Idag är det två veckor sedan, ska till kuratorn idag och fylla i papper inför kremeringen. "Dag för dag, det är som det är".
Jag har funderat mycket på hur graviditeten var, om man hade kunnat se några tecken och tänkte höra med er andra om ni hade några speciella symptom? Orosmoment?
Jag minns att jag berättade för folk att alla graviditeter varit olika. Jag har burit en tjej och en kille och detta var tredje och jag tyckte att den var annorlunda. Jag var så trött vilket jag inte minns att jag var på samma sätt med de andra. Det som var jobbigast var att jag hade fyra stora blödningar. Den första i 10 dagar vid menstid, jag trodde att det var IVF-en som var körd, men sedan att det var ett av de två som stöttes ut för testet fortsatte att bli starkare. Sedan fick jag stora blödningar i v 7, v 9 och v 13. På UL är barnet mycket rörligt, starkt, hjärtat slår tydligt. Jag känner tidigt rörelser i magen. Vid fostervattensprovet är fostervattnet svart, gammal blödning säger man, behöver inte vara något, läkaren säger att det kan tyda på att något är fel men behöver inte göra det, vi ska invänta svar, svaret kom ju.
Jag frågade läkaren nu i veckan om han hade sett något vid ultraljudet, hade han kunnat se något som han inte sade till oss, men han sade nej, det är jättesvårt att se.
Jag tänker nu i efterhand att blödningarna såsom läkaren antytt, var ett tecken på att det var fel, att kroppen försökte stöta ut, men det gick inte. Jag blev ju skrapad för moderkakan satt som berget.
Är det någon annan som känt tecken? Anat att något inte stod rätt till? Jag vet inte om jag efterkonstruerar, men efter all oro med blödningarna och tacksamheten över att det hela tiden fanns en graviditet och ett tickande hjärta, gjorde ändå att när resultatet kom så var det ändå en chock, men samtidigt en känsla av att, jag visste det. Jag vet inte om jag berättat om mina japanska dockor jag köpte när jag var gravid med min första dotter. Jag köpte tre att ta med till förlossning för mina tre barn. När min son fötts såg jag att den tredje dockan gått sönder. Det var en liten skärva som lossnat på huvudet som inte gick att laga och jag tänkte vidskepligt, det tredje barnet kommer vara sjukt, eller dö. Visserligen är det min dotter som lekt och tappat dessa dockor i golvet, men jag minns att jag tänkte detta, sade det till min man, som viftade bort detta så klart, men jag tänkte hela tiden på det. Jag vet att det är irrationellt och vidskepligt, men ändå. Den tanken finns kvar.
Det jag tänker mycket på är också hur stolt jag kände mig som gravid, så lycklig, så nöjd, men framförallt stolt. Mina två fina barn hade ett syskon i min mage. Jag känner mig lite skamsen över detta, hur stolt jag var, och hur lurad jag känner mig nu. Jag känner någon form av skam över detta. Som att jag var för dum att inte fatta att det inte skulle bli så fint och bra som jag hoppats. Känner mig lurad och den känslan följs av någon form av pinsamhetskänsla, skam. Hur dum jag var som hoppats så. Jag brukar sällan känna mig stolt, men det gjorde jag nu och det är jobbigt att det slutade som det gjorde när jag äntligen vågade se slutet i IVF-tunneln. Min sista graviditet som jag skulle njuta av. Jag funderar om jag ska köpa en ny docka. De kommer sätta in två vid nästa försök, jag kanske ska köpa två bara för att en av dem ska kunna leva och bli frisk.