• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: jag tog bort inlägget, tyvärr får jag säga...för det var egentligen Dan som var otroligt pinsam och det hade kanske varit bättre om fler fått läsa det, men jag skämdes för att han fortsatte hålla på att argumentera helt uppåt väggarna. och jag var för upprörd för att orka med hans kommentarer. skulle funnits en "ångra-knapp" för borttagna inlägg .

låter jusom att ni haft det underbart nu och va härligt att Selma fått så bra kontakt med sin farmor . oj vann då sån där stor Twist eller?? låter som att ni haft det jätteskönt på semestern . ska bli kul att få se lite bilder sen. ja jag är väl ingen badentusiast, men det har nog mest för att göra med att jag skäms så otroligt för min kropp. men i år har jag gett mig tusan på att det ska bli ett bad. på lördag ska vi till furuvik så då får jag hoppas på bra väder. men inte FöR bra heller för jag vill inte bada bland 1000 andra

fick sån fruktansvärd nackspärr igår som bara blev värre o värre!! den gick ner mot skuldrorna. till o med Dan sa att han skulle komma hem o ta ungarna till dagis om det var lika illa. men idag kan jag iaf röra nacken så det blir att traska iväg med dom iaf. men sen blir det nog att ta ett bad i badkaret igen..

• lunaria

x-girl: kollade bloggen o vilka fina semesterbilder . så skönt att ni ändå fick ett eget gästhus så där så ni fick rå om er själva . var det som en riktig lägenhet?? så kul att ni hann med både universeum och liseberg, fast Selma såg lite skrämd ut imellanåt .

pilea: ajaj kapten . jag har nog inte badat sen gymnasiet, hua avskydde verkligen simundervisningen för ALLA i min klass hade verkligen kroppar som modeller o jag fick jättedåligt självförtroende . sen sa min brorsa jämt "fetto" åt mig och det sitter i tyvärr. men någon gång är det väl dags att släppa demonerna, hur man än ser ut .

ååh va roligt med trädgårdsarbete, är riktigt avis!!

barbamamma: vilket fint rapportage på er . tycker dock fortfarande det är väldigt synd att ni inte blev utvalda till familjen annorlunda måtte jag säga..

va kul att ni ska på marknad .

jobbigt att behöva gå upp så tidigt!!

här blir det också tidigt upp på vissa morgnar iaf. idag började Noah prata o tjoa kl 4.30Skrikandes. och jag tycker faktiskt synd om Dan för han tar Linn om nätterna o hon har precis kommit in i en fas så hon är vaken en timme mitt i natten. om jag inte hade sovit så himla djupt så hade jag kunnat ta henne. så Noah vaknar oftast tidigt och Linn sover till ca 7.30. undrar vilken dag de ska börja sova ungefär likadant...

• lunaria

kom på att jag glömde svara dig barbamamma ang barnens extrafarmor. nä hon köpte ett annat B&B,som var i mycket bättre skick och ett mer realistiskt projekt då det inte är lika stort och inte i sån't behov av renovering.. hon skulle redan ha öppnat,men har inte blivit färdigt riktigt än så vi får hela stället för oss själva . ska bli så skönt att komma iväg, vi ska bl a ta en liten räkkryssning och så var det något melodikryss på campingen så vi har lite aktiviteter inbokade. hoppas bara på fint väder .

• lunaria

pilea: haha, vi åker iväg idag på vår tripp, ska hämta ungarna vid 15, sen runt 16-tiden åker vi . tänkte förresten höra med dig om du verkligen är på det här med stockholmsträffen den 10-11 sept?? hittills är vi 5 stycken som kommer så vi hoppas ju att du kommer också .

ja som sagt åker vi iväg idag. har inte haft tid att va inne här i veckan. Linn fick feber och hade bortåt 39,5 i förrgår, men nu är hon piggelin igen. hon har varit så grinig o på eländigt humör så jag har fått bära omkring på henne hela dagarna. har så ont i min höft . jag hade feber i måndags, men nu har jag istället fått magkatarr så jag knaprar omeprazol igen...
    Dan fick besked om att han får fast anställning i 6 månader . det var ju tur . tror jag oroade mig för det pga börskrisen, var hemskt orolig för att han inte skulle få vara kvar.. han hade fått 1 år om den inte hade kommit nu, men har man tur så ser det bra ut om ett halvår o då får han ju fortsätta för hans chef vill ju egentligen ha kvar honom minst 1 år..men nu har det istället blivit strul med csn inför plugget för min del . visste ju att den där tiden som blev krångel med när jag tog studieuppehåll skulle ställa till problem så igår fick jag brev om att jag saknar 3 hp för att få studiemedel!!! så det blir väl att ringa runt på måndag o försöka "fixa" alltSkrikandes. annars får jag gå arbetslös likförbannat för Dan får ju inte lön förrän i slutet av sept så då får vi ju inget att leva på...suck!!

nä har inte tid att sitta här . kommer in på måndag o kommenterar då ist så det inte blir så tråkiga svar . ni får ha en trevlig helg!!

• lunaria
    x-girl: hur gick det på bvc, vad sa de?? Noah har nog heller inte växt så mycket så jag börjar fundera på om man ska ringa bvc. och sist gång var ju bvc-sköterskan orolig för hans vikt, men han äter ju faktiskt riktigt mycket mat så jag vet inte vad de skulle kunna göra åt det.

svårt att säga vad som är "normalt" när man lyssnar på det du säger om Selma, det känner jag även är svårt om Noah för en del säger att det här går "oftast" inom autismspektrumet, men en del stämmer på Noah och en hel del inte. ex barnens extrafarmor har ju en dotter med autism o vi pratade om Noah och en hel del stämmer, men inte hela bilden.
    men ang talet så verkar ju iaf ni förstå vad hon säger?? för det är ju skillnad om ni inte gjort det. Noah har juäntligen börjat prata så en del andra förstår honom, han är inte lika otydlig längre,men ex en flicka som är runt 2 år på dagis pratar betydligt renare o kan säga fler ord än vad han kan. sen det här med att kladda brukar ju vara ett stort problem, vilket verkligen märks på Noah.

ååh 8.30, så länge var det längesen barnen vaknade!! fast iofs rätt så bra nu att de inte gör det när man lämnar de kl 8 på dagis .

glömde ju skriva tillbaks på ditt meddelande på fejjan, men gud, varför i hela friden ska han träffa en arbetsterapeut . det är väl inte i jobbet han behöver hjälp med heller?? lät ju skumt, det härmåste jag fråga Dan om,om han hört något sån't i sin situation. eller är det för att få hjälpmedel kanske? äsch funderar så det knakar,men det låter konstigt!!

Ain: tack, tycker jag blivit riktig tjock nu när jag går på p-piller o samtidigt ätit så mycket snaskigt under sommaren, men det har inte varit så fint väder så jag är väl lite glad att jag slipper bada .

va roligt att ni hittar på så mycket . och så mysigt med massage ni var på . tycker du får skaffa dig bättre telefon sådu hinner berätta vad du gör om dagarna . nä men va kul att ni ska iväg till Marcus föräldrar, hoppas ni får det bra .

det du skriver om autism är intressant. att ty sig till alla gör Noah också, och sån har han ju varit sen han var bebis, var ju bara att lämna över honom till vem som helst och han var nöjd. och sån är ju verkligen inte Linn!! va intressant det är det du berättar om tonläge, Noah antingen viskar eller nästan skriker ut det han ska säga, det beror på vilken situation, men han säger sällan saker i rätt samtalston. en hel del stämmer om det du skriver om autism vad gäller Noah, framförallt lekarna är så tydliga för han "låser" sig ofta och kan inte göra nya fantasier om saker o ting utan han gör samma sak hela tiden och varierar sig aldrig speciellt mycket.

pilea: oj herrejisses vilket projekt med häcken .blir ju jättefint, måste ha varit jobbigt med så höga träd!!

ååh va roligt den där teambuildningen verkar då, lyx ju . förstår att du känner dig taggad att börja plugga!!

glittrax: nää fy nu får du sätta ner foten,jäkla karl du har då!! hade ni inte enats om att han skulle på fest innan?? jag tycker du får säga till honom att han kan sova hos sin mamma nästa gång i såna fall. stor kram till dig!! jag vet ju också hur det är att ha problem i förhållandet .

barbamamma: såg ju iaf att du fick kommit iväg till Ullared . lite tidigare än planerat hihi. och jag såg på bloggen att du hittat jättefina kläder till barnen . surt bara att du redan köpte regnstället till Agathon!!

evanor: så roligt att ni fick fin semester i Riga .

jo vi hade en underbar tid i helgen . åt väldigt mycket, och hade dessutom tur med vädret. den där räkkryssningen var inte alls dum, det var servitris som då och då frågade om man ville ha mer räkor, bröd eller aoulioch så satt en trubadur i båten så det var jättefin stämning där . var himla glad, man kände sig otroligt utvilad efteråt. och barnen hade blivit riktigt bortskämda av farmor . de hade sovit bra,tror Linn kände att hon kunde ta igen lite sömn efter sin feber hon hade förra veckan så hon hade sovit mycket. hade tvingat farmor eller hennes sambo att sova middag med henne också . var jätteskön minisemester, det kommer jag leva länge på .

men nu tillbaks till verkligheten . suck!! hann inte skriva härigår som jag först tänkte..ringde csn igår som sa att jag skulle ringa till skolan. fick tag i studievägledaren som kopplade mig vidare till en som kopplade mig vidare till någon annan som till slut konstaterade att jag måste få tag i min träbock till lärare jag hade sist för han har glömt att registrera mitt senaste betyg. men det är alltså den läraren som aldrig svarade på mina 100 mail om mitt betyg så han lär väl vara omöjlig att få tag på. och senast den 23:e måste csn få in betyget..jag nästan ser hur mina studier rinner genom fingrarna på mig . och så ringde jag soc för att höra om vår ekonomi o då har vår handläggare semester i 3 veckor o det finns inga vikarier!!!! så vi får väl ta emot dessa pengar för denna månad så får vi väl betala tillbaks om det är pengar vi får i onödan om jag väl lyckas få bukt med studierna. längtar lite till helgen nu, är trött på att sitta vid telefonen för att få ordning på sån't här kaos. 
  • lunaria

barbamamma: men stackars grabb, men vilken änglavakt han måste haft som överlevde det där alltså .

skönt att det går bra hos dagmamman . men han fick inte välling kl 6när han vaknade?? det brukar Linn få, sen brukar hon äta lite till frukost. innan hade de ju frukost kl 8,men nu har de ändrat tiderna till 7.30 så nu missar ju barnen frukosten. vilket jag kan känna är lite jobbigt för de har inte samma ro att sitta still o äta här hemma..
    hoppas det går bra imorgon trots Agathons sovtider. det är lite lustigt för Linn sover också oftast middag runt 9.30-10 o sover någon timme om helgerna,men på dagis klarar hon av att leka o hålla igång o inte somna förrän efter lunch.

ja idag var det väl en som skulle få uppdraget att försöka få tag i lärarn åt mig,men hon hörde inte av sig o kommer inte tillbaks förrän på fredag så då får jag väl ringa henne då. sen var det några utbildningsdagar idag o imorgon för lärarna så har är väl där då. och jag har inte hans mailadress kvar så jag vet inte hur jag ska få tag i människan. gud va nervöst det här börjar bli .

jo då, min äkta hälft har faktiskt skärpt till sig . han har varit "duktig" sen sist så jag hoppas ju att det håller i sig. även om det inte är så särskilt troligt . äsch kanske inte ska va så negativ, men han är ju som han är. däremot var det något som barnens extrafarmor som sa något som fick mig att haja till. för hon var ju tillsammans med Dan's pappa och hon sa att en del saker är de väldigt lika med. det har jag också börjat märka och det känns jättejobbigt för Dan har alltid sagt att han största rädsla har varit att bli lik sin pappa..och nu är han det ..vet inte hur man ska få honom att inse det själv, för det ärju det som krävs. för jag tror människor kan förändras, jag själv har ju gjort det på väldigt kort tid,men det gäller ju att man får upp ögonen för det. om inte min beroendeterapeut hade varit så brutalt ärlig mot mig så hade jag kanske aldrig kommit på det.

men jag skickade ett brev till extrafarmor o berättade om situationen och att jag inte kan med att säga detta till honom, men någon måste ju vara den person som berättar för Dan hur han är. och han är ju inte helt oemottaglig för att förändras, ex det här med hans databruk har förändrats radikalt. men jag tror som sagt inte att jag är rätt person att berätta för Dan om hans brister, risken är att vi bara skapar ännu större klyfta mellan oss i såna fall så jag hoppas att hon kanske vill hjälpa till med den saken.

• lunaria

x-girl: oj gick det bra att ha barnen i samma rum inatt?? så skönt att alltsåg bra ut för Selmas del, det måste ju va bra att veta att bvc iaf inte oroar sig för henne .

jag tycker ändå det låter skumt att de isåna fall provar ut hjälpmedel innan han har fått någon diagnos. iofs har han väl alltid sina problem oavsett, men det syns jui testen hur grava problem han har. hoppas iaf det löser sig och att han utreds vidare så det inte stoppas upp!!

det är bra att Andreas pappa också sa till om hans databruk, att det inte är helt normalt att sitta så mycket vid datorn. jag tror det kan vara svårt att få de att inse att de sitter alldeles för mycket vid datorn och  jag kan förstå att de framförallt inte inser hur mycket tidsomgår åt, Dan sa ju ofta när han satt 2 timmar att han bara satt 30 min..o så kändes det säkert för honom.

nä vi har inte hört något från barnhabiliteringen, men de skulle ju ringa i slutet av aug så jag hoppas snart de hör av sig.

Ain: så skönt med sovmorgon, det lät ju underbart .

jag är nog också som du just nu vad gäller att vara hemma med barnen, det är därför vi sällan sitter inne på helgerna.

just nu är ju barnen som katt o råtta imellanåt, igår morse blev jag tvungen att sära på de helt, då låg de i en hög och revs och nöp varandraSkrikandes. och Linn biter ju så mycket nu så jag kan bli alldeles tokig på henne. men de bråkar nog lika mycket, de ska ha samma leksaker o snor varandras fastän jag tycker nu att vi typ har minst två saker av samma sort. herregud, så de håller på . men förhoppningsvis går väl Linn's fas över. de verkar inte bråka något på dagis,men här hemma går de igång på varandra. igår jagade Linn Noah med gåvagnen så Noah bara tjöt genom lägenheten. och så sa LINN att Noah var dum. hmmm!!Obestämd.
    Noah ska till kontaktfamiljen i helgen o sova över för första gången, kan nog va skönt för oss allihopa .

• lunaria

barbamamma: tycker det verkar konstigt med så skumma inskolningstider . det hade ju precis som x-girl säger varit bra med någon heldag innan du börjar studera på heltid!!

jag var tvungen att åter igen igår fråga på dagis hur barnen är. och Noah kan putta omkull Linn ibland, men när jag berättade om hur Linn är hemma så stod de chockade, de kan liksom inte i sin vildaste fantasi tänka sig att Linn kan vara sån där . där är hon jättesnäll och glad mot precis alla. sådet är någn maktkamp om leksakerna här hemma vill jag tro . puh iaf, började bli lite orolig för man har ju hört om barn som bits på dagis och det vore inte kul om hon hade varit sådan där!!

x-girl: så bra att det gick sådär kanonbra med att låta de sova i samma rum .

idag gick det lite smidigare med barnen . hela veckan har dessutom Linn knorrat när man lämnat henne, men idag var hon glad. hon dansade omkring på golvet. hon ser lite rolig ut när hon snurrar o  snurrar så hon ramlar ihop av yrsel .

jag har försökt att få tag i lärarn idag med och jag ringde till hon som skulle hjälpa mig med det och hon sa att hon hade skickat mail till honomSkrikandes. nähä, konstigt om hon inte får tag i honom då!! suck .

igår var jag hos min beroendeterapeut. jag är så glad för jag har lyckats arbeta mig igenom steg 4 på tolvstegsprogrammet (har gjort en personlig inventering av mina fel och brister). nästa vecka ska jag gå igenom steg 5Tyst. det går ut på att jag ska berätta alla mina fel och brister och vi ska gå igenom de jättenoggrant och även att han ska kommentera en del. han bokade in en 3-timmarssektion och sa att det är vad vi ska starta med, men om det behövs, det får ta den tid det får ta. dessutom fick jag i uppgift att skriva en text om vad kärlek är . ja det är ju enkelt, eller inte typ...ååh gud, inga lätta saker, får se om jag överlever . en del saker har jag aldrig delat med mig till någon. men det behövs för att jag ska kunna bli frisk, om man erkänner felen så kan man ju lättare göra något åt dem .

jaja, nog om det, är några dagar kvar tills dess. nu är det snart helg iaf . vad ska ni hitta på?? vi kanske ska ta en sista tripp till Furuvik innan de stänger kom vi på. kan vara skönt att åka dit när Noah är hos kontaktfamiljen, det är ju ändå bara Linn som har uppskattat det mest ändå .

• lunaria

barbamamma: va otäckt med cancerknölar, men vad lättade ni måste känna er över att de är godartade iaf!! kommer ju säkert till att bli bra när han opererats, förstår att han har ont

nää jag fick mail av ansvarige på kursadministrationen att min lärare är tillbaks på skolan nästa fredagSkrikandes!!!! så på måndag blir det att ringa till csn och höra vad jag ska ta mig till . jag är totalt låst,det är ju bara lärarn som sitter på makten i detta läge för det är han som har betygen. fy tusan, jag gårmed ständigt ont i magen just nu.

ja alltså, det är just det som kan bli väldigt jobbigt. jag har precis blivit medveten om en del brister jag har (några som jag verkligen lyckats förtränga) och så ska jag berätta detta för någon annan. men han har själv gått i AA har han berättat så han har gjort samma sak själv vilket faktiskt känns lite tryggt. det ska ju bara vara till hjälp för mig själv för att jag ska kunna förändra mina tankemönster och handlingar. sen är det en del som man själv inte ser på samma vis. vi tog upp ett exempel på hur jag alltid lagt på mig skulden om någon trampar på mig, men det är varken schysst mot mig själv eller den andra personen då den andra personen kan ju knappast heller förändras om jag inte berättar att jag blivit sårad. hade jag väl knappast kommit på självDrömmer. läxan om kärlek är jag iaf klarmed,ligger uppe på bloggen .

är så glad för kontaktfamiljen ringde nyss och det går så bra för Noah där, han älskar att leka med deras son Moltaz, de hade busat så mcyket igår att de var alldeles svettiga båda två . han hade till och med gått på toaletten där . vi har berättat för dem hur svårt det är att få Noah att vilja gå på potta eller toan,men de har ju Moltaz som är 1 år äldre så han hade visat Noah hur man gör. jippi, kanske man kan få honom blöjfri snart då .

idag regnar det, så himla trist men vi har ju ändå lite måsten här hemma. det är ju lite enklare när man bara har ett barn kring benen .

• lunaria

x-girl: oj vilken energi du har då, hade önskat jag hade kunnat få ta lite . nä men det är såklart skönt att du får städat lite . så roligt att du ska överraska Andreas på hans födelsedag. kul att ni ska till Ullared också .

Nä deras son är helt normal, du måste tänka på någon annan..

barbamamma: kram på dig igen Hjärta

jo jag ringde till csn igår och de kommer inte ta något beslut innan betygen kommer in. och om betygen kommer in så tar det 2-3 dagar att få ut pengarna så det känns bra. min lärare kommer tillbaks på fredag och det är först då vi får se om han har slarvat bort betygen helt eller hur situationen är.det är ju det jag oroar mig för, att det inte ska finnas något betyg uppskrivet nåonstans...

jag kände mig lite ledsen när kontaktfamiljen hade lämnat av Noah i söndags. Noah hade haft det jättebra där,men det handlade om pottträningen. de sa att det är "bara" att sätta Noah på toan så kommer det ge med sig och sen så när han varit där så kan man berömma honom...alltså såna där självklara saker.  och när de åkte så frågade jag Noah om han ville sitta på toan och det ville han absolut inte.men lite trixande o fixande så gick det väl ok, men han satt där inte mer än någon sekund. och Linn blev hysterisk för hon ville sitta där också så jag försökte få Noah att sitta kvar och samtidigt hålla undan Linn.

Noah bajsade på sig 2 gånger o kissade ner sig 2 gånger den eftermiddagen. den ena gången hade jag sagt till Dan att jag fixar inte pottträningen ensam, jag måste få hjälp av honom också. och så sa jag till honom att sätta Noah på toan för han hade druckit en stund innan. ja sa han, men väntade iaf, o 2 min senare så kissade Noah på golvet såklart. men det är det här som blir så jäkla tungt, man blir så ensam med alltihopa. Dan fixar inte så snabba ändringar av rutinerna,han måste ju nästan själv ta ett sådant beslut för att det ska fungera..och vi har ingen tvättmaskin och igår var alla tider uppbokade så det är ju inte "bara" att slänga de smutsiga kläderna i tvätten...

sen var igår morse bara så jäkla kaotiskt, det regnade ute och ingen ville ta på sig kläderna utan sprang omkring och mitt i allt kaos glömde jag påsen med extrakläder till dagis somNoah behövde för pga hans pottträning...
    iaf igår när jag hämtade ungarna så tog jag upp lite med Noah's förskolefröken, hon som är både min och barnens favoritfröken. hon hade iaf försökt sätta Noah på toan imellan på dagis, men hade inte fungerat alls för Noah hade totalvägrat. och det var så skönt för hon sa att hon förstod min situation och sa att de kommer fortsätta försöka pottträna Noah på dagis och att vi (eller jag) kan slappna av här hemma. hon vet ju vad som hänt mig och att min energi är rätt så låg. men jag känner mig så helkass som inte ens orkar med att potträna mitt barn som alla andra föräldrar orkarGråter. fröken var iaf snäll,hon sa att Noah´s kontaktfamilj har bara haft honom en enda helg medan vi kämpar varje dag med Noah's egenheter...usch ville bara skriva av mig..egentligen är det väl bara en bagatell, men jag är så slut på energi pga allt som hänt kring skolan..och så håller de på med vägbygge här utanför o börjar så tidigt så man känner aldrig att man får nog med sömn längre .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)