• Utopia

trött på allt vad läxor heter.

Börjar tröttna på allt vad läxor är nu, ska det inte vara på samma sätt för alla elever, ska dom inte ha samma chanser ? Varför skickar man hem läxor ? Skolan är barnens arbetsplats det är inte hemmet.

Jag kan inte alltid springa emellan barn och läxor jag har inte tiden att sitta ner i 2 timmar som det tar för min dotter att göra sina läxor och sen ska jag ta hand om sonens läxor med och samtidigt ska jag hinna med hemmet, maten och två små barn till sen ska ungarna iväg på fotboll och andra aktiviteter när ska jag få hinna bara umgås med barnen utan läxor ? sen till råga på allt så skickar fröknarna hem läxor över helgen för att barnen inte hunnit klart det som skulle bli klart just den veckan.

Jag är inte utbildad jag är ingen lärare så varför ska jag då behöva sitta och försöka lära mina barn vad som är rätt då det kan bli fel ? jag stavar som en kratta ska jag då lära mina barn hur man stavar.

Exempel: Kalle har fem minuters gångväg till skolan, Pelle åker buss och har över en timmes resväg fram och tillbaka. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Märtas föräldrar har akademisk utbildning och stort engagemang i dotterns läxläsning, Sveas ensamstående mamma är alkoholist. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Bertil får hjälp med hemuppgiften av storasyster som går på gymnasiet och får ihop ett arbete efter alla konstens regler med snygg layout, källförteckning, fotnoter med mera. Britta får ta hand om sina småsyskon eftersom mamman jobbar skift, pappa saknas. Hon försöker efter bästa förmåga skriva ner nånting framåt småtimmarna. Båda arbeten ska bedömas/betygsättas av läraren. Rättvist?

Ja ja var bara tyvungen att skriva av mej allt inom mej.

021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.
  • Punkster

Tja, skolan bedriver undervisning, men till vilken nytta om barnen inte får använda sig av sina kunskaper? Det är skolans uppgift och ansvar att lära ut, men föräldrarnas ansvar lika mycket som skolans att barnen faktiskt lär sig något. Man kan inte skicka sitt barn till skolan och förvänta sig att det kommer hem igen på eftermiddagen fylld av kunskap och erfarenheter som det kan använda sig av i vardagen. Lärande är en process som pågår även efter skoldagens slut.

Om allt som barnen lär sig skulle läras i skolans lokaler så skulle barnen behöva gå i skolan bra mycket mer än dom gör nu. Längre dagar, och antagligen fler årskurser. Läxor är ett sätt att göra föräldrarna delaktiga i barnens lärande. För tro nu inte att lärarna kan göras ensamt ansvariga för att barnen lär sig något. Föräldrar har också ett stort ansvar här, att förvalta det som skolan lär ut och se till att det kommer till användning i vardagen.

Men sen ska man ju som förälder inte drunka i läxor heller. Om syftet med en läxa bara är att skicka hem en läxa, så tycker jag att man kan strunta i det. Och om barnet gång på gång får hem arbete som skulle ha gjorts i skolan som läxa är något fel. Varför hinner barnet inte med det i skolan? Behöver barnet kanske stöd eller stöttning i ämnet? Eller är det något annat som ligger bakom? Där är det skolans uppgift att se till att alla elever har så bra förutsättningar som möjligt att lära sig.

Du är inte utbildad lärare, och jag gissar att du inte är utbildad förälder heller? Som förälder har du dock ett stort övertag som läraren aldrig kommer att få. Det är dina egna barn som du känner på ett sätt som läraren inte gör. Därför kan du lära dom saker som läraren aldrig kommer att kunna lära dom i skolan.

• neelliee

Jaaa, varför sätta ribban efter de sämsta hela tiden? Hur ska det går för Sverige då? Hur ska det gå för barnen? Om nivån på ansvar och krav bestäms av föräldrar (och barn) som inte kan ta ansvar?

Jag är inget fan av MYCKET läxor, men en del måste barnen träna hemma om vi inte ska förlänga skoldagen avsevärt. Att läsa högt för en vuxen är exempelvis bästa sättet att lära sig läsa på (förenklat) och visst ska barnen få läsa i skolan! Men - en ensam lärare hinner inte lyssna på 24 elever i en kvart varje dag. Särskilt inte om man ska hinna med annat också. Om 24 barn får en kvart var är det sex timmar i tid, utan rast och lunch. Från 8-14, oavbrutet. Därför ber man föräldrar att låta barnet läsa högt hemma en kvart varje dag. För BARNETS skull, så att det utvecklas i sin läsning.

Sen håller jag absolut med Punkster. Särskitl när föräldrar förväntar sig att skolan ska ta hand om så mycket - alltifrån visa hänsyn mot mindre ekonomiskt bemedlade och serva med färdiga matpaket istället för matsäck (trots att ALLA som planerar sin ekonomi HAR utrymme för ett par extra mackor och en flaska blandsaft en gång i månaden) till att reda ut familjetrassel, prata sådana basic saker som att man inte slåss  och att man faktiskrt städar efter sig (nu pratar vi ju barn som är minst 7 år...), ringa upp föräldrar som glömt att sjukanmäla för att försäkra oss om att barnet är tryggt hemma och inte irrar på gatan nånstans...

Om skolan fick ägna sig åt ENBART undervisning kanske det fanns mindre behov av läxor..?

• neelliee
    neelliee skrev 2010-09-14 06:51:44 följande:
    Sen håller jag absolut med Punkster. Särskitl när föräldrar förväntar sig att skolan ska ta hand om så mycket - alltifrån visa hänsyn mot mindre ekonomiskt bemedlade och serva med färdiga matpaket istället för matsäck (trots att ALLA som planerar sin ekonomi HAR utrymme för ett par extra mackor och en flaska blandsaft en gång i månaden) till att reda ut familjetrassel, prata sådana basic saker som att man inte slåss  och att man faktiskrt städar efter sig (nu pratar vi ju barn som är minst 7 år...), ringa upp föräldrar som glömt att sjukanmäla för att försäkra oss om att barnet är tryggt hemma och inte irrar på gatan nånstans...

Om skolan fick ägna sig åt ENBART undervisning kanske det fanns mindre behov av läxor..?
    Och nu filosoferar jag mycket Skolan HAR ett för stort ansvar  för annat än undervisning, det tycker jag. Men jag menar INTE att skolan bara ska undervisa, naturligtvis har också skolpersonal ett ansvar för fostran och skolan SKA fånga upp barn som mår dåligt. Som sagt, mycket en reflektion bara, om hur mycket lektionstid som läggs på annat än undervisning - delvis för att FÖRÄLDRAR vill det.
  • SVejsan

Läxorna under grundskolan ger också en träning av studieteknik inför gymnasietiden, barnen skall ju sedan själva kunna ta ansvar för att göra läxor. I dagsläget upplever jag att mina barn får för lite läxor de har bara 3st i veckan som endast tar totalt 40 min i veckan.  Och mycket av denna läxa gör de ju själva och enbart förhörsbiten blir våran lott som föräldrar.  Jag tycker att det även är en sorts kvalitetstid att sitta och hjälpa till med läxorna. 

"Exempel: Kalle har fem minuters gångväg till skolan, Pelle åker buss och har över en timmes resväg fram och tillbaka. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?"
    Min äldste son åker pendeltåg till skolan, det tar en 20 min åt båda håll , det visar sig att han då har suttit och pluggat glosor och läst de sidorna han har i läxa.  Han har alltså en tid som han dedikerar till läxorna! 

Hur mycket aktiviteter har barn på kvällstid egentligen, hur mycket curlas barn med skjutsar hit och dit? Vad är viktigast. Tycker att det är bra att läxbiten stegras och att barnen i en stegrande takt får läxor, Läxorna förbereder en för arbetslivet, man får en uppgift som man skall lösa (relativt) självständigt och sedan leverera vid en senare tidpunkt -precis som i det levande livet. Hur sjutton skulle man reagera från att bli stoppad med kunskap och "så här är det" och sedan komma ut i erbetslivet och upptäcka att arbetsgivaren har vissa krav på en, att deadlines skall hållas osv?

Punksters synpunkt här är väldigt viktig:
     "Och om barnet gång på gång får hem arbete som skulle ha gjorts i skolan som läxa är något fel. Varför hinner barnet inte med det i skolan? Behöver barnet kanske stöd eller stöttning i ämnet? Eller är det något annat som ligger bakom? Där är det skolans uppgift att se till att alla elever har så bra förutsättningar som möjligt att lära sig."   Har du kontaktat läraren / lärarna?
    Hör man efter på skolan så finns det ofta specialklasser/speciallärare eller timmar med läxhjälp.

Livet kommer dock aldrig bli rättvist 100%.  Det kommer alltid finnas olika förutsättningar barnen. En del får fel kost, en del har det svårare i skolan , en del måste få specialundervisning, en del har bokstavskombinationer, en del är inte mogna att börja skolan vid utsatt ålder. 
    Föräldrar som bryr sig är viktigt för dom... Och de når ofta bättre fram än lärare som inte kan ge odelad uppmärksamhet. Självklart måste man ju sätta sig ner och tänka och lägga upp en handlingsplan ihop med skolan.

Jag tycker det är intressant att föräldrar alltid blir så snopna när det åläggs ett ansvar på dom som föräldrar. Något som man bör tänka på innan man skaffar barn och att med fler barn så blir det ett större ansvar.
    Utan man vill ha mer timmar på förskola (dagis) även om det finns vuxna hemma som är föräldralediga och man vill att de skall vara mer tid i skolan (som TS) för att man inte vill sitta ihop med barnen och läxläsa/förhöra.

Man kanske skall lämna barnen 6.30 på fritids, de får frukost, de leker med sina fritidspedagoger och kamrater, de börjar i skolan 8.00 då de håller på till 14.00, det finns sedan en frivillig läxläsning i 2 1/2 timmar varav mellanmål (1/2 timme) som det verkar ta för en del, sedan tar det 15 min hem, man äter middag och skjutsar barnen på fritidsaktiviteter fotboll/hockey m.m.) sedan måste de i säng vid 19-20.00- tiden för att orka med. Då har man lejt bort ansvaret och barnkontakten ordentligt.
    Jag ser hellre att om det går man både förkortar fritidstiden och att man även umgås med sina barn under läxläsningen och därefter ser över hur mycket aktiviteter de egentligen skall utöva...

• SVejsan

"fritidstiden" i min näst sista mening är alltså tiden på fritids jag menar.

• Utopia

Svejsan, min mening är inte mer tid i skolan jag hämtar mina barn kl 13.30 varje dag och då är vi hemma 14.30 och då ska jag fixa mellanmål det ska läsas läxor med två barn samt så har jag en 3 åring som springer runt och stör sina syskon och sen en 8 månaders som kräver sin uppmärksamhet så jag kan helt enkelt inte sitta ner och hjälpa till med läxorna, när det gäller läslexa så är det enkelt jag kan fixa i köket medans dom läser högt för mej men att sitta ner med matte och skrivläxa och även dagensord och det fungerar inte i den här familjen just nu.

min dotter som går i tvåan har 4 läxor och den här veckans läxor bestod av se nedan, min dotter sitter i två timmar med detta här på måndagar och sen sitter hon i 1 timme varje dag tills dagen det ska vara inlämnat

4 sidor matte

6 sidor läsläxa

2 sidor av dagensord

3 sidor skrivläxa

min son som går i ettan fick dessa

2 sidor matte

3 sidor läsläxa

1 sida skrivläxa

jag måste springa emellan hela tiden,  jag tycker förvisso barn ska ha läxa för att lära sig saker men det dom får i läxa ska dom redan ha lärt sig i skolan villket det inte verkar som i detta fall.

Jag är urkass på stavning och när min dotter frågar mej hur stavas det här ja svårt att svara då jag kanske inte vet hur just det ordet stavas och ska jag då behöva gå och kolla upp det tar det ännu längre tid och det är inte roligt för varken mej eller dottern

• SVejsan

Du har ju gott om tid jämfört med många föräldrar. Och mängden var inte på något sätt extrem.

Du kanske bör tänka tanken att din dotter kräver din närvaro mer när det gäller läxorna bara för att få din uppmärksamhet. Grunderna hur hon bör lösa matte-uppgifter skall hon ha fått i skolan. Läxan skall bara vara ett sätt att repetera så det sitter... Skrivläxan bör ju vara självgående (bara rättning och en diskussion kring det) , likaså  inpluggningen av dagens ord (förhöret är ditt jobb). Tycker att tiden 2-5 timmar låter extremt mycket nämligen. Antingen så vill hon att du skall bry dig extra mycket om henne (i konkurrens med de andra barnen )eller så bör du kontakta hennes lärare för mer studietips alternativt informera om att hon inte fått gå igenom "Grunderna" tillräckligt i skolan.
    Vi satte upp rutiner som innebar att vissa saker skulle vara färdiga innan man gjorde annat. typ läxa innan man sportade eller gick och lekte med kamrater (innan man var trött). De tre gånger man skulle läsa igenom läsläxan gjorde man vid sänggåendet, vi låg brevid så fick de läsa för oss (ibland så hade sonen "tjuvläst" fortsättningen när vi gått därifrån bara för han var nyfiken= bonus.

Med barn på 6-8 år så kan väl barnen själva vara delaktiga att ta fram mellanmålet varannan dag medan det andra barnet pluggar.   

Jag jobbade själv så (när barnen gick i 1:an och 3:an) att jag var hemma 14.15 , barnen gick och lade sig 19.00 och fixade mellanmål och middag, (dvs minus extra barnen då) - funkade utmärkt att sätta lite lagom ansvar på barnen vad de skulle göra med läxan och bara finnas tillgänglig. Nu gjorde jag det själv men det hade ju inte varit problem om man anpassat det tidsmässigt så båda föräldrarna hjälpte till under den perioden... 

• Utopia

Jag tycker då inte jag har gott om tid för det då det är aktiviteter varje dag för något av barnen och då ska man hinna äta middag med och den lagar då inte sig själv heller och jag skulle då inte villja ha mina barn vis spisen och laga maten. Men barnen kanske inte ska få ha det roligt med sina kompisar mer än i skolan och på helgerna.

jag skulle inte kunna ha läxläsning vid sänggången eftersom jag får springa upp och ner helatiden för 3 åringen och minsta, jag är helt ensam med fyra barn då gubben jobbar i norge och kommer hem fredag kvällar och åker på söndagkvällarna så jag ska ta hand om familjen själv.

• SVejsan

""då det är aktiviteter varje dag för något av barnen" , Kanske går att effektivisera detta då, till aktiviteterna kanske man kan komma överens om att de åker med andra föräldrar om det är tidskrävande, då blir läxläsningen effektivare för de(n) kvarvarande.

Det är ju så att situationen är inte unik och det är under en kortare tid, så ofta går det att lösa med lite god vilja... I förlängningen kommer barnen att i vissa fall kunna hjälpa varandra. Visst är prioritering skitsvårt och tiden räcker inte till.
    Men för att nå en kunskapsnivå för arbetslivet/vidare studier så krävs ett system som sådant eller så får man förlänga dagar/terminer och resultatet blir densamma mindre lek och dessutom mindre familjeliv. Har inte barnen/ungdomarna nödiga kunskaper så är de förpassade till enbart praktiska (kanske först som lärling) jobb...

• Finesse

Är du ensamstående med fyra barn? Då är det tufft kan jag lova.. men samtidigt finns det ju barn som inte har det.. varför ska lärarna bedöma olika då? Det kommer blir samma bedömning på betygen när dom börjar 7:an.. Trots familjeförhållanden..

Men annars får man väl prioritera.. hinner man inte med läxor, kanske man inte ska ha så mkt aktiviteter på sidan av..

Ebba 071228
Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.