Downs syndrom - Vi gjorde abort
Hej,
Jag har kanske börjat smälta min diagnos och läst på lite om den. Tack för ert stöd!
Det jag skriver nu är inte för att skrämma någon av er. Det har gjorts en undersökning på unga mammor (<35) till barn med DS som visade att 5 % av dessa hade gonadal mosaik.
Vanligtvis upptäcks det inte, för man har ju 50 % chans att få ett friskt barn, tillochmed mer med tanke på att barnen med DS ofta blir missfall. Vissa kan ju ha diagnosen men haft tur de gånger de skaffat barnen. Det är som att singla en slant och få krona eller klave.
Vissa kanske får ett barn med DS och nåt missfall och har sen tur och får ett friskt barn. Vi har ju haft maximal otur som fått klave de tre gånger vi singlat slanten. Det enda positiva är kanske att vi nu fått diagnosen.
Så, det är inte fullt så ovanligt som jag trodde, dock är det ytterst få som har fått diagnosen då det är svårt att diagnosticera. Men för de friska barnen man får innebär detta ingenting, man för inte det vidare till dem.
Det skulle ju kunna vara så att flera av oss i den här tråden har den här diagnosen då 5 % av de som fått ett barn med DS har den. Om det är så så hoppas jag verkligen att ni andra har mer tur än mig och får friska barn framöver!
Sen hoppas jag verkligen att vi kan få en remiss till att göra ivf pdg. Tänk att veta att inte barnet har DS från början! Sen får man hoppas att det funkar bara.
Millan