• Aristokatt

Min Son är inne på Flashback, hjälp?

Registrerade mitt konto bara för att skriva det här, men brukar läsa här jätte ofta.

Var NYSS inne på sonens rum och såg att han var inne på flashback, frågade honom vad det var för sida (JA jag VET att det är ett forum för knark/kriminalitet) och han sa att "det är inget speciellt, en sida för datorspel typ" och stängde ner.

Vad gör jag nu? får nästan panik.

Pappa vägrar ta det seriöst....

Vad skulle ni gjort? fungerar det att förbjuda honom att gå in där? 

• Svar på tråden Min Son är inne på Flashback, hjälp?
  • Agent 355
    Aristokatt skrev 2010-09-17 22:34:24 följande:
    HÄR var han inne:

Åkesson kringgår utestängningen — egen slutdebatt ikväll
    Starcraft 2 - Multiplayertråden
    Hearts of Iron 3 anonserat
    Wc3 Dota
    Nybörjarfrågor ställs här [Stora noobtråden]

Nån som kan hjälpa mig?? Verkar lugnt tycker jag ändå, känns otroligt skönt Solig fattar inte sista bara, vad är "noob"??
    noob = nybörjare
  • Aristokatt
    Idun skrev 2010-09-17 22:40:32 följande:
    verkar ju vara precis som han sagt att han använder sidan för att prata datorspel. Du behöver inte oroa dig. Vad är det som gör att du tror att han dras mot kriminalitet? 
    Ja verkar som att jag kanske överreagerade ändå, men sånt får man ta som förälder, vill ju bara hans eget bästa.

Hittade alla trådar förutom  "Nybörjarfrågor ställs här [Stora noobtråden]", och skummade igenom dem, verkade som sagt lugnt, men var finns "noobtråden"?
    Agent 355 skrev 2010-09-17 22:41:37 följande:
    noob = nybörjare
    för datorspel då eller? vet du var den tråden finns?

Tack så mycket alla! :D
  • vittra

Jösses, flashback är ett av de största forumen som finns och där kan man läsa och skriva om allt!

Noob betyder föresten nybörjare, och jag tycker inte alls han verkar vara inne på några dåliga, farliga eller konstiga trådar

• Miss Cee
    Aristokatt skrev 2010-09-17 22:34:24 följande:
    HÄR var han inne:

Åkesson kringgår utestängningen — egen slutdebatt ikväll
    Starcraft 2 - Multiplayertråden
    Hearts of Iron 3 anonserat
    Wc3 Dota
    Nybörjarfrågor ställs här [Stora noobtråden]

Nån som kan hjälpa mig?? Verkar lugnt tycker jag ändå, känns otroligt skönt Solig fattar inte sista bara, vad är "noob"??
    Nr1 är ju alltså en politisk tråd som tar upp något ang Sverigedemokraterna. Inte hemskare än alla vi som läst något om Sverigedemokraterna i Aftonbladet under veckan...

Rad 2-4 är trådar som handlar om dataspel.
    den sista är helt enkelt en tråd för sådana medlemmar som är nya på forumet och vill fråga något.

Du ska inte oroa dig. Och du ska inte lyssna så mycket på alla spökhistorier om Flashback. Uppenbarligen har du ju en dataintresserad son som gav dig ett ärligt svar, han är intresserad av datatrådar.
  • Agent 355
    Aristokatt skrev 2010-09-17 22:45:55 följande:
    Hittade alla trådar förutom  "Nybörjarfrågor ställs här [Stora noobtråden]", och skummade igenom dem, verkade som sagt lugnt, men var finns "noobtråden"?
    Agent 355 skrev 2010-09-17 22:41:37 följande:
    noob = nybörjare
    för datorspel då eller? vet du var den tråden finns?

Tack så mycket alla! :D
    Jag visste inte men Google visste ;)
    Stora noobtråden
    Denna tråd var kanske mindre oskyldig än de andra (de beror iofs på vilket håll man ser det ifrån) men det är ju inte säkert att din son visste vad tråden egetnligen handlade om eftersrom rubriken ju bara visar på att den ska vara till hjälp för nybörjare. Själv tolkade jag det som nybörjare på forumet innan jag läste tråden.

Jag skulle säga att "noob" kanske främst används inom spel och internet men kan appliceras på nybörjare i precis vilket sammanhang som helst.
  • Miss Cee

Haha ja där åkte man dit ;)

Har läst liknande trådar (noob-tråden) så många gånger att jag inet ens tänkte på att den kunde ligga under ngåot särskilt ämne...

Men jaja, det är ju inget som säger att din son börjar röka på för att han läser en tråd i ämnet. Du får välhålla ögon och luftvägarna öppna så märker du väl om det blir aktuellt.

• murcia

Sätt dig in i flashback (Ett familjeliv för unga killar?), och hur om olika sociala medier funkar och inte funkar.

Flashback är ett vädligt spretigt forum med många olika trådar. Dock upplever jag en stark rasism i flera trådar. Det finns dock mer allmänna trådar som fusk i spel, eller hjälp med photoshop.

Här är det dock jag som visat tonårsdottern flashback. Bättre att föregå än föregås. Nu är jag inte ett dugg orolig. Hennes grundvärderingar är sunda. Vi pratar om faror och möjligheter hela tiden. Lite för mycket kan dottern tycka....Tungan ute

• Cornellia

Flashback har 18- årsgräns, så om du inte vill att han ska hänga på flashback så anmäl att han är under 18, då kommer hans konto stängas av.

• oktoberlycka83
    Bedhead skrev 2010-09-17 22:10:25 följande:
    Flashback är ett forum för tonårspojkar och förvuxna dito. Inget ställe där riktiga brottslingar och knarkare hänger, men däremot de som vill framstå som sådana. Oroa dig inte.
    Vad  är din definition av en RIKTIG brottsling eller knarkare då?  Du har aldrig varit inne på fb va?

TS: Du behöver nog inte vara orolig..finns ju en massa olika ämnen. Det är inte ett forum för enbart knark/kriminalitet.
  • Cherry Cupcake

hehehe förlåt ts, men vad söt du är!
    som många har sagt är det inte ett forum för kriminella.
    man kan diskutera allt från kändisskvaller till... allt!
    men jag måste säga att jag tycker det är bra att du reagerar. och ja, du har rätt
    att kolla historiken på din sons dator om du misstänker att han kan fara illa.

Svar på tråden Min Son är inne på Flashback, hjälp?