Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

okej med incest??

dessan59 skrev 2010-09-15 09:41:14 följande:
    tycker du att det är okej att en pappa utnyttjar sin son eller dotter för sin egen skull?
    Det har inte med saken att göra, det är olagligt oavsett om incestlagen tas bort. Det finns minst tre lagar man kan använda där beroende på hur grovt brottet är.
    för mig tänjer många av er på gränsättningar i vilken fråga som helst..allt för att försöka normalisera något som som är etiskt och moraliskt fel.
    Hur motiverar du att det är moraliskt fel? Jag antar att du är anhängare till någon slags moralisk realism, vilken skola är det?
    ni vet inte vad som är rätt eller fel, eftersom ni tycker att det är helt okej att ha sex med en familjemedlem
    Argumentum ad hominem. Mycket låg nivå på diskussionen från din sida nu.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Här är ett bra inlägg från den alltid lika kloka Mad as snow angående att dra in övergrepp i diskussionen om incest (eller som i fallet nedan, kusinäktenskap/kusinsex):

Mad as snow skrev 2010-07-25 22:23:56 följande:
    Där ser man. Här har jag varit ute i skogen och plockat sommarkantareller i några dagar för mycket, för när jag återvänder till den här inpyrda ankdammen inser jag att en tråd som handlar om två vuxna kusiner som väljer att ha sex med varandra, i själva verket övergår till en tråd där "incestoffer" anser sig påhoppade och förlöjligade. 

Summeringen är - som alltid - att man som debattör bör sitta på sina händer i några minuter längre än tänkt innan man låter personliga emotioner byggda på privata upplevelser helt ta överhanden. Nej, diskussionen handlar inte om att övergrepp är okej. What so ever. Den handlar om huruvida vuxna individer som är släkt med varandra trots detta ska få ha sex med varandra utan att hela himlen trillar ner. Det är vad diskussionen handlar om. Kan man inte skilja dessa diskussioner åt bör man kanske inse att trådar av det här slaget inte är att räkna som ens starkaste sida, och man kanske kan landa i sådana som debatterar kattsand och blomsternäring istället.

Och ja, jag blev också knullad av min kusin. Motvilligt. Som barn. Hundra gånger om. Det har fortfarande inte med saken att göra. 
    Härifrån: www.familjeliv.se/Forum-9-191/m53605367-64.html
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ViceGuy skrev 2010-09-15 13:39:04 följande:
    Varje person som kommer in hit och förespråkar incest-förbud, lämnar konversationen på samma sätt.
    Ja, det blir lätt så när man grundar sina åsikter på äckelkänslor. Det roliga är att argumenten för ett förbud redan är klara och väl formulerade, de står helt öppet i förarbetet till lagen. En annan intressant sak är att "tänk på barnen" ses som ett fullgott argument för att förbjuda all sorts sex mellan syskon även om det i själva verket inte är olagligt med homosexuellt sex syskon emellan.

Inte heller analsex eller oralsex så vitt jag kan förstå.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ViceGuy skrev 2010-09-15 13:47:45 följande:
    Okej, är lagen stiftad så att det enbart är förbjudet att ha traditionellt in-ut sex mellan man och kvinna (exempelvis 2 syskon)?
    Lagen innefattar enbart samlag vilket enligt praxis innebär vaginalt samlag. Till skillnad mot exempelvis våldtäktslagen som innefattar både samlag eller annan sexuell handling.
    BrB 6 kap 1 §
    Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.
    BrB 6 kap 7 §
    Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.
    Notera avsaknaden av "annan sexuell handling [...] som är jämförlig med samlag"
    Här är en halvbra källa för praxisen i fråga:
    Samlagsrekvisitet är enligt praxis uppfyllt då ”könsdelarna i vart fall kommit i beröring med varandra”, det är således endast vaginala samlag som omfattas av regeln.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KlasKristian skrev 2010-09-15 14:02:11 följande:
    Rationella åsikter hit och dit, jag känner inte att jag behöver försvara varför jag tycker det är fel med sex mellan syskon även om ni har ack så fina rationella argument för saken på er sida.
    Är det någon som har sagt att man måste ha rationella argument för att tycka att det är fel med sex mellan syskon? Det är när man börjar prata om lagar som rationella argument kommer in i bilden.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ViceGuy skrev 2010-09-15 14:14:19 följande:
    Så i praktiken blir det omöjligt att fälla någon för incest, om man inte kan bevisa vaginalt samlag?
    Ja, om jag har förstått saken rätt så är det omöjligt. Jag ska dock tillägga att jag inte är jurist utan jag har bara ett intresse av det.

Det fall som var uppe i sist (i våras?) hade ett vittne (mannens sambo/flickvän) och jag har för mig att de erkände också.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    dessan59 skrev 2010-09-15 15:58:16 följande:
    Jag behöver varken styrkekramar eller någon form av empati från någon av er. jag säger vad jag tycker, att det är sjukt att ha en sexuell relation med en närstående familjemedlem.
    Vad som är sjukt definieras knappast av vad du tycker och känner, att använda vedertagna ord för saker som inte innefattas är enbart dålig och genomskinlig retorik.
    Sen att jag reagerar på ordet incest är att för mig är det övergrepp.
    Ja, det är mycket möjligt men du kanske kan förstå att det inte är övergrepp för alla och det är inte övergrepp enligt definitionen. Då kan du inte jämställa övergrepp med incest om du vill kunna föra en någorlunda vettig diskussion med andra.
    Hur kan ni påstå att det är normalt att knulla med sin bror eller syster?
    Är det någon som har sagt det?
    Men håller man på och "normaliserar" allting som är sjukt, så blir det helt normalt till slut.
    Det är knappast någon här som vill normalisera incest.
    På lika villkor säger en del.... vad vet vi om att det är på lika villkor!?!
    "Incestlagen" syskon emellan är tydlig på den punkten, båda parter ska dömas till ansvar. Alltså också den som har blivit utsatt för övergreppet, tycker du verkligen att det är rimligt?

Om det nu är övergrepp det handlar om så finns det andra lagar för det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    nollåtta skrev 2010-09-15 20:40:50 följande:
    Jag tycker det är äckligt och moraliskt fel med syskon som knullar varandra...

men samtidigt, vem är jag att döma? Såvida inte tvång är inblandat tycker jag det är upp till dem själva att avgöra.
    Varför är det moraliskt fel?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Stinky skrev 2010-09-15 22:39:54 följande:
    Man skyddar de utsatta.
    Vilka är de utsatta?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kelly1994 skrev 2010-09-16 22:06:23 följande:
    JA, det är ett hån mot de som har blivit våldtagna av sina föräldrar när man säger det är okej med incest.
    Det är väl ändå inte föräldrar/avkomma vi pratar om här utan syskon/syskon?

Jag repeterar:
    Den lag som finns idag gällande syskon straffar alltid båda parter. Om tvång är inblandat så gäller inte lagen, någonsin.

Om tvång är inblandat men inte konstaterat så riskerar man alltså att också döma offret till ett års fängelse.

Fullständigt orimligt på alla andra områden men när det kommer till sexualbrott så har många en tendens att börja prata om "han ska ha nackskott/kastreras" så fort någon misstänkt uppkommer (speciellt om barn är inblandade). Man är alltså villig att upphäva rättssäkerheten enbart på grund av känslor inför situationen som beskrivs.

Ta bara Anders Eklund som exempel, många jag stötte på vid den tiden sa/skrev att han borde skjutas/kastreras så fort han kom upp i utredningen. Nu var det så att han var skyldig men det visste man inte då och det här är alltså helt vanliga, vanligtvis intelligenta högskolestudenter som pratar om att utdela dödsstraff eller stympning grundat på misstanke. Väldigt få var mottagliga för rationella resonemang trots att detta i flera fall var personer som planerade att ta doktorsgrader inom främst humanoira. Helt vansinnigt faktiskt.

Nåja, det var ett litet sidospår som dock visar på vad jag menar, många är villiga att strunta helt i integritet och fri vilja när det kommer till sexualbrott utan man dömer gärna på förhand utifrån sina personliga värderingar.
Svar på tråden okej med incest??