• sunshinepessan

Snälla, läs!

Våran 6-åring har i augusti börjat i förskoleklass, hon är väldigt tillbakadragen och tyst, hon har flera gången klagat på att hon inte får vara med och leka med vissa tjejer och då bland annat att en av dem retade henne och inte lät henne åka nerför rutschkanan samt att hon en gång hamnade i slagsmål med en annan tjej som bla hade sparkat henne i magen. Fröknarna tog jag upp detta med och sedan skulle dem AVVAKTA!! Idag hände det värsta utva allt! En av fröknarna ringde mig vid kl 11.00 och berättade att min dotter hade ramlar och slagit sig i huvudet och är me den andra fröken på vårdcentralen. När jag kom dit blev jag chockad. Hon hade blod över hela ansiktet samt halsen och kläderna. Hon hade skadat bakhuvudet och då berättade fröken att samma tjej som sparkade henne i magen hade knuffat henne och då hade min dotter ramlet och fått bakhuvudet sprucken. Vi skickades till akuten där dem kollade upp såret, tvättade samt kollade om hjärnskakning är aktullt, vilket som tur är inte är fallet! Efter 5, 5 timmar på akuten kom vi hem. Hon mår lite bättre, har dock ont i huvudet. Nu är fråga här?? Vad ska jag göra??? Sådan som jag är skulle jag helst vilja få samman både fröknarna, tjejen och hennes föräldrar och vräka ur mig en massa. Har inte fröknarna berättat för tjejens föräldrar vad hon gjordem kände inte dessa skuld och undrade hur min dotter mår??? Jag tänker i vilket fall som helst ta upp detta med rektorn redan imorgon och tänker inte låta min dotter fortsätta på skolan tills jag inte har blivit övertygad om förändring både från rektorns, fröknarnas och inte minst tjejernas och tjejens sida! Läste en hel del på BEO.se!
    Någon med erfarenhet och tips!
    Tack i förhand!

• Svar på tråden Snälla, läs!
  • oväntatväntatgravid
    sunshinepessan skrev 2010-10-13 22:56:32 följande:
    Nej, nej, jag tänker verkligen inte så! JAg är tacksm för dina ord för du verkar tala från hjärtat! <3
    =)
    Oj, vad glad jag blev för den fina kommentaren!! =) Tack så mycket!!
  • sunshinepessan
    oväntatväntatgravid skrev 2010-10-13 23:03:38 följande:
    =)
    Oj, vad glad jag blev för den fina kommentaren!! =) Tack så mycket!!
    Tack själv för alling och all stöd! Jag ska klara mig starkt genom dagen imorgon och trösta min fina flicka och e henne all min uppmärksamhet och kärlek till max! Detta kommer jag lösa på ett eller annat sätt men min dotter sk ainte behöva vara med om detta mer!
  • oväntatväntatgravid
    sunshinepessan skrev 2010-10-13 23:12:07 följande:
    Tack själv för alling och all stöd! Jag ska klara mig starkt genom dagen imorgon och trösta min fina flicka och e henne all min uppmärksamhet och kärlek till max! Detta kommer jag lösa på ett eller annat sätt men min dotter sk ainte behöva vara med om detta mer!
    Det låter jättebra! =) Din dotter kan känna sig stolt över dig =)
    Hoppas att skolan tar sitt ansvar och att föräldrarna till flickan tar sitt!
    =)
  • Tangent

Stackars din tjej! Även om flickan som slog har funktionshinder eller problem hemma så får man inte slå och skolan MÅSTE ta tag i detta.
    Om inte det händer något i skolan som t ex att den andra flickan punktmarkeras hade jag nog bytt skola för mitt barn.
    Sedan glöm inte att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag och om hon även är försäkrad via skolan ta  t ex upp resa tiil och från vårdcentral, köp av medicin, ev patientavgift, förstörda kläder tror att man ibland även kan få ut för förlorad arbetsinkomst. Finns säkert mer man kan få ersättning för. Om inte försäkringsbolaget ersätter kanske du kan kräva skolan på pengar pga bristande tillsyn.
    Glöm inte heller att fråga sjukvården exakt hur du ska sköta om såret.
    Min pojke fick ett ganska djupt sår i bakhuvudet i våras och det tog lång tid innan det läkte blev infektion i såret och flera besök hos en sår-ssk.  Vi hade inte tvättat tillräckligt ordentligt och detta ledde till infektionen.

• sextiotalist

I den skolan som mitt barn går i (en högstadieskolan) skulle en sådan sak direkt lett till en polisanmälan från skolan, det har skett och i de två fall där de inblandade har varit straffmyndiga så har även det blivit följder.

Och allvarligt, när det gäller en sådan sak, då är det polisanmälan som gäller, eftersom det gäller mindreåriga barn så kommer soc bli inblandat,
    Och glöm inte försäkringsbolaget, försäkringskassan etc.

• sunshinepessan

En av fröknarna säger att den här tjejen nu medger att hon inte puttade min dotter med avsikt utan sprang mot henne och inte kunde stanna i tid och då råkade "hamna på henne" och därmed fick henne omkull. Min dotter säger att hon stod målvakt och då kom de n här tjejen och ville stå målvakt själv och när min dotter då sa nej så puttade hon henne! Jag har varit i skolan i går och pratat med rektorn och kuratorn och fröknarna samt sköterskan och dem sa dem skulle göra sitt bästa så att min dotter kommer tillbaka till sklan och tryggheter uppbyggs igen! Dem skulle även kalla in hennes föräldrar. Nu vet jag inte om detta räcker! Vad borde jag mer göra?
    Detta känns jättejobbigt. Jag vill inte att dem kommer lätt undan och allting sedan blis som att ingeting har hänt. Jag vill att något händer och jag och min dotter ser en förändring samt att den här tjejen fattar vad hon har gjort.

• Amelie av Paris

Jobbig situation. Jag är själv ganska snäll och har alltid varit, och min dotter har förstås tagit efter. Fröknarna på hennes förskola berättade för mig för några år sedan att de tyckte att hon var FÖR snäll. Slog någon henne så sa hon inte emot. Hennes bästa kompis var likadan! Fröknarna kopplade in specialpedagogen som hade ett litet träningsprogram för barn som inte säger ifrån. De fick hemläxa att träna att korsa händerna framför sig och skrika "Stopp!" och "Sluta!" Jag hade inte alls uppfattat min dotter som så rädd att stå upp för sig själv, men inser nu hur viktigt det är att inte bara lära min dotter att vara snäll. Snäll är bra, men det är viktigt att de får lära sig att säga ifrån för att hindra människor i omgivningen att utnyttja dem. Det är bra inför tonåren också om man lärt sig att säga ifrån tidigt. Jag tror att det är svårt att få klarhet i vad som egentligen hände på skolgården. Men du kanske kan försöka förebygga genom att hjälpa henne att stå upp för sig själv. Fick också tipset att fråga min flicka vad hon har för specifika egenheter, vad hon gillar (mat, färger, saker, kläder, sporter, djur, vilka känslor hon känner när olika saker händer osv) för att på så sätt lära sig att hon är en viktig person med alldeles egna intressen och preferenser. Det skulle stärka hennes självkänsla.

• Amelie av Paris

Du har stark empati och jag känner igen mig själv i dig. Du lägger ett stort ansvar på dig själv att hjälpa dottern att må bra och ha det bra i skolan, men kanske det mesta faktiskt måste komma inifrån din egen flicka. Om hon lär sig att respektera sig själv och får en stark självkänsla så kommer de andra att lämna henne i fred. Jag blev själv mobbad som barn och vet att det inte skulle ha hänt om jag fått den typen av stöttning! Min flicka har alltid varit snäll. Efter dagispersonalens träning är hon nu både snäll, självsäker och stark. Givetvis ska du fortsätta stötta henne och trösta henne. Men tillslut måste självkänslan ändå komma inifrån henne själv. Hon måste hitta sin egen styrka någonstans. Jag har också börjat säga ifrån mer i relationer och vägra konflikträdsla mest för att jag vet att hon följer mitt exempel. Det har hjälpt både mig och min dotter.

• theogg
    sunshinepessan skrev 2010-10-13 22:07:01 följande:
    Våran 6-åring har i augusti börjat i förskoleklass, hon är väldigt tillbakadragen och tyst, hon har flera gången klagat på att hon inte får vara med och leka med vissa tjejer och då bland annat att en av dem retade henne och inte lät henne åka nerför rutschkanan samt att hon en gång hamnade i slagsmål med en annan tjej som bla hade sparkat henne i magen. Fröknarna tog jag upp detta med och sedan skulle dem AVVAKTA!! Idag hände det värsta utva allt! En av fröknarna ringde mig vid kl 11.00 och berättade att min dotter hade ramlar och slagit sig i huvudet och är me den andra fröken på vårdcentralen. När jag kom dit blev jag chockad. Hon hade blod över hela ansiktet samt halsen och kläderna. Hon hade skadat bakhuvudet och då berättade fröken att samma tjej som sparkade henne i magen hade knuffat henne och då hade min dotter ramlet och fått bakhuvudet sprucken. Vi skickades till akuten där dem kollade upp såret, tvättade samt kollade om hjärnskakning är aktullt, vilket som tur är inte är fallet! Efter 5, 5 timmar på akuten kom vi hem. Hon mår lite bättre, har dock ont i huvudet. Nu är fråga här?? Vad ska jag göra??? Sådan som jag är skulle jag helst vilja få samman både fröknarna, tjejen och hennes föräldrar och vräka ur mig en massa. Har inte fröknarna berättat för tjejens föräldrar vad hon gjordem kände inte dessa skuld och undrade hur min dotter mår??? Jag tänker i vilket fall som helst ta upp detta med rektorn redan imorgon och tänker inte låta min dotter fortsätta på skolan tills jag inte har blivit övertygad om förändring både från rektorns, fröknarnas och inte minst tjejernas och tjejens sida! Läste en hel del på BEO.se!
    Tack i förhand!
    nu har jag gjort det du önskade av mig, och nu är du skyldig mig något...

• FruMadde4barnTätt

stackars din dotter
    hoppas det blir bättre, annars byt skola.
    mobbaren borde egentligen byta skola

kramar

• LillaSmulan

Hej!

Synd om din dotter men det är faktist föräldrarna till förövarna som är de skyldiga och de är deras barn som borde plockas bort från miljön.
    Det mest korrekta är att göran en polisanmälan samt meddela skolledningen.

Hoppas det löser sig. KRAM !

• östgötetös
    sunshinepessan skrev 2010-10-13 22:07:01 följande:
    Tack i förhand!
    Fy vad arg jag blev när jag läste ditt inlägg!!
    Jag skulle anmäla skolan direkt!!
    Du har ju redan tagit upp mobbingen med fröknarna, de borde hålla bättre koll då de vet att det förekommer sparkar i magen tex.
    Visst de har många barn att hålla reda på men sådant får bara inte hända!! Kunde ha gått ännu värre än vad det gjorde!
    Nu vet du ju med att Rektorn inte gör så mycket via ryktena så näe ANMÄL!
  • Dr Mupp

Polisanmäl både skolan och det andra barnet. Om det inkommer en polisanmälan mot mindreårig så kopplas soc in och om ett så litet barn gör så groiva saker så behövs soc kopplas in.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Skrutten00

Sitter i en liknande situation därmin son idag har fått motta  spark i ansiktet av en klasskompis. Samma klasskompis sparkade honom i magen i fredags. Hot om slag och sparkar har oxå förekommit idag. Lärarna är inkopplade men jag vet inte om det räcker eller om jag skall göra en polisanmälan oxå. Detta är riktigt jäkla frustrerande som förälder. Än så länge så vill han gå till skolan men om det kommer att fortsätta är jag inte så säker på att han kommer att vara lika positiv tyvärr.. De går i 4-an....

• kudden12

ååå,herregud,va jag lider med er som har barn som blir utsatta för sånt här...att det här får hända,,jag har själv ett inlägg här om min pojke som inte har nån kompis i skolan,utan går omkring själv..men skulle dom så mycket som PETA på honom,kommer han aldrig mer att få sätta sin fot där,då skjutsar jag honom till stan,så får han börja i annan skola.  Alltså,det KAN ju inte vara så jäkla svårt att hålla ett extra öga på barnen som är utanför eller mobbade, det är ju lärarnas förbaskade skylldighet! fy,så arg och upprörd jag blir,, hoppas verkligen att ni får bukt på det här!!!

• Emma 761

berätta hur de gick på mötet så man får veta vad alla parter sa.

men hade det varit mina barn så hade de då fått veta att de levde.

Svar på tråden Snälla, läs!