Inlägg från: neelliee |Visa alla inlägg
  • neelliee

osynliga lärare

Alaioa skrev 2010-09-13 21:28:20 följande:
    oftast har inte lärarna tid att vara med eleverna utanför lektionstid utan då är de fritidspedagogerna som har hand om barnen. Dessutom jobbar oftast itne lärarna längre än till skoldagens slut eller så har de planerings tid efter att skoldagen slutat och då har fritidspedagogerna hand om barnen så det är de su ska leta efter och de finns garanterat till hands hela tiden.

Skolan är uppbggd på ett annat sätt i dag än vad den var när vi gick i skola.
    Fel så att det skriker om det

Lärare jobbar (minst) 45 h i veckan, varav minst 35 på arbetsplatsen. Men däremot innebär jobbet inte att stå och le mot föräldrar morgon och kväll, utan det handlar om förberedleser, möten, pedagogiska planeringsträffar osv. och detta sker oftast i lugno ch arbetsro, precis som på de flesta arbetsplatser. Dvs i personalutrymmen där barnen inte stör eller hör (ofta diskuteras ju känsliga saker, elever som mår dåligt, presterar dåligt etc).
  • neelliee
    rösslein skrev 2010-09-13 21:51:46 följande:
    Tja, jag kräver inte att de ska sitta och vänta ut  föräldrar som droppar in olika tider för hämtning/lämning. Jag fattar också att det är en hel förberedelser innan och efter lektionstid. Men någongång kunde det vara trevligt - och värdefullt - med mer spontana möten.

Skolan har fritids och skola integrerat och det är inga som helst problem att komma till tals med fritidspersonalen. Men de vet ju inte vad som hänt under lektionstid.

Men, det är möjligt att Trasan99 har rätt. Att det mejl och telefon som gäller. Är bara lite konstigt för mig att nogsamt undvika personlig kontakt. Det är möjligen en vanesak.
    Undivka.. det känns som en rätt tråkig attityd. Naturligtvis vill jag få arbete gjort på min arbetstid och då kan jag inte ha barnen runt fötterna. Dels för att barn vill ha uppmärksamhet (och det är INTE lätt och inte kul att ignorera barn som vill att fröken "baaaara tittar på min teckning, snälla, snälla, SNÄLLA" eller bara förklarar vad den där röda klossen man har i händerna är) och dels för att en del jobb är av känslig art som barnen inte ska, inte FÅR höra. Därför sätter jag mig i personalutrymen (eller stänger dörren till klassrummet) när jag ska arbeta med förberedelser, ha möten med kollegor, ringa föräldrar, ha möten med rektorn om barn som mår dåligt osv.  Innan mina lektioner är jag alltid "synlig" i klassrummet och lämnar man precis innan skolan börjar så syns jag alldeles utmärkt. Vill du ha spontana möten kan du alltså ordna det helt själv - genom att lämna barnet  kanske tio minurer innan skolan börjar och följa barnet till klassrummet. Enkelt.
Svar på tråden osynliga lärare