Inlägg från: MrsMommy |Visa alla inlägg
  • MrsMommy

osynliga lärare

Vad menar du med synlighet? Att läraren ska finnas på plats för att träffa föräldrar? Nu vet jag inte om de jobbar heltid eller deltid, men vi sitter inte och vakar på arbetsplatsen, och spontana föräldrabesök är väl inte jättevanligt. På min skola är fritids och skola integerade i samma lokaler, då kanske det är lättare att träffa även lärarna om man hämtar på fritids.
    En lärare som arbetar heltid med så kallad ferietjänst (med ökad arbetsbelastning under läsåret och längre lov) ska ha 35 timmar/vecka på arbetsplatsen, sedan tillkommer ca 10 timmar/vecka förtroendetid, som kan innehålla spontan elev- och föräldrakontakt, alltså möten i matäffren och dylikt.
    Jag jobbar iofs på högstadiet, men vi har nästan all föräldrakontakt via telefon och mail, och det tror jag är det vanligaste idag. Kan du inte kolla upp möjligheterna till kontakt på det sättet i stället?

• MrsMommy

Och att ändra arbetsprocesserna vet jag inte riktigt vad du menar? Typ att de skulle ha "öppet hus" en sen em. i veckan, ifall någon förälder tittar in? Det blir nog svårt att få ihop med alla olika arbetsuppgifter lärarna har. Jag förstår att du gärna vill ha den kontakten, men du kanske kan kolla upp vilka tider ditt barns lärare är där och försöka lämna/hämta då ibland?

Haha, vem skulle ha tid för "öppet hus"? Min ramtid räcker precis till 10-15 minter före första lektionen och efter sista lektionen/mötet. Sedan har jag några enstaka planeringstimmar, och så är det det av elevernas lunch som itne är min rast och småtid mellan lektioner som gäller. Tänk den lärare som hade tid över för att sitta och vänta in föräldrar som kanske inte ens kommer...
Svar på tråden osynliga lärare