• MagganH

Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!

För att ni lättare ska hänga med så tar jag allt från början.
    Det var krångel från dag 1 då hon (lik som sin storebror) åt o åt o åt och aldrig blev mätt. Så denna gången tog vi beslutet ganska snabbt om att ge fan i att krångla med amningen o istället ge henne ersättning. Lättast o skonsammast för hela familjen.
    Vi började med NAN 1 och den gick jätte bra under en månads tid, men för att vara exakt så började helvetet den 19 september. Då hon började bajsa 10 ggr om dagen och dessutom illgrönt och alldeles slemmigt. Barnläkaren gjorde bedömningen att hon var komjölksproteinallergiker så vi fick Nutramigen, vilket funkade första kvällen men sedan blev det en riktig kamp. Så sa dem att vi skulle testa NAN HA 1. Vilket gjorde att hon började bajsa grönt igen!! Så då skulle vi byta tillbaka till Nutra men ge 1/3 del NAN HA 1 i plus en tsk socker. -Hjälpte INTE.
    Förra söndagen slutade hon helt o hållet att äta. Fick inte i henne en milliliter på nästan 12 timmar!! Sedan åt hon lite och höll sedan upp IGEN.. Vi blev inlagda och där fick hon först pröva äta själv o sedan sondas upp till 100 ml 8 gånger om dagen. Då gick hon upp  NITTIOFEM gram på ett halvt dygn. När vi blev inskrivna hade hon gått upp 30 gram på 5 dagar och hennes värden var dessutom inte så värst fina heller.
    Under sjukhusvistelsen gjordes inga direkta undersökningar merän
    >Lyssnade på hjärta o lungor
    >Kände på magen o fontanellen
    >Lös med lampa o kollade i munnen
    Resten av tiden låg vi på rummet och i stort sett väntade på att hon skulle börja äta.
    På torsdagen började vi se ett ljus då hon åt 100 alldeles själv 3 ggr. Men sen blev det mindre och mindre..
    Nu äter hon mellan 60 och 90 ml, ibland bara 20 ibland 100.
    Idag har hon kommit upp i 335 ml sedan sju imorse (klockan är nu ELVA!)
    Läkarna har räknat ut att hon ska äta 800 ml på en dag.

I övrigt är hon jätte go, ler o fixerar blicken och är med. MEN VAD F-N ÄR DET SOM GÖR ATT HON INTE ÄTER???!!!
    Måste få rätsida på detta NU.. Orkar inte mer, känns som man vänder sig ut och in...
    Någon som varit med om liknande??

• Svar på tråden Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!
  • Lärarn

Förlåt - läste fel i TS, 07-23 var det ju och inte 11... Ja, det låter ju väldigt lite...
    Jag skulle göra det som funkar, och om sömnmata är det som funkar gör det! Det lär ju inte vara för evigt - hoppas man...

• MagganH

Jag ska in till barnmottagningen och få en burk Althea (eller hur det stavas) För att se om det går bättre..

Ja, det var inte elva på förmiddagen jag menade ;)

Funkar inte det tänker vi söka till ett större sjukhus. Börjar bli alldeles tokig på deras förklaringar i Ystad.
    Att det skulle vara kolik kan jag bara inte för mitt liv tänka mig. Hon skriker inte alls så mkt! o visar dessutom inga som helst tecken på magont. Hon vill bara inte äta..

Och det där med sömnmatningen är inte superbra iheller, för det funkar för det mesta bra. MEN som mest (och det är inte ofta) får man i henne 100. Men det brukar bli mellan 60 och 80.. Och det är ju för lite. Eftersom att jag sömnmatar henne och ÄNDÅ går hon inte upp som hon ska..

Håller på att bli alldeles gråhårig här hemma..

Idag har hon ätit..
    07.00 80ml
    10.00 20ml
    12.00 70ml

Och då har det varit sömnmatning matning 1 och 3

Nej, dom har inte gjort något UL eller röntgen eller något. Bara några blodprover (som visade halvkassa värden), lyssnat på hjärtat, lungor och kollat i munnen och kännt på mage & fontanell..
    När vi blev inlagda sades det att det skulle göras en ordentlig utredning men tydligen så fanns det inte tid till det?!!

Nu håller vi tummar och tår här hemma för att Althea ska funka, OCH att det inte gör det värre att byta ännu en gång.. För det är en liten rädsla jag har.. Man vågar knappt ändra något med risk för att det ska bli värre.
    Men som sagt håller tummar o tår, nu bär det av till Barnmott.

• MagganH

Men det märkliga är att läkaren sa att jag skulle hämta en burk althera för att nutramigen smakade så illa. Varför är då nutra förstahandvalet?! Det borde väl vara sistahandsval för att det ska bli så lite krångel o byten för dem små liven?!
    eller är alhera sämre än nutran ur näringssyfte?

• 071020

har ingen aning om vad skillnaden kan vara, har också bara fått nutra rekomendrat... kan säga att vi har gått i malmö & helsingborg. På båda ställena har vi få´tt bra o snabb hjälp...

Strumpan 24/10 -07 Liten 10/5 -10
  • 071020

tycker så synd om dig, har gått igenom matproblem med 2 barn... fy f-n säger jag bara...stå på dig, o behövs det ett utbrott på läkaren så gör det... (har jag gjort när vi va inne på akuten med dottern...känns skit men då va det de enda jag kunde göra för att få dem att lyssna, jag som mamma känner mitt barn bäst o vet när de inte mår bra)

• t0va
    MagganH skrev 2010-10-19 12:26:30 följande:
    Men det märkliga är att läkaren sa att jag skulle hämta en burk althera för att nutramigen smakade så illa. Varför är då nutra förstahandvalet?! Det borde väl vara sistahandsval för att det ska bli så lite krångel o byten för dem små liven?!
    eller är alhera sämre än nutran ur näringssyfte?
    Bra fråga, vi har också fått höra att nutra är förstahandsval men det kanske är så att det är billigare för landstinget. Vi köpte profylac och testade och sen ringde jag och sa att det var profylc vi ska ha på recept och inget annat. 
  • MagganH

Varit inne på barnmottagningen och nu har hon gått ner igen....
    Fick alhéra nu och har en ny nappflaska på laddning.. Fall i fall de gamla skulle förknippas med den äckliga Nutran (om det nu är det som är problemet vill säga....)

Ja, funkar inte detta kommer vi söka oss till Lunds Universitets Sjukhus. Dom är förmodligen bättre än dem i Ystad iaf. För hur normalt är det att säga som förklaring att "hon äter inte för att hon tycker det är bekvämt med sonden".. Till saken hör att hon slutade äta INNAN hon fick sonden och när han sa det hade hon haft sonden i 1 dag!!

Måtte detta funka nu.....Obestämd

Men vad är det för skillnad på Profylac o nutra då? Smakar den bättre?

• september0809

dom säger att den ska smaka mer som vanlig ersättning men jag vet inte provade aldrig den...
    håller tummarna att det går bättre med denna nu!

• Golvmoppen

TS: Inte för att skrämma dig, men det kan vara ett hjärtfel som är orsaken till problemen. Matvägran är nästan det vanligaste symtomet på just Hjärtbarn.
    Hur är hon när hon skriker? Skiftar hon färg till lila/blå?
    Alla hjärtfel kanske man inte upptäcker via att bara lyssna.
    Tycker att du ska söka Lund el be BVC remittera dig. Med UL kollar de lätt hjärtat och ni får svar. Är det inget fel där, så kan ni ju utesluta det.

• 071020
    Golvmoppen skrev 2010-10-19 15:52:52 följande:
    TS: Inte för att skrämma dig, men det kan vara ett hjärtfel som är orsaken till problemen. Matvägran är nästan det vanligaste symtomet på just Hjärtbarn.
    Hur är hon när hon skriker? Skiftar hon färg till lila/blå?
    Alla hjärtfel kanske man inte upptäcker via att bara lyssna.
    Tycker att du ska söka Lund el be BVC remittera dig. Med UL kollar de lätt hjärtat och ni får svar. Är det inget fel där, så kan ni ju utesluta det.
    håller med, detta ska absolut kollas, det gjordes det på min dotter med (dock utan att hon skiftade i färg) vi hade tur för där va inget fel...absolut super nervöst, men bättre att få det kollat...

vi kollade ämnesomsättning, glutenallergi (då va hon äldre), & cf också...inget hittat skönt att få det uteslutet
  • MagganH

Jag testade Esskas antikolik flaska + Althéra och hon åt 155 ml !!!! =) Är så jäkla glad!!
    Inget skrik, ingenting. Hon till och med smaskade efter hon ätit !!
    Hoppas nu detta håller i sig och att det var så enkelt !!!!
    Usch, en stor sten lätta från hjärtat nu.. Galet glad!!
    Tänk att man kan bli så glad för en sån sak haha.. =))))

• 071020
    MagganH skrev 2010-10-19 16:25:12 följande:

Jag testade Esskas antikolik flaska + Althéra och hon åt 155 ml !!!! =) Är så jäkla glad!!
    Inget skrik, ingenting. Hon till och med smaskade efter hon ätit !!
    Hoppas nu detta håller i sig och att det var så enkelt !!!!
    Usch, en stor sten lätta från hjärtat nu.. Galet glad!!
    Tänk att man kan bli så glad för en sån sak haha.. =))))

va bra Solig
  • Anonym (….)
    MagganH skrev 2010-10-19 12:24:14 följande:

Jag ska in till barnmottagningen och få en burk Althea (eller hur det stavas) För att se om det går bättre..

Ja, det var inte elva på förmiddagen jag menade ;)

Funkar inte det tänker vi söka till ett större sjukhus. Börjar bli alldeles tokig på deras förklaringar i Ystad.
    Att det skulle vara kolik kan jag bara inte för mitt liv tänka mig. Hon skriker inte alls så mkt! o visar dessutom inga som helst tecken på magont. Hon vill bara inte äta..

Och det där med sömnmatningen är inte superbra iheller, för det funkar för det mesta bra. MEN som mest (och det är inte ofta) får man i henne 100. Men det brukar bli mellan 60 och 80.. Och det är ju för lite. Eftersom att jag sömnmatar henne och ÄNDÅ går hon inte upp som hon ska..

Håller på att bli alldeles gråhårig här hemma..

Idag har hon ätit..
    07.00 80ml
    10.00 20ml
    12.00 70ml

Och då har det varit sömnmatning matning 1 och 3

Nej, dom har inte gjort något UL eller röntgen eller något. Bara några blodprover (som visade halvkassa värden), lyssnat på hjärtat, lungor och kollat i munnen och kännt på mage & fontanell..
    När vi blev inlagda sades det att det skulle göras en ordentlig utredning men tydligen så fanns det inte tid till det?!!

Nu håller vi tummar och tår här hemma för att Althea ska funka, OCH att det inte gör det värre att byta ännu en gång.. För det är en liten rädsla jag har.. Man vågar knappt ändra något med risk för att det ska bli värre.
    Men som sagt håller tummar o tår, nu bär det av till Barnmott.

Hur har det gått nu? Det problemet har jag exakt nu. Sen dag 1 var det problem och hon åt mindre och mindre Tills igår för då har hon nästan slutat äta. 20-30 ml var 4-5:e timme endast. Hon är hungrig men tar inte nappflaskan. Testat och bjudit på 3 olika ersättning och olika sorter nappflaskor men nope. Försökte via kopp men fortfarande nope. När är det dags att åka till akuten? Hon är i övrig frisk och ler
  • Anonym (..)
    Anonym (?.) skrev 2024-11-15 11:43:16 följande:
    Hur har det gått nu? Det problemet har jag exakt nu. Sen dag 1 var det problem och hon åt mindre och mindre Tills igår för då har hon nästan slutat äta. 20-30 ml var 4-5:e timme endast. Hon är hungrig men tar inte nappflaskan. Testat och bjudit på 3 olika ersättning och olika sorter nappflaskor men nope. Försökte via kopp men fortfarande nope. När är det dags att åka till akuten? Hon är i övrig frisk och ler
    Men för i helvete. Prata med vården istället för en 14 år gammal tråd.
Svar på tråden Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!