Ogi skrev 2010-09-10 13:57:51 följande:
Å andra sidan började jag själv "dagis" eller vad man ska kalla det när jag var 8 månader. Innan dess blev jag mest omhändertagen av mor- och farföräldrar eftersom min mamma och pappa pluggade. Trots detta är jag inte otrygg eller skadad på något sätt och jag har extremt bra förhållande med mina föräldrar.
Så jag är kluven... Men rent spontant och längst in i hjärtat tycker jag precis som du.
Åh, vad jag känner med dig. Det är ju inte alltid lätt att lyckas bara för att man vill. Men huvudsaken är väl ändå att man gör det bästa av situationen och gör allt man kan för att ha ett så gott samvete jämtemot barnen, som möjligt? Och inte bara mot barnen utan även mot sig själv. Det verkar ju verkligen som om du försöker i alla fall! Och tänk vad skönt när nästa barn kommer och du får lov att njuta av den perioden som kommer..
PS. Jag gick också på dagis. Och det blev ju människa av mig med
DS.
mina1 skrev 2010-09-10 15:03:01 följande:
Ett litet barn behöver få vara viktigast och inte slåss för att synas.
Visst är förskolan i vissa fall nödvändig, tex om man som familj råkat ut för arbetslöshet, sjukdom m.m. Men att föda barn för att låta samhället ta hand om det huvuddelen av deras tid i vaket tillstånd är för mig helt galet
. Ett litet barn i en grupp med ca 20 andra kan aldrig få det den behöver av kärlek och omtanke. Min åsikt är att ett barn skall skolas in på förskolan när det själv först kan tala om hur det mår.
Pedagogik i all ära men ett barn med åtminstone en normalfungerande förälder behöver inte förskolan för att utvecklas normalt.
Väl talat! Och TACK för dina kloka ord!!
TwoForTea skrev 2010-09-11 08:25:55 följande:
Jag har magisterexamen (och mer än så) och jobbmässigt har det gått bra för mig, men jag har valt att hoppa av det för att kunna jobba hemifrån i en annan, mer lågavlönad och osäkrer bransch, för att kunna ha ett lugnare familjeliv.
Och hur blir du bemött av de runt omkring dig? Familj? Vänner? Förstår de ditt beslut eller tycker de att du är korkad som tillfälligt valt bort karriären?
Hemmaföräldern skrev 2010-09-11 18:52:57 följande:
Nej du är inte ensam.... titta in på
www.hemmaforaldrar.se så hittar du många likasinnade. Gå med i Hemmaföräldrars nätverk och besök samtalsforumet :) Vi är många som vill ge våra barn tid!
Tack för länken! Jag har varit inne där förut men då stod det inte så mycket i forumet. Nu hade det hänt lite mer. Många bra artiklar också! Ska utfortska sidan mer!
Humminggirl skrev 2010-09-11 18:57:54 följande:
Nej, vi har precis börjat försöka igen. Dottern tog 7 försök på sig så vi får se hur det går. Hoppas det lossnar för er också!
Tack snälla. Vi får hålla tummarna för varandra.
mammaSöt skrev 2010-09-11 19:04:15 följande:
jag vill men vet inte hur vi ska få det ihop ekonomiskt. Så länge som man skaffar nya syskon fungerar de ju fint, men sen då? med sista lilla busen? hur lyckas man vara hemma 3 år då?
Jaa, du. Bra fråga. Eftersom jag är precis i starten av barnproduceringen
så har mina tankar inte hunnit så långt ännu. Eller, det har de väl, men jag resonerar väl mer så att det får lösa sig då. Förstår att de tre åren kan kännas mycket längre än de första åren man är hemma med första och kanske ett andra barn eftersom man då är sysselsatt med graviditet och barnafödande men ....vill man så går det? Kan vi säga så?
sweet saint skrev 2010-09-11 19:46:51 följande:
härligt med föräldrar som vill vara hemma med sina barn och inte slänga in ungen på dagis vid kanske 1 års ålder... jag fattar faktiskt inte hur man är funtad då..
hoppas ni löser era frågor, när den dagen kommer för oss hoppas jag på en bra lösning. men nu är våran dotter hemma då vi väntar smått om en mån. så för henne är ju problemet löst. frågan är lillkisen i magen..
lycka till!
Visst är vi olika, alla människor. Men jag tror inte att folk "slänger in sin unge" på dagis vid ett års ålder av elakhet. Jag tror helt enkelt inte att man har tänkt igenom det så mycket. Och det beror nog till stor del på "alla andra"-fenomenet. "Alla andra" har ju börjat jobba igen vid den här tiden. "Alla andra barn började på dagis när de var 1,5 år". "Alla andra förväntar sig att jag ska börja jobba nu". Och ifrågasätter aldrig beslutet. Inte ens när det gör lite ont i hjärtat vid tanken på att lämna ifrån sig det dyrbaraste man har till en främmande människa. För "alla andra" gör ju såhär! Och, som någon skrev tidigare, så kan det ju finnas skäl till att man mer eller mindre måste utnyttja förskolan redan i tidig ålder. Men det är en helt annan sak... Samtidigt som man inte ska glömma att man inte måste vara stenrik för att klara av att vara hemma med sina barn en längre tid. Det beror på vad man prioriterar i livet.
briar skrev 2010-09-13 16:57:04 följande:
Här är en till akademiker som valt hemmalivet framför karriären. Det funkar ekonomiskt om man kan dra ned på sina omkostnader. Jag får väldigt många pikar från min omgivning om att jag valt att stanna hemma med barnen och det är rätt tröttsamt...
Avundsjuka?