maja 81 skrev 2010-10-01 23:11:29 följande:
Jag har själv ställt inför situationne barnlös/ivf/inget barn/adoption- och jag kände att jag hellre hade tagit mina "mamma"pengar och hjälpt mammorna på plats. ser framför mig en fattig mama i en by i kina som inte klarar av att ta hand om sitt barn...
Men det är ju dock upp till var och en att ta sina ivf/adoptionspengar/sparpengar och hjälpa barn på plats istället. Min erfarenhet är dock att det är otroligt få av de som anser att barn ska hjälpas på plats, som faktiskt lånar 200000 på banken eller tar sina 200000 från kontot och skickar dessa till behövande barn.
maja 81 skrev 2010-10-01 23:11:29 följande:
men om jag hade blivit adopterad så ahde jag undrat, hade inte du?
Det är ju helt omöjligt att svara på. Jag är inte adopterad. Jag har inte den erfarenheten. Det jag däremot vet är hur mina adopterade kompisar har resonerat. 2 av dom är fullkomligt ointresserade av sina biologiska föräldrar och även av landet de föddes i. Deras föräldrar och respektive är betydligt mer nyfikna och intresserade än vad de själva är. 2 andra funderade en hel del över sina biologiska föräldrar i tonåren och gjorde också tillbakaresor med sina adoptivföräldrar.
Men inte ens utifrån deras erfarenheter kan jag dra några som helst slutsatser. Alla är vi individer och våra individuella liv och erfarenheter ser väldigt olika ut. För vissa männsikor är adoptionen en fullkomlig katastrof och borde aldrig ha skett. För andra är erfarenheten den motsatta. Så hur jag skulle ha resonarat, OM jag varit adopterad är fullkomligt irrelevant och fullkomligt omöjlig att svara på.
De av mina kompisar som är adopterade har ingen velat hitta sina biologiska föräldrar. Flera av dom har inte ens funderat särsklit mycket över sina rötter.