Inlägg från: Utopia |Visa alla inlägg
  • Utopia

trött på allt vad läxor heter.

Börjar tröttna på allt vad läxor är nu, ska det inte vara på samma sätt för alla elever, ska dom inte ha samma chanser ? Varför skickar man hem läxor ? Skolan är barnens arbetsplats det är inte hemmet.

Jag kan inte alltid springa emellan barn och läxor jag har inte tiden att sitta ner i 2 timmar som det tar för min dotter att göra sina läxor och sen ska jag ta hand om sonens läxor med och samtidigt ska jag hinna med hemmet, maten och två små barn till sen ska ungarna iväg på fotboll och andra aktiviteter när ska jag få hinna bara umgås med barnen utan läxor ? sen till råga på allt så skickar fröknarna hem läxor över helgen för att barnen inte hunnit klart det som skulle bli klart just den veckan.

Jag är inte utbildad jag är ingen lärare så varför ska jag då behöva sitta och försöka lära mina barn vad som är rätt då det kan bli fel ? jag stavar som en kratta ska jag då lära mina barn hur man stavar.

Exempel: Kalle har fem minuters gångväg till skolan, Pelle åker buss och har över en timmes resväg fram och tillbaka. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Märtas föräldrar har akademisk utbildning och stort engagemang i dotterns läxläsning, Sveas ensamstående mamma är alkoholist. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Bertil får hjälp med hemuppgiften av storasyster som går på gymnasiet och får ihop ett arbete efter alla konstens regler med snygg layout, källförteckning, fotnoter med mera. Britta får ta hand om sina småsyskon eftersom mamman jobbar skift, pappa saknas. Hon försöker efter bästa förmåga skriva ner nånting framåt småtimmarna. Båda arbeten ska bedömas/betygsättas av läraren. Rättvist?

Ja ja var bara tyvungen att skriva av mej allt inom mej.

021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.
  • Utopia

Svejsan, min mening är inte mer tid i skolan jag hämtar mina barn kl 13.30 varje dag och då är vi hemma 14.30 och då ska jag fixa mellanmål det ska läsas läxor med två barn samt så har jag en 3 åring som springer runt och stör sina syskon och sen en 8 månaders som kräver sin uppmärksamhet så jag kan helt enkelt inte sitta ner och hjälpa till med läxorna, när det gäller läslexa så är det enkelt jag kan fixa i köket medans dom läser högt för mej men att sitta ner med matte och skrivläxa och även dagensord och det fungerar inte i den här familjen just nu.

min dotter som går i tvåan har 4 läxor och den här veckans läxor bestod av se nedan, min dotter sitter i två timmar med detta här på måndagar och sen sitter hon i 1 timme varje dag tills dagen det ska vara inlämnat

4 sidor matte

6 sidor läsläxa

2 sidor av dagensord

3 sidor skrivläxa

min son som går i ettan fick dessa

2 sidor matte

3 sidor läsläxa

1 sida skrivläxa

jag måste springa emellan hela tiden,  jag tycker förvisso barn ska ha läxa för att lära sig saker men det dom får i läxa ska dom redan ha lärt sig i skolan villket det inte verkar som i detta fall.

Jag är urkass på stavning och när min dotter frågar mej hur stavas det här ja svårt att svara då jag kanske inte vet hur just det ordet stavas och ska jag då behöva gå och kolla upp det tar det ännu längre tid och det är inte roligt för varken mej eller dottern

• Utopia

Jag tycker då inte jag har gott om tid för det då det är aktiviteter varje dag för något av barnen och då ska man hinna äta middag med och den lagar då inte sig själv heller och jag skulle då inte villja ha mina barn vis spisen och laga maten. Men barnen kanske inte ska få ha det roligt med sina kompisar mer än i skolan och på helgerna.

jag skulle inte kunna ha läxläsning vid sänggången eftersom jag får springa upp och ner helatiden för 3 åringen och minsta, jag är helt ensam med fyra barn då gubben jobbar i norge och kommer hem fredag kvällar och åker på söndagkvällarna så jag ska ta hand om familjen själv.

• Utopia
    SVejsan skrev 2010-09-14 14:25:30 följande:
    ""då det är aktiviteter varje dag för något av barnen" , Kanske går att effektivisera detta då, till aktiviteterna kanske man kan komma överens om att de åker med andra föräldrar om det är tidskrävande, då blir läxläsningen effektivare för de(n) kvarvarande.

Det är ju så att situationen är inte unik och det är under en kortare tid, så ofta går det att lösa med lite god vilja... I förlängningen kommer barnen att i vissa fall kunna hjälpa varandra. Visst är prioritering skitsvårt och tiden räcker inte till.
    Men för att nå en kunskapsnivå för arbetslivet/vidare studier så krävs ett system som sådant eller så får man förlänga dagar/terminer och resultatet blir densamma mindre lek och dessutom mindre familjeliv. Har inte barnen/ungdomarna nödiga kunskaper så är de förpassade till enbart praktiska (kanske först som lärling) jobb...
    Så jag ska behöva utnytja föräldrar för att få iväg mina barn på saker dom gärna vill göra eller straffa dom för att Jag tycker det är för mycket läxor och för att jag inte hinner med annat än att sitta still på en stol och hjälpa till ? Jag har faktiskt ett hem att sköta oxå villket inte går så bra efter att barnen somnat.
    Finesse skrev 2010-09-14 14:34:39 följande:
    Är du ensamstående med fyra barn? Då är det tufft kan jag lova.. men samtidigt finns det ju barn som inte har det.. varför ska lärarna bedöma olika då? Det kommer blir samma bedömning på betygen när dom börjar 7:an.. Trots familjeförhållanden..

Men annars får man väl prioritera.. hinner man inte med läxor, kanske man inte ska ha så mkt aktiviteter på sidan av..
    Dom får ju redan nu omdömesbetyg och ska klara vissa stadier och eftersom jag då inte kan har möjligheten att alltid sitta där så blir det så att  mina barn hamnar efter. Jag är ensam på veckodagarna min man kommer hem på helgerna.
    canmamma skrev 2010-09-14 14:42:57 följande:
    Jag tycker faktiskt att du har rätt: 2 timmars läxläsning är på tok för mycket för en som går i trean. Är det effektiv tid eller total tid inklusive tjat och pauser? Oavsett så tycker jag att det är en för stor del av fritiden. Vad är lagom då? Det är ju en avvägning som skolan, din dotter och du måste komma fram till. Jag skulle nog tycka att 20-40 minuters aktiv tid per dag verkar rimligt (taget ur luften utan kunskap om just er situation). Skulle du kunna kontakta skolan och säga att ni är frustrerade angående mängden läxor och föreslå att ni lovar att avsätta X minuter aktiv läxläsning varje dag, men att ni sedan kommer att lägga undan böckerna. Som förälder skulle jag mer pusha för fokus och koncentration och målsättning än att direkt hjälpa till med enskilda problem. 
    Nu går min dotter i 2:an och min son i förskoleklass, det är efter att jag måste springa emellan minsta och näst minsta som oxå behöver uppmärksamhet. Jag ska prata med läraren den 5 oktober då jag ska dit på kvartsamtal och det är inte helt lätt det heller släpa med barnen till skolan kl 16 på eftermiddagen för att sedan komma hem och fixa mat och aktiviteterna mm
  • Utopia
    Tuffen skrev 2010-09-14 17:34:31 följande:
    Du får nog omprioritera i livet. Läxor är viktiga.
    jo jag får nog låta barna stanna hemma som det ser ut och undervisa hemma  eller kanske förbjuda gubben att jobba borta eller varför inte ta bort aktiviteterna för barnen ?
     Nä i stället för att barnen leker på skoltid Obs ej rasterna så ska dom hålla på med undervissning inte en massa trams som dom gör i mina barns skolor.
  • Utopia
    JsN skrev 2010-09-14 17:47:32 följande:
    Provat att låta båda barnen sitta vid köksbordet med läxorna samtidigt som du fixar det som måste fixas där, eller samtidigt som du står vid strykbrädan/viker tvätt/hänger tvätt? För du lär knappast behöva sitta bredvid och följa varje steg hela tiden.

Det handlar om att göra flera saker samtidigt!

Om det är så att u måste sitta bredvid hela tiden och delta i varje steg och att mängden läxor (jag tycker tidsåtgången verkar extrem) beror på att barnet inte hinner det som ska i skolan så ska du helt klart ta ett snack med läraren om vilket stöd ditt barn får i skolan.

Däremot är det så att om något måste prioriteras för att den ena föräldern jobbar borta så bör det vara andra aktiviteter än läxor. Under vissa perioder tillåter inte familjens totala tid alla aktiviteter man vill göra.
    Jag har en 8 månaders som kryper och ställer sigh upp ramlar slår sig och går inte att lämna ensam hon vägras sitta i stolen sin svårt att stryka då eller göra annat än att springa omkring. Jag har fyra barn på måndagar han min dotter fotboll 1 timme och det tar oss 30 minuter att gå dit och 30 hem på Tisdagar har min 3 åring simskola tar 45 minuter dit och hem sen tiden i duchen mm På onsdagar har min 6 åring fotboll samma där 30 dit 30 hem sen har jag och dottern babysim på fredagar då har pappan kommit hem men torsdagar och fredagar är det inga läxor och söndagar har tre av barnen konståkning
    frågan är då ska jag dra in allas aktiviteter eller hur ska man göra då barnen behöver detta och ska inte bli lidande villket dom blir om jag drar in allt för dom.
  • Utopia
    bubbelmaja skrev 2010-09-14 20:12:02 följande:
    Men är det verkligen från en dag till en annan? Är inget veckoläxa? Möjlighet att sprida ut det? eller spar ni allt till ett tillfälle?
    det är läxor som ska göras från måndag och lämnas in på onsdagar så jag delar det på två dagar samt får hon läsa på onsdagsmornar för dottern och för sonen Måndag till torsdag.
    JsN skrev 2010-09-14 22:21:13 följande:
    Och fotbollsträningen kolla om du kan dela med någon annan förälder. Varannan vecka tar du, varannan tar den andra föräldern. Om man inte har ett nära skyddsnät av far- och morföräldrar i sin närmaste omgivning så får man skapa nätverk. Det finns fler än ni som behöver hjälp i vardagen och om man hjälps ÅT så blir det lättare.
    När det gäller att hjälpas åt med att få barnen till sina aktiviteter så känner jag ingen på fotbollen varken i dotterns lag eller i sonens inga spelar från deras skola. och sen att jag skulle om jag nu kände någon som skulle kunna hjälpa till att få barnen till fotbollen varranan vecka så skulle jag inte orka ha en eller två barn till i släptåg när jag går vid en ganska trafikerad väg då räcker det gott med mina barn.

mina barns sovrutiner är goda alla sover mellan 10-12 timmar om natten.
    Dom kan läsa och skriva och är ganska duktiga det är jag som blir irreterad på alla dessa läxor eftersom jag som mamma inte har den tid som krävs av mej att sitta dessa timmar för att hjälpa till.

Får hoppas att jag kommer klara av allt den dag då det blir svårare matte eller när engelskan kommer som läxor.
    Finesse skrev 2010-09-14 17:50:53 följande:
    Kanske just därför jag valt att enbart skaffa 2 barn så jag hinner med dom båda två.. har sett hur folk i min närhet som har många barn inte riktigt hinner med alla
    hade min man varit närmare än han är hade det inte varit några problem alls, men han hade inget val då arbetsförmedlingen krävde att han skulle söka jobbet och han fick det så det var bara vackert för honom att flytta annars hade han mist sin akassa som han fick efter att han vart varslad från sitt gamla jobb.
Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.