• badplats

babyskydd eller byta ?

Dottern väger nu 9,5 kg på senaste kollen för någon vecka sen. Har funderat på det där med bilstolen, har ett babyskydd nu som går upp till max 13 kg.
    Åker bil väldigt sällan ungefär en gång varannan månad.

Kan jag ha babyskyddet fortfarande eller måste jag byta bilstol helt?
    hur skulle ni göra?
    Hon är 10 månader snart

• Svar på tråden babyskydd eller byta ?
  • Fröken85

Jag rekommenderar en Britax Hi-way, kan användas upp till 25 kg, så den har man ända till man behöver en framåtvänd stol i 4-årsåldern. Smidig stol som passar i typ alla bilar, liten och smidig att förvara och lätt att montera.

Och köper du begagnat ska du känna dig SÄKER på att stolen är bra, dvs aldrig krockad eller tappad. Svårt att veta hos okända människor dock... Satsa hellre på en ny stol, leta kampanjer hos de olika barnaffärerna. Ofta hittar man för drygt 2000 då. Det tycker jag är väl investerade pengar för sitt barns säkerhet.

• Finesse
    Småtokig skrev 2010-09-30 15:39:09 följande:
    Har de ändrat rekomendationen? För det jag har hört är Minst 4 år.
    Rekommendationerna är 4-5 år så då bör man ju säga minst 5 år å inte minst 4 år.. för då börjar folk redan vid 3½ tro att det är helt okej att vända sina barn.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    längtan09 skrev 2010-09-30 15:40:32 följande:
    Ursäkta, men det där var rätt otrevligt skrivet. Det hade räckt med att skriva: "Tänk bara på att en begagnad stol kan vara krockad och då fungerar det inte så bra vid eventuell krock"
    Visst var det.. men då kanske hon får upp ögonen. Vet du hur många trådar det finns här på fl om hur dyrt det är med en bilbarnstol.. att man vänder det äldre barnet (allt mellan 2-4 år) bara för att det yngre barnet måste sitta i stolen och dom har inte råd att lägga ut pengar på en till bakåtvänd bilbarnstol. Vet du hur arg man blir då? Folk måste få upp ögonen och inse att barn kostar pengar.
  • Småtokig
    Finesse skrev 2010-09-30 15:41:58 följande:
    Rekommendationerna är 4-5 år så då bör man ju säga minst 5 år å inte minst 4 år.. för då börjar folk redan vid 3½ tro att det är helt okej att vända sina barn.
    Förvisso. Finns MÅNGA i bekantskapskretsen som har vänt eller kommer vända sina barn och då är en del inte ens 3 år fyllda ännu. Mina kommer iaf få sitta bakåtvänt tills de vuxit ur sina stolar (britax Hi-way och Britax Two-way)
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Teskedsmamman

Jag sätter mina i bakåtvänd stol så fort de kan hålla huvudet bra, vilket brukar bli runt 3-4 mån ålder. Säkerheten är högre i bakåtvänd stol än i babyskyddet.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Finesse
    Småtokig skrev 2010-09-30 15:45:15 följande:
    Förvisso. Finns MÅNGA i bekantskapskretsen som har vänt eller kommer vända sina barn och då är en del inte ens 3 år fyllda ännu. Mina kommer iaf få sitta bakåtvänt tills de vuxit ur sina stolar (britax Hi-way och Britax Two-way)
    Mina med..

Det finns inte nån i min bekantsskapskrets som har sina barn sittandes bakåtvända längre än till 3 år.

Min svägerska t.ex. hade inte råd att köpa en ordentlig bältestol utan köpte första billiga hon kunde hitta för hon är ensamstående.. sen går hon å köper en jacka till sig själv för 600:- och åker utomlands.. mm.. då är man fattig. Kanske därför jag blivit som jag är.. hatisk och aggresiv mot alla som inte tänker på sina barns säkerhet.
  • längtan09
    Finesse skrev 2010-09-30 15:43:33 följande:
    Visst var det.. men då kanske hon får upp ögonen. Vet du hur många trådar det finns här på fl om hur dyrt det är med en bilbarnstol.. att man vänder det äldre barnet (allt mellan 2-4 år) bara för att det yngre barnet måste sitta i stolen och dom har inte råd att lägga ut pengar på en till bakåtvänd bilbarnstol. Vet du hur arg man blir då? Folk måste få upp ögonen och inse att barn kostar pengar.
    Ja det vet jag, men du vet inte varför TS ville köpa begagnat. Jag vet även att många vänder tidigt, jag är inte bakom flötet. MEN TS sa att det kändes dumt att punga ut så mycket pengar för en stol dom sällan använder. Hon kanske inte visste att det är osäkert med en begagnad stol. Eller hon kanske tänkte fråga en kompis som hon vet inte krockat stolen? Du bara antog att hon hellre fikade på stan med sina vänninor än köpte en bilbarnstol och det är inte schysst.
    Mamma sedan juni 2009
  • badplats
    Finesse skrev 2010-09-30 15:48:29 följande:
    Mina med..

Det finns inte nån i min bekantsskapskrets som har sina barn sittandes bakåtvända längre än till 3 år.

Min svägerska t.ex. hade inte råd att köpa en ordentlig bältestol utan köpte första billiga hon kunde hitta för hon är ensamstående.. sen går hon å köper en jacka till sig själv för 600:- och åker utomlands.. mm.. då är man fattig. Kanske därför jag blivit som jag är.. hatisk och aggresiv mot alla som inte tänker på sina barns säkerhet.
    min privatekonomi är inget jag vill slänga ut på nätet men är det något jag tar mig råd till så är det dottern. Min tanke var att hitta en bra begangad stol att ha tillsvidare, självklart ska jag inte köpa först bästa som finns utan kolla runt om se om det finns bra stolar.....

släng inte ut din aggresivitet på mig!
  • Knytets

Rekomendationerna är minst 4 år men så länge som det går.
    Vissa barn(väldigt få) är för stora för bakåtvända stolar vid 3½, även fast alla föräldrar(som tycker att dom bakåtvända är för krånliga) försöker få det att låta som att dom har den största 3åringen på jordklotet.

Det finns tyvärr inget man kan göra mot att folk sätter sina barn framåtvända förtidigt, då lagtexten inte säger vilket skydd som ska användas i olika åldrar utan enbart "anpassat för barnet".

Sen ang begagnade stolar så är det alldeles för riskabelt att köpa ett, den kan ha blivit krockad, stolen kan ha förvarats på ett sådant sätt att stolen har åldrats snabbare, stolen kan vara för gammal, stolen kan ha sprickor i plasten av olika anledningar(ex tappat den osv), delar kan saknas, instruktionsbok kan saknas, vilket då gör att stolen inte längre är säker att ha sitt barn i.

Inte heller här finns det något sätt att tvinga någon att göra det säkraste för sitt barn, utan som någon innan redan sagt så prioriterar vi alla människor olika, vissa prioriterar barnets säkerhet, andra prioriterar en utomlandsresa eller en ny jacka.
    Att dom bakåtvända stolarna är "så dyra" håller jag faktikst inte med om, jämnförelse med ett babyskydd för ca 1500(+/- några hundra) som man använder ca 8-9 mån, mot en stol som kostar ca 2500(+/- några hundra) som man sedan kan använda i minst 3½ år så känns priset som en dålig ursäkt, men visst, alla lägger pengar på det dom tycker är viktigt.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • badplats
    längtan09 skrev 2010-09-30 15:55:29 följande:
    Ja det vet jag, men du vet inte varför TS ville köpa begagnat. Jag vet även att många vänder tidigt, jag är inte bakom flötet. MEN TS sa att det kändes dumt att punga ut så mycket pengar för en stol dom sällan använder. Hon kanske inte visste att det är osäkert med en begagnad stol. Eller hon kanske tänkte fråga en kompis som hon vet inte krockat stolen? Du bara antog att hon hellre fikade på stan med sina vänninor än köpte en bilbarnstol och det är inte schysst.
    fika vet jag knappt vad det är :) Men tack för tipset, ska höra runt bland vänner om dom har någon stol!
Svar på tråden babyskydd eller byta ?