Inlägg från: Thi 08 |Visa alla inlägg
  • Thi 08

Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?

Den grupp som röstat på SD tror jag inte blir större. Jag tror det är en grupp i samhället som alltid är emot förändringar och som tycker det ska vara som det "alltid" varit, och även en klick rasister (som jag hoppas är en väldigt liten del av SD). Däremot att det nu blivit nästan rumsretn att rösta på SD har jag svårt för. Har sett folk på facebook som gått med i grupper som "SD i riksdagen, ja tack" och det är alltså människor man iaf en gång i tiden haft en kompisrelation till. Jag är chockad!! De blir i sin tur arga för att man klickar bort de med motiveringen "jag vill inte ha en sverigedemokrat på min vänlista" och får det att låta som om att det vore mig det är fel på som inte respekterar demokratin. Men någon måtta får det väl vara på hur smutsiga åsikter man får ha även i en demokrati?

Jag tror inte det påverkar våra barn mer än som det är idag, eftersom dessa människor alltid har funnits ibland oss.

• Thi 08
    Ethi skrev 2010-09-21 22:23:26 följande:
    Ärligt talat så skrämmer det mig väldigt mycket... Om man ser till ökningen från förr-förra valet till förra valet och till det här valet, så undrar man ju vart det kommer att stanna Kommer det att fortsätta i den här takten, stanna eller försvinna? Jag vågar inte tänka att människor med dessa åsikter alltid funnits ibland oss och därmed är det lugnt, för de blir ju uppenbarligen fler

Jag tror inte att SD idag ser på våra barn som något annat annat än vanliga, svenska barn. Idag. Men får rasismen och nazismen ett större grepp om vårt land än de haft, så tror jag att våra barn i framtiden kommer att riskera att behandlas annorlunda av de som inte vet vilka de är, i alla fall... Vilket de redan nu kan riskera att göras men kanske inte i lika stor utsträckning. Man ser ju som tidigare sagts inte på dem på långt håll att de är adopterade..

Dessutom undrar jag, med tanke på vad många adopterade barn som numera kommer som sn och det ökar ju dessutom, hur länge det dröjer innan det skulle kunna börja gruffas där om inte annat. Att vi tar hit andra länders problem och begär att vår medsvenskar ska betala för det. SD önskar ju t ex att "Obligatoriska tester gällande hiv samt tuberkulos och andra epidemiska farsoter vid ansökan om uppehållstillstånd i Sverige." Det borde väl gälla även adoptivbarn då... Bort med de (få) barn som kommer med HIV och TBC. Och vad räknas till "epidemiska farsoter"? Hepatit B? MRSA? Hur många ska vi plocka bort?

Jag plockade igår bort en sverigedemokrat från min vänlista på facebook. En tjej jag gått i grundskolan med och jag inte kan tänka mig har det minsta emot mina barn. Men oavsett vilket så vägrar jag dela kort på det finaste jag har med en sverigedemokrat. Det skär i hjärtat att det blivit så här  Vart ska det sluta?! Vill vi ens veta det...
    Jag håller med om att de kan röra om rätt mycket i reglerna om de växer till ännu mer till nästa val. Jag förösker intala mig iaf att det pga att det blivit lite mer accepterat att rösta på sd (vilket är det allra värsta tycker jag) att de som tidigare iaf kännt lite skuld att lägga ner en sd-sedel i kuvertet idag gör det utan skuldkänslor eftersom det blivit lite mer acceptabelt. De flesta motiverar sin röst med " jag är väl inte rasist för att jag är emot invandring?" Att det är ett nynazistiskt parti i grunden tycks ha glömts bort. Hur kan man ens rösta på ett parti där medlemmarna 1995 gick runt i naziuniformer? Jag förstår inte hur man kan sopa det under mattan, bara för att man bytt ut uniformen mot kostym och aktar sin tunga på ett annat sätt. Kan inte vi här anmäla grupper som vi råkar se på FB. Jag är ju ex chockad över att inte mindre än 14 av mina "vänner" hade gått me di en grupp som heter "År 2015 kommer tomten fråga -Hoho finns det några svenska barn här?" Jag hanterade det hela med att klicka bort alla på min lista som jag inte kände mig säker på i dessa frågor. Hälften försvann....jag tror man behöver slåss för att inte göra detta acceptabelt, för då kommer fler med liknande åsikter lägga in röst på SD utan att skämmas ett dugg. De SKA skämmas! Måste berätta något sött mitt dagis gjort. När jag kom dit en dag hade de satt upp information om adoption som alla kunde läsa och artiklar som de klippt ur tidningen osv. Jag fick nästan lite glädjetårar att de på eget initiativ omsorgsfullt gjort detta.
  • Thi 08

I Australien har de sådana regler hörde jag från mina föräldrar som tänkte flytta dit en period iom att pappas jobb skulle starta upp och han blev tillfrågad om att hjälpa till. De med HIV får inte stanna. Säkert därifrån SD fått sin "birljanta" idé.

• Thi 08

Nu lät det som om min pappa inte fick komma in men han tackade faktiskt nej mkt pga de reglerna som han tyckte var oetiska

• Thi 08

Tror du verkligen SD vill minska internationella adoptioner för att de adopterade barnen kan komma att må dåligt?! Och menar SD att barnen skulle haft det bättre på barnhem, hade det inte funnits en risk för att de inte bara skulle må dåligt på barnhem, utan även dö pga omständigheterna, brist på mat, mediciner osv.

Men detta med SD, jag mailade faktiskt till dom och frågade vilken syn de har på adoption. Enl svaret jag fick så har de varit helt emot adoptioner fram tills 2001, efter 2001 vill de starkt begränsa utomeuropeiska adoptioner pga att dessa barn mår såååååååå dåligt i Sverige. Det är förmodligen snarare en kostnadsfråga, för allt för Sverigedemokraterna är en kostnadsfråga när det kommer till invandring. Att majoriteten av deras väljare är arbetslösa och sjukskrivna kostar tydligen inte staten en krona De vill slopa adoptionsbidraget på 40 000 och de vill ex ta bort rätten till hemspråksundervisning trots att forskning visar på att invandrarbarn kan ta till sig svanskan bättre om de får hemspråksundervisning. Deras politik är tagen ur luften!!

• Thi 08
    Tow2Mater skrev 2010-09-23 12:53:57 följande:
    Mörkrädd? Det var inte många år sen de "samkönade" och deras intresseorganisationer själva sa de inte skulle driva frågan om adoption, så länge de fick "rätten" att gifta sig. Att något kan gå så snabbt från att vara allmänt ok, till något folk blir "mörkrädda" över är ju lustigt. Kanske det kommer att bli lika med invandringspolitiken? Idag tycker de flesta (verkar det iallafall som) vi ska ha öppna dörrar för de flesta invandrare som vill komma in, men om några år kanske man ser tillbaka på det som något som gör en "mörkrädd".
    Själva poängen är väl att det är skillnad på att begränsa invandring och att ta sig rätten att fördömma andras sätt att leva. Detta med inhemsk adoption försöke rman ju i adoptionsländerna tillämpa. Men verkligheten ser ut så att MÅNGA barn fortfarande bor på barnhem och behöver familjer i andra länder. Det är i enlighet med barnkoventionen, där det står att alla barn har rätt till en familj. Att växa upp på barnhem är INTE att ha en familj.
  • Thi 08
    Topdog skrev 2010-09-24 10:53:29 följande:
    Fast om vi som inte gillar SD, vägrar umgås med dom som sympatiserar med SD, då kommer ju dom aldrig att få höra motargument till Sds åsikter.

Jag har (vad jag vet) inga Sverigedemokrater i bekantskapskretsen. Men jag är övertygad om att man gör sig en björntjänst om man utesluter dom. Precis som jag tror den utblivna diskussionen med SD inför valet, har gynnat SD ichmed att de fått stå oemotsagda. Devs attförska tysta ner SD ger bara fler röster, för det är deras argument som bör motsägas, inte ignoreras.
    Och jag är av åsikten att det är lönlöst att diskutera med dem, se bara på FL, på denna tråd. De kommer inte ändra sig. Därav tror jag att dessa idioter alltid haft dessa åsikter men inte vågad vädra dem, förrän "alla" framträdde samtidigt och gjorde det acceptabelt att prata om sina SD-åsikter & står för dem. Jag tror inte man kan ändra ngn som har så pass radikla åsikter, som ju ändå SD handlar om. Står ju faktiskt på deras hemsida å ena sidan att "svenskarna föder få få barn" och i nästa stycke "invandrarna föder för många barn". bara vissa barn som är godkända som avkommor i Sverige? har man läst deras hemsida och har någorlunda IQ behöver man ingen som säger till en att detta är raspolitik! Det borde man väl själv förstå och omfamnar vi de med liknande åsikter tror jag knappast de kommer bli svagare. Jag tror de kommer prata ännu mer öppet om sin aåsikter och förolämpa människor i deras närhet. Det är nog själva förolämpningar som jag avsäger mig genom att "klicka bort". Och att min dotter ska behöva ha människor i sin närhet som faktiskt inte tycker hon hör hemma här.
  • Thi 08
    maja 81 skrev 2010-09-27 22:24:53 följande:
    alla ni som är mammor här i sverige- om ni bodde i ett u-land(u=utsatt) och var gravida. Skulle ni då vijla ha ekonomisk hjälp på plats eller skulle ni vilja lämna bort ert barn??

100kr till den mamman som väljer att ge bort sin nyfödda bebis.

tänk inte politiskt tänk människovänligt, mer stöd åt kvinnorna överallt!!!!
    I många länder är det förmodligen så att man kulturellt måste ha en man. Och ska man dessutom klara sig fram tills att barnet är vuxet så krävs även där en man. Om pojkvännen lämnar och den gravida flickans familj inte accepterar att hon ska bli mamma, kommer barnet troligtvis adopteras bort, med eller utan pengar. Jag tror inte du har en aning om hur världen ser ut när du skriver liknande inlägg! Har ensamstående unga kvinnor det svårt i Sverige (ser mycket gnäll på FL)? Det går aldrig att jämföra med ex Vietnam.
Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?