• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

barbamamma: ingen fara vännen, du hade väl nog att tänka på när du traskade omkring i flera timmar på UllaredFlört. men ja, de var billiga och jag har ju inte sett liknande någonstans...men gud, du fortsätter o shoppar på ännu mer idag då .

oj vann de på superstartävling, va kul .

men stackars Agathon, ni ska inte till läk med honom o kolla upp så ni inte kan få något bättre,??stackarn blir väl också helt slut av att hosta så där . fy stackars er också som inte får sova om nätterna .. Linn sover iaf bra fram tills 4-5-tiden,men sen är det hopplöst. iofs var Noah likadan mot vårkanten jämt förr, precis somhan kände på sig att det var ljusare ute .

CA: va skönt att det löst sig med pottträningen ändå,kan ju bara ha varit en svacka . bra att du också kunde låna hem en bok från biblan, sån't kan ju också göra mycket för att peppa. vi lånade "Max potta", men det var inte Noah så värst intresserad av merän att han kommenterade att Max var utan blöja .

va härligt att farfar blev så glad över att Leo fick hans namn, va underbart .

haha, det är inte en lugn stund här hemma, Linn är överallt och river!! värst är väl när hon öppnar kyl o frys utan att man märker det på det ett tag, är inget sån't larm på denna frys heller. och sen vill hon gärna att jag ska vara med henne i vardagsrummet hela tiden, men kryper hon iväg så blir hon skitsur om man följer efter. och att sätta sig i Noah's rum när han är på dagis är urtråkigt om hon inte kryper dit själv o passar på att riva i Noah's garderob eller pillar i olika lådor eller på hans tv..ungen älskar dessutom kläder så det går inte ha tvättkorgar framme och så öppnar hon alla klädgarderober när man inte ser o ska riva ut alla kläder. puh, är lite trött om kvällarna

vet inte riktigt varför vi var tvungna att ha med Noah på detta möte med soc-tjejen, han vill ju inte sitta still två sekunder precis. iaf så har väl hon bara kommit fram till att vi är två slutkörda föräldrar som behöver kontaktfamilj eller stödfamilj samt att vi valt att fortfarande ha kontakt med nätverkshuset. så på Linn's födelsedag den 26:e ska vi få besök av en tjej från soc som har hand om den delen så vi kan få till det här då,det hadevarit riktigt skönt om våra bekanta tar Noah någon helg/månad åtminstone.

hmm, vi gick på en liten promenad nu i eftermiddag och då somnade Linn en stund så hon är ju såklart fortfarande vaken här. och frågar man om hon vill sova så säger hon bara ett bestämt "nej" så jag tvivlar på att hon lär somna snart .

• lunaria

sorry,min space-tangent funkar inte så bra fortfarande, tar inte alltid ser jag så hoppas ni kan läsa ändå . och idag har jag dessutom en fläck på ena ögat, var så från imorse, så jag skriver väl en massa fel..

hur går det förresten för dig glittrax, inte många veckor kvar nu till BF, hur mår du nu?? hoppades ju också att Pilea skulle komma tillbaks snart, men hon kanske fortfarande inte fått nå't internet. eller så har hon blivit av med sitt internetbehov när hon varit så länge utan . hade önskat jag kunde bli av med mitt .

• lunaria

barbamamma: härligt att det äntligen börja vända för er med sjukdomarna, på tiden ju . hoppas mötet på barnhab går bra,men ni har väl själva märkt stor skillnad eller??

va spännande med byggplanerna, va kul

jo nu i början kommer det nog bara pratas om Noah dåde tydligen anseratt Linn är för liten,men vi får väl se. det skulle vara skönt om hon också fick komma iväfg lite, hon är ju så aktiv såman får ju sällan någon vila med henne här hemma .

glömde tydligen skriva igår att Dan hade varit på psykiatrin hossin läkare och han har ju fortfarande lika dåliga sköldkörtelvärden. så nu väntar han bara på att hans husläkare ska ringa upp då så han också kan få levaxin. sen ska han gå över till andra slags antidepressiva och om någon månadska han få börja med concerta. vad läkarn sa så har han antagligen fått en för hög dos av dem...sen kunde läkarn inte rikttigt förstå varför Dan fått ut dessa mediciner han har gått på nu för tydligen finns det bara en studie på att det skulle hjälpa mot ADD och det är en liten forskning i USA som bedrevs och den är inte ens färdigställt änObestämd. så svenska läkare använder sina patienter som försökskaniner!! fantastisktSkrikandes.

jag förstod att nå't var fel på mitt öga,igårkväll vardet så illrött o irriterat och imorse hade hela ögat klibbat igen. ringde till sjukvårdsrådgivningen iaf (tack o lov att man släpper telefonångesten när man har andra problem att tänka på ) och hon sa att jag sannolikt har fått ögoninflammation iaf...håller bara tummarna för att jag slipper det på andra ögat!!

• lunaria

barbamamma: nää fattar inte, hur jäkla klantigt är det att de vill ta ett extra blodprov . helt sjukt ju!!

va bra att ni fick med er en matta hem som Agathon kan öva på . men han kommer säkert bli bra, han får ju tränat mycket!!

nä jag vet inte,de pratade om det redan från början att Linn är för liten, men jag håller på att gå på knäna med henne här hemma, hon är ju så aktiv o far omkring!! så jag hade ju önskat man kunde få till båda då man är rätt så trött nu, men vi får väl prata med hon från soc o höra om vilken åldersgräns som gäller.

glömde svara dig förut, ang att göra rummet mörkare så har vi faktiskt mörkläggningsgardin i Linn's rum så det blir mörkt nog, det är därför jag sa att hon säkert känner på sig att det är ljusare ute .

jo jag fick bra tips av sjuksköterskan jag kom fram till så jag har gjort rent ögat hela dagen och nu är det iaf inte lika rött o irriterat så förhoppningsvis ger det med sig snart . tyvärr så trodde jag hela dagen igår att jag fått något i själva ögat så jag gick väl o pillrade där onödigt mycket. men jag har aldrig haft ögoninflammation nånsin så det var ju inte så lätt o veta . bara rena turen att bara ena ögat blev så!!

idag var vi på nätverkscaféet, lagade mat och umgicks med det andra paret där, så det var kul . var förresten komiskt för kalendrar som liknande din sån där tavla barbamamma ska vi få gratis nästa vecka där . är ju superpraktiskt att ha .

• lunaria

CA: haha, va söt Leo är, han börjar väl snart leka med bilar han då . jag tycker det verkar skitbra med en dator, hade önskat vi haft råd att köpa en till Noah faktiskt!! det kommer bli hopplöst att hålla ungarna borta från datorer och Dan fick ju dator när han var ganska liten och lärde sig på så vis bli självlärd och kan fixa fel som de flesta behöver experter för.säger som barbamamma att det är en ny tid nu .

jo jag funderar om inte det kan ha varit Linn som gjort något, hon tar jämt och vill dra av mig glasögonen såp ibland hamnar ju hennes fingrar i mina ögon!! men man vet ju aldrig, hon på sjukvårdsrådgivningen frågade om jag varit förkyld, men specielltförkyld har jag ju inte varit, inte förrän nu när jag börjat få ont i halsen o nyser lite..

ja sån't där skulle vi nog behöva till frysen, men tyvärr har lillskruttan redan kommit på hur man öppnar vissa skåp som är barnsäkrade och exempelvis spisluckan så det känns som en tidsfråga innan hon skulle komma på en sån sak då .

bra med sån forskning, både Noah och Linn kröp/kryper länge

x-girl: såg en söt liten Arvid på bloggen, va stor han börjar bli . såg fint ut i köket också!! jo alltså sköldkörtelproblem och ADD har rätt så lika symptom så det skulle inte förvåna mig om han blir bättre. men idag blev jag lite orolig, hans läkare ringde o sa igår att han ska ta fler prover och idag kom Dan på att han hade sagt att han haft höga B12-värden. men det har ju aldrig jag haft när de tagit prover o vi äter ju samma slags mat så jag blir ju såklart orolig för att han har nån annan sjukdom

barbamamma: haha, det var nån som exakt visste påminuten han skulle vara tillgänglig . bara garvar,vissa människor är så komiska.

jo det är klart, tror många är lite snabba i svängarna så fort det ser det minsta bra ut, är väl många som står i kö för att komma dit också..

jo det är lite bättre med ögat, det ser lite rött ut fortfarande, men skaver inte eller kliar som det gjorde igår .

idag har jag varit på G så jag har diskat, dammsugit och allmänt städat här . borde ju egentligen ta det lugnt när man äntligen mår riktigt bra en dag, men men. tror förresten skruttan snart är på G till att börja gå ordentligt, idag traskade hon runt med gåvagnen hela eftermiddagen . hon ville även att man skulle gå med henne, vi tog på henne några pax-kängor i gömmorna och det trivdes hon riktigt med att ha på fötterna ute!! hon var inte tacksam över att åka vagn idag heller,utan hon ville väl helst att man skulle gå med henne . hoppas verkligen hon börjar gå, gör liksom ingen större skillnad än att det blir lättare ute om hon kan gå själv. inomhus når hon ju allt iaf .

allmänt är hon väl inne i en fas.ungen slingrar sig och har sig så varje blöjbyte är ju som ett helt projekt och att få på henne kläder är ännu mer omöjligt,man blir alldeles genomsvettig!! vet heller inte vad vi ska göra för hon slänger av sig vantar o mössan så fort hon kan!! herregud alltså!! och så krånglar hon när hon ska sova,om hon ser mig innan hon läggs så ropar hon "mamma" hela tiden. idag funkade det bra för då tog jag ett bad och Dan var ensam med barnen några minuter innan de gick o lade sig. puh, är lite slut nu, hon ropar mamma,pappa, blöja och gud vet vad hela dagarna, den ungen vet vad hon vill

• lunaria

glömde skriva att hon dessutom idag kröp in i vårt sovrum.jag misstänkte att hon var o slängde ut kläder ur min garderob så jag frågade henne : du river väl inte ut kläderna ur garderoben igen va??" "neeej" får jag till svar. "så du river inte ur kläder alls då??" frågade jag, då sa hon "njaa" och jag hörde ju hur hon snabbt kröp ut från rummet och hon såg lite skyldig ut. då visade det sig att hon hade slängt ur kläder ur en påse som jag ställt i sovrummet . vilken goskrutta man har ändå, kan ju inte göra annat än att skratta åt henne då .

• lunaria

Barbamamma:men fy tusan, har du inte haft nog med problem med tänderna redan . jag tycker det låter helt sjukt att du får vänta så länge på att laga det, hur nice kan det vara meden vass kant som sticker upp då lixom?? i värsta fall får du väl ringa o säga att du har jätteont!!

oj va skönt att han sover så bra!! va härligt . kan faktiskt erkänna att jag blir lite avundsjuk, Linn vaknade 5.30 nu igen .Dan försökte vara snäll iaf o ta ut henne till vardagsrummet så jag kunde få sova lite till,men gissa då vem som gapar mamma bara högre o högre!! så jag traskade upp efter en stund iaf när jag märkte att Linn inte ville ge med sig o skrika.

jo hon är så jäkla medveten om allt, går inte prata om något utan att hon förstår vad det handlar om. idag blev hon helt hysterisk när Noah skulle gå till dagis för hon vill väl också dit antagligen och först när Dan kom tillbaks här så gick det väl an att somna o då har vi försökt lägga henne i 3 timmar!!! så idag är jag inte lika munter, humöret sjönk jättefort, va tråkigt med tanke på hur jag mådde igår . sen sover jag väl inte superbra om nätterna och det är väl mycket tankar om allt möjligt. fick alla papper om utredningen hos soc igår o jag skummade igenom den idag och jag blev så ledsen...och jag har sån ångest,ska försöka ringa till studievägledaren på Högskolan idag o försöka få fram vad jag vill under samtalet.

• lunaria

barbamamma: ja just det ja, du kan ju inte känna någon smärta pga rotfyllnaden,attan att du inte kan skylla på det då . ja du får ju säga till om du får ont i tungan av det, tyckte det var lång väntetid iaf!!

ööh va skumt med din mens . vad konstigt att du håller på o småblöder så där och jag förstår ju samtidigt att du inte har lust att åka till sjukhuset såpass långt bort. hade du förresten testat cyklo-F. jag märkte iaf att antalet blödningsdagar minskade med hjälp av de!! 

nä jag vet inte vad exakt som fick mig att bli så ledsen, det var väl alltihopa, att man känner sig som en dålig mamma som inte orkar med sina barn på rätt sätt och att jag bara inte fixat allt som jag brukar. sen minns jag hur tungt det var att sitta under mötena o berätta hela historien och att man sluppit hela den biten om jag inte brytit ihop.skuldkänslor är den känslan som lättast kommer tillbaks till mig,samtidigt är jag nog fortfarande besviken på Dan som inte fixade läget så vi hade sluppit den här soppan och så många månader som gick åt i onödan på idiotiska möten. sen stod det lite om graviditeterna och vad som hände efteråt, det var en del som kändes sårande bara att läsa på ett papper, såna där saker man inte vill berätta till vem som helst egentligen och så vet man att allt kommer stå skrivet sen som ett dömande grej resten av livet.

glittrax: förstår att du är himla trött på sjukhus vid det här laget, din stackare . håller verkligen tummarna för att bebis vill komma lite tidigare än deras bf-datum!! ang storlek på bebis så kom ju Noah ut 8 dagar efter bf och vägde ändå mindre än vad Linn gjorde fastän hon komut på bf så jag tror inte det har så stor betydelse ändå .

jag tror faktiskt jag har sett två olika program som just handlade om såna som lyckades bli gravida två olika gånger så det inte var tvillingar så att säga utan bara syskon då dekom ut vid olika tillfällen. pinsamt nog den ena gången var det en tjej som hade varit otrogen så det var olika pappor till barnen i magen, den sitsen skulle nog va väldigt jobbig att sitta i

jo vi blir hundvakt från lördag till torsdag så det ska bli kul . Noah älskar ju hundar så han längtar jättemycket . annars går allt väldigt upp o nersom vanligt,vissa dagar känns allt kanon,men andra dagar faller man platt igen.

suck, studievägledaren var inte där idag,så typiskt att man gått med så mycket ångest helt i onödan!! får ringa på måndag för imorgon ska jag ju iväg till nätverkshuset..

• lunaria

men gud, missade både ditt barbamamma och x-girl's inlägg när jag postade mitt inlägg igår . men det var lite allmänt skumt med fl igår för mig eller så var det bara jag som inte var riktigt "med"  

barbamamma: vi har ganska mycket t-skirts o tröjor till Noah, typ 40 plagg och sen har vi inte lika mycket byxor, men det beror på att Noah är så smal så en del kommer han aldrig få på sig. vi har hängslen, men han är inte så förtjust i det. Linn har två hela garderober med kläder tack vare att vi fått så mycket av x-girl . hade ju några plagg sen innan också o en del från Noah var liten så det svämmar över med kläder för hennes del!! men jag tycker det känns skönt att ha nog med kläder, bättre att ha för mycket än för lite iaf . fast vi måste nog sälja av lite snart, upptäckte att vi hade 4 overaller och 4 jackor i st 80 o hon kommer ju snart iaf att växa ur den storleken så det kanske är lite mycket..

x-girl: förstår att ni vill bli klara med renoveringen, jag tyckte det var jobbigt när vi bara målade om i köket, tänk då om alltihopa skulle vara utrivet . men det går fort för er ändå, hoppas att det snart är helt klart!! jo jag såg på bloggen att Arvid heltplötsligt börja resa sig upp och verka så stabil nu, va duktig han är .

jo det är väl många minnen som poppar upp, kändes så jobbigt att bli påmind om allt.

CA: vi har nog motsatta problem vad gäller tv-tittande, tänkte det var så skönt att Noah får en egen tv till att titta på shrek, men dåslutar ungen titta alls utan ska bara ha på det som bakgrundsljud i sitt rum när han leker med annat . så det känns som en evighet innan man kommer kunna föra in regler i detta hem .

förstår att dagarna känns långa med båda barnen hemma, men så härligt att du hittat en mamma att träffas regelbundet med . det känner jag är så kul med öppna förskolan, alla där är så öppna o trevliga att man kan komma dit vilken dag som helst o få lite egentid på något vis .

haha, vi har faktiskt ett koppel eller sele vi kan använda till Linn om det blir så att hon rymmer . nä du har kanske rätt, hon är ju rätt så vild så det blir kanske bara jobbigt om hon börjar gå.

jag förstår varför jag var så nedstämd igår, började känna mig febrig o konstig igår eftermiddag och inatt har jag legat o hackat tänder. sen vaknade skruttan kl 4.30 och vägrade somna om utan skrek bara mamma hela tiden. så jag var minst sgat trött o sliten, men valde ändå att klippa grabbarna o sen bada med ungarna så familjen håller sig fräsch iaf . men efteråt var jag rätt så skakig igen. så det blir ingen träff på nätverkshuset denna gång heller . däremot får jag väl ringa till högskolan igen då idag, lät som Dan skulle ta ut skruttan en stund så jag kan få ringa i lugn o ro iaf. undrar egentligen hur kasst mitt immunförsvar är, har ju åkt på saker precis hela tiden.

är så himla glad, var med i en tävling och vann presentkort på 450kr till att göra egna fotoböcker, tjohoo .blev riktigt glad, ska göra en var sin bok till ungarna .

• lunaria

hmm ett steg framåt o två tillbaks hela tiden . idag så stötte Dan på specialpedagogen och hon sa att hon tänker begära så att vi får utökad tid på förskolan för Linn också så vi slipper traska fram o tillbaks flera gånger/dago lämna ungarna. wow, det var en överaskning, var ingenting vi själva hade tänkt på, var så glada att öht få in Linn på samma förskola .

men däremot blev jag väldigt ledsen av en annan sak. fick ju skriva ett mess till min kontakt på nätverkshuset o säga att jag är sjuk igen. men då ringde hon upp (och störde såklart mig i den enda vilan jag skulle få chans till idag då Linn hade slocknat) och sa att tjejen från soc tydligen har gjort en beställning att vi ska gå på nätverkshuset. det var inte riktigt vad som blev sagt under vårt möte då det lät som att vi frivilligt fick fortsätta gå dit om vi ville. men nu sa min kontaktperson att nu är det så att soc kommer till att kräva en del rapporter vad som händer o sägs under våra möten. och som hon tillade, så kommer de att börja undra om jag fortsätter ställa in möten. det var ett slag i magen kändes det som, precis som att jag frivilligt blir sjuk eller som att jag låtsasGråter.fy tusan, vet inte vad jag ska säga längre, allt känns skitjobbigt .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)