• rösslein

osynliga lärare

Mitt barn har precis börjat ettan. Det verkar funka fint och hon säger att hon trivs. Vad hennes lärare tycker och tänker har jag ingen aning om. Jag har inte sett minsta skymt av dem sedan uppropet, något som jag tycker är lite märkligt. Faktiskt så märkligt att jag har ägnat en hel del tid åt att irra runt i korridorerna för att försöka leta rätt på dem. För någon vecka sedan hittade jag äntligen (!) deras arbetsrum, men det var väldigt tomt.

Varje dag i förra veckan försökte jag få tag i dem, eller i alla fall någon av dem. Verkade stört omöjligt så till slut mejlade jag en vänlig förfrågan om mer synlighet. Svaret jag fick var häpnadsväckande. Det var kort och gott: det går inte, för arbetsdagen börjar då och då och slutar då och då. Därför kan man inte vara mer synlig.

Men då får man väl förändra sina arbetsprocesser då, tänker jag. Men jag vet ju inte hur lärare har det, jag är inte själv lärare och känner ingen heller. Det kanske inte går att vara mer synlig som lärare. Eller? Är jag överkänslig? Man kanske inte behöver träffa sitt barns lärare oftare än utvecklingsamtalen?

Som sagt, det här med skolan är nytt för mig, förutom min egen skolgång då. Så jag vet inte hur det borde fungera, denna osynlighet kanske är normal.

• Svar på tråden osynliga lärare
  • Alaioa

oftast har inte lärarna tid att vara med eleverna utanför lektionstid utan då är de fritidspedagogerna som har hand om barnen. Dessutom jobbar oftast itne lärarna längre än till skoldagens slut eller så har de planerings tid efter att skoldagen slutat och då har fritidspedagogerna hand om barnen så det är de su ska leta efter och de finns garanterat till hands hela tiden.

Skolan är uppbggd på ett annat sätt i dag än vad den var när vi gick i skola.

• MrsMommy

Vad menar du med synlighet? Att läraren ska finnas på plats för att träffa föräldrar? Nu vet jag inte om de jobbar heltid eller deltid, men vi sitter inte och vakar på arbetsplatsen, och spontana föräldrabesök är väl inte jättevanligt. På min skola är fritids och skola integerade i samma lokaler, då kanske det är lättare att träffa även lärarna om man hämtar på fritids.
    En lärare som arbetar heltid med så kallad ferietjänst (med ökad arbetsbelastning under läsåret och längre lov) ska ha 35 timmar/vecka på arbetsplatsen, sedan tillkommer ca 10 timmar/vecka förtroendetid, som kan innehålla spontan elev- och föräldrakontakt, alltså möten i matäffren och dylikt.
    Jag jobbar iofs på högstadiet, men vi har nästan all föräldrakontakt via telefon och mail, och det tror jag är det vanligaste idag. Kan du inte kolla upp möjligheterna till kontakt på det sättet i stället?

• rösslein

Tja, jag kräver inte att de ska sitta och vänta ut  föräldrar som droppar in olika tider för hämtning/lämning. Jag fattar också att det är en hel förberedelser innan och efter lektionstid. Men någongång kunde det vara trevligt - och värdefullt - med mer spontana möten.

Skolan har fritids och skola integrerat och det är inga som helst problem att komma till tals med fritidspersonalen. Men de vet ju inte vad som hänt under lektionstid.

Men, det är möjligt att Trasan99 har rätt. Att det mejl och telefon som gäller. Är bara lite konstigt för mig att nogsamt undvika personlig kontakt. Det är möjligen en vanesak.

• Kodia

Jag tror _inte_ att lärare "nogsamt undviker personlig kontakt"! De finns inte i klassrummet när de flesta föräldrar hämtar pga sin arbetstid, eller för att de sitter i möte, är på någon fortbildning, osv. De flesta föräldrar har ju lite restid, så barnen är på fritids längre än lärarnas arbetstid är.

Det är säkert inte samma fritidspersonal du träffar tidigt på morgonen som sent på eftermiddagen heller...

Vid vilka tider lämnar och hämtar du?

Och att ändra arbetsprocesserna vet jag inte riktigt vad du menar? Typ att de skulle ha "öppet hus" en sen em. i veckan, ifall någon förälder tittar in? Det blir nog svårt att få ihop med alla olika arbetsuppgifter lärarna har. Jag förstår att du gärna vill ha den kontakten, men du kanske kan kolla upp vilka tider ditt barns lärare är där och försöka lämna/hämta då ibland?

• neelliee
    Alaioa skrev 2010-09-13 21:28:20 följande:
    oftast har inte lärarna tid att vara med eleverna utanför lektionstid utan då är de fritidspedagogerna som har hand om barnen. Dessutom jobbar oftast itne lärarna längre än till skoldagens slut eller så har de planerings tid efter att skoldagen slutat och då har fritidspedagogerna hand om barnen så det är de su ska leta efter och de finns garanterat till hands hela tiden.

Skolan är uppbggd på ett annat sätt i dag än vad den var när vi gick i skola.
    Fel så att det skriker om det

Lärare jobbar (minst) 45 h i veckan, varav minst 35 på arbetsplatsen. Men däremot innebär jobbet inte att stå och le mot föräldrar morgon och kväll, utan det handlar om förberedleser, möten, pedagogiska planeringsträffar osv. och detta sker oftast i lugno ch arbetsro, precis som på de flesta arbetsplatser. Dvs i personalutrymmen där barnen inte stör eller hör (ofta diskuteras ju känsliga saker, elever som mår dåligt, presterar dåligt etc).
  • neelliee
    rösslein skrev 2010-09-13 21:51:46 följande:
    Tja, jag kräver inte att de ska sitta och vänta ut  föräldrar som droppar in olika tider för hämtning/lämning. Jag fattar också att det är en hel förberedelser innan och efter lektionstid. Men någongång kunde det vara trevligt - och värdefullt - med mer spontana möten.

Skolan har fritids och skola integrerat och det är inga som helst problem att komma till tals med fritidspersonalen. Men de vet ju inte vad som hänt under lektionstid.

Men, det är möjligt att Trasan99 har rätt. Att det mejl och telefon som gäller. Är bara lite konstigt för mig att nogsamt undvika personlig kontakt. Det är möjligen en vanesak.
    Undivka.. det känns som en rätt tråkig attityd. Naturligtvis vill jag få arbete gjort på min arbetstid och då kan jag inte ha barnen runt fötterna. Dels för att barn vill ha uppmärksamhet (och det är INTE lätt och inte kul att ignorera barn som vill att fröken "baaaara tittar på min teckning, snälla, snälla, SNÄLLA" eller bara förklarar vad den där röda klossen man har i händerna är) och dels för att en del jobb är av känslig art som barnen inte ska, inte FÅR höra. Därför sätter jag mig i personalutrymen (eller stänger dörren till klassrummet) när jag ska arbeta med förberedelser, ha möten med kollegor, ringa föräldrar, ha möten med rektorn om barn som mår dåligt osv.  Innan mina lektioner är jag alltid "synlig" i klassrummet och lämnar man precis innan skolan börjar så syns jag alldeles utmärkt. Vill du ha spontana möten kan du alltså ordna det helt själv - genom att lämna barnet  kanske tio minurer innan skolan börjar och följa barnet till klassrummet. Enkelt.
  • MrsMommy

Och att ändra arbetsprocesserna vet jag inte riktigt vad du menar? Typ att de skulle ha "öppet hus" en sen em. i veckan, ifall någon förälder tittar in? Det blir nog svårt att få ihop med alla olika arbetsuppgifter lärarna har. Jag förstår att du gärna vill ha den kontakten, men du kanske kan kolla upp vilka tider ditt barns lärare är där och försöka lämna/hämta då ibland?

Haha, vem skulle ha tid för "öppet hus"? Min ramtid räcker precis till 10-15 minter före första lektionen och efter sista lektionen/mötet. Sedan har jag några enstaka planeringstimmar, och så är det det av elevernas lunch som itne är min rast och småtid mellan lektioner som gäller. Tänk den lärare som hade tid över för att sitta och vänta in föräldrar som kanske inte ens kommer...
  • cloudberry79

Jag träffar sällan föräldrar till mina elever, om de kommer förbi under skoldagen eller vid lektionsstart/lektionsslut så träffar jag dem såklart, men jag har lektioner 8.30-15.30 varje dag. Eftersom jag börjar 8 så är jag sällan kvar mer än tjugo minuter-en halvtimme på arbetsplatsen innan jag åker hem och gör uppföljningar, planeringar mm.

If you love me - please don't feed me!
  • Maijlo

Det är väl inget som hindrar att man som förälder tar ut en semesterdag och är med i skolan?

Svar på tråden osynliga lärare