• MagganH

Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!

För att ni lättare ska hänga med så tar jag allt från början.
    Det var krångel från dag 1 då hon (lik som sin storebror) åt o åt o åt och aldrig blev mätt. Så denna gången tog vi beslutet ganska snabbt om att ge fan i att krångla med amningen o istället ge henne ersättning. Lättast o skonsammast för hela familjen.
    Vi började med NAN 1 och den gick jätte bra under en månads tid, men för att vara exakt så började helvetet den 19 september. Då hon började bajsa 10 ggr om dagen och dessutom illgrönt och alldeles slemmigt. Barnläkaren gjorde bedömningen att hon var komjölksproteinallergiker så vi fick Nutramigen, vilket funkade första kvällen men sedan blev det en riktig kamp. Så sa dem att vi skulle testa NAN HA 1. Vilket gjorde att hon började bajsa grönt igen!! Så då skulle vi byta tillbaka till Nutra men ge 1/3 del NAN HA 1 i plus en tsk socker. -Hjälpte INTE.
    Förra söndagen slutade hon helt o hållet att äta. Fick inte i henne en milliliter på nästan 12 timmar!! Sedan åt hon lite och höll sedan upp IGEN.. Vi blev inlagda och där fick hon först pröva äta själv o sedan sondas upp till 100 ml 8 gånger om dagen. Då gick hon upp  NITTIOFEM gram på ett halvt dygn. När vi blev inskrivna hade hon gått upp 30 gram på 5 dagar och hennes värden var dessutom inte så värst fina heller.
    Under sjukhusvistelsen gjordes inga direkta undersökningar merän
    >Lyssnade på hjärta o lungor
    >Kände på magen o fontanellen
    >Lös med lampa o kollade i munnen
    Resten av tiden låg vi på rummet och i stort sett väntade på att hon skulle börja äta.
    På torsdagen började vi se ett ljus då hon åt 100 alldeles själv 3 ggr. Men sen blev det mindre och mindre..
    Nu äter hon mellan 60 och 90 ml, ibland bara 20 ibland 100.
    Idag har hon kommit upp i 335 ml sedan sju imorse (klockan är nu ELVA!)
    Läkarna har räknat ut att hon ska äta 800 ml på en dag.

I övrigt är hon jätte go, ler o fixerar blicken och är med. MEN VAD F-N ÄR DET SOM GÖR ATT HON INTE ÄTER???!!!
    Måste få rätsida på detta NU.. Orkar inte mer, känns som man vänder sig ut och in...
    Någon som varit med om liknande??

• Svar på tråden Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!
  • t0va

Har inte det problemet för min äter som en häst, men han är troligen mjölkallergiker och mår bättre på mjölkfritt. Tänkte bara på att det finns olika sorters ersättning även som mjölkfritt, kanske något annat märke fungerar bättre, vad jag har hört så är nutramigen det som smakar "sämst". Vi har bara testat profylac så jag vet inte om det är skillnad i smak och om det kan påverka. 

Hoppas att det löser sig för er snart.  

• 071020

lider med dig...skulle nog kunna skriva en bok om hur det är att ha ett matvägrande barn...

en sak jag har lärt mig, hur svårt det än är...gå efter hur barnet mår inte hur många ml. Jag hakade också upp mig på hur många ml, men hon åt ALDRIG så mkt som hon "skulle"....

vi har gått igenom såååå många sjukhusbesök med prover & tester på det enda o det andra...

var det bara bajset som gjorde att de gav er nutra? (min dotter åt oxå denna hemska sörja) Skulle jag skriva allt vi gått igenom skulle det bli mkt låååångt, men fråga på så ska jag göra mitt bästa för att svara...

Vet att det är ngt av det jobbigaste man kan gå igenom....inte kunna mata sitt barn... kram

Strumpan 24/10 -07 Liten 10/5 -10
  • MagganH

Det jobbiga är att hon blir så ledsen när hon ska äta.. Har inte åkt bort någonstans sedan detta började..
    Läkarna säger att det är kolik, det var det enda svaret vi fick då dom skickade hem oss.
    Grejen är ju den att hon antingen går ner i vikt eller står still. O växa måste hon ju!
    Den gång som det går bäst för henne är när man tar upp henne i sovande tillstånd o ger henne maten. Då går det oftast hur bra som helst. Men det kan man ju inte göra i all evighet.....

Ska kolla upp det där med någon annan ersättning, men är också lite nojjig över att byta IGEN.. Man vågar knappt ändra på något..  Risken finns ju att det blir värre..

• 2små2stora

Det finns en mängd olika mjölkfria ersättningar och flera av de smakar inte så illa och bittert som Nutramigen.
    Althera ska smaka som vanlig ersättning.
    Pepticate vet jag inte hur den smakar
    Profylac finns också 

Testa med 1 tsk vaniljsocker i ersättningen och se om hon gillar den bättre då. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • MagganH

071020: Det går ju inte riktigt att inte tänka på milliliterna när hon kunde hålla sig utan mat ett halvt dygn.
    O dessutom kunde hon sovit över många mål om dagen om jag inte väckt henne o gett henne i sovande tillstånd.. Det är då det går som bäst..

När vi blev utskrivna från sjukan gick hon ner 45 gram på ett dygn. Så detta känns inte OK..
    Läkarens kommentar till detta var att det var för att hon kunde bajsa nu (???!!!)  Men det har hon ALLTID kunnat. Den läkaren hade ingen koll alls.. Han ansåg att jag skulle gå hos en psykiater för att han trodde att jag hade förlossningsdeppression (för att jag blev ledsen EN gång under en sjukhusvistelse på FEM dagar.) Jag menade på att jag var OROLIG för mitt barns hälsa, men det var ingen riktig orsak tydligen. Av vilken anledning skulle jag gå o prata av mig NU för? Jag kommer inte må bättre förrän jag får tillbaka min matglada tjej igen. O psykiatern kan ju för sjutton inte hjälpa mig med det!! Det var ju inte heller så att jag satt o storböla. Jag blev ledsen när dom sa att dom inte ville göra några undersökningar/utredning "för att det inte skulle ge något, för det är KOLIK"
    ÄVEN OM DET SKULLE VARA KOLIK MÅSTE NÅGOT HÄNDA SÅ ATT HON KAN GÅ UPP I VIKT!!

Usch jag är så frustrerad o känner mig helt hjälplös.. Varför är man inte själv läkare.....?

• MagganH

förresten.. ja det var bara bajset som gjorde att vi fick nutra..

Men hur har din dotter varit då? Ammade du? Sov hon som hon skulle?

• 071020

nej nej...det va inte riktigt så jag menade...klart att du måste ha koll på att hon äter ok, jag menade mer att hon kanske aldrig kommer äta lika mkt som en "normal" bebis gör... min lilla åt aldrig mer än max 120ml/gång o då va hon runt 8mån, alltså mindre än vad "normal" bebisen skulle göra...

kräv en utredining på barnmottagingen, har de gjort UL på magen/tarmarna? Detta va det första de gjorde (på båda mina barn, för att utesluta att ngt va fel där.

• 071020

min dotter fick ersättning från 1mån ålder, ammningen va en hel historia för sig själv, jag pumpade i en månad, men hon kaskadkräkte som en galning. Därav läkarbesök på barnakuten, o efter uteslutningsmetod blev det mjölkfritt.

Hon sov som en gris, fick väcka henne varje natt i 4mån för att ge mat eftersom hon inte visade hungerskänslor o inte gick upp i vikt som hon skulle..

• september0809

testa främst att byta ersättning till henne.
    min dotter fick också nutra och hon hata den.
    sen kräv av bvc att dom går vidare med det för ner i vikt SKA hon inte gå...
    testa som en sa med vaniljsocker men byt ersättning...
    jag testa att smaka på min dotters nutra och jag säger bara fy fan förstod snabbt varför hon inte ville äta den...

• Lärarn

Förstår att du är orolig!

Men för att ge dig lite perspektiv: min lilla, 7 veckor, äter 90-135 ml NAN per måltid, var 3-4 timma, och har alltså en vanlig dag mellan 06-11 ätit max 200 ml. Äter kanske 3 hela 135 ml flaskor och sedan lite mindre resten av dagen/kvällen då hon också kan vara ledsen vid matning. Det hjälper att bära runt henne när man matar. Hon har lite ont i magen och går upp bra i vikt så jag är inte ett dugg orolig. Visst tycker jag det är träligt när hon skriker och krånglar med maten men eftersom hon går upp i vikt äter hon ju det hon behöver antar jag.

Det kanske är en bra idé att sömnmata så att du vet att hon äter ordentligt, men ett matvrak kanske hon aldrig blir och det är nog ok. Men det är klart att hon måste gå upp i vikt.

Min tjej skriker mkt, och vi har diskuterat på BVC. Men där sa de att är hon glad och utvecklas, går upp i vikt då gör man inget åt magont och liknande. Men går de inte upp i vikt, eller verkar ledsna mest hela tiden och loja, då gör de ordentliga utredningar. Verkar som ditt BVC tänker annorlunda, eller?

Lycka till!

Svar på tråden Matvägrande 2 månaders bebis!!!!! HJÄLP!!!!!!!!