Inlägg från: 7 michelingodingar |Visa alla inlägg
  • 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

ain:tackar
    suck ja fyy fasen säger jag bara denna dagen har varit lång o jobbig så här brukar banne mig inte barnen vara men idag har dom tagit priset!!
    ja det där med tradera är inte lätt alla gånger trodde jag blivit blåst på 910 kr men i em fick jag ett mail av köparen där hon skrev att hon betalat in nu iaf så får väl hoppas det stämmer oxå för det är mycket pengar för mig!!
    kul o få lite besök

som sagt idag har varit en riktig pip o gnäll dag hos barnen, agathon vägrade väl för tusan o sova när vi hämtade abbe o freya på dagis så det blev att han somnade här i 30 min innan vi skulle åka till bvc suck sen dess har han varit vaken men nu ligger han i sin säng o förhoppningsvis innebär detta att jag kommer få sova inatt!!
    alwin min lilla klängranka sen gjorde abbe sig illa här så han får en blå stortånagel och var såååå trött nu vid 17 så han bara grät o inte ville han ha middag eller nånting
    men nu ligger alla småttingar för natten o en annan känner sig som en urblåst balllong!!

var ju som sagt på bvc ang att jag tycker alwins huvud börjat ändra till en lite konstig form och jo då bvc reagerade på det oxå o kollade i olika vinklar,ritade av huvudformen o mätte och ska i nästa vecka ringa till barnmott och se vad dom säger om det här.
    dessutom så kollade dom hans tal eftersom han knappt pratar så skulle dom ändå kolla honom i november men nu när vi ändå var där så kollade hon av hur mycket han kan prata och vet ni hon tycker alwin ska in på dagis för o se om det släpper så nu ska hon skicka remiss och så får vi se vad dagis säger om det här och helt ärligt så tror jag han skulle behöva det både för talet men oxå för den sociala biten då han är otroligt social av sig och sen skulle det ju underlätta för en annan nu när man ska börja plugga men min tanke var ju att han skulle gå hemma med mig tills nästa höst men hon tyckte att det kanske vore läge o låta honom få gå på dagis för sin språkutveckling framförallt!!

• 7 michelingodingar

madde:jobbigt med blödningar så där!! har ju själv haft blödningar sen agathon föddes men för 14 dagar sen så bara försvann det men det var väl för att jag fick tumen ur o ringa gyn för en koll
    alwin blir 2 år i november och kan väl ca 15-20 ord och en endaste 3 ordsmening men det är ju ändå på hans egna språk och allt annat han säger är liksom rappakalja o blurr på sitt egna vis!! fast jag oroar mig inte jag vet att det kommer tids nog men bvc tyckte att han behöver få mer träning o oftast brukar då dagis vara jättebra på det sättet!!
    ja då tårtan var jättegod, lite kladdig innuti o som knäck på ovansidan jätteduktigt av henne o abbe o baka en tårta helt själv åt mig

am zandra: ja det är ju sjutton oxå att du bor så långt upp i sverige för tårtan var riktigt godTungan ute
    ja jag kommer ihåg att noah var så klängig jag tänkte gå igenom våran ena snedgarderob(den är som ett mindre rum) den är full av leksaker o jag har sett nu att dagis har ett slags hus med möbler i som vi har likadant just i garderoben och det huset går alwin alltid fram till o plockar med grejjerna så tänkte ta fram lite därifrån så kanske han har lite o göra iaf
    ja jag tror att alwin skulle tycka det vote jättekul ser ju redan nu hur han vant kliver in o vill leka o idag började han o klä av sig oxå för o stanna

pilea:tackar så mycket
    alltså alwins huvud har ju alltid varit ett litet frågetecken därför har dom ju både röntgat det och fotat det men så länge det inte avviker attför illa så gör dom ju inget särskilt men nu har ju huvudet vuxit o är trekantigt eller hur man ska säga och bvc sa inte så jättemycket mer än att man kanske bör åtgärda detta o ju tidigare desto bättre!!
    alltså han är ju nästan 2 år och bvc anser att han behöver få mer träning så talet kommer igång mer sen ville väl hon va lite hjälpande för min del då jag ska börja plugga och såg en chans till att kunna hjälpa mig o få ha jhonom där då 15 tim/ vecka utan att det ska kosta en förmögenhet men jag har ju varit så inställd på o ha honom hemma tills nästa höst så jag är lite kluven faktiskt samtidigt som det skulle vara till stor hjälp för min del i o m  pluggandet nu då!!

haha jo visst är det väl gosigt att han vill vara hos mig så men liiite smått jobbigt när man behöver få lite annat gjort o sen agathon som är såååå gnällig just nu o vill bli buren hela tiden!!

jag la ju ut filippas kläder som var försmå nu i ett stort paket 34 delar och fick då 910 kr för det trodde jag aldrig att jag skulle få o än har jag inte fått pengarna men hon mailade igår o sa att dom var insatta så jag hoppas verkligen pengarna kommer nu!!

men usch du ska inte åka in o få det uppkollat iaf??? jag funderar starkt på om jag brutit nått i min fot för jag har en smärta utan dess like o det konstiga är att sitter jag stll länge så gör det såååå ont o börja gå på foten men sen kan jag gå utan att det direkt smärtar o rtycker man på sidan av foten(det är bara när man trycker på sidan som smärtan känns inte om man trycker ovanpå foten eller så) så gör det så in i helvetes ont så jag bara skriker rätt ut och denna smärta har jag haft i några månader nu!!

xgirl:nej inga direkta teorier mer än att det skulle kunna bero på fontanellerna men sen är ju alla våra pojkar(vi har ju 4 pojkar) sneda o platta i huvudet o alla är det på samma sida oxå just vänster sida!! men det är på alwin o agathon som det verkligen utmärker sig!!

vad skönt att det gått bra utan blöjja!!

trodde ju agathon skulle sova inatt men HA där fick jag han började knorra vid 23 tiden o höll på nån timme så han fick lite mat o sen somnade han för o börja om vid 03 då började han knorra och veva runt i sängen så vid 04 fick han mat igen och sen sov han tills 7.30 iaf och nu har jag precis lagt en väldigt trött liten kille så det blir väl en sovardag om han får som han vill
    väntar på min syrra nu som skulle köpa med sig färska frallor från bageriet o komma hit en sväng!!

• 7 michelingodingar

pilea åh vad jag känner igen dessa morgnarFlört men vet du vi får ett schema från dagis nu för tiden där det står om dom ska ut i skogen osv så då gör jag som så att har jag regnkläderna hemma t ex o det är sånt väder så tar jag på det hemma just för o slippa stå på dagis och trängas med alla andra och sen ha dom små stå o gnälla och oftast så är abbes fröknar så snälla så dom tar abbe o fixar honom så jag slipper göra det med dom små gnällandes däremot så får jag hjälpa freya men som sagt med schemat så kan man göra en del på hemmaplan för o underlätta, det är inget som ni kan få via ert dagis?

skönt att max ökat lite grann iaf men hjälp agathon väger ju nästan 2 kg mer syrran var här idag o hon tycker agathon är sååå tjockDrömmer

xgirl men vad jobbigt att han skriker sig till sömns man känner sig hemsk som låter dom hållas men vad ska man görsa när det är enda sättet o få dom att sovaRynkar på näsan och vagga till sömns visst ett tag kanske men ju äldre o tyngre dom blir desto jobbigare blir det ju.
    haha ja alwin känner sig nog redan hemma men såhar han ju fått hänga med dit sen han var nyfödd oxåSkrattande

pust idag är det en sovardag för agathon så jag har fått väcka honom annars sover han inte inatt igenObestämd o alwin jaa ni märker ju jag skriver ju inte lika mycket som jag brukarFlört

• 7 michelingodingar

am zandra vad kul att du äntligen kom iväg,vi hade tänkt försöka gå på öppnis på tisdagarna då det är enda dagen dom har det här men med agathon o att han inte sover i vagnen så väntar jag ett tag till blir bara jobbigt för alwin om vi ska dit en snabb vända o sen åka hem för o söva lillbrorsan.

vad skönt att dan städade under tiden,önskar jag nån gjorde åt mig med för tillfället, allt kommer efter just nu

japp lonkan jobbade rättare sagt det gick i konkurs hastigt så sen i måndags är hon arbetslösObestämd men hon köpte från ett annat bageri på vägen hitTungan ute

madde åhh vad är det med våra små strulputtar egDrömmer dags o fixa iordning dom små nu här nattas dom vid 18 tiden även agathon somnar för natten nu märks att han vill sova för det knorras friskt här nuFlört

• 7 michelingodingar

xgirl. det kanske kommer gå bättre o bättre o lägga arvid kan ju hoppas det iafGlad men tråkigt att din sambo inte tog nattningen då kunde han väl sagt åt sin kompis o komma lite senare. här är det alltid jag som får ta nattningen av alla 4 små och oftast är det oxå jag som får klä av dom o ge kvällsmat osv önskar att maken kunde ta det ibland oxå men då vrålar abbe o högan sky o han ger sig inte förrens jag nattar så det är lugnast om jag gör det.

vad kul att du fick lite extra pengar oxå, trodde jag skulle bli blåst på dom 910 kr som jag fick för min ena auktion men igår hade hon satt in pengarna iaf så nu funderar jag på vad jag ska köpa för domFlört ville ha 2 likadana overaller från lindex men den fanns inte upp till stl 92 så nää det får bli nått annat då. förresten vet du varför den där jackan som dom gör reklam för inte kommit än?

pilea men ojj vad max åt,hoppas han sovit bra inatt på det nu!!

inatt har agathon sovit jättebra,han vakna 02 för lite mat o ny blöjja men somnade om på en gång o vaknade vid 6.45 så man känner sig rätt utvilad o nu på morgonen har han legat på golvet utan o gnälla så jag har kunnat äta frukost , plocka in ren tvätt,plockat i diskmaskinen o kört igång den samt kört igång sista maskinen med tvätt men nu börjar han knorra så han vill väl sova snart
    är så himla skönt att all tvätt är upptvättad för en gångs skull,har bara en badrumsmatta som ska tvättas men sen har ju dom 3 stora städdag på övervåningen idag o det innebär ALLTID en överfull korg med tvätt så jag får väl njuta så länge det går av den tommaFlört

suck dags o ta alwin o freya här slåss dom om duplotSkrikandes

• 7 michelingodingar

am zandra: nej det ska MYCKET till för att ens få honom o sova i vagnen och i famnen somnar han aldrig vi har försökt de dagar när han är så övertrött så han bara gråter men nepp bara sängen som gäller och just nu vill jag få iordning på hans sömn öht innan vi försöker oss på andra aktiviteter om dagarna

jo då hon är på g o bakar jag visa ju henne recept på fluff o sen så var hon igång men dagens projekt verkar inte gå så bra för gelehallonfluffen var som en stor seg klump bara och pollyfluffen var visst inte så lätt den heller men så har hon ju bara måttat "på en höft" och det kanske inte är så bra

jobbigt att du fick ångest och att det varit sån strulig natt,förstår att du känner dig som en zombie
    vad kul att han fått praktik där till en början iaf

pust trodde alwin skulle låta bli o klänga på mig nu när abbe o freya är lediga från dagis idag men haha där fick jag och slåss gör dom o bråkar om ALLT ta mig tusanObestämd

har precis betalat in en MASSA räkningar herregud vad jag avskyr när det kommer räkningar som man absolut inte räknat med denna månad blev det ju extra då vi bytte tv-leverantör,bredband och så kom ju alla kvartalsräkningar men dom hade man ju räknat med men så dök en räkning upp från ett ställe där dom placerar mina pensionspengar i fonder osv så jag slipper hålla på med sånt, och sen sluträkning på det gamla tv och bredbandet vi hade och hur vi kan få en sluträkning på det fattar jag ärligt talat inte
    men slutnotan för ALLA räkningar inkl lånen på huset blev ca 25.000 krSkrikandes trodde inte vi skulle få några matpengar kvar men hopsan 5300 kr har vi kvar till mat samt att vi kunde lägga undan 5000 kr från makens lön till badrummet förvisso fick ju maken 5000 kr i provisionslön denna månad så det var ju bra

• 7 michelingodingar

am zandra: men vad kul att ni får lite extra i pengar sånt är ju alltid välkommet!! får jag fråga vad ni får för eran vagn?
    suck ja det var nästan 8000 mer än vad övriga månader ligger på

haha syrran är lite rolig emellanåt

mmmm vad gott det lät med den där chokladtårtanTungan ute

skönt o få vila lite men jobbigt att Linn är så gnällig kanske är en fas dom kommer in i vid den här åldern..... verkar som att det är på g över för agathon för igår gick det hyfsat bra o ha han på golvet och idag är han som innan allt strul började fick dock väcka honom här vid 11.30 då  han sovit sen strax innan 9!! med lite mat o ny blöjja så ligger han nu under babygymmet o kvittrar

här rev abbe ner ALLT från databordet så nu är han satt på o städa upp det igen annars ryker hans fredagsmys, blir galen på att han ska riva ner allting o riva där han absolut INTE ska vara o riva o han vet ju oxå att där får man inte vara!!

• 7 michelingodingar

pilea:ajaj vad ont det gör o ha mjölkstockning tips är ju o massera,amma ofta,bädda in bröstet med typ fetvadd duscha varmt mer än så kan du nog inte göra på egen hand!!

xgirl:haha nej vårat matkonto ligger på ca 7000 kr i månaden och nu köpte vi ju en gris för ett par veckor sen o har frysen smockfull med mat sen har jag redan storhandlat för en månad framöver för ca 2000 kr så dom 5000 kr som är kvar ska räcka till mjölk,bröd,pålägg,frukt o grönt,yoghurt ja sånt man inte kan handla på sig så mycket av på en gång men det går åt ca 15 liter mjölk/vecka, minst 4 liter yoghurt,3 liter kräm, 2 paket flingor, 7 limpor, x antal kg frukt, samt säkert 1 kg pålägg då är inte ost inräknat i det för det köper jag en på 2,2 kg som räcker hela månaden här 2 liter grädde, ca 10-15 kg potatis osv så pengarna går åt ändå här!!

ok det är v 38 nu så jag väntar med spänning på att jackorna ska komma

nää nu är det dags o hämta pizza som vi beställt för om en stund kommer makens bror och då rivs vårt badrum shit måste ju fota innan oxå det höll jag på o glömma på onsdag nästa vecka kommer mattläggaren iaf så vi får försöka hysa in oss o duscha nånstans i veckan nu

• 7 michelingodingar

xgirl:glömde ju o säga vilka fina fynd du gjort!!

• 7 michelingodingar

här kommer en länk till bilder på våran toa men det ÄR äckligt så man skäms ens för o visa det men jag har ju lovat så det är en bild innan det började rivas o då har vi duschat så det ligger ju lite handdukar o grejjer på golvet osv sen är det en bild där ni kan se mögel o så ser det alltså ut i HELA badrummet och sen är det en bild där dom rivit ut badrummet!!

http://www.familjeliv.se/Hem/barbamammans_familj/galleri.php?cur_album=renoveringar

ni kan ju gissa att man blev lite nervös då det böra droppa vatten i från vårt sovrumstak då vi har badrummet ovanför vårt sovrum och även inatt fick maken ge sig upp i fixa för helt plöstligt börja det droppa vatten igen
    nu är dom iväg o fixar väggar och golv,ny golvbrunn m.m

pilea:vad skönt att det släppt av nu!! hoppas det går bra på bytardagen och att du hittar fina fynd
    haha ja jag undrar när dom ska börja sända den serien igen hoppas ju lite att tina o jörgen är med
    hehe jo det går allt åt mat här o jag tycker man gör inget än o handlar o handlar vissa veckor!!

madde:suck ja vem avskyr inte räkningar men det är ett måste tyvärrlängtar tills vi kunnat betala av mycket av det som vi dragit på oss!! men wook är oxå god mat!!! jag gjorde en egen wokpanna i förra veckan så himla enkel o sååå god, var bara äggnudlar, en påse grönsaksblandning och köttfärs med lite kryddor
    vad härligt att din sambo tagit ledigt så ni får lite tid tillsammans!!

låer som julius kommit in i den fasen som gathon varit i nu i en månads tid pust det tar verkligen på krafterna!! men skönt att han sovit inatt iaf!!

xgirl:haha ja nog för att vi har ett rätt så "snålt" matkonto ändå men 5000 kr tror inte ens jag att jag skulle lyckas komma ner i med tanke på hur många vi är men vi brukar hålla oss på 7000 kr i månaden men nu när vi köpte en gris så behöver vi inte tänka på kött förrens framåt jul igen
    vad skönt att han än en gång somnade utan gnäll

ain:vad mysigt med bio skönt att barnen hade sovit iaf!!

am zandra:haha joo det går åt en hel del
    men inte ska ni skämmas för bidragen vännen ni gör nog vad ni kan för o få ihop pengar ändå tycker jag!! förstår att det ska bli skönt sen när ni får in en lön och kan börja göra lite mer grejjer o ta körkort o sånt, kommer så väl ihåg första gången jag fick lön guuud vad glad jag var o vad pengar vi hade helt plötsligt och ju mer pengar jag fick desto mer jobb tackade jag ja till då jag var ringvikare men nu är det inte lika kul längre jag prioriterar hellre o vara med barnen men då har ju jag ändå en hyfsad FP!!
    kul att Linn sov inatt o att hon gillade morotspuren!!
    ja men då fick ni ju en bra slant ändå för vagnen men ja ni hade säkert kunnat ta lite mer för den om man kollar på blocket så ligger ju många runt 2000 kr!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)