Inlägg från: Amelie av Paris |Visa alla inlägg
  • Amelie av Paris

Snälla, läs!

Jobbig situation. Jag är själv ganska snäll och har alltid varit, och min dotter har förstås tagit efter. Fröknarna på hennes förskola berättade för mig för några år sedan att de tyckte att hon var FÖR snäll. Slog någon henne så sa hon inte emot. Hennes bästa kompis var likadan! Fröknarna kopplade in specialpedagogen som hade ett litet träningsprogram för barn som inte säger ifrån. De fick hemläxa att träna att korsa händerna framför sig och skrika "Stopp!" och "Sluta!" Jag hade inte alls uppfattat min dotter som så rädd att stå upp för sig själv, men inser nu hur viktigt det är att inte bara lära min dotter att vara snäll. Snäll är bra, men det är viktigt att de får lära sig att säga ifrån för att hindra människor i omgivningen att utnyttja dem. Det är bra inför tonåren också om man lärt sig att säga ifrån tidigt. Jag tror att det är svårt att få klarhet i vad som egentligen hände på skolgården. Men du kanske kan försöka förebygga genom att hjälpa henne att stå upp för sig själv. Fick också tipset att fråga min flicka vad hon har för specifika egenheter, vad hon gillar (mat, färger, saker, kläder, sporter, djur, vilka känslor hon känner när olika saker händer osv) för att på så sätt lära sig att hon är en viktig person med alldeles egna intressen och preferenser. Det skulle stärka hennes självkänsla.

• Amelie av Paris

Du har stark empati och jag känner igen mig själv i dig. Du lägger ett stort ansvar på dig själv att hjälpa dottern att må bra och ha det bra i skolan, men kanske det mesta faktiskt måste komma inifrån din egen flicka. Om hon lär sig att respektera sig själv och får en stark självkänsla så kommer de andra att lämna henne i fred. Jag blev själv mobbad som barn och vet att det inte skulle ha hänt om jag fått den typen av stöttning! Min flicka har alltid varit snäll. Efter dagispersonalens träning är hon nu både snäll, självsäker och stark. Givetvis ska du fortsätta stötta henne och trösta henne. Men tillslut måste självkänslan ändå komma inifrån henne själv. Hon måste hitta sin egen styrka någonstans. Jag har också börjat säga ifrån mer i relationer och vägra konflikträdsla mest för att jag vet att hon följer mitt exempel. Det har hjälpt både mig och min dotter.

Svar på tråden Snälla, läs!