• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: men fyy, hur har natten varit för er, har Arvid magsjuka??!! stackars er, så jobbigt .

idag fick vi iaf beskedet om att Dan får utbetalt pappadagar på helgerna så nu har vi iaf 1000kr över när räkningarna är betalda . men nu sitter man och åter igen funderar på om Dan ska vara pappaledig medan jag är sjukskriven för då räddas ju vår ekonomi för en stund iaf..men det är ju både positivt och negativt att Dan får stämpla ut från arbetsförmedlingen, på sätt och vis vill jag inte att han bara går hemma hela tiden igen utan jag vill ju verkligen att han får ett jobb så man slipper skit med AF, FK och alla andra skitmyndigheter som är som blåslampa bakom en hela tiden.. och jag glömde nog svara dig Pilea på det här om arbetsförmedlaren; eftersom han går till en speciell arbetsförmedlare för såna med särskilda behov så bör han ju inte byta till en vanlig. hon är tyvärr ensam i denna resurs i Tierp så i såna fall får han åka till Uppsala och det är ju därför vi funderar så mycket kring hur han ska göra med allt och om han ska ha henne kvar eller ej. hon har ju skaffat honom bra praktikplatser egentligen och gjort det relativt snabbt, men samtidigt hindrade hon Dan att söka ett jobb och det är ju frågan om hon är riktigt kompetent i sitt yrke...suck, många funderingar i huvudet...

• lunaria

x-girl: skönt att Arvid inte blivit mer dålig iaf, men det är ju som du säger att det kan ju lika gärna varit Selma som gett honom något. bra att du kan ha Selma hemma .

Pilea: du kanske ska kolla dina sköldkörtelvärden för då kan man bli väldigt känslig. jag har inte ens kollat på aftonbladet i flera månader för jag tar åt mig så illa av allt elände som händer i världen.
    ja du har kanske rätt, att känslorna finns inbyggda inom en.

nu tog vi iaf ett beslut om att Dan ska vara pappaledig ett tag nu så får vi se. arbetsförmedlarens chef skulle iaf höra om jobb på en arbetsplats åt honom under tiden ändå. känns inte som att Dan fick chans att vila under sin sjukskrivning och jag stressar så mycket kring att han ska ut igen och jag inte fixar det osv + att man aldrig vet när arbetsförmedlingen ringer. nu har han varit på två möten med dem under sin sjukskrivning. synd bara att vi inte tänkte om från början för då hade vi låtit Dan vara pappaledig. iofs trodde han ju att han skulle få jobb så då såg ju situationen lite annorlunda ut..sorry att jag bara skriver av mig just nu, har så jobbigt med alla känslor som väller upp ur mig. nu ska jag försöka ta det lite lugnare och inte stressa lika mycket. får försöka pusta ut och tänka att vi iaf har löst allt kring detta med ekonomin

• lunaria

pilea: ja men du har helt rätt, det är när man börjar vela fram och tillbaks och inte törs ta ett riktigt beslut som man mår som sämst. mycket hade nog att göra med om Dan fick behållt sin SGI som han skulle, vi var oroliga att den var nollad och då hade vi ju inte haft råd med att låta honom gå pappaledig så det kändes skönt idag när vi verkligen såg att han skulle få det utbetalt. svårt att du har att bestämma dig för studierna, men jag är världens velpotta så jag förstår dig

oj skumt med tån, men jag hade något liknande för herrans många år sedan. och självklart är jag så glömsk så jag minns inte vad det berodde på. vet att man kan svullna upp pga infektion och liknande såå du får väl kolla upp det om det inte blir bättre.

x-girl: ååh va skönt att bara kunna släppa ut Selma så där till att leka .

ta det försiktigt med kaffet iaf, om det är magkatarr så kan det utvecklas magsår om du inte är försiktig.

barbamamma: blev så enormt glad när jag läste vad din syrra har gjort . man har ju förstått att hon mest av alla har mått sämst även om jag aldrig själv använder det som ursäkt till att bete sig hur som helst. tycker det är starkt av henne att be om ursäkt och erkänner att hon betett sig illa. förstår om hon är deppig, men det är bättre om hon lär sig att hantera sina känslor än att agera ut dem på sina närmsta som egentligen bara vill henne väl..

skönt att det gick så bra med Agathon .

jo jag vet, jag ska försöka släppa allt. det var som en stor sten lättade från magen idag när vi äntligen bestämt oss för att vara hemma tillsammans. som sagt har Dan's hela sjukskrivning varit stressande faktor, men nu kan vi ta det lugnt. fast jag har sagt till Dan att han inte får sitta still utan får faktiskt ta och söka jobb på egen hand iaf, men nu slipper man iaf pressen från AF och FK och det gör en hel del. vi kan ta det lugnt och börja bygga upp allt igen.

idag är verkligen ungarna på G, herregud!! som du Pilea säger så är det värre när de är två och hitter på bus . och sen utnyttjar Noah det faktum att Linn inte kan prata så när de hittar på något bus och man kommer på dem så säger Noah "ööh Linn" och pekar på henne precis som att det var hon som hittade på det . busungarna fick lite glass här idag, Noah har sett "glass" i sina pekböcker i 14 dagar nu fastän inte jag har gjort det så det var väl på tiden att han fick lite när de ändå hade det på extrapris .

• lunaria

x-girl: förstår verkligen att du skulle behöva ha Selma på dagis nu, så typiskt att det blir så här då . stackars lilla Arvid som är sjuk också!! du kanske kan få Selma att leka lite själv åtminstone?? synd att Arvid inte är mer rörlig för jag känner verkligen hur befriande det är att Noah och Linn leker så bra tillsammans, man behöver inte vara 100% med precis hela tiden och de verkar kunna hitta på roligare lekar än när tråkiga mamma är med .

var hos läkarn idag och det är nog bara ångesten som gör mig så yr ibland. har ju känt mig jättetjock i halsen länge också, men hon tog och kände och klämde och det visade sig att man kan få sån känsla om man har spända nackmuskler och hon kände ju att jag var jättestel där. stötte på våra grannar så jag fick både åka dit och tillbaks med dom, det var skönt att slippa ta bussen. jag var nog lite nervös över läkarbesöket eller snarare om jag hade skrivit upp rätt tid i kalendern...precis som du säger x-girl, är jag som en guldfisk nu . imorgon ska de från nätverkshuset komma hit, sen är det ju helg igen . undrar vart tiden tar vägen egentligen?? Linn blev förresten 9 månader igår, stora tjejen ju

• lunaria

Pilea: jo tack, men jag vet inte vad jag ska skylla på som glömde av igår att hon blev 9 månader, fastän jag för några dagar sedan sa till Dan att hon snart blir det .

oj är bussen gratis?? vi har ju en restid på 25minuter om vi ska någonstans så nu när vi vet vi ska flytta så blir vi ännu mer bekväma och hemmakära .

x-girl: jag förstår precis hur du menar, har ju en del personer på FB som hittar på rätt så mycket o då känner man sig alltid så lat och omitiverad när man jämför. som du säger så behöver man bara få ett brake ibland från barnen, att få hitta sig själv, så jag förstår hur du känner. efter att jag har släppt alla prestationskrav (och dessutom blivit så virrig som Doris i Hitta Nemo) så prioriterar jag ändå mer rätt. man får planera in egentid så det tycker jag du borde göra. har du ingen kompis som du bara skulle kunna gå på bio med eller göra något annat skojsigt utan barnen där du bara kan vara du och slipper vara mamma och tänka på ungarna hela tiden?? jag älskar ungarna också, men nu efter min "krasch" så inser jag hur viktigt det är att man hittar något som gör att man inte glömmer av sig själv. du är mamma och kommer aldrig ifrån den rollen, men du kan ta tjänstledigt ibland för att du bara ska vara du Hjärta.

barbamamma: jag tycker du gör rätt i att dra dig undan, efter allt som hänt med din syrra så kanske det är bra att ni får en sån relation.
    ååh va gott med kaka, men synd att fikat blev lite senare än tänkt då

13 lådor packade, bara 100 till då . vi har sagt att nu när Dan är hemma hela tiden så får vi försöka packa på dagarna och försöka ta det lugnt om kvällarna så man får vila någon gång .

• lunaria

CarlAstrid: GRATTIS!!! Tänkte på dig idag och undrade om det kommit smått och det hade det visst . men guuuud så söt Leo ärBaby. jag kommer tyvärr inte in på länken varken här eller på den du lade ut på FB . fick rysningar när jag hörde om förlossningen, min gick ju iaf snabbt fast långt ifrån smidigt...men jisses va man glömmer snabbt när man ser bebisbilder igen och jag har ju aldrig haft en sån där liten bebis

x-girl: du har inte hittat nån tråd här på FL för mammor i strömstad, eller du har inte nån öppna förskolan att gå till?? jag tror man lätt blir låst i sin mammaroll om man inte får träffa andra i sin situation. förstår ju att det känns jobbigt att träffa kompisar som är i annat skede i livet . skulle önska att vi bodde närmre, då hade vi kunnat umgås. fast jag är också blyg av mig, har alltid varit det, och känner mig för det mesta bortkommen bland de flesta människor . men sätt åtminstone gräns för Selma att få vara lite ifred. märks när ungarna har en riktig sån där kläng-dag att tålamodet sjunker betydligt. förr skulle Noah vara på mig som en igel, men det har blivit mycket bättre sen Linn kryper runt hon med för då blir han sysselsatt.. 

barbamamma: ååh fika två gånger!!! fusk . jag försöker ju sluta med sötsaker, men det har gått sisådär kan jag säga . men skam den som ger sig, jag ska vara sockeravgiftad innan sommarn iaf!!

pilea: ja kolla sköldkörtelvärdenaa för då kan mycket skumt hända i kroppen. jag hade sån sjuhelsikes ont i ryggen när jag hade giftstruma iaf!! va lyxigt att du får åka gratis med barnvagn, man skulle bo där då

• lunaria
    Xgirl83 skrev 2011-01-27 18:25:30 följande:
    Nu är jag redo att ge upp! Selma har fått tag på kryddburkar och hällt ut över hela golvet, här stinker curry!! Jag måste få distans från detta nån gång.

Pilea: Jättebra att du kollar upp värdena, kan ju vara det ju!!
    gumman, jag tycker du ber Andreas ta ungarna och går ut en sväng själv i lugn och ro. jag hör din förtvivlan, ungefär som den dagen jag hamnade på sjukhus då Linn och Noah hade tömt en av köksskåpen med grejer, då gav mitt psyke upp!! *kramar om*
  • lunaria

ain: kul att höra från dig, förstår att du har fullt upp just nu .

x-girl: men din stackare, att du också var tvungen att få eländet då! skönt att du känner dig bättre på annat vis iaf.

barbamamma: men så skumt att Alwin fortfarande har feber, det låter inte klokt . skönt att syrran tar med sig ungarna en stund iaf .

pilea: men usch stackars Alve!!! hoppas han hinner bli något kryare tills imorgon så han slipper må så där dåligt på sin födelsedag!! hoppas ni också slipper magsjukan.

ja här är det då inte gratis med buss när man har barnvagn, nästan så jag tror busschaufförerna skulle vilja att man betalar extra när man har barnvagn, ser nästan hur de suckar när det altid är minst en barnvagn på bussen .

ang sköldkörtelvärden så kan du få inflammation av sköldkörteln och då börjar inte symptomen förrän 2 månader efter en förlossning. det var ju det som läkarna först trodde jag hade och som jag själv önskade för då hade jag ju sluppit operera bort min sköldkörtel.

gittrax: här har de precis tagit bort kontanter på bussarna, men innan kunde man få ge 40 kr för vuxen och 20 för barn. men iom att vi köper kort med 10 resor som kostar 240 kr så vi har sparat in lite genom att köpa såna, men ja det är inte billigt. det är på det viset det blir billigare för oss att flytta än att bo kvar med busskostnaderna som blir..

skönt att du börjar få ordning på sakerna och bra att din kurator var så peppande . jag ångrar att jag inte gick i mer terapi under min graviditet, då kanske man hade haft bättre chans att klara sig undan skiten. ang sköldkörtelvärden så tror jag att jag hade jättedåliga värden med Noah så man undrar ju såklart om det är därför han är efter i språkutvecklingen..

tycker var och varannan människa pratar om magsjuka och jag har ju tänkt att det är väldans tur att vi klarat oss undan, men tjiii fick jag! vi var o handlade, sen hämtade vi Noah och på vägen hem sen började jag få magont. jo vi hann knappt innanför dörren innan jag var tvungen att springa på toa . det är ju antingen magsjuka eller magkatarr, men jag tror ju mer på magsjuka för jag brukar ju annars få sån halsbränna vid magkatarr...de från nätverkshuset var ju här idag så jag hoppas inte de blir sjuka nu!! vi hade iaf ett mer vettigt möte denna gång så jag och Dan ska sätta oss ner och fundera kring schema. sen en viktig sak som togs upp är att egentid ska planeras in. det ska finnas tid både för Dan och mig att få vara själva någon gång/vecka. jag behöver verkligen få det känner jag, har bara varit lite svårt att lämna ungarna när de är så mammiga hela tiden .

• lunaria

Pilea: bra att du kollar upp tån, du kan ju fått någon infektion eller nå't som gör det hela, det låter iaf inte normalt!!
    skönt att Alve verkar piggare, kanske inte berodde på magsjuka ändå för då borde han väl vara lite mer still. hoppas verkligen ni kan ha kalas imorgon!!

tack . jag tycker jag ser så sliten ut jämt. iofs kände jag mig väl piggare igår jämfört med många andra dagar så det var därför jag kunde med att lägga ut en bild för första gången på flera månader på mig själv . visst hade du också en blogg?? jag har tappat alla "favoriter" i datorn (hade typ 100st så jag är lite sur för jag kommer typ ihåg 10st), men det skulle vara kul att gå in o kika på din blogg också!! minns inte adressen alls..

idag skulle vi ha en riktig myskväll med lite extra god mat och lite ost och kex, men jag tvivlar på att jag får i mig något...typiskt att det nästan är den tredje helgen i rad jag ligger pall här hemma!! 

• lunaria

glittrax: wow, helt otroligt att hon kommer ihåg allt om dig, men det måste ju kännas väldigt peppande att höra de orden . jag tycker du bör anmäla din sjukskrivning så fort som möjligt, men de kan gå in och ändra i efterhand, bara det inte blir nå't strul med AF. vet att ens SGI är rätt så avgörande att det inte glappar mellan sjkskrivning och då du är inskriven. Dan var ju inne i jobb -och utvecklingsgarantin, men han fick inte lov till att vara sjukskriven mer än 1 månad när han var inskriven där och det vart han ju så det är ju därför FK knorrar. för hans sjukersättning går på aktivitetsgarantin. men du får väl fundera, men som sagt är det bäst om det blir en bra brytpunkt. 

så glad jag blir när du säger att jag ser fin ut, tycker själv jag alltid ser ut som ett miffo..mitt dåliga självförtroende finns kvar . jag har inte lagt så värst mycket bilder nu i slutet på ungarna, men det är väl så när ungarna alltid är på väg någonstans och Noah har verkligen lärt sig vad kameran innebär så han vill inte alls fotas utan han vill bara själv ta bilder. han är ik mamma på det viset .

jo vi har spritat händerna hela vintern, men det har varit väldigt lite barn på dagis allmänt så det är väl något som går i hela bruket och då får man det i slutändan iaf. Noah har ännu inte fått vattkoppor som gick här, så något har vi nog klarat oss undan .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)