mina1 skrev 2010-09-09 20:33:41 följande:
Jag har också läst på högskolan och skulle vara hemma länge men lyckades istället slå två flugor i en smäll
. Valde iastället att jobba som privat dagmamma och få betalt för att ha mina egna barn + några till. Så nu kan jag vara hemma på heltid samt att maken kan ta dagarna när han vill.
(Är förskollärare och vill absolut INTE lämna mina barn på en avdelning och sen gå och arbeta på en annan). Vill få vara med dem så länge det går. De år jag missar att jobba kommer jag inte sakna.
Smart!! Intressant också att du är förskollärare men ändå inte förespråkar en tidig start i just förskolan. Varför gör du inte det? Jag får pikar om det hela tiden, att min son riskerar att bli socialt efter (totalt ogrundat för övrigt) och har svårt att komma in i gruppen ju äldre han blir när han börjar (vilket visserligen kan vara sant). Men jag anser att fördelarna med att vänta väger upp för nackdelarna. Hur resonerar du själv, du som är insatt? Varför har du valt att vänta?
För övrigt tycker jag att vi verkar ha en jättebra förskola i Sverige med duktiga och välutbildade pedagoger! Vill bara inte ta hjälp av dem alltför tidigt
Humminggirl skrev 2010-09-09 20:41:37 följande:
Jag är också högskoleutbildad men vill gärna vara hemma med mina barn länge. Min dotter blir 1,5 nästa vecka men om jag får välja så ska jag vara hemma några år till, förhoppningsvis med en liten till snart..
Jag och min man hittade varandra ganska sent så jag ville inte riskera att bli "för gammal" även om jag inte har hunnit arbeta speciellt mycket och fått igång en karriär (så går det när man har svårt att bestämma sig för vad man ska bli när man blir stor
). Nu är maken färdig med skolan och har ännu inte hittat jobb så vi får se hur det går med mina hemmaplaner, ekonomi etc.
Vi hoppas också på fler barn men än händer ingenting..
Är du gravid? Ja, så är det när man hittar rätt lite senare i livet. Men det går ju inte att styra över allt så då får man göra det bästa av situationen! Skönt att din man är klar med skolan i alla fall! Och du med!!
Embla H skrev 2010-09-09 21:07:53 följande:
Jag är också hemma "trots" att jag är högskoleutbildad. Sonen är drygt 1,5 och jag har också märkt att det än någon sorts magisk gräns vi har passerat. Det är många som tycker att det är konstigt att jag fortfarande är hemma men för min del känns det självklart.
Skönt att höra! Då är vi fler!!
jådåsåatt skrev 2010-09-09 21:10:08 följande:
Ska bli intressant och se hur många högutbildade män som väljer att vara hemmaföräldrar...
Haha! Fast... min man har faktiskt varit hemma i nio månader. Så honom kan jag inte klaga på
För vår del handlar det inte så mycket om vem som är hemma utan mer om att någon av oss som är föräldrar tar ansvaret för uppfostran de första åren. Sedan faller det sig väl naturligt att det ofta är kvinnan som är hemma mer eftersom hon föder och ibland ammar barnet den första tiden. Ekonomin kan väl också spela in eftersom männen ofta tjänar mer. Tyvärr är det ju så..