Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
men gud, nu lär ni väl aldrig orka läsa mitt inlägg!! vad allt skrevs ihop då..
men gud, nu lär ni väl aldrig orka läsa mitt inlägg!! vad allt skrevs ihop då..
Evanor: vilken söt katt alltså, o vilket passande namn han hade . såg verkligen helmysig ut! iofs det tycker jag de flesta katter är. skulle faktiskt vilja skaffa mig katt om jag nu inte vore så orolig för mina allergier som är så oförutsägbara.
ja det kanske inte var mängden text som jag var mest orolig för, utan iaf jag har jättesvårt att läsa när det blir ihopskrivet och inga blanka rader i mellan...
x-girl: så jobbigt att han haft feber igen!! men bra att du varit på bvc o frågat om råd där. va kul att han är besatt av bilarna . Linn hade en bilperiod, men nu var det ett tag sedan. nu är hon förtjust i tv'n, böcker och mest det som Noah bestämmer sig för att leka med. igår hade jag ute dammsugaren, men den fick jag plocka in igen för det blev sådant gnäll då de inte kunde samsas om den
. vet inte hur vi ska göra med julklapparna, skulle vilja ha två av varje grej så de slapp bråka om det..
bvc-sköterskan sa att de med andra metoder kan kolla synen, så ev att vi får en remiss till Uppsala. antar att de kan mäta via maskin så som jag själv gjorde när jag kollade synen första gången där. men jobbigt att man inte får veta helt hundra om han ser bra lixom..jo Linn är lite före sin ålder. var hos en ny vän häromveckan o hon blev så chockad över att Linn verkade äldre än vad Noah är. dock så har Linn inget som helst tålamod, så en del saker stämmer in mer på hennes verkliga ålder, men hon förstår otroligt mycket o gör sig förstådd. fast nu är hon inne i en trotsig fas så det är mycket "nej mamma" och "aj aj aj mamma", "gör inte så" osv så det låter som man håller på att döda ungen ibland och på det viset är det ju INTE så kul att alla andra kan förstå vad hon säger
ja alltså, jag har tyckt det varit tungt med två eller 3 barn,hur man nu väljer att se det så jag vete tusan om jag hade velat dejta någon med fler småbarn . så på det viset verkar Dan inte kunnat ta in hur det varit för mig och vilka problem hans diagnos ställer till det för en annan som lever i relation med honom. men han får ju upptäcka det själv då eftersom han inte kan ta in det på något annat vis. det är som att han lever i förnekelse...men sen kan man undra lite vad slags tjej han träffar då som vil bli ihop efter att man nyss fått barn. nyss o nyss, men inte så värst länge sen iaf...
jaa vad vi ska göra i helgen...ska på loppis imorgon kanske, sen på em kommer grannen upp med sitt barnbarn på 2½ (??) år.sen vet jag inte. jag är så himla förkyld o trött så jag hade önskat jag kunnat få lite avlastning av Dan, man han har legat hemma nästan hela veckan också så han kommer säkert inte ta barnen något nu ..
Ain: tycker alltid att all forskning vid Cern verkar så spännande . men vad exakt jobbar du med där??
x-girl: aj stackars Selma!! tur att det inte bara är jag som har trotsiga ungar . Linn är verkligen krånglig när det gäller på/avklädning + att sitta i vagnen! det blir bara mer och mer, så man håller på att bli tokig! men jag har för mig att Noah var likadan runt 1,5-2 års ålder, lite trotsig allmänt och väldigt skrikig.
barbamamma: usch va hemskt att de skulle operera,men bara fick sy igen . kan ju inte sätta mig in i situationen, så förfärligt det måste vara att få ett sån't besked!
jaha så de testerna är inte så tillförlitliga?? men visst går det åtminstone se om de har bra syn eller ej? idag ringde bvc-sköterskan så en remiss är skickad till Uppsala och Noah får tid om ca 2 månader. sen pratade hon även om hörseltestet och frågan är om det inte är bäst att det också görs i Uppsala. risken är ju att Noah inte förstår instruktionerna på det här iaf så jag tycker det är bäst att ta Uppsala direkt. på det viset blir allt extra mycket vad gäller Noah när han inte förstår innebörden av instruktioner alls .
idag var jag över till Dan, han fick hem soffan så jag hjälpte honom att montera ihop den.han har varit hemma en vecka o blev bara sämre så han ringde vc o antagligen har han influensa. hans chef ringde och sa att han måste komma oavsett om han är sjuk eller ej, men till o med läkaren såg att han var i såpass dåligt skick och inte ens arbetsför så han blir sjukskriven 1 vecka. men jag sa till Dan att både jag och ungarna har varit sjuka o jag har fått bita ihop iaf, men nu fixar jag faktiskt inte en helg till . på lördag har jag tagit barnen i 3 veckor i sträck o det börjar kännas i kroppen. men nu ska vi iaf försöka ha barnen varannan vecka, med byta varje fredag em för att barnen ska komma in i nya rutiner i lugn o ro lixom. så vi får väl se, risken finns att han försöker slingra sig undan för att han är sjuk då.
i helgen som var så var vi på kalas hos grannen vars tvillingbarn på 19år fyllde år. trodde hon skulle ta med fika och komma upp med barnbarnet, men vi fick komma ner.och gud så kul barnen hade det . Noah var verkligen öppen och just då kunde man inte märka att han har några problem. det är lite lustigt för ibland blir han ju så hemskt inne i sig själv, medan andra gånger så kan han vara helt med
. och det var rätt så mycket folk där så därför blev man förvånad. och så kramade han både grannen och hennes dotter
.dottern tycker inte ens om barn egentligen,men Noah tycker hon om
. vi hade det trevligt i 3 timmar, sen somnade ungarna gott
.
annars har vi inte hittat på så mycket i helgen, hade inga pengar att gå på loppis ens för. barnen skippade middagsvilan hela helgen så de tog sovmorgon till kl 8 istället och så slötittade vi på barnprogram och tog sen frukost. ingen stress alls och det var nog precis det som både jag o dem behövde . var så skönt!! jag fick till och med tittat på skidåkningen på tv. vilken underbar helg måste jag säga
nu har ju ni flesta redan sett bilden på fejjan, men här en bild på mina sötnosar
glittrax: men usch, får rysningar bara jag tänker på att du har en knöl i bröstet med tanke på din familjs historia!! men samtidigt säger de ju att cancertumörer oftast inte gör ont iaf!! jag håller så innerligt tummarna för att det inte är någon fara med det hela, men jag förstår att du är orolig .
vet inte hur ni ska pusha henne till att våga mer, jag var ju själv lite blyg o så där som barn och mådde väldigt dåligt när jag stod minsta i centrum. vissa barn kan ju trivas att vara lite i skymundan så där också..jag har inga direkt tips, har ju Noah och han är ju lite utanför lekar oftast. fast nu börjar jag äntligen se viss förändring på förskolan, han känner sig mer trygg där och tar för sig lite mer än förut. fast han har ju aldrig vantrivts eller så heller.
oj då onepiece, det låter avancerat . ja du jag har egentligen hundra projekt så jag behöver egentligen inte sitta sysslolös. men nu har jag projekt "julkalender" i tankarna, men det är lite svårt att hitta grejer till den. det får fyllas ut med lite russinpaket tror jag
.
denna dag har gått bra. igår var jag på AcoA-möte och fick insikt i vilken del av mitt vuxna barn som gör att jag bryter ihop av att Noah och Linn inte är här. och det var värdefull insikt..så idag har det känts lugnare . jag kom till ett möte fullt av kärleksfulla vänner och det gjorde susen
. idag har jag varit iväg o handlat julklappar till barnen. blev en lap-top, lera, något liknande duplo med tåg tror jag, prinsessgrejer till Linn och så lite småpryttlar till adventskalendern. sen har vi redan köpt leksaksmat till barnen och docka till Linn sen tidigare. eftersom barnen inte får några grejer av släktingar i princip så blir det att köpa lite mer. letar febrilt efter en dammsugare..Dan hade köpt sig en dammsugare o hämtat ut den igår o Noah hade varit salig tydligen
. men det hade varit bra med en leksaksdammsugare, är lite jobbigt att jämt ha framme den vanliga dammsugaren. sen ska vi köpa lite dvd:er. Noah har ju äntligen börjat titta på Nalle Puh så det är skönt. sen var grannen med och vi ska ha lite julmys någon gång i mellandagarna med julklappar till varandra då de är borta vid jul, så även hon köpte lite prinsessgrejer till Linn. Linn kommer till att bli överlycklig
jag känner mig lite nervös inför morgondagen, dags att få reda på resultatet av Noah's utredning.
glömde svara ang bajset, det tyckte jag var väldigt märkligt att det inte spolades ner!! usch
x-girl: kunde inte gå in på sidan för det krävdes privat login, men det antar jag för att alla kanske inte vill visa upp sina barn på nätet? tråkigt för det hade varit kul att se henne . det lät ju bra att ni fick komma till fotografen i lugn o ro
.
jag tror det går bra för barnen att vara hos Dan, det är nog inga problem egentligen. fast samtidigt får man ju bara höra av Dan om sån't som går bra, inte tvärtom så man vet ju inte egentligen...längtar efter dem, ska bli skönt att de ska komma hit imorgon för en vecka .
igår var vi på barnhabiliteringen. Noah är inom autismspektrumet, men det är ett frågetecken som barnpsykologen vill räta ut innan hon kan sätta exakt diagnos.det är pga att barnpsykologen på bvc misslyckades så fatalt med sin utvecklingsbedömning då Noah inte ville göra någonting där. så till sommaren får vi veta exakt. men det är egentligen av mindre betydelse då de från 2013 bara kommer säga autismspektrum oavsett om det är aspberger eller något annat inom autismspektrumet. men aspberger har han iaf inte kom de fram till då han haft svårigheter redan innan han var 3 år. så nu i vår kommer vi att få mycket utbildning och sådant. det känns bra för äntligen får man ett svar, något att gå på lixom.
men så blev det inte så bra möte pga Dan. de ställde en del frågor om vad Noah klarar av och inte klarar av utifrån vad man kan fixa hjälpbilder så snart som möjligt som man kan göra ett schema av o visa till Noah. och då frågade de om påklädning. och jag sa att det funkar inte så värst bra. då utbrister Dan "men menar du att det inte funkar hos dig? hos mig så tar Noah på sig alla kläder själv" och så skrattade han högt. jag hade verkligen tänkt att jag skulle vara lugn hela mötet oavsett vad Dan än kom på att säga, men det var som en käftsmäll och det var något jag gick igång på!! blev faktiskt upprörd o sa till honom att han fan inte skulle sitta där o skratta åt att inte jag lyckas med saker som han lyckas med. det var så jävla dumt att gå igång på det för där var vi på ett möte som skulle fokuseras kring Noah, men så handlade det mer om mig och Dan's problem mitt i alltihopa. och det känns inte okej. det var barnsligt, jag borde ha kunnat hantera situationen bättre. men jag var så otroligt nervös innan så jag hade inte fått i mig någon mat på hela dagen och kände mig nästan svimfärdig där av ångest.
jag blev iaf inbjuden till grannen på taco och spelkväll igår. det var otroligt trevligt iaf, fick mig att glömma alltihopa som hänt ett tag .
men idag kom bakslaget, sån't händer ju..jag vet inte hur jag ska känna om något just nu. känner mig lite ledsen över allt möjligt.mår dåligt över mötet igår o vad som hände då, känns som man kommer ha mer press på sig när utbildningen sätter igång och man ska träna och då försöka lyckas med något. jag har massor av katastroftankar, att Dan kommer lyckas bättre än jag med allt o att han då kommer stå igen o skratta åt mig att jag inte lyckas med något. fast samtidigt vet jag att Noah är bra på olika saker i olika miljöer, det han gör på dagis är inte säkert att han gör hemma ens o tvärtom. så det är därför alla rutiner ska vara likadana på dagis, hos Dan och här då sa de på barnhabiliteringen.
sorry, blev långt inlägg nu...
x-girl: va roligt att Selma blev så glad över att Linn hade på sig hennes klänning . jag kan ju tänka mig att hon kan fundera lite vart du skickar kläderna
.
Ain: så roligt med kalas . förstår att ni har fullt upp med lite av varje. men usch, att n skulle råka ut för magsjuka då!!
ja just, nu kanske jag uttryckte mig fel. de sa att barnen inte ska ha språk/ kommunikationsproblem innan 3 års ålder och det har ju Noah haft.. jo vi kommer få vårdbidrag, men det kommer vi inte kunna ansöka om innan Noah varit på läkarbesök. så därför skickas remiss till Uppsala, då det är så långa kötider här..men jag kommer inte få ett jota mer i pengar då soc räknar det som inkomst . så städhjälp lär jag inte ha råd till oavsett,men man kan ju få drömma om en sån situation. Dan lär ju dock få ganska mycket pengar över då han redan har det ganska bra.men han lär väl knappast använda det till Noah's behov...
jag känner mig rätt så trött idag med. har gått på steggrupp och det gick också rakt åt skogen. känner verkligen att jag inte fungerar i grupp just nu. funderar snart på att lägga ner allt jag företar mig . men nu är iaf barnen hemma o det känns skönt. imorgon ska jag o barnen till Söderfors o hälsa på våra gamla grannar. det ska bli skönt att komma iväg en stund.
barbamamma: men herregud, du får så bra betyg o grejer så du borde verkligen inte tvivla på din egen förmåga!! slå genast bort de tankarna och jag skulle knappast tro att du redan skulle bli erbjuden sommarjobb om det inte vore för att de tycker du gör ett bra jobb . men usch vilken handledare du har!! men jag har för mig att Maria också råkade ut för sådant när hon började sin Lia..antagligen är de väldigt stressade, men det är ju ingen ursäkt ändå!! det hade ju varit bättre om du hade fått gå hem än att sitta o glo i en vägg i 2 timmar. stackars dig som fått problem med magkatarr igen på grund av stressen
det blev verkligen jättefint i ert hem med alla nya möbler!! kan tänka mig att det känns skönt med så där stort bord va? . skönt att vardagsrumsbordet hann komma till o med innan, det var ju kul
.
x-girl: hur har det gått med försäljningen av barnvagnarna?? va skönt att du fick lite egentid i ett par timmar .
jo jag hoppas jag framöver kan få jobb eller annat så jag kan få en peng över...
vi hade en så trevlig helg som försvann fort. umgås ganska mycket med min granne just nu och det är jättekul. barnen älskar att vara hos henne så det är skönt . Noah kan ju annars vara lite speciell och bli rastlös när man är hos andra, men där går det bra. i söndags klädde vi granen och Linn var söt för hon plockade på typ 5 kulor på samma gren
.
men igår kom ett rejält bakslag, kroppen bara protesterade!! det är nog så eftersom jag i förra veckan gick igenom en sån känslomässig berg -o dalbana med allt möjligt. jag var glad ena stunden o ledsen andra...så idag släppte jag alla måsten och gick o lade mig o sov en bra stund mitt på dagen. har typ bara diskat, något annat har jag inte orkat med, men det här går väl över hoppas jag.. igår va jag på möte med min handledare på Tierpsmodellen. och hon hade en hel del idéer om sysselsättning . arbetsförmedlingen håller bla en bra kurs i Uppsala mot handel/butik. och ca 90% som går ut från den utbildningen får jobb. och det kändes lite peppande på någon vis om jag skulle få chansen att gå den framöver. det är väldigt lite teori så det skulle nog va bra för mig. kändes skönt att få prata lite om framtiden då jag går o oroar mig för den biten
.