• Utopia

trött på allt vad läxor heter.

Börjar tröttna på allt vad läxor är nu, ska det inte vara på samma sätt för alla elever, ska dom inte ha samma chanser ? Varför skickar man hem läxor ? Skolan är barnens arbetsplats det är inte hemmet.

Jag kan inte alltid springa emellan barn och läxor jag har inte tiden att sitta ner i 2 timmar som det tar för min dotter att göra sina läxor och sen ska jag ta hand om sonens läxor med och samtidigt ska jag hinna med hemmet, maten och två små barn till sen ska ungarna iväg på fotboll och andra aktiviteter när ska jag få hinna bara umgås med barnen utan läxor ? sen till råga på allt så skickar fröknarna hem läxor över helgen för att barnen inte hunnit klart det som skulle bli klart just den veckan.

Jag är inte utbildad jag är ingen lärare så varför ska jag då behöva sitta och försöka lära mina barn vad som är rätt då det kan bli fel ? jag stavar som en kratta ska jag då lära mina barn hur man stavar.

Exempel: Kalle har fem minuters gångväg till skolan, Pelle åker buss och har över en timmes resväg fram och tillbaka. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Märtas föräldrar har akademisk utbildning och stort engagemang i dotterns läxläsning, Sveas ensamstående mamma är alkoholist. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Bertil får hjälp med hemuppgiften av storasyster som går på gymnasiet och får ihop ett arbete efter alla konstens regler med snygg layout, källförteckning, fotnoter med mera. Britta får ta hand om sina småsyskon eftersom mamman jobbar skift, pappa saknas. Hon försöker efter bästa förmåga skriva ner nånting framåt småtimmarna. Båda arbeten ska bedömas/betygsättas av läraren. Rättvist?

Ja ja var bara tyvungen att skriva av mej allt inom mej.

021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.
  • JsN
    Utopia skrev 2010-09-14 18:12:00 följande:
    Jag har en 8 månaders som kryper och ställer sigh upp ramlar slår sig och går inte att lämna ensam hon vägras sitta i stolen sin svårt att stryka då eller göra annat än att springa omkring. Jag har fyra barn på måndagar han min dotter fotboll 1 timme och det tar oss 30 minuter att gå dit och 30 hem på Tisdagar har min 3 åring simskola tar 45 minuter dit och hem sen tiden i duchen mm På onsdagar har min 6 åring fotboll samma där 30 dit 30 hem sen har jag och dottern babysim på fredagar då har pappan kommit hem men torsdagar och fredagar är det inga läxor och söndagar har tre av barnen konståkning
    frågan är då ska jag dra in allas aktiviteter eller hur ska man göra då barnen behöver detta och ska inte bli lidande villket dom blir om jag drar in allt för dom.
    Delar av läxorna kan tas med och göras när de andra barnen har aktiviteter.

JAg vet inte hur du ska lösa ditt liv, det är du som säger att du inte hinner med, jag försöker bara komma med råd på hur tid kan effektiviseras.

Fine, du kan inte ägna dig åt hushållsarbete när den minste är vaken, men lek med den lille då medans de stora gör läxorna och du är närvarande, eller låt dem turas om att leka med den lille medans du hjälper den andre. Är man ensam med fyra barn så måste man hjälpas åt. Eller barnsäkra det utrymmet som ni är i medans läxorna läses.
  • JsN

Och fotbollsträningen kolla om du kan dela med någon annan förälder. Varannan vecka tar du, varannan tar den andra föräldern. Om man inte har ett nära skyddsnät av far- och morföräldrar i sin närmaste omgivning så får man skapa nätverk. Det finns fler än ni som behöver hjälp i vardagen och om man hjälps ÅT så blir det lättare.

• Finesse
    bebis08 skrev 2010-09-14 20:19:12 följande:
    Jag har inte läst igenom tråden, men jag är emot läxor!
    Barnen kan få göra sitt arbete i skolan - precis som vi vuxna gör vårat arbete på jobbet.
    Det pratas om att man som vuxen inte "ska ta med sig jobbet hem" men våra barn måste göra det.

Jag har full förståelse för hur du känner TS, jag har själv fyra barn, både jag och maken jobbar, barnen har idrottsaktiviteter, kvällsmat ska fixas OCH så ska man hinna med läxor!
    Visst är det okej att ha läxor nån gång ibland och plugga till prov.
    Men jag tycker man borde hinna med det man ska i skolan och sen få ledigt på fritiden.
    Inte undra på att ungarna blir skoltrötta när det är skola både i skolan å hemma....
    Det är skillnad på att gå i skolan och att jobba.. sen finns det många som tar jobbet hem.. tänk alla lärare som rättar prov eller förbereder prov.. det sker nog oftast på kvällstid.
    Ebba 071228
  • Punkster
    Finesse skrev 2010-09-14 22:36:11 följande:
    Det är skillnad på att gå i skolan och att jobba.. sen finns det många som tar jobbet hem.. tänk alla lärare som rättar prov eller förbereder prov.. det sker nog oftast på kvällstid.
    Det är nog få förunnat att faktiskt kunna släppa alla tankar på jobbet när man går hem...
  • SVejsan

Det finns lösningar just kring läxläsning och tidsplanering.

Att skippa läxor utan att förlänga skoldagen markant är omöjligt utan att tappa kunskapsnivån (- Iofs skulle en lösning vara att förkorta sommarlovet...)  Och kunskapsnivån behövs för att driva näringsliv och företag framåt och att det därmed skall finnas arbete.
    I skolan så lär man sig mycket av principerna, för att kunskap skall sitta behöver det repeteras, det får barnen göra hemma.  
    Jag tror inte du egentligen vill förhandla bort dina barns läxor utan att ersätta dom med mer undervisningstid? Då kommer du att underminera deras chans i livet att fritt välja framtid.

Nu framgick inte det om läxorna som TS barn fått är sådana alla barn i klassen får. Eller om det är sådana som beror på att man inte hänger med.

Kommer läxor hem beroende av att man inte hänger med så kanske man bör försöka besöka klassen någon dag för att de facto se hur undervisningen sker, det kan ju vara en inkompetent lärare, barnet kan vara lättstört (tex hörselöverkänslighet) eller det kan ju till och med vara så att barnet är för trött för att koncentrera sig! (Beroende av att han/hon inte får tillräckligt sömn för sitt sömnbehov , vilket kan var 10-11 timmar långt upp i åldrarna), det finns även bokstavkombinationer som kan behövas utredas. Är anledningarna någon av de ovanstående skall man inte sticka huvudet i sanden utan ta tag i dom, antingen genom skolan eller på annat lämpligt sätt.

Läxor behöver inte vara tunga om man har en vettig studieteknik och rutiner. Men lär man sig inte grunderna så kommer man ofrånkomligt efter.

Att skjutsa till aktiviteter genom att turas om med andra föräldrar är inte att uttnyttja. (Har alltid gjorts.)

Vill man vara martyr eller vill man söka lösningar? Att skylla på skolan (och samhället) i alla lägen funkar inte utan ett visst ansvar har man själv när det gäller sina barn, även om det kommer som en överraskning för vissa. Vissa situationer sätter man sig själv i och har ett ansvar att försöka ordentligt själv innan man skyller på att samhället inte kommer in och tar hand om röran...    

• Utopia
    bubbelmaja skrev 2010-09-14 20:12:02 följande:
    Men är det verkligen från en dag till en annan? Är inget veckoläxa? Möjlighet att sprida ut det? eller spar ni allt till ett tillfälle?
    det är läxor som ska göras från måndag och lämnas in på onsdagar så jag delar det på två dagar samt får hon läsa på onsdagsmornar för dottern och för sonen Måndag till torsdag.
    JsN skrev 2010-09-14 22:21:13 följande:
    Och fotbollsträningen kolla om du kan dela med någon annan förälder. Varannan vecka tar du, varannan tar den andra föräldern. Om man inte har ett nära skyddsnät av far- och morföräldrar i sin närmaste omgivning så får man skapa nätverk. Det finns fler än ni som behöver hjälp i vardagen och om man hjälps ÅT så blir det lättare.
    När det gäller att hjälpas åt med att få barnen till sina aktiviteter så känner jag ingen på fotbollen varken i dotterns lag eller i sonens inga spelar från deras skola. och sen att jag skulle om jag nu kände någon som skulle kunna hjälpa till att få barnen till fotbollen varranan vecka så skulle jag inte orka ha en eller två barn till i släptåg när jag går vid en ganska trafikerad väg då räcker det gott med mina barn.

mina barns sovrutiner är goda alla sover mellan 10-12 timmar om natten.
    Dom kan läsa och skriva och är ganska duktiga det är jag som blir irreterad på alla dessa läxor eftersom jag som mamma inte har den tid som krävs av mej att sitta dessa timmar för att hjälpa till.

Får hoppas att jag kommer klara av allt den dag då det blir svårare matte eller när engelskan kommer som läxor.
    Finesse skrev 2010-09-14 17:50:53 följande:
    Kanske just därför jag valt att enbart skaffa 2 barn så jag hinner med dom båda två.. har sett hur folk i min närhet som har många barn inte riktigt hinner med alla
    hade min man varit närmare än han är hade det inte varit några problem alls, men han hade inget val då arbetsförmedlingen krävde att han skulle söka jobbet och han fick det så det var bara vackert för honom att flytta annars hade han mist sin akassa som han fick efter att han vart varslad från sitt gamla jobb.
    021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Solregnsnö

Jag tycker svenska skolan är löjligt enkelt och utan krav, så gärna mer läxor

• bubbelmaja

Jag jobbar själv som lärare, och det är svårt att få föräldrar nöjda. Mer läxor, hårdare krav, mera, mera, mera från vissa håll och så lite jobb som möjligt från andra håll.

Du är väl itne förvånad att det ingår läxor i skolan? Det förvånar ofta mig hur man tänkt att man ska hinna med att stimulera barns lärande om man skaffat många barn. men många föräldrar klarar det också! Med rutiner, vanor, vilja, mutor och morötter!

• LillaTanten

Jag håller med TS - på sätt och vis.

Kunskap är viktig - och det är inte alltid vi föräldrar har förmåga att bidra med den kunskapen när det gäller läxläsning. Jag är totalt urkass på matematik tex och flera av räknesätten hade förändrats från den dagen jag gick i skolan fram tills mina barn gjorde det. En av mina väninnor är värdelös på språk vilket innebar att hon inte riktigt vågade varken hjälpa sina barn med engelskaläxan eller låta dem välja tillvalsspårk - just med vetskapen om att hon aldrig skulle kunna vara till någon hjälp. En tedje bekant är dyslektiker och om det behöver jag väl inte säga mycket...

Dessutom är det ju faktiskt så att barnens arbetstid är i skolan. Hur många av oss vuxna skulle medvetet, glatt och villigt ta ett jobb som gick ut på ett antal obetalda timmars arbete efter jobbet, och dessutom hemma?

Tack och lov hade ledningen på mina barns högstadieskola samma inställning - de utökade istället två dagar i veckan med en extra lektionstimme, främst för läxläsning och även för att kunna "jobba ikapp" med sådant man låg efter med. Det innebar att mina barn fick kompetent och adekvat hjälp med det de behövde och att jag hemma slapp den ständiga kontrollantfunktionen och tjatet om läxor som måste göras - jobbet sköttes helt enkelt på jobbet, som det bör vara.

Och ja, jag har jobbat i skolan också så jag har "den andra sidans" syn på saken också...

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Tow2Mater
    bubbelmaja skrev 2010-09-15 16:39:45 följande:
    Jag jobbar själv som lärare, och det är svårt att få föräldrar nöjda. Mer läxor, hårdare krav, mera, mera, mera från vissa håll och så lite jobb som möjligt från andra håll.
    Men det ska väl gå att hålla en viss balans.  De foräldrar som forespråkar mera läxor och hårdare krav kan ju själva sätta hogre krav for sina egna barn. Själv bor jag utomlands, och jag planerar t ex att själv lära mitt barn svenska i både tal och skrift då det inte kan ske genom skolan, vilket kommer att kräva en del tid. Men det är ju mitt val.
Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.