• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Glittrax: Men usch, har du inte haft nog med problem för denna graviditen?? Angående två graviditeter så skrev hon att hon har "två av allt" och det har jag för mig att man faktiskt kan ha, alltså två livmödrar (?) etc. Sen om man kan bli gravid i båda samtidigt vet jag inte, men tänk så knäppt att bli det!

Barbamamma: Nää, inte fler tandproblem nu! Jag har tid för koll hos tandhygienist nästa vecka, har ingen lust. Har inte varit där på 2 år och tror att jag har hål. Så knepigt med dina mellanblödningar, och jag förstår att du drar dig för att få tid hos gyn.

Zandra: Härligt att du mådde bättre igår, och det kan ju faktiskt vara lite skönt att städa och sånt om man har ork och lust, för jag tycker man mår så bra av att känna att man gör "nytta". Fast du ska ju ändå ta det lugnt med. Trist att humöret är så dåligt igen idag. Usch då, varför blev du så ledsen när du läste om utredningen? Var det minnena från då du blev inlagd? Det är säkert ingen fara med Dan, man kan nog ha olika värden i kroppen även om man äter samma mat. Men bra att det kollas upp. Sicken liten buse Linn är, helt otroligt! Arvid avskyr också blöjbytena numera.

Arvid har förresten börjat ställa sig mot saker nu, det är ju kul att det händer nåt. Han kryper även helt normalt nu. Renoveringen fortsätter, jag försöker montera skåpen så fort jag kan. Vi längtar efter att bli färdiga, allt är ett sånt himla projekt här hemma nu. Bara att ge Arvid lite mellanmål är ett mindre företag!
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Barbamamman: Ja gud jag måste verkligen gå igenom Selmas garderob. Bitvis har hon haft mycket kläder pga hon får ärva av kusinerna som är 1 år äldre (mest av tjejen förstås). Men det är mycket urtvättade kläder, en hel del med fläckar m.m som känns så trist, så det blir inte SÅ mycket ändå. Nu ligger det mycket i hennes garderob för att mycket är för smått och behöver läggas undan. Får väl ta tag i det nu efter renoveringen är färdig. Tror inte hon har så mycket sommarkläder så ev får vi komplettera. Haha, 20 långärmade tröjor låter i mesta laget. Men ganska många behöver de ju eftersom en tröja sällan kan användas mer än en dag (åtminstone på mina barn).
  • Xgirl83
    Zandra: Men vilken jobbig sak att få höra. Du har ju haft en helt otrolig otur med sjukdomar nu, och nu ska du behöva stressa över att ha socialen efter dig för det. Förjäkligt att de nu ska hålla koll på er sådär! Förresten, du ska inte gå och kolla upp dig hos en läkare med tanke på ditt dåliga immunförsvar? Det är ju säkert bara pga din depression och allt, men ändå. Så bra att ni förhoppningsvis får utökad tid på förskolan även för Linn! Ja annars hade det ju blivit ett springande fram och tillbaka till dagis.

CarlAstrid: Det lät ju bra med era regler, något sådant skulle jag vilja ha här hemma också. Det är alldeles för lätt att sätta på TV'n känner jag... Selma kollar ofta på morgonen, och sen efter lunch eller efter dagis har hon också fått kolla som "vila" men det blir tyvärr att man inte tänker på att stänga av TV'n efter en stund då. På kvällen brukar hon dock inte se på TV, vet inte varför det blivt så. Men jag vill införa att vi äter frukost ihop på morgonen och inget TV-tittande då på vardagarna, sen behöver hon inte se på TV mitt på dagen längre. Utan då är det bättre om hon bara ser på TV på kvällen innan läggdags egentligen. Men man är ju inte prefekt. Kul att du har någon att träffa i eftermiddag och som ni kan träffa oftare.

Barbamamma: Ja det är handikappande att inte ha något kök. Jo fläckiga kläder kan ju vara bra till lite pyssel hemma.

Vi var ute i det härliga vädret på förmiddagen, och nu nyss så ville Selma gå ut igen så hon är ute själv i sandlådan. Arvid sover så jag har det jättelugnt här plötsligt med en kopp te. Fast snart ska jag dammsuga. Fick röjt lite här igår och burit ut kartonger och frigolit m.m. Såå skönt att få undan lite. Alla skåp är ju monterade nu förutom ena högskåpet.

Det märks förresten att Arvid har varit i en utveckligsfas för i 1-2 veckor har han varit knepig, vaknat på nätterna, vaknat mitt i tuppluren mitt på dagen och varit så ledsen m.m, men sedan igår är han en helt annan bebis igen. Somnar utan problem, sover bra (äter en gång på natten) osv. Och så gör han plötsligt nya grejer som han inte gjort förut.

Nu kom Selma in igen.
  • Xgirl83

Grattis i efterskott till Max!

Barbamamma: Gattis på 1-årsdagen Agathon! Har han haft kalas i helgen? Hehe, nu får du snart spara bloggadressen i dina favoriter. gladliten.blogspot.com/

Ain: Ja det låter ju mycket med 3 kvällar sådär. Andreas är nästan aldrig iväg på något men det önskar jag att han också var nån kväll i veckan, för hans egen skull alltså! Att han kunde sporta eller träffa kompisar eller nåt. Men åååh så varmt och skönt ni har det, rena sommaren!

Glittrax: Ja det finns ju så mycket fint på Lindex. Arvid behöver sommarkläder så något blir det nog där till honom. Han fick också en finskjorta och en kortärmad body med 25% rabatt på baby som du sa. Selma behöver inte så mycket men en finklänning ska vi köpa tror jag. Hon och Arvid ska ju fotograferas kring hans 1-årsdag samtidigt som Arvids 1-årsfoton ska tas.

Zandra: Har Dan fått ringt soc än? Alltså så konstigt att han då inte ska behöva träffa sin kontakt!! Såg i bloggen att ni haft en jättemysig helg, såå kul med en liten vovve hemma.

Suck, det saknas flera lådfronter, en låda till ena högskåpet, två luckor och fyra hyllplan till köket. Så nu måste vi vänta 7-10 dagar på att få det levererat, det tycker jag är dåligt. Vi har ju så långt så vi vill ju inte åka och hämta det själva heller, och vi har ju faktiskt betalat för hemleverans.

Jag måste bara få skryta över Selma lite, hon har börjat rita så fina "gubbar". Jag la ut en bild på en i bloggen. I morse ritade hon skruvmejseln som är med i "Händige Manny" om ni vet hur den ser ut. Med ögon och så. Den ville hon ge till en fröken på dagis.

• Xgirl83
    Glittrax: Selma frågar inte heller sådär, som tur är. Men just nu är det konstant "Vad är dag för dag?" och "Vad är dag för morrn?" (=Vad är det för dag imorgon?) som man kan bli tokig på. Väldigt spännande det här med veckodagarna just nu tydligen. Hon börjar förstå det där med att vissa speciella dagar är hon på dagis, vissa är hon ledig, och vissa är pappa också ledig.

CarlAstrid: Men stackars det där barnet som är 3 år och inte kan kommunicera över huvud taget. Hoppas han kommer ikapp... Men att han inte hittat andra sätt att kommunicera då om hörseln saknats? Ja guud vad underbart det är med vår!!

Zandra: Men så härligt att det äntligen kanske löser sig lite om det blir ett sånt ordentligt möte! Så barnpsykologen kanske har sina positiva sidor ändå. Men skumt att ingen visste att du har social fobi..

Barbamamma: Den där leksaken såg ju fin ut, kanske det får bli något sådant till Arvid.

Igår var det så underbart väder, så vi gick till en lekplats efter att jag hämtat Selma från dagis. Idag har det regnat hela dagen så vi har bara varit hemma och tagit det lugnt. Jag har fått gjort en del som behövde göras, men nu står röjning på schemat, suck. Ikväll ska vi tapetsera över diskbänken samt det som behöver kompletteras med den blommiga tapeten.
  • Xgirl83

Psykologen ringde Andreas idag och gav honom en tid för att komma och lämna blodprov och övervakat urinprov (?) ifall det blir en utredning. Försökte få ur Andreas mer information men som vanligt svårt, eller så fick han själv inte mycket information. Men fortfarande inte bestämt om det ens blir någon utredning, så det verkade ju lite konstigt. Zandra, har Dan lämnat sådana prover?

• Xgirl83
    Zandra: Ja precis, så är det ju nog med proverna, och faktiskt väldigt bra att de även kollar annat. Jag frågade även min KBT-terapeut om det idag eftersom hon frågade hur det går med Andreas utredning. Och då sa hon ungefär samma sak som dig, att de kollar blodvärde och sköldkörtel och sånt. Det är ju bra att de gör det tycker jag!

Vad trist att du hade en sån dålig dag. Så jäkla typiskt med byxorna också, hur gammal är den där hunden som biter sönder kläder sådär?? Hoppas då att ni kan få lite ersättning, det hade då iaf jag velat ge om det var vår hund som gjorde så. Så rörigt det verkar med dina studier, förstår att du är stressad eftersom du ju måste ansöka denna veckan.. Kram!

Barbamamma: Vilka goa barn. Freyas hår börjar växa ut ser jag. Vilken otäck olycka med Abbes öga, att det var hans seende öga dessutom! Lät ju jätteotäckt att han klämde sig sådär på studsmattan. Nää, så tråkigt med bakslag för Fredde, förstår att det gör ont att se sin son inte klara av skolan som ju är grunden till ens framtid. Och jag förstår också att man själv får skuldkänslor, men jag är säker på att ni gör så gott ni kan!

Jo vi fick taptetserat resten av det blommiga i alla fall, för vi upptäckte att av den randiga till över diskbänken så räckte inte den tapeten vi hade kvar. Så jäkla typiskt! Så vi fick beställa mer. Men vi upptäckte att man kunde beställa direkt från Esprit och då för 314:- fick vi en rulle tapet samt två matchande ljuslyktor plus att frakten är medräknat i det, och när vi köpte direkt från butik så betalade vi 600:- för bara en rulle tapet!

Jag vet inte om det bara tar ett tag för min mens att bli regelbunden nu efter förlossningen, eller om jag fått tillbaka min oregelbundna cykel jag hade innan jag fick barn. Då hade jag mens var 5-7 vecka ofta, och nu är jag på dag 35 i cykeln och ingen mens i sikte. Förra månaden var ju cykeln på 47 dagar... Det kanske kommer sig. Mellan barnen så hade jag ju 28-31 dagars cykler. Ibland så undrar jag för jag har verkligen illamående som kommer och går, men jag tror absolut att jag har en magkatarr, har lite ont i magen och sådär. Inte undra på så som vi stressar med köket just nu.
  • Xgirl83

Jag är glad just nu, har varit hos tandläkaren idag (tandhygienist) och det såg bra ut så jag behöver inte gå dit på 1½ år igen. Var rädd att jag skulle ha hål, efter graviditeten och godisätande m.m så det var skönt. Fast jag var hos en student så det tog över en timme! Men så kostade det bara 135:- tack vare det.

Zandra: Ja det är jobbigt att ha hund, och speciellt när de är så små fortfarande för då är de lite som barn. Iza hade också dille på sockar när hon var mindre men nu har hon slutat med allt sånt. Skönt att ni kunde prova på att ha hund då. Nej valp skulle jag aldrig orka skaffa när man har småbarn! Jag jobbade med en tjej en gång som var gravid, och hon sa att de funderade på att skaffa hund när bebisen kommit "för då är man ju ändå hemma".

Vad kul för dig att du ska få plugga och "göra något vettigt" som du själv känner. Jag förstår hur du menar! Det låter ju bra samtidigt då att du får gå enligt det nya systemet, även om det blir en väldans massa studier för dig. Låter spännande med ditt förstahandsval och jag håller tummarna för att du kommer in där!

Ja min mens är skum fakiskt.. fast det är inte fy skam att ha mens så sällan heller, haha.

• Xgirl83
    Zandra: Ja men oj, det låter ju verkligen som att det stämde in klockrent på dig ju! Men så fantastiskt att du fick komma direkt idag till den där kontaktpersonen, och att det gav dig så mycket. Äntligen!! Vad har han för utbildning, är han typ kurator eller? Så kul att du hittade nya bra jeans!

Ain: Ja det var direkt från Esprits webshop vi beställde tapeterna och det finns ju i många länder så det kan du ju beställa från Frankrike med (jag gissar att Esprit t o m är franskt?) www.esprit.eu

Barbamamma: Nej, stackars din syster!! Så otroligt ledsamt. Fy tusan så orättvist det ska vara! Men det kan väl vara ett bra system för Fredde att han får lite pengar för sina betyg. Ni har ju verkligen provat allt annat så. Ni kan inte annars testa att begränsa hans datoranvändande och att han ska plugga x antal minuter så får han sedan spela i x antal minuter?

evanor69: Välkommen hit! Jag har en dotter på snart 3½ och en son på snart 1 och bor i Strömstad på västkusten. Jag tycker ni gör helt rätt mot din bonus som är hårda mot honom, den inställningen att "han inte behöver om han inte vill" är inte rolig. Kul att han kom iväg till praktiken idag. Håller tummarna när det gäller plusset.

Glittrax: Men har du börjat få värkar två ggr redan, så spännande! Det kanske sätter igång snart. Haha, så otroligt rolig Nova är, jag hade också behövt en dotter som sa så till sin pappa. Ja jag reagerade precis som Ain att Nova verkar ju så framåt med talet, mycket mer än Selma, och Selma pratar verkligen inte rent alls heller så jag undrar ju ibland om hon skulle behövt gå till logoped. Men R känns väl lite tidigt att de ska säga tycker jag. Selma säger typ "gwis" istälelt för gris, om ni förstår. Hennes ena kusin säger "glis" istället, och det hörde jag även en tjej på typ 5 år säga på lekplatsen i förrgår. Men bra att Nova kollas upp eftersom hörselproblem finns i familjen.

Jo ang. tandhygienisten så var det inte så billigt egentligen, ord. pris var 595:- för undersökningen och 140:- för att ta bort tandsten och lite sånt. Men så finns det ett bidrag på 300:-/år som man får utnyttja på tandvård som de drar av direkt i kassan när man vill utnyttja det (vet inte om det är så hela Sverige?), och sen så var det då 300:- rabatt pga att hon jag hade tid hos var student. Det var alltså vanliga Folktandvården jag var hos.

Jag har känt mig så glad och pigg ett par veckor, och nu har mitt griniga humör kommit tillbaka och idag har jag en kass dag. Är så trött och sur! Ändå har jag ju sovit bra i natt.. blä. Och Andreas han sover på soffan varje natt nu, han somnar där och sover sedan där till minst kl 3-4 innan han vaknar och kommer och lägger sig i sängen. Är lite trött på det. Det gör i sin tur att han slarvar med både tandborstning och duschning... Sen måste bilen repareras för minst 5-6000:-.
  • Xgirl83
    Glittrax: Jobbigt att du ska behöva ha förvärkar och sånt, men så spännande att det händer grejer!! För CarlAstrid så satte det ju igång ganska kort efter att hon börjat få värkar sådär, om jag inte minns fel. Så man vet ju aldrig.

Zandra: Låter toppen med den där beroendeterapeuten! Men usch då, så ni blev förkylda. Skönt med en härlig helg ändå. Så då ska Dan snart ut och söka jobb igen? Andreas somnar på soffan för att han tydligen ALDRIG lär sig att gå och lägga sig när han börjar bli trött. Jag menar, för en själv kommer det ju inte som nån överraskning när jag blir trött, men han envisas med att han ska sitta uppe en stund till och se på TV och då somnar han...VARJE KVÄLL. Nej faktiskt, lördag kväll gick vi och la oss samtidigt, men i natt var det samma sak igen. Ja man tycker ju att man borde bli rätt trött av att sova på soffan, jag hade inte blivit utvilad iaf. Jobbigt bara när han sover på soffan natten till söndag (vilket han nu inte gjorde denna gången)  när det är han som ska ta Arvid när han vaknar, för han hör ju inte om han vaknar när han sover där nere. Sånt kan jag bli så ledsen på, att han inte kan unna mig EN natt i veckan då jag får sova ostört.

Barbamamma: Åh så irriterande att ni är förkylda igen! Men oj då, då har kanske Agathon fått vattkoppor då. Usch usch, stackars din syster som inte blir utredd för missfallen nu ändå. Ja om Fredde har skolarbetena på datorn så förstår jag ju att han inte kan ha datortid som belöning, och han kan ju inte sitta där de andra barnen är, det förstår jag. Då får vi hoppas på detta belöningssystemet då. Hanterar de andra äldre barnen det bra att han får pengar sådär för betygen?

Nu har vi väl kommit en bra bit med köket. Fast vi väntar ju på den där tapeten så att vi kan få upp glasskivan och börja använda köket som normalt. Det blir antagligen en påskmiddag här på påskafton så nu har vi lite press på oss att ha röjt här hemma samt att vi kan använda köket igen då. Fast vi anpassar ju oss så det blir antagligen att vi grillar eller nåt som inte behöver lagas i köket. Men hela huset är sååå stökigt nu!!

Vi har helt underbart och varmt väder här idag och brorsan ringde så han kommer hit om en stund så följer han och sonen med till dagis och hämtar Selma, och sen så går vi nog till nån lekplats eller så.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)