• Glittrax

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

idaflisan: då minns jag väl rätt då, att vi skrivit till varandra förrut alltså.

ja det var ingen höjdare att ta bort hunden, iof så hade hon bott hos min pappa på landet sen jag flyttade hemifrån, men hon betydde SÅ mkt för mig, fick henne då jag var 17, så hon blev 13 år.  Hade lite knölar och saker, hon slutade äta och sov hela tiden så vi tog beslutet att ta bort henne.. jag grät i flera dagar, tror ju det var en aning gravidhormoner som spelade in med!haha...

Xgirl: så skönt att få lite egentid och köpa julklappar utan barn, njut av den stunden! fast det kanske är mkt folk just i helgen!
    vet precis hur det känns, vi var och handlade i onsdags på ett köpcentra då Nova var på dagis, det var såå skönt att inte ha med henne!

Barbamamma: Härligt med ny spis!! hur länge har ni varit utan?! Rolig abbe är som sitter och tittar i bakboken så där..

kan hålla med om att läkare kan vara nonchalanta, men så kommer man ibland till nån ängel istället som verkligen lägger ner sin själ på en själv elller anhöriga!

Läkaren vi fick sist nu till Nova var en sån ängel som verkligen lyssnade, undersökte och lekte sig fram för att inte skrämma slag på Nova, sen fick vi en remiss till barnkliniken?! för att utreda febern, och för att de inte kan ta blodprover på barn på vc,  verkligen avancerat tyckte vi men bättre att hon tog oss på allvar än bara struntade i oss! vi gick till lab på vc, det funkade inte att ta nåt blodprov i armen, de hittade inget kärl, så vi var på väg till sjukhuset för där är de bättre att ta blodprover på barn, tycker det dock är lite märkligt att de inte kan sånt på en vårdcentral?! Men så visade halsprovet på halsfluss så då behövde vi aldrig till sjukhuset tack och lov...  bara om febern höll i sig, febern försvann ju sen snabbt och nu är hon ju som normalt igen!

Am zandra: ÅÅÅH vad glad jag blir av att höra från Dig! har tänkt på dig sen jag fick reda på vad som hänt, hoppas så att du känner dig bättre! *stooooooor kram*

• Glittrax

Får jag gnälla lite?!   har sånt behov att skriva av mig känner jag...

Jag har ju som sagt fått "avslag" på 50 % sjukskrivning, har skrivit ett brev som kommit in till fk, men både jag och bm tyckte ju att ett kompletterande intyg från läkaren skulle in till fk med.

Jag har sökt läkaren, ringde i ti efter att varit hos bm, sköterskan på vc skulle lämna meddelande om att jag ville prata med läkaren, hon påstod att hon inte hade nån fler telefontid resten av veckan?!,  och fick inget nummer heller

igår hade ingen hört av sig så jag ringde vc igen, INGEN notering om att jag ringt i tisdags, ska inte sånt noteras?!

Igår då jag pratade med sköterskan så skulle hon återkomma för hon skulle kolla med läkaren, hon ringde upp igen så sa jag att jag måste ju få antingen få träffa läkaren igen om det nu är enklare om jag inte får prata på telefonen, VAD ska läkaren skriva för komplettetring om hon inte pratat med mig eller träffat mig igen?
    Nä det finns inga tider kvar, sen går hon på julledigt!! fick jag höra...öööhh... jaha... men jag kollade med henne och hon satt och skrev intyget nu... och skulle skicka det direkt till fk... jaha va bra tänkte jag, men sen kom jag på att jag vill ju se vad hon skriver och få en kopia, tog väldig tid förra gången

idag gick jag till vc och bad om att få en utskrift, ja visst sa hon i receptionen, bara det att det fanns inget NYTT intyg att skriva ut, men du kan få lämna ett meddelande så skulle hon lämna detta till läkaren.. så jag skrev att läkaren MÅSTE ringa mig snarast.. och det gjorde hon!! så jag fick prata med henne!  och skulle skriva ett på en gång! gaaaaaaah säger jag..  vad omständigt det ska vara! men en sten lättade från mitt hjärta och nu får vi hoppas att intyget är tillräckligt för fk! Håll tummarna är ni snälla!

• Glittrax

pilea: åh vad läckert med vit gran! skenet blir lite spoky sådär..

ja jisses vad snö ni har ni med! Bor ju i Norrland så att ni har så mkt snö där nere är ju makalöst, ovanligt! Men jag tycker det räcker nu, och just nu vräker det ner ännu mera här! Jag har jätteont i fogarna efter att varit ute och gått i snön.. får väl se om sambon hämtar Nova från dagis idag

Ja värsta bullmamman du är då! själv ska jag ta mig an chokladbiskvier antingen idag eller i morgon... jag vill ha det och till sambon har jag gjort chokladfyllda knäckflarn som han sågärna ville ha.. hihi, påhittiga barn du har som sitter i en låda sådär, mycket roligare att kolla på tv då ju!

Barbamamma: ännu en bullmamma ser jag twix lät gott...mmm... är det nån kolasmet i dem med som de köpta?

Zandra: förstår att du blir däckad av tabletterna. Hoppas Dan förstår situationen nu, jag har ingen erfarenhet av hans diagnos, men låter kämpigt att han betett sig som han gjort...bara ge upp så där och inte förstå allvaret i det hela. Hoppas ni får en lugn jul, och det blir ju jul på ett eller annat sätt, man ska inte ha så stora krav, bara att få vara tilsammans tycker jag är det viktigaste!

Xgirl: Vilka fräna byxor!  
    Får Selma smålego i julklapp, alltså inte duplo? Nova tycker om legot de har på dagis, alltså småbitar och små gubbar, hon sitter och plockar ihop och plockar isär, personalen tycker det är jättebra för finmotoriken! så vi får nog köpa det sen efter jul.
    Här kommer Nova med få pippikläder och peruk av sin morfar.

Madde; fullt upp nu med Julius hör jag.. hihi.. Vi träffade en pojke igår som är född i april och han rör sig knappt... När han började gråta så blev Nova jättebekymrad.... hon höll på att krypa in under skinnet på mig och sa att hon var rädd... hm..blir intressant att se henne med sitt syskon sen...

Det är så kul med kommentarer och fantasier från barn..
    Igår så sa Nova att hon skulle dansa med sin bror som heter Frej och som bor i tvättstugan...haha..jag förstår inte vart hon får allt ifrån?! Skrattande Det enda som jag kan komma på om Frej är att vi pratat om namnet Freja, tycker så mycket om namnet..

Nu har jag iaf fått veta att intyget från läkaren är skickat till fk, i brevform, vad det nu innebär?

blev uppringd av fk nyss eftersom jag igår ringde dem och sa att jag visste inte om intyget hann fram till 23e, läkaren skulle ju skicka det direkt! så jag måste få framskjutet datum för senast inlämnande. Men det gick inte! fast personen förra v sagt att jag fick ringa om jag behövde få datumet framskjutet... Men nu skulle det ordna sig, de skulle bevaka intyget och på så sätt se då det kommer in.

det ordnar väl sig, men ropar inte hej förns jag ser beslutet!

har fått remiss till både mvcpsykolog som slutar 17 januari men ingen efterträdare än... ?!
    och sjukgymnast på sjukhuset, hade ju det då jag väntade Nova och det var en helt annan sjukgymnast måste jag säga än den som är på vc,
    det som känns så bra är att sjukhussjukgymnasten varit i USA nyligen och forskat om foglossning! och de gav kortison direkt i bäckenet hos den grupp kvinnor som hade foglossnig som var med i en testgrupp, med bra resultat! nu vet jag inte om de gör det här, lite scary, men käns ju mera kunnig än hon på vc! 

Här sitter jag och det känns som att blygdbenet är krossat!Gråter

• Glittrax

Hej! Har varit frånvarande igen, så god fortsättning får jag säga!

har verkligen inte suttit vid datorn nåt, har så ont... men försöker mig skriva  liggande i soffan...   Idag är första dagen jag skippat värktabletter,  det käääänns!! vill verkligen inte ta alvedon fast detsägs inte vara nåt skadligt, men ändå så läste jag att det inte alls är bra med de nu heller... får ställa mig i duschen och ta en skållhet dusch istället.. ska försöka få tag i en tens till veckan iaf!

Xgirl: Mulit tech tänke vi köpa till Nova i somras men den passade inte alls henne, var inte mkt kvar till nackskydden, de tar ju i eftersom de går utåt... kan inte förklara, dock var hon ju bra mkt äldre än arvid så det blev en two way istället, jättebra stol för långa barn dock lite dålig att sova i för huvudet bara hänger... beror säkert hur lutningen blir iof,  har tänkt köpa en kudde som man kan sätta framför hakan

undre viktgräns: jag kan tycka som du säger att övre viktgränsen är det viktiga..men tycker jag har hört nåt om undre viktgräns, varför det finns..? men kommer inte på varför det finns på vissa stolar...

Zandra: men åååh vad drygt att tvn gick sönder! men vi köpte en tv i höstas till sovrummet, sambon tyckte han inte fick se nån fotboll då nova jämt ska se bolibompa.. Vi köpte den iaf på erikshjälpen för 200 kr! en "tjocktv" men det spelar ju ingen roll, den dag vår tv går sönder i vardagsrummet så blir det en "plattv" dit, men vi tycker inte det behövs, finns mkt annat att lägga pengar på än att byta en fungerande tv!
    Hoppas nyår blir lugn för er, utan nån ångest, låter så jobbigt att det ska ta över!
    Smarrig mat ! banana split är ju perfekt till nyår när man har barn!

barbamamma: oj oj.. skönt ni kom på vad felet var med värmen... kan förstå att det var superkallt!! usch! vilka fynd du gjorde på lindex! jag skulle vilja iväg jag med, men gruvar mig, iof så skjutsade sambon mig i rullstol innan jul så vi kunde julhandla..men vill inte vara dålig, vill klara mig själv!

madde: jobbigt men Julius sovande, men tycker som många här att gör som du känner, du känner din son bäst! jag skulle aldrig köra 5minuters metoden... tycker den är för hemsk

Pilea: oj, lammytterfile lät så gott, det vattnas i munnen! jag förstår inte sen jag blev gravid så längtar jag efter en köttbit men sen då jag ska till att äta så går det inte, jag får inte ner det! jag kväljs ! jag drömmer om kött, jag ser kött framför mig med en god sås... haha... så det kan bli!

Jo...Jag har fått en sjusovare här hemma!!Förvånad
    Sen juldagen har Nova sovit till minst 9 på morgonen! annandag jul sov hon till 10!! visst hon kommer till oss vid 7 påmorgonen och somnar om men jag njuter av att hon sover så länge kan jag säga!

Här ska vi äta avocado med nån röra til förätt i morgon,  marinerad fläskfile med potatisgratäng och bearnaisesås och after eight chokladtårta... men hallon och grädde. får väl se om jag får i mig nåt kött...

Gott Nytt år til er alla!! Skål

Äntligen är vi snart på rätt sida, känns lättare att tänka att det är en ny månad och lite mer än 3 månader till bf, fast det nyss var 4 månader..

• Glittrax

barbamamma: å jisses, förstår att du vill ha lite framförhållning, förstår inte hon det?! snopet med fyrverkerierna, men hoppas ni fick en bra nyår ändå!

Här hade vi en mysig nyår, bara vi tre, Nova satt som ett ljus vid matbordet och hon blir helt salig då man dukat fint och tänder ljus, hon gick runt och sa " vi har det så mysigt här mamma" Hjärta  Hon blev så lycklig som fick päroncider i ett fint glas... skålade och hade sig..   Måste ju säga att after eight kakan var så himla söt! bläää! men tror nog att man ska ha 70 % choklad som det stod i receptet istället för mörk blockchoklad som vi hade, men tänkte ju göra den lite barnvänlig..  Iaf så blev jag toktrött och somnade på soffan halv sju.. haha.. men tog en liten nap så jag kunde hålla mig vaken till 12slaget

Nova fick vara uppe lite längre och somnade halv nio, och sov till efter 7 i sin säng i morse, sen sov vi vidare till kvart i nio! Glad  jag vet inte varför hon sover så här länge nu, men hon är ute varje dag och springer av sig, sen kanske hon är tröttare helt enkelt

Jo sjukskrivningen vet jag inte alls hur den går, först i måndags hade intyget registrerats på fk, då hade inget beslut tagits ännu, jag vet faktiskt inte om det var läkarens intyg som kommit in eller om det var det jag skickade in, för när jag ringde fk den 23e så hade det fortfarande inte kommit in nåt intyg från läkaren, så jag skyndade mig att skicka in intyget jag fick på posten... tog en kopia så jag har ett kvar här hemma. Jag misstänker att läkarens inte kommit fram, hon kanske inte skickat det på rätt adress?,om hon ens skickat det? jag tycker hon verkar helsnurrig! jag ska iaf fråga nästa gång jag träffar henne... för denna 50 % gäller ju bara tom sista januari, skulle tycka det vore konstigt om fk INTE godkänner med all den beskrining hur mitt liv ser ut nu, men man kan ju inte veta säkert....Rynkar på näsan

Jag kan ju bara ana hur hon hanterar intyg osv, hon är ju en jättebra som tar en på allvar och gör massa undersökningar och prover MEN det var ju samma läkare som hade hand om Novas allergiutredning i våras, där allergiremissen tog EN månad att bli skickad från vårdcentralen till barnkliniken!! under all kritik! det rapporterade vi till patientnämnden för vi ville att de skulle få veta hur hon hanterade det

skriver mera senare!

• Glittrax
    barbamamma: men vem vill inte ha lite framförhållning! helt klart blir det annorlunda då man har barn, din syster förstår nog inte alls hur det är att ha barn, hon blir nog likadan den dagen hon själv får barn! sen har du ju ett helt gäng och jag tycker du gör det så jäkla bra som orkar med allt! bara att bryta ihop emmellanåt och komma igen!

Här blev jag galen på sambon på julafton, han är tidsoptimist så in i norden ibland....

vi skulle ju till svärföräldrarna, vi var lite sena, sambon skulle duscha sen helt plötsligt skulle han tävla på radion, en simpel fråga som han prompt skulle ringa in på... men hallå!! det var väl inget viktigt, så jag blev skitstressad och gick in i sovrummet för att inte säga nåt elakt till honom, då blev han sur på mig för att jag gick iväg, ..haha.. nu kan jag skratta åt det, men då ville jag stanna hemma,  vill ju inte tjafsa med honom och helst inte på julafton....

Sen på nyårsafton var de en liknande händelse.. han skulle duscha precis då vi skulle till att laga mat, och han behövde ju raka sig med sa han... VARFÖR behöva göra det så sent?!  han sparar gärna sitt skägg så det tar en jäääkla tid att raka sig... ja då vänder han och blir helbarnslig och säger att han inte ska göra nåt av det... varken duscha eller raka sig.... gaaah!  jag säger då att det är ett helt företag när han ska göra nåt... då surnar han ännu mera....allt tar sån himla tid!

Jag gillar att planera lite och inte göra allt i sista minuten, nu är det inte bara detta som jag skriver om som min sambo "brister" i...  överhududtaget allt vi ska göra  blir i sista minuten om han får bestämma och jag blir helstressad.... Jag vet inte hur jag ska framföra det till honom,  jag vet ju att saker blir gjorda, men oftast inte som det var planerat i början av oss båda...

Jo angående ljus, Nova blir som ett ljus själv då vi tänder ljus, hon blir jättelugn, rör sig knappt och säger åt oss andra att vi måste vara försiktiga så vi inte bränner oss, så hon har respekt för det den lilla damen! Skrattande

Am zandra: men åh vad jobbigt det låter att du skakar så, är det biverkning av medicinen eller är det direkt ångesten som spökar?
    Förstår att det är skönt att vara ute med barnen, jag tycker det är helt underbart nu när det är varmare ute,  även fast sambon leker med Nova och jag bara står och tittar på, är så jäkla orörlig! jag är ju med och får luft ändå

vaddå, har man svårt för kött då man är gravid med pojkar?Drömmer
    potträningen: ni kan inte börja med att  Noah är blöjfri inomhus då, och tar på blöja då ni ska ut? tycker med att det är bra att han kan hålla sig, bara han får in rutinen att göra behoven då han ska och behöver, tror han kommer släppa på det snart!

Nova hade blöja ute här hemma mest förrut och så gör de på dagis fortfarande, Nova är inte blöjfri ännu, absolut inte på natten, men mestadels på dagarna, beror på om vi vet att vi blir hemifrån länge så får hon på sig en blöja, sen vägrar hon ju gå på toaletten.... så det är nog mest därför.  och sen är det ju en nackdel med overall som blir nedkissad... lättare att träna på sommaren förstår jag verkligen nu.... man slipper tvätta overallen..  bra att ha två att byta med när den ena är i tvätten
    man skulle haft en ihopvikbar potta i väskan... Tungan ute har sett nån sån i nån katalog, biltema eller nåt?

Nåt förslag på hur vi ska få Henne att gå på toaletten?? hon fixar ju pottan galant och sätter sig där gladeligen.... vi försöker prata med henne att hon är så stor så hon kan pröva toan, bara prova att sitta där... men det vill hon inte.. vill ju inte tvinga henne..

Xgirl: haha... det ångade aftereight ur munnarna då vi ätit kakan, hela kylen luktade after eight och hela lägenheten!

Härligt att få planera ett kök! vilken dröm! hur det nu än blir om ni tar det från grunden eller light!

Ca: ååh, dom är ju riktigt knepiga fk, så många månader låter ju obegripligt!! nu börjar jag fundera, i september så höjdes min SGI, enligt konsumentprisindex, och jag ska få 100kr  mer i FP per dag?.... fattar verkligen ingenting, visst kul att få höjd, men stämmer det verkligen kan man undra.... jag har ju fått utbetalat VAB  efter september och då 100 kr mer per dag...

vab och fp beräknas ju olika kom jag på... jaja.. får räkna på det där igen...
    Kaffe för att hålla sig vaken känner jag igen, dricker aldrig kaffe jag med nu förtiden. inte gott alls..
    Du har ju inte alls länge kvar du nu, hur mår du ? växer magen på?

Jag har ju som sagt en hemsk foglossning, det kom så tidigt denna gång så det är väldigt påfrestande, bebisen ligger jättelångt ner och sparkarna är hela tiden vid bikinilinjen... Förvånad bm hoppas att den flyttar upp sig snart, fast o andra sidan så sa hon sist att om den fixerar sig så kan det stabilisera bäckenet....
    sen igår kväll har bebisen sparkat konstant!! hela natten, så jag har inte sovit många minuter, hela dagen har den röjt runt, blir så förvånad att den inte sover! läste ju att de sover 90 % av dygnet... men inte denna!

madde: gott med mat! men håller med om att det blir mycket ätande! hihi... här hade vi sagt till Nova at hon skulle få lite popcorn och cider på kvällen... men när och vart ska vi klämma in det då frågade jag sambon...Skrattande Nova var så nöjd med päron och grädde till efterätt...  hon sa tillslut att hon inte orkade nåt mera...
  • Glittrax
    Pilea: härlig nyår ni hade! duktiga barnen var som höll sig vaken så länge!Skrattande  trist att de inte sov lite längre bara...Drömmer
  • Glittrax

idag var vi på 3årskoll och allt såg bra ut förutom med talet tyckte sköterskan, visst Nova pratar otydligt, men inget vi reagerat på och inte dagis heller, vi har dock tyckt hon pratat otydligare efter sommaren, men eftersom det börjat många småbarn på hennes avdelning så har vi tänkt att det kunnat varit det.. samma tankar har dagfis haft

vissa bokstäver använder hon inte, säger tex  Noba åt sig själv, och dadis till dagis, så hon tyckte en logoped skulle få träffa henne, det kanske inte behövs många träffar, men skönt att ta tag i det i tid så det inte går ett år till och vi får remiss på 4årskollen
    hon ska få kolla hörseln med eftersom jag har en bror med hörselskada, min pappa sa direkt att han tänkte på min bror då han var i samma ålder, han sa inte heller alla bokstäver... långdragare till långtradare och sysoppa till nyponsoppa, vi är inte oroliga, mer tacksamma för att få en remiss och kanske få nåt  "redskap"  och träna med

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)