Inlägg från: MiAmore |Visa alla inlägg
  • MiAmore

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Hejsan! Jag började tempa idag, och blev tipsad om denna tråden. Är det i er "Bim tråd" man ska lägga till sin kurva antar jag?

Lite om mig: Skånetjej som blir 30 i februari nästa år. Är inne på vårt femte försök till syskon till vår son född i jan 09. Med sonen tog det ett år innan jag blev gravid, hoppas att det ska gå fortare denna gången.

• MiAmore

Hur länge har ni andra hållit på och tempa? Jag tempade i några månader när vi försökte med sonen också. Tycker att det är ett jätte bra sätt (och billigt!) att hålla koll på om och ungefär när, man har äl. Kommer dock köra med äl-stickor också, nästa månad om det inte tar sig denna månaden

• MiAmore
    Kinderägg skrev 2010-11-19 13:55:25 följande:
    Jag har lång erfarenhet av tempning. Jag började tempa 2002, blev gravid ganska direkt. Har sen tempat före varje graviditet, har hunnit fått tre barn och 5 mf sedan 2003. Denna gång har jag tempat sen augusti förra året.
    Då kanske du kan svara på min fråga: när man har äl, får man alltid en dipp då? Alltså att tempen går ner från tex 36,5 till 36,3?
  • MiAmore
    Bubblamaj skrev 2010-11-19 16:33:24 följande:
    Jag började tempa i april 2008 när vi började försöka för första barnet. På fjärde försöket blev jag gravid och har nu en 1,5-åring. Nu vill vi ha en tvåa, har försökt aktivt sen augusti men först förra månaden tempade jag. Jag tycker själv att jag genom tempningen ser tydligt när ägglossningen kommer men det gäller att orka med fram till dess
    Hur ser du på tempningen när äl kommer? Jag tempade som sagt i några månader när vi försökte med sonen också, men det är ju runt 2½ år sedan nu så jag har glömt lite *ler* (sonen blir 2 i jan)
  • MiAmore
    Bengalen skrev 2010-11-19 18:10:21 följande:
    Då menar vi ändå samma. Du menar innan tempen stiger och det är inte något man alltid har utan det händer ibland.
    Ok. Men hur vet man då med temp metoden när man har äl? När man HAFT äl är ju lätt att se, men hur ser man när man HAR äl?
  • MiAmore

Tempar ni vid "exakt" samma tid varje dag? Alltså ställer ni klockan och tempar, vid samma tid varje dag? Jag stiger upp vid rätt olika tider, så jag tempar någon gång mellan 05:20-07:30. Men alltid innan jag stiget upp och efter minst 3h sammanhängande vila

• MiAmore
    Bengalen skrev 2010-11-19 18:19:04 följande:
    Det är väl främst genom ökade flytningar dagarna innan. Annars får du ju kolla med ÄL-stickor. FF sätter ju ut när du har dina mest fertila dagar vilket är baserat på dina tidigare cykler.
    Ok Men visar FF det även om man som jag endast har "bas paketet"?
  • MiAmore
    Bengalen skrev 2010-11-19 18:41:30 följande:
    Nej, det gör det nog inte tyvärr. Det verkar vara en VIP-tjänst.
    Ok, trist.. Tycker det är rätt dyrt att vara vip medlem där
    Bubblamaj skrev 2010-11-19 19:18:24 följande:
    Nej, jag ser ju först dagen efter  ÄL har varit. Då stiger min temp från 36,3 till 36,7 ca. FF bekräftar ju detta ca två dagar senare så om vi orkar kör vi på nån dag till. Men som flera har skrivit så brukar ju flytningarna visa på ett ungefär.
       Jag har märkt att det är superviktigt att tempa samma tid varje dag. Går upp kl 6 två dagar/vecka och 7 de andra. Då skiljer det nästan alltid 0,3-0,4 grader (=fult i kurvan) så när mensen slutar nu för mig ska jag vara noggrann med att ställa klockan på 6 alla dagar.

Upplever ni att ÄL-stickor stämmer väl överens med FF:s tolkningar? Jag har aldrig testat såna.
    Hm.. Då får jag försöka tolka min kurva mycket efter min kropp sas. När jag jobbar dag stiger jag upp kl.05:20, vilket jag gör dem flesta dagar jag jobbar. Men sedan vissa dagar börjar jag inte förens kl.16:00 och är (så klart) ledig vissa dagar, så då stiger jag inte upp förens någon gång mellan 06:30-07:30 (beroende på när sonen vaknar). Och med tanke på att sonen fortfarande vaknar ett par-tre gånger i princip varje natt (av att ha tappat nappen för det mesta), så känner jag att när jag har sovmorgon känner inte jag för att ställa klockan på ringning till kl.05:20 precis. *ler* Så ja.. Tempen får bli en fingervisning helt enkelt. Kan använda den till att veta om äl varit åtminstone, och om jag kan hoppas och tro att jag kanske är gravid *ler* Känns som att jag svamlar... haha Sorry
Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*