? social?
    språket/förmågan att göra sig förstådd?

bara några tankar....vår son var likadan! det är lite bättre nu då 4 hörntänder till kommit upp, han har blivit 20 mån och kan fler ord än för några månader sedan! kram 

• Jkpg Deluxe
    Mamma till två mirakel skrev 2010-10-25 10:42:08 följande:
    Min son hade en SKIIIIIIIT jobbig period mellan 17-20 månaders ålder...gapade å skrek och slängde sig på golvet,bråkade osv.... men ju mer uppmärksamhet jag gav honom ju bättre blev det...å så lite mutor med...en kort period funkar det ju!
    Nu är han snart 22 månader och hel underbar igen sedan 2 mån tillbaka..tåla mod det släpper!! och efter kommer en ljuvlig fas!! Hjärta
    Jag tror de vill ha mkt uppmärksamhet i den ¨åldern...
    instämmer faktiskt i din upplevelse där!
  • cauac

men herregud, ni DROGAR era barn, istället för att hitta en faktisk lösning på problemet?? detta gör mig mycket mycket upprörd och ledsen.

• Lingah2

Hur har det gått med era barn som varit gnälliga..Jag är ensamstående o har en 16 månaders som gnäller hela tiden..o under flera månader gnäller hon hela natten..plus kliver upp runt fyra fem..ovh i natt klev hon upp 3:( jag känner mig helt slutkslutkörd ..

• Lingah2

Hur har det gått med era barn som varit gnälliga..Jag är ensamstående o har en 16 månaders som gnäller hela tiden..o under flera månader gnäller hon hela natten..plus kliver upp runt fyra fem..ovh i natt klev hon upp 3:( jag känner mig helt slutkslutkörd ..

Svar på tråden Någon mer som har ett barn kring 16 månader som inte gör annat än att gnälla/skrika?