• MagganH

Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!

För att ni lättare ska hänga med så tar jag allt från början.
    Det var krångel från dag 1 då hon (lik som sin storebror) åt o åt o åt och aldrig blev mätt. Så denna gången tog vi beslutet ganska snabbt om att ge fan i att krångla med amningen o istället ge henne ersättning. Lättast o skonsammast för hela familjen.
    Vi började med NAN 1 och den gick jätte bra under en månads tid, men för att vara exakt så började helvetet den 19 september. Då hon började bajsa 10 ggr om dagen och dessutom illgrönt och alldeles slemmigt. Barnläkaren gjorde bedömningen att hon var komjölksproteinallergiker så vi fick Nutramigen, vilket funkade första kvällen men sedan blev det en riktig kamp. Så sa dem att vi skulle testa NAN HA 1. Vilket gjorde att hon började bajsa grönt igen!! Så då skulle vi byta tillbaka till Nutra men ge 1/3 del NAN HA 1 i plus en tsk socker. -Hjälpte INTE.
    Förra söndagen slutade hon helt o hållet att äta. Fick inte i henne en milliliter på nästan 12 timmar!! Sedan åt hon lite och höll sedan upp IGEN.. Vi blev inlagda och där fick hon först pröva äta själv o sedan sondas upp till 100 ml 8 gånger om dagen. Då gick hon upp  NITTIOFEM gram på ett halvt dygn. När vi blev inskrivna hade hon gått upp 30 gram på 5 dagar och hennes värden var dessutom inte så värst fina heller.
    Under sjukhusvistelsen gjordes inga direkta undersökningar merän
    >Lyssnade på hjärta o lungor
    >Kände på magen o fontanellen
    >Lös med lampa o kollade i munnen
    Resten av tiden låg vi på rummet och i stort sett väntade på att hon skulle börja äta.
    På torsdagen började vi se ett ljus då hon åt 100 alldeles själv 3 ggr. Men sen blev det mindre och mindre..
    Nu äter hon mellan 60 och 90 ml, ibland bara 20 ibland 100.
    Idag har hon kommit upp i 335 ml sedan sju imorse (klockan är nu ELVA!)
    Läkarna har räknat ut att hon ska äta 800 ml på en dag.

I övrigt är hon jätte go, ler o fixerar blicken och är med. MEN VAD F-N ÄR DET SOM GÖR ATT HON INTE ÄTER???!!!
    Måste få rätsida på detta NU.. Orkar inte mer, känns som man vänder sig ut och in...
    Någon som varit med om liknande??

• Svar på tråden Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!
  • MagganH

Det jobbiga är att hon blir så ledsen när hon ska äta.. Har inte åkt bort någonstans sedan detta började..
    Läkarna säger att det är kolik, det var det enda svaret vi fick då dom skickade hem oss.
    Grejen är ju den att hon antingen går ner i vikt eller står still. O växa måste hon ju!
    Den gång som det går bäst för henne är när man tar upp henne i sovande tillstånd o ger henne maten. Då går det oftast hur bra som helst. Men det kan man ju inte göra i all evighet.....

Ska kolla upp det där med någon annan ersättning, men är också lite nojjig över att byta IGEN.. Man vågar knappt ändra på något..  Risken finns ju att det blir värre..

• MagganH

071020: Det går ju inte riktigt att inte tänka på milliliterna när hon kunde hålla sig utan mat ett halvt dygn.
    O dessutom kunde hon sovit över många mål om dagen om jag inte väckt henne o gett henne i sovande tillstånd.. Det är då det går som bäst..

När vi blev utskrivna från sjukan gick hon ner 45 gram på ett dygn. Så detta känns inte OK..
    Läkarens kommentar till detta var att det var för att hon kunde bajsa nu (???!!!)  Men det har hon ALLTID kunnat. Den läkaren hade ingen koll alls.. Han ansåg att jag skulle gå hos en psykiater för att han trodde att jag hade förlossningsdeppression (för att jag blev ledsen EN gång under en sjukhusvistelse på FEM dagar.) Jag menade på att jag var OROLIG för mitt barns hälsa, men det var ingen riktig orsak tydligen. Av vilken anledning skulle jag gå o prata av mig NU för? Jag kommer inte må bättre förrän jag får tillbaka min matglada tjej igen. O psykiatern kan ju för sjutton inte hjälpa mig med det!! Det var ju inte heller så att jag satt o storböla. Jag blev ledsen när dom sa att dom inte ville göra några undersökningar/utredning "för att det inte skulle ge något, för det är KOLIK"
    ÄVEN OM DET SKULLE VARA KOLIK MÅSTE NÅGOT HÄNDA SÅ ATT HON KAN GÅ UPP I VIKT!!

Usch jag är så frustrerad o känner mig helt hjälplös.. Varför är man inte själv läkare.....?

• MagganH

förresten.. ja det var bara bajset som gjorde att vi fick nutra..

Men hur har din dotter varit då? Ammade du? Sov hon som hon skulle?

• MagganH

Jag ska in till barnmottagningen och få en burk Althea (eller hur det stavas) För att se om det går bättre..

Ja, det var inte elva på förmiddagen jag menade ;)

Funkar inte det tänker vi söka till ett större sjukhus. Börjar bli alldeles tokig på deras förklaringar i Ystad.
    Att det skulle vara kolik kan jag bara inte för mitt liv tänka mig. Hon skriker inte alls så mkt! o visar dessutom inga som helst tecken på magont. Hon vill bara inte äta..

Och det där med sömnmatningen är inte superbra iheller, för det funkar för det mesta bra. MEN som mest (och det är inte ofta) får man i henne 100. Men det brukar bli mellan 60 och 80.. Och det är ju för lite. Eftersom att jag sömnmatar henne och ÄNDÅ går hon inte upp som hon ska..

Håller på att bli alldeles gråhårig här hemma..

Idag har hon ätit..
    07.00 80ml
    10.00 20ml
    12.00 70ml

Och då har det varit sömnmatning matning 1 och 3

Nej, dom har inte gjort något UL eller röntgen eller något. Bara några blodprover (som visade halvkassa värden), lyssnat på hjärtat, lungor och kollat i munnen och kännt på mage & fontanell..
    När vi blev inlagda sades det att det skulle göras en ordentlig utredning men tydligen så fanns det inte tid till det?!!

Nu håller vi tummar och tår här hemma för att Althea ska funka, OCH att det inte gör det värre att byta ännu en gång.. För det är en liten rädsla jag har.. Man vågar knappt ändra något med risk för att det ska bli värre.
    Men som sagt håller tummar o tår, nu bär det av till Barnmott.

• MagganH

Men det märkliga är att läkaren sa att jag skulle hämta en burk althera för att nutramigen smakade så illa. Varför är då nutra förstahandvalet?! Det borde väl vara sistahandsval för att det ska bli så lite krångel o byten för dem små liven?!
    eller är alhera sämre än nutran ur näringssyfte?

• MagganH

Varit inne på barnmottagningen och nu har hon gått ner igen....
    Fick alhéra nu och har en ny nappflaska på laddning.. Fall i fall de gamla skulle förknippas med den äckliga Nutran (om det nu är det som är problemet vill säga....)

Ja, funkar inte detta kommer vi söka oss till Lunds Universitets Sjukhus. Dom är förmodligen bättre än dem i Ystad iaf. För hur normalt är det att säga som förklaring att "hon äter inte för att hon tycker det är bekvämt med sonden".. Till saken hör att hon slutade äta INNAN hon fick sonden och när han sa det hade hon haft sonden i 1 dag!!

Måtte detta funka nu.....Obestämd

Men vad är det för skillnad på Profylac o nutra då? Smakar den bättre?

• MagganH

Jag testade Esskas antikolik flaska + Althéra och hon åt 155 ml !!!! =) Är så jäkla glad!!
    Inget skrik, ingenting. Hon till och med smaskade efter hon ätit !!
    Hoppas nu detta håller i sig och att det var så enkelt !!!!
    Usch, en stor sten lätta från hjärtat nu.. Galet glad!!
    Tänk att man kan bli så glad för en sån sak haha.. =))))

Svar på tråden Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!