• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamman: Oj nej luckorna har vi inte kommit till än, kolla i bloggen så får du se hur långt vi har kommit! www.gladliten.blogspot.com/ Men vi sliter på. Åh, stackars Alwin som varit så dålig i helgen! Ta ett djupt andetag och se framåt, snart är sommaren här. Men då att Alexandra inte klarade att ta blodprovet alls! Förstår att du blev riktigt frustrerad. Det hör ju livet till att lära sig att man måste göra jobbiga saker med ibland. Men hon kanske har riktig nålfobi, då kan jag förstå att hon på allvar har det så jobbigt med att ta blodprovet. Men vad kunde det bero på att hennes blodprov var dåligt förra gången?

Ain: Jag har ju redan kommenterat tårtan på FB, men så fint allt blev! Och jag gillar ju kakmonstret.

Zandra: Jag glömde nog kommentera det, men så härligt att Noah gillar att bada!! Och kanske liiiite kladd med. Förstår att det måste vara en lättnad, och det kan ni ju säkert tacka Linn för. Det var skönt att du fick tag på Pilea, man började ju undra (även om jag skulle förstå om hon inte hann vara här inne heller).

Just nu är Andreas hos psykologen. Blir spännande att se hur det gått, även om jag undrar hur tusan han ska kunna formulera sina problem och få sagt allt. Andreas har tagit ledigt hela dagen pga psykologbesöket och samtidigt kunna greja med köket efteråt. På torsdag kommer ju köket, så vi vill ju verkligen få gjort så mycket som möjligt innan dess. Men det ska slipas, målas, läggas tak och golv m.m innan så det hinns nog inte med tills på torsdag.

Nä, nu måste jag diska.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Barbamamman: Jaha, så andra sprutor går utan större problem, ja då känns ju detta mer som nån fix idé hon fått för sig och då borde hon ju kunna ta sig samman och ta sprutan tycker man. Då förstår jag din frustration. Visserligen tycker Andreas att just blodprov i armen är väldigt obehagligt, medan vaccinationssprutor o dyl går bra, så kanske det är nåt sånt för henne med? Jaha, så då kan det vara en infektion eller liknande hon har då.

Zandra: Så skönt att det blev bra med sömnen för barnen! Haha, jag letar konstant efter min mobil, men fördelen är ju att om den har batteri så kan man ringa till den.

Jo angående matlagningen så, pinsamt nog så de senaste 5 dagarna så har vi beställt pizza/hamburgare 3 ggr och så har min mamma kommit med nylagad mat 2 ggr (!!). Men tanken är att vi ska kunna laga enklare rätter i ugnen för Andreas har dragit kabel i tvättstugan, sådan som är till spis, så den är nu inkopplad där (han var elektriker tidigare).

Nu har Andreas kommit hem från psykologen. Det är omöjligt att få ur Andreas några detaljer så här, men hon hade väl inte sagt så mycket vad hon själv trodde, men jag tror iaf hon hade sagt att det inte var allt som stämde och nu ska de ju ha sådant samråd typ och besluta om han ska utredas vidare. Lät väl inte helt positivt men som sagt, Andreas är dålig på att återberätta samt att han t o m återberättar rent fel en del gånger har jag märkt. Så nu får vi bara hålla tummarna. Blev lite ledsen att det ändå verkade osäkert, fast jag tror inte det är så illa som det låter. Ingen kan ju ha ALLA symptom, men jag hoppas iaf att han har de där kärnsymptomen som man "måste" ha för att få diagnosen. Det är ju det som är det viktiga.
  • Xgirl83

Hm, nu är det inte så muntert här. Röris var här och när han skulle kolla i grunden under huset såg han att avloppet från köket är helt av, så det rinner rätt ner under huset. Och Andreas måste ner där och gräva så att vi kommer åt röret som nu måste bytas. Han är rätt så uppgiven här nu och tycker bara det blir mer och mer, ju mer man grejar med huset.

• Xgirl83
    Zandra: Vad fint erat kök blev! Jättefina gardiner. Fin taklampa ni har förresten, eller ser ut så på det man kan se på bilden iaf. Nä så trist att Dan är sådan. Ja det låter ju konstigt att han är sån, men det kanske är som Ains teori att han tycker det är jobbigt med förändringar.. I en perfekt värld hade han ju stöttat varje initiativ till att göra saker. Så trist att han kan vara sådär negativ, förstår att det är något lättare att hantera när man själv mår bra. Bra att han börjat med medicinen igen. Hoppas det gått bra på nätverkscafét! Var det detta besök på nätverkshuset där ni skulle göra schema, eller nåt annat? Att söka sommarjobb var väl en jättebra idé! Tycker jag du ska göra. Och halva dagar kan vara skönt på sommaren.

Barbamamma: Jag läste på FB hur dålig Alwin är. Stackars liten, han har inte fått lunginflammation?

Skönt att ni sa det där om psykologen, det stämmer ju säkert att de inte kan säga något efter bara ett besök sådär. Man glömmer lätt bort att de inte vet NÅGOT alls om Andreas och hans liv, mer än det lilla som kommer fram på ett sådant besök. Och det finns ju en anledning till att en utredning är väldigt omfattande. Och när jag tänker efter vet jag inte om det var psykologen som sagt att allt inte stämde, eller om det var något som Andreas upplevde då han fyllde i formuläret samt svarade på psykologens frågor. Testet han gjorde var väl allmänt för ADHD och jag vet ju redan att han inte har ALLA symptom, utan med ADD har han ju bara vissa i så fall.

Och tack för att ni tog bort lite dåligt samvete angående färdigmaten. Egentligen tycker nog inte JAG att det att det är så farligt heller, utan som vanligt tänker jag väl att andra säkert tycker det är hemskt. Men det underlättar verkligen just nu att slippa både matlagningen och disken. Andreas blev nog lite lättare i sinnet senare på dagen och nu verkar han fullt peppad att kämpa på igen. Det är ändå inte så mycket kvar faktiskt. Visst, sen ska hela köket monteras och så, men det känns ändå rätt spännande. Idag kommer mamma hit igen med lagad mat, och så äter hon tillsammans med oss. Kanske kan hon även se efter barnen lite då så vi kan greja innan de ska sova. Arvid behöver ju passas en del nu när han kryper.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Vad bra av den mamman, så himla fint det löste sig (förhoppningsvis). Jätteskönt att de inte bara typ säger "näää min dotter skulle ALDRIG göra så". Oj, otäckt med trombocyterna, men det är ju säkert ingen fara utan man förstår ju att de inte vill göra operation om risken är större för blodproppar och blödningar. Usch, jag tycker synd om Alwin.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Så bra att ni har sådan bra kontakt sinsemellan då, men stackars Filippa att de är så elaka mot henne. Konstigt nog så verkar ju det vara vanligt. Jag minns att det varit liknande för mig, att min bästa kompis och en annan tjej blev elaka mot mig. Jag nämnde det för mina föräldrar och plötsligt var det stort möte i skolan med mina och deras föräldrar, vår lärare och typ skolsköterska/kurator eller likande. Jo angående Bifiform eller vad det hette, jag är inne på det som Zandra skrev att det är inte meningen att du ska dela med dig till vänner då? För det är väl lite av poängen med Buzzador? Jag sitter och ska bli medlem nu faktiskt.

Zandra: Haha, så himla ironiskt att den där familjen bor i Söderfors då. Men så roligt att ni klickade, och ja det är ju lite lustigt då att när det blev tal om matlagning så var Dan med på noterna, hehe. Så roligt att det var en dyr lampa ni har, såna överraskningar kan ju vara roliga.
  • Xgirl83
    Zandra: Låter underbart att ni haft ett så bra möte och att personalen är så bra. Förstår precis det där om att det var så bra att Dan var med och fick höra det också. Men det kanske är skönt om det blir en utredning av Noah, då får ni ju ha kontakt med någon annan barnpsykolog och allt blir väl kollat. Inte kul att gå och undra efter att er barnpsykolog sagt som hon gjort. Kul om ni kunde vara hundvakt!

Barbamamman: Men vilken skum personal! Härligt med lite klädshoppning och att Alwin mår bättre.

Ain: Men herre gud, vakna kl 3! Stackars er! Konstigt att han sover så dåligt. Jag ska kolla på länken sen, nu ska jag snart gå och hämta Selma.

Jag har varit på KBT idag, blir lite stressigt så nu har jag ätit lite lunch så är det strax dags att gå och hämta Selma. Imorgon har Andreas tagit ledigt för att köket kommer då, vi hoppas kunna få gjort en hel del i köket också. Selma ska vara ledig från dagis har vi sagt.

Förresten, fy vilka utbrott Selma har börjat få! Är nog trotsålder på allvar nu. Hon är heeeelt hysterisk när jag hämtar henne på dagis, hon ska inte gå hem, inte stanna kvar, inte sitta i vagnen. Och i morse fick hon ett sådant utbrott för att hon inte ville borsta tänderna. Hon har haft utbrott förut men det här tar priset!
  • Xgirl83
    Zandra: Haha, nu får hyresvärden igen. Nu har han hyresgäster att klaga på PÅ RIKTIGT. Ja jag har ju redan kommenterat ditt kuratorbesök.. Men oj, ska du vänta tills i maj?? Skrämmande hur illa det fungerar. Får du fortsätta gå till kuratorn under tiden då? Ja njuuut nu att det är helg, det gör faktiskt jag. Måste kännas skönt att specialpedagogen och förskolepedagogerna är på er sida angående potträningen och att det är rätt att vänta med den, annars är ju iaf jag sån att jag funderar på om jag gjort något fel när det är något problem eller så.

CarlAstrid: Så jobbigt att det låst sig så med potträningen. Han kanske helt enkelt inte är redo och att ni, precis som du gjort nu, bara ska släppa det. Kanske det går bättre senare i vår eller sommar. Det är ju ingen panik egentligen. Haha, vilken rolig kommentar till den där snobbige killen med skorna.

Barbamamma: Men oj så han hostar och har sig, så att ni inte får sova nån av er. Hur har natten varit? Såå himla typiskt att han inte hostade under läkarbesköket, men sån är ju Murphys lag. Hur har det gått att ta proverna på vårdcentralen idag?

Glittrax: Jaså, så Nova är också så trotsig nu, då är man inte ensam iaf. Vad härligt att din sjukskrivning gått igenom! Så jobbigt att du fått högt blodtryck igen. Så du blev inlagd på sjukhuset då eller? Vissa personer har nog inte rätt jobb, för övrigt. En del borde inte jobba med människor alls..

Jo köket kom ju igår, fast vi är inte helt färdiga till att börja sätta upp det än. Andreas har satt upp halva innertaket, sedan ska golvet läggas, men SEN så. Fast jag börjar nog montera lite skåp nu medan Andreas lägger golvet, det är ju bara att bära in dem i köket sen. Mamma erbjöd sig att passa Selma över natten nu i natt igen, det passar bra och är ju roligare för Selma än att vara hemma här i kaoset när vi båda helst behöver greja med köket. Hon blev iaf helt överlycklig när jag berättade det, och sprang och packade sin väska direkt. De ska gå till badhuset imorgon också. Jag har köpt räkor som jag och Andreas ska äta sen när min mamma har hämtat Selma. Sen får vi se om vi ser på film, har ju fått i läxa på KBT'n att se på Panic room.

På söndag är Selma bjuden på sitt allra första barnkalas, så hon och jag ska gå dit då. Så vi var och köpte en present idag.

Nu ska jag umgås lite med mina barn.. Trevlig helg alla!!
  • Xgirl83
    Zandra: Men så passligt att du kanske får ett papper om långsam andningsteknik med posten idag då, om du känner att du hyperventilerar i vissa ångestfyllda situationer. Jag låg och tränade på det innan jag skulle sova igår kväll, haha. Jag kollade bloggen och det verkar ju ha varit en jättetrevlig fest, kul att de fick minnen och så med. Så stilig Noah var i sin väst. Och Linn var också fin såklart! Så kul att du träffade den där mamman igen. Oj oj, lycka till med besöket idag.

Barbamamman: Såg på FB att det nu är Agathon som håller er vakna med hosta. Så jobbigt! Vad kul med Ullared, och att det inte var så mycket folk heller. Jag har kollat på bilderna och där var mycket fint. Så fina kläder Agathon har på sig. Och jeansen med resår nertill och rosa midjeband gillade jag, är de till Freya? Såna där vantar som du hade köpt flera par, har vi ärvt två par från kusinerna. Då vet jag var de är köpta. Vet att de är på Ullared lite då och då så mycket kommer nog därifrån. Vilken smart kom-ihåg-tavla, en sådan skulle jag vilja ha! Så skönt att Alexandra tog provet till slut.

Selma var på kalas till sin bästa dagiskompis Isabell igår, där även två andra barn från dagis var som är Isabells kusiner (de är bröder). Jag trodde ju att det bara skulle vara dessa barn med föräldrar, men det visade sig att vi blivit bjudna på hennes släktkalas! Så man kände sig ju inte helt hemma men det gick bra ändå för alla var så trevliga. Och Selma stortrivdes. Dock så fick jag då veta av Isabells mamma att Isabell fått plats på ett annat dagis precis i närheten av där de går nu. Det är en vanlig förskola till skillnad från det familjedaghemmet de går på nu som drivs av fd. dagmammor. Tydligen ska de öppna två helt nya avdelningar till hösten på den förskolan. Och vi har ju reagerat på samma saker som hon gjort angående dagiset de går på nu, t ex att de verkar vara ute rätt lite i jämförelse med andra förskolor. Så nu tog vi hastigt beslutet igår kväll att sätta våra barn också i kö till den förskolan, det är ju större chans att få plats där nu när de öppnar nya avdelningar. Och det hade varit roligt för Selma och Isabell att fortsätta gå på samma förskola. Nu vet vi ju ändå inte om de hamnar på samma avdelning, men de kan åtminstone träffas lite ute på gården då. Och de två andra barnen som var på kalaset har Selma också lekt med mycket och även de byter förskola till hösten, till en som ligger närmare där de bor. Selma är nu ensam född -07 på sitt dagis så jag tycker det känns trist om hon sen inte känner några av de hon hamnar i samma klass som i skolan, medan om hon börjar på denna förskolan så ligger den alldeles intill skolan hon kommer gå på sen, och då kommer hon säkert hamna i samma klass som en del av sina kompisar från dagis.

Ja ni hör ju hur jag argumenerar.. Det skulle kännas lite trist att byta dagis då det trots allt är en mysig "farmor-känsla" där hon går nu - men samtidigt tror jag många saker hade varit bättre för henne på en vanlig förskola. En nackdel är ju dock att Arvid inte har sin storasyster på samma avdelning nu när han börjar dagis, eftersom han väl hamnar på småbarnsavd och hon på den större avd. Men då har vi nu sökt plats från aug/sept när terminen börjar, lite tidigare än vad vi hade tänkt sätta Arvid på dagis men då tänkte vi se om Andreas kan vara pappaledig 50% så att de bara går 50% i 2-3 månader.

Köksrenoveringen går framåt. Golvet är lagt, Andreas håller på att snickrar upp en mellanvägg som ska vara vid kylen, och jag har så smått börjat montera skåp.

Vi har inte kollat på Panic room än, får bli en annan kväll.
  • Xgirl83
    CarlAstrid: Så stadig Leo är i nacken! Så gulligt att Elias lagt fram alla bilarna åt lillebror. Han la fram det bästa han visste, hihi. Det var intressant att höra angående krypningen, tur att Arvid började krypa normalt till slut då. Det är inte "bara bara" det där med krypningen. Skönt att potträningen går lite bättre igen.

Barbamamman: Skönt att Alexandras värden var bra igen, även om det är snopet att behöva gå och ta ett till prov. Så skönt att det gick så bra på barnhab och att ni fick en sån matta. Kul att han står i krypställning, då är det säkert på gång.

Zandra: Typiskt med ögoninflammation. Men oj, så Dan har också problem med det sköldkörteln! Vem vet, en liiiiten del av hans trötthet och virrighet kanske har med det att göra, man kan ju alltid hoppas iaf att levaxinet kan göra någon skillnad. Bra om han kan få prova Concerta igen istället för något som man knappt ens vet om det hjälper mot ADD. Låter trevligt med nätverkshuset, och så lustigt att ni ska få en sådan tavla!

Andreas tog ut semesterdagar idag och imorgon för de hade lite att göra på jobbet, så att vi ska bli klara med denna renoveringen nån gång. Det är hopplöst att bara hinna greja 1-2 timmar på vardagskvällarna. Så nu är första skåpen på plats så ni kan kika i bloggen.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)