• Lo Ammi

Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?

Jag trodde in i det längsta att de inte skulle komma in i riksdagen och när jag till slut såg resultaten så grät jag. Jag är så besviken och ledsen. Något som jag inte vågat tänka förrän jag hade det svart på vitt är: hur påverkar detta (blivande) adoptivfamiljer? Vi har ju inte börjat vår process än och nu kommer tankar som "är det rätt att adoptera ett barn till ett land som kanske kommer bli alltmer främlingsfientligt?".

Min rädsla är att SD kommer ha den effekten på vårt land - att rasism blir lite mer "rumsrent", lite mer ok. Och att vi alla sakta vänjer oss vid det.

Någon som har funderat kring detta? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?
  • Thalis
    VNmamma skrev 2010-09-21 15:33:13 följande:
    I övriga Europa har de högerextrema partierna kommit för att stanna. Visst kan man hoppas att det inte blir så i Sverige men då behöver många svenskar tänka om. Det var inte politikernas fel att sd kom in i riksdagen, inte heller mediernas. De kom in för att väljarna gillar sd:s syn på invandrare:

www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/hur-hamnade...
    Jag tror lite på att om SD synas lite mer så hade folk förstått ett och annat.
    Hoppas innerligt att SD bara är ett missnöjesparti såsom Ny Demokrati var.
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Thalis skrev 2010-09-21 15:37:06 följande:
    Fått synas skulle det stå.
    Snart mamma- igen!!
  • VNmamma
    Thalis skrev 2010-09-21 15:37:06 följande:
    Tror inte jag, som sagt.

Tycker att sd tyvärr ganska väl speglar den utbreda främlingsfientligheten. 
  • Lo Ammi
    Thalis skrev 2010-09-21 15:30:51 följande:
    Hmm,alltså jag vill förstå vad du menar men ändå så måste jag fråga.
    Menar du att adopterade som har svenskar föräldrar är mer svenskar än min dotter som är adopterad men har en utländsk mamma? Och i sådana fall varför? Min dotter har två kulturer den svenska och den latinamerikanska, jag kan inte se hur detta bör vara henne till last.
    I detta fall menar jag bara utlandsadoptioner eftersom inhemska adoptioner är försvinnande få och oftast sker inom familj eller släkt. Eller vad menar du att SD har för politik kring inhemska adoptioner, det har dem väl inget emot eftersom de barnen är svenska i SD´s bemärkelse?

Jag har aldrig sagt att detta bör vara henne till last, vi planerar att adoptera från ett afrikanskt land. Det jag reflerkterade över är hur politiken och i detta fall SD ska förhålla sig till adopterade barn. Ska dem räknas som "mer svenska" än barn som invandrat med sina familjer hit?

Som du säkert kan läsa i min TS så är jag orolig över utvecklingen att SD kommit in iriksdagen - jag stöttar dem inte!
  • Lo Ammi
    Lo Ammi skrev 2010-09-21 15:48:32 följande:
    I detta fall menar jag bara utlandsadoptioner eftersom inhemska adoptioner är försvinnande få och oftast sker inom familj eller släkt. Eller vad menar du att SD har för politik kring inhemska adoptioner, det har dem väl inget emot eftersom de barnen är svenska i SD´s bemärkelse?

Jag har aldrig sagt att detta bör vara henne till last, vi planerar att adoptera från ett afrikanskt land. Det jag reflerkterade över är hur politiken och i detta fall SD ska förhålla sig till adopterade barn. Ska dem räknas som "mer svenska" än barn som invandrat med sina familjer hit?

Som du säkert kan läsa i min TS så är jag orolig över utvecklingen att SD kommit in iriksdagen - jag stöttar dem inte!
    Och anledningen till att jag överhuvudtaget tog upp det är att SD pratar mycket om att bevara svenska seder och svensk kultur och där skiljer sig nog ofta utlandsadopterade barn från barn som invandrar med sina föräldrar eftersom adoptivfamiljer (antar jag) lär sina barn svenska seder och bruk (vad det nu är för något?).

Usch, nu känns det bara som om att jag gör det mer invecklat...
  • Thi 08

Den grupp som röstat på SD tror jag inte blir större. Jag tror det är en grupp i samhället som alltid är emot förändringar och som tycker det ska vara som det "alltid" varit, och även en klick rasister (som jag hoppas är en väldigt liten del av SD). Däremot att det nu blivit nästan rumsretn att rösta på SD har jag svårt för. Har sett folk på facebook som gått med i grupper som "SD i riksdagen, ja tack" och det är alltså människor man iaf en gång i tiden haft en kompisrelation till. Jag är chockad!! De blir i sin tur arga för att man klickar bort de med motiveringen "jag vill inte ha en sverigedemokrat på min vänlista" och får det att låta som om att det vore mig det är fel på som inte respekterar demokratin. Men någon måtta får det väl vara på hur smutsiga åsikter man får ha även i en demokrati?

Jag tror inte det påverkar våra barn mer än som det är idag, eftersom dessa människor alltid har funnits ibland oss.

• Ethi

Ärligt talat så skrämmer det mig väldigt mycket... Om man ser till ökningen från förr-förra valet till förra valet och till det här valet, så undrar man ju vart det kommer att stanna Kommer det att fortsätta i den här takten, stanna eller försvinna? Jag vågar inte tänka att människor med dessa åsikter alltid funnits ibland oss och därmed är det lugnt, för de blir ju uppenbarligen fler

Jag tror inte att SD idag ser på våra barn som något annat annat än vanliga, svenska barn. Idag. Men får rasismen och nazismen ett större grepp om vårt land än de haft, så tror jag att våra barn i framtiden kommer att riskera att behandlas annorlunda av de som inte vet vilka de är, i alla fall... Vilket de redan nu kan riskera att göras men kanske inte i lika stor utsträckning. Man ser ju som tidigare sagts inte på dem på långt håll att de är adopterade..

Dessutom undrar jag, med tanke på vad många adopterade barn som numera kommer som sn och det ökar ju dessutom, hur länge det dröjer innan det skulle kunna börja gruffas där om inte annat. Att vi tar hit andra länders problem och begär att vår medsvenskar ska betala för det. SD önskar ju t ex att "Obligatoriska tester gällande hiv samt tuberkulos och andra epidemiska farsoter vid ansökan om uppehållstillstånd i Sverige." Det borde väl gälla även adoptivbarn då... Bort med de (få) barn som kommer med HIV och TBC. Och vad räknas till "epidemiska farsoter"? Hepatit B? MRSA? Hur många ska vi plocka bort?

Jag plockade igår bort en sverigedemokrat från min vänlista på facebook. En tjej jag gått i grundskolan med och jag inte kan tänka mig har det minsta emot mina barn. Men oavsett vilket så vägrar jag dela kort på det finaste jag har med en sverigedemokrat. Det skär i hjärtat att det blivit så här  Vart ska det sluta?! Vill vi ens veta det...

• Lo Ammi
    Ethi skrev 2010-09-21 22:23:26 följande:
    Ärligt talat så skrämmer det mig väldigt mycket... Om man ser till ökningen från förr-förra valet till förra valet och till det här valet, så undrar man ju vart det kommer att stanna Kommer det att fortsätta i den här takten, stanna eller försvinna? Jag vågar inte tänka att människor med dessa åsikter alltid funnits ibland oss och därmed är det lugnt, för de blir ju uppenbarligen fler

Jag tror inte att SD idag ser på våra barn som något annat annat än vanliga, svenska barn. Idag. Men får rasismen och nazismen ett större grepp om vårt land än de haft, så tror jag att våra barn i framtiden kommer att riskera att behandlas annorlunda av de som inte vet vilka de är, i alla fall... Vilket de redan nu kan riskera att göras men kanske inte i lika stor utsträckning. Man ser ju som tidigare sagts inte på dem på långt håll att de är adopterade..

Dessutom undrar jag, med tanke på vad många adopterade barn som numera kommer som sn och det ökar ju dessutom, hur länge det dröjer innan det skulle kunna börja gruffas där om inte annat. Att vi tar hit andra länders problem och begär att vår medsvenskar ska betala för det. SD önskar ju t ex att "Obligatoriska tester gällande hiv samt tuberkulos och andra epidemiska farsoter vid ansökan om uppehållstillstånd i Sverige." Det borde väl gälla även adoptivbarn då... Bort med de (få) barn som kommer med HIV och TBC. Och vad räknas till "epidemiska farsoter"? Hepatit B? MRSA? Hur många ska vi plocka bort?

Jag plockade igår bort en sverigedemokrat från min vänlista på facebook. En tjej jag gått i grundskolan med och jag inte kan tänka mig har det minsta emot mina barn. Men oavsett vilket så vägrar jag dela kort på det finaste jag har med en sverigedemokrat. Det skär i hjärtat att det blivit så här  Vart ska det sluta?! Vill vi ens veta det...
    Precis så resonerar jag med. Till nästa val kommer det vara liite mer socialt accepterat att rösta på SD = fler gör det. Och efterhand får dem alltmer inflytande - och "Svensson" vänjer sig och kanske slutar reagera.

Igår hade en på SD´s kommunlista i Grästorp sagt att "de vill bevara den nordiska rasen". Vad f***n är det??? Är det ens tillåtet att uttala sig på det sättet?
  • Thi 08
    Ethi skrev 2010-09-21 22:23:26 följande:

Jag håller med om att de kan röra om rätt mycket i reglerna om de växer till ännu mer till nästa val. Jag förösker intala mig iaf att det pga att det blivit lite mer accepterat att rösta på sd (vilket är det allra värsta tycker jag) att de som tidigare iaf kännt lite skuld att lägga ner en sd-sedel i kuvertet idag gör det utan skuldkänslor eftersom det blivit lite mer acceptabelt. De flesta motiverar sin röst med " jag är väl inte rasist för att jag är emot invandring?" Att det är ett nynazistiskt parti i grunden tycks ha glömts bort. Hur kan man ens rösta på ett parti där medlemmarna 1995 gick runt i naziuniformer? Jag förstår inte hur man kan sopa det under mattan, bara för att man bytt ut uniformen mot kostym och aktar sin tunga på ett annat sätt. Kan inte vi här anmäla grupper som vi råkar se på FB. Jag är ju ex chockad över att inte mindre än 14 av mina "vänner" hade gått me di en grupp som heter "År 2015 kommer tomten fråga -Hoho finns det några svenska barn här?" Jag hanterade det hela med att klicka bort alla på min lista som jag inte kände mig säker på i dessa frågor. Hälften försvann....jag tror man behöver slåss för att inte göra detta acceptabelt, för då kommer fler med liknande åsikter lägga in röst på SD utan att skämmas ett dugg. De SKA skämmas! Måste berätta något sött mitt dagis gjort. När jag kom dit en dag hade de satt upp information om adoption som alla kunde läsa och artiklar som de klippt ur tidningen osv. Jag fick nästan lite glädjetårar att de på eget initiativ omsorgsfullt gjort detta.
  • Thi 08

I Australien har de sådana regler hörde jag från mina föräldrar som tänkte flytta dit en period iom att pappas jobb skulle starta upp och han blev tillfrågad om att hjälpa till. De med HIV får inte stanna. Säkert därifrån SD fått sin "birljanta" idé.

Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?