Downs syndrom - Vi gjorde abort
Hej,
Jag är just nu i en liknande situation som du, har idag tagit tabletterna inför aborten.
Vi fick dåligt resultat på kub-testet och då tog vi direkt moderkaksprov som visade på downs syndrom.
Vi är helt knäckta! Barnet skulle ha blivit vårt första och var mycket efterlängtat, även om det inte tog oss så lång tid att bli gravida. Har också gråtit mängder och fasar inför måndagen då aborten kommer genomföras. Jag hade verkligen hunnit få starka känslor för barnet i magen och att ta bort det känns tungt. Men vi gjorde det valet både för barnets och vår skull.
Jag tror att det är rätt olika för olika människor hur snabbt mensen kommer tillbaka, för en del verkar det bara ta några månader, sen är väl frågan när man mentalt vågar försöka igen. Läkaren kanske kan säga nåt om hur lång tid det brukar ta för mensen?
Jag kommer absolut att vilja göra ett moderkaksprov om vi blir gravida igen för att vara säker på att det inte är en kromosomförändring igen. Jag vet att jag kommer att oroa mig massor för det.
Men om jag förstått det hela rätt så är sannolikheten att det ska hända igen, om man inte har det genetiskt, väldigt liten.
Under graviditeten har jag oroat mig över tidigt missfall, att råka äta fel, varit noga med att inte dricka en droppe alkohol, lyfta för tungt osv.... men just KUB-testet var jag inte särskilt oroad över. Det visar bara att man aldrig kan gardera sig för det som sker. Det är alltid något annat som händer, som man inte väntat sig.
Jag förstår hur du känner dig, vi får försöka stötta varandra!
Millan