• badplats

babyskydd eller byta ?

Dottern väger nu 9,5 kg på senaste kollen för någon vecka sen. Har funderat på det där med bilstolen, har ett babyskydd nu som går upp till max 13 kg.
    Åker bil väldigt sällan ungefär en gång varannan månad.

Kan jag ha babyskyddet fortfarande eller måste jag byta bilstol helt?
    hur skulle ni göra?
    Hon är 10 månader snart

• Svar på tråden babyskydd eller byta ?
  • Yinsan

Om jag kommer ihåg rätt så är nästa stol 5 gånger säkrare vid en ev krock så jag hade bytt stol även om ni åker så sällan.

• badplats

tack =) ska kolla in begangat marknaden. Känns lite surt att punga upp flera tusen på en stol man knappt använder.

Nått speciellt märke du rekommenderar? Har en britax nu tror jag, är helt lost när det gäller bilbarnstolar

• Finesse

När bebisen kan sitta själv bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol.. kan hon inte det vid 10 månader så är det bättre hon sitter i babyskyddet..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Småtokig

Man ska helt byta från babyskydd til nästa stol när barnet kan sitta utan stöd. Så jag tycker det är dags att byta. (om vi skulle gått viktmässigt så skulle vi fortfarande sätta dotter som snart är 18 månader i babyskyddet. Hon väger strax över 9 kg och är inte för lång.)

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Finesse
    badplats skrev 2010-09-30 15:27:57 följande:
    tack =) ska kolla in begangat marknaden. Känns lite surt att punga upp flera tusen på en stol man knappt använder.

Nått speciellt märke du rekommenderar? Har en britax nu tror jag, är helt lost när det gäller bilbarnstolar
    Ja visst är känns det surt att betala för säkerhet.. det kan ju vara bättre att köpa begagnat å inte veta om det blivit krockad å sen vid en krock märker man att oj den där stolen var nog inte så smart köp.. men det kändes ju så surt att köpa en ny och säker stol...

Barn kostar pengar.. punkt slut
  • Småtokig

Välj en stol som går att ha upp tills 25 kg. Jag hade nog köpt nytt(stolen ska ändå användas tills hon är minst 4 år) Om 1 år kanske ni åker mer bil än vad ni gör nu.

• Finesse
    Småtokig skrev 2010-09-30 15:35:50 följande:
    Välj en stol som går att ha upp tills 25 kg. Jag hade nog köpt nytt(stolen ska ändå användas tills hon är minst 4 år) Om 1 år kanske ni åker mer bil än vad ni gör nu.
    Nej stolen bör användas till barnet är minst 5 år.
  • Småtokig
    Finesse skrev 2010-09-30 15:37:56 följande:
    Nej stolen bör användas till barnet är minst 5 år.
    Har de ändrat rekomendationen? För det jag har hört är Minst 4 år.
  • längtan09
    Finesse skrev 2010-09-30 15:32:24 följande:
    Ja visst är känns det surt att betala för säkerhet.. det kan ju vara bättre att köpa begagnat å inte veta om det blivit krockad å sen vid en krock märker man att oj den där stolen var nog inte så smart köp.. men det kändes ju så surt att köpa en ny och säker stol...

Barn kostar pengar.. punkt slut
    Ursäkta, men det där var rätt otrevligt skrivet. Det hade räckt med att skriva: "Tänk bara på att en begagnad stol kan vara krockad och då fungerar det inte så bra vid eventuell krock"
    Mamma sedan juni 2009
  • längtan09
    Småtokig skrev 2010-09-30 15:39:09 följande:
    Har de ändrat rekomendationen? För det jag har hört är Minst 4 år.
    Dom säger minst 4 år men så länge som möjligt.
    Mamma sedan juni 2009
Svar på tråden babyskydd eller byta ?