osynliga lärare
Mitt barn har precis börjat ettan. Det verkar funka fint och hon säger att hon trivs. Vad hennes lärare tycker och tänker har jag ingen aning om. Jag har inte sett minsta skymt av dem sedan uppropet, något som jag tycker är lite märkligt. Faktiskt så märkligt att jag har ägnat en hel del tid åt att irra runt i korridorerna för att försöka leta rätt på dem. För någon vecka sedan hittade jag äntligen (!) deras arbetsrum, men det var väldigt tomt.
Varje dag i förra veckan försökte jag få tag i dem, eller i alla fall någon av dem. Verkade stört omöjligt så till slut mejlade jag en vänlig förfrågan om mer synlighet. Svaret jag fick var häpnadsväckande. Det var kort och gott: det går inte, för arbetsdagen börjar då och då och slutar då och då. Därför kan man inte vara mer synlig.
Men då får man väl förändra sina arbetsprocesser då, tänker jag. Men jag vet ju inte hur lärare har det, jag är inte själv lärare och känner ingen heller. Det kanske inte går att vara mer synlig som lärare. Eller? Är jag överkänslig? Man kanske inte behöver träffa sitt barns lärare oftare än utvecklingsamtalen?
Som sagt, det här med skolan är nytt för mig, förutom min egen skolgång då. Så jag vet inte hur det borde fungera, denna osynlighet kanske är normal.