• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Ja jag vet inte varför jag mår så här.. Men jag ska ju börja KBT om ett par veckor (något som INTE känns lockande då jag ju redan har lite kämpigt med annat) och ska höra vad hon säger om det hela. Kanske jag kan prata lite med henne, eller om hon kan skicka mig vidare på nåt sätt. Känns nerstämt idag också. Jag har nu för första gången i mitt liv svårt att somna på kvällarna också. Jag kan vara trött tidigt på kvällen men senare när det är läggdags känner jag mig bara rastlös på nåt sätt. Men på lördag ska jag och Andreas ha barnvakt och åka till IKEA, ska bli så roligt!!

Hihi, nu precis kom Arvid över på mage från sittande för första gången utan att störtdyka. Men han är inte nöjd med att ligga där!

Jag är förresten nyfiken på hur, vad och när era bebisar äter på dagarna? Jag har slutat amma dagtid så jag måste få till ett nytt matschema.

Pilea: Precis sådär med sovrummen kommer vi också göra sen. Eller nästan då, vi har ju bara två barn. Vi har två sovrum uppe, och här nere är den delen av vardagsrummet som Selma nu har som lekrum ett fd sovrum där de rivit en vägg, så den ska i så fall upp så ska vi troligen ha det som sovrum medan barnen får husera på övervåningen. Då har de varsitt sovrum och en liten TV-hörna där uppe. Men det dröjer väl några år innan de kan sova där utan föräldrar. Vet inte hur det ska gå faktiskt, hehe. Men jag vet inte hur vi ska lösa det annars.

CarlAstrid: Men som folk kan med och hålla på! Både att pruta när det är så billigt, och att gå som gamar runt dina grejer innan loppisen ens öppnat. Det visste jag inte att folk höll på så. Säkert en del som går så och fyndar och säljer på Tradera sen också. Jag tycker Tradera är så mycket jobb för lite pengar, så jag tror jag lägger ut klädpaket på Blocket sen. Finns inte mycket loppisar här.

barbamamman: Så konstigt att Alwin bara kräks sådär då! Har han varit till läkare någon gång med det? Glömde bloggadressen som du frågade om: www.gladliten.blogspot.com/

Glittrax: Ja ibland tar det mycket energi att gå och irritera sig på saker... Jag har tyvärr inga små bodies, har gett bort till Pingstkyrkans second hand och även sålt något på Tradera.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Dina ord var ganska på pricken kan jag säga, precis så är det jag känner mig, så det tog att läsa det du skrev. Jag lovar att jag ska söka hjälp. Jag var faktiskt på väg att direkt ringa till VC men nu kommer Andreas snart från jobbet och på VC får man ju en telefontid så ringer de upp (vet inte om det är samma på alla VC) och då blir det antagligen att de ringer först när han kommit hem och det känns bättre att få prata ostört på nåt sätt. Men blir det inte att man får prata med en kurator då?

Så jobbigt att du fick ångest igen av samtalet! Förstår att det är lätt att trilla dit igen. Så tråkigt att du inte ska kunna fixa dina foglossningsbesvär som du verkligen skulle behöva.

Pilea: Ja usch för att ofrivilligt vara inne hela dagen. Jag tror inte våra hus är helt lika ändå, men mycket låter ju onekligen likt! Men jag tror ni har det större, vårt hus är bara 92 kvm. Men också kedjehus då.

barbamamman: Så jobbigt om ni blir förkylda igen nu då!! Det låter ju jättejobbigt att hålla på och skriva upp vad han äter, speciellt om det ändå inte händer så ofta att han spyr.

Tack för era mat-scheman.   Ska se vad jag kan knåpa ihop! Selma åt ju alltid så lite så då ville man nästan inte ge mellanmål för det var bättre att det lilla hon åt var riktig mat. Men Arvid äter nu med god aptit både 1½ portion gröt till lunch och en burk mat (eller motsvarande hemlagat) på eftermiddagen, och däremellan två mellanmål, samt välling morgon och kväll (när köket är färdigt får han börja äta vanlig frukost med oss vid bordet).

Imorgon ska ju Andreas och Selma till läkaren så då ska jag unna mig en liten tur på stan och kanske shoppa lite och köpa med mig någon god lunch hem. Sen är de förmodigen hemma igen efter lunch så kanske vi kan greja i köket. Det är kul med renoveringen för vi gör något tillsammans.
  • Xgirl83
    Pilea: Det finns recept på sockerkaka utan ägg, så en äggfri tårta borde ju gå bra! Tror det finns äggfria varianter till det mesta, se om du kan hitta allergi-tråden som finns här på Familjeliv, tror de samlar recept där och annars kan du kanske få tips. Kul att ni äntligen ska ta ner väggen! Ja två köksbord i samma rum sen låter ju onekligen lite onödigt.

Zandra: Stackars dina grannar!! Men så skönt att han är hemma nu. Och så gulliga ni är som bryr er om dem så och hjälper till.

Barbamamman: Jag tycker verkligen synd om er, fy tusan vilken sjukstuga! Hoppas det går bra tills din man kommer hem. Usch usch. Så smidigt att ha 20 meter till affären! Hoppas du kan få handla hem något så ni har nåt att äta. Så jobbigt att ni skulle få magsjuka dessutom nu då! Nej jag avundas er inte det minsta (jo kanske på alla goa barn då, hihi).

CarlAstrid: Ja då är det säkert bättre på en sådan tillfällig loppis.

Madde: Jag misstänkte väl att du inte direkt skulle få MER tid till att sitta här nu när du börjat jobba. Förstår att du prioriterar familjen!

Jag har ringt till VC idag och fått en tid till läkare om två veckor (hon frågade om det var OK eller om jag ville ha en akuttid), så då ska jag få fylla i ett sådant formulär om hur jag mår där och så går vi vidare därifrån.

Selma och Andreas var ju som sagt på sjukhuset igår och det blev bestämt att nageln (jag höll på att skriva tån!) ska opereras bort, hon får förtur i kön. Sen när undersökningen var klar så krävde hon ett klistermärke, hihi. Så sköterskan fick ju gå och leta upp ett. Sen verkade hon ju lite trött på dagis här innan jul och ville inte gå, men nu är hon SÅ laddad att gå dit!! Så hon behövde nog bara ett litet jullov.

Det är skumt med Arvid för han verkar få ont i magen när han äter sin middag. Lunch och mellanmål brukar gå bra men inte middagen för då börjar han skrika rätt ut när han ätit en stund.

Sen hade vi en bra natt, Arvid vaknade första gången vid 04 och åt, sedan la jag tillbaka honom i hans säng. Och Selma sov i sin säng tills typ 05-tiden. Jag var igår i leksaksaffären och köpte små legofigurer som vi nu ska försöka muta henne (uppmuntra låter bättre, hehe) att vilja sova i sin säng hela natten. Det gick dock inte denna natt trots att hon var väldigt peppad på att få en liten present. Men det gick bättre än det brukar i alla fall. Vi börjar bli lite desperata, framförallt Andreas eftersom Selma är pappig och ligger och trängs väldigt mycket på just honom. Så han sover inte så bra om nätterna.
  • Xgirl83

Zandra: Jag har för mig att det kan ta rätt lång tid innan vattkoppor bryter ut, typ upp till två veckor. Men ta och googla på det för jag är inte säker. Nu ska jag passa på att städa toaletten medan Selma sitter i badet.

• Xgirl83

Pilea: Det låter som tänder på G, precis sådär med konturer efter tänderna i tandköttet såg man tydligt nu innan Arvids framtänder uppe började titta fram. Såg visserligen ut så ett tag, men det låter ju på din övriga beskrivning också som att det kan vara nåt på gång. Så jobbigt att du har så himla ont! Jag hade ju mycket under graviditeterna och jag hittade stretchövningar på nätet som jag tyckte hjälpte, även om min BM tyckte att det inte borde kunna hjälpa eftersom jag var gravid och hängde ihop med foglossningen (?). För mig var det som allra värst när jag låg ner eller satt i en mjuk soffa.

barbamamman: Oj då, ännu mer sjukdom! Ja det är ju verkligen svårt att hindra att andra smittas i familjen, så himla smittsamt ju. Usch att Agathon skulle bli så dålig som är så liten, och att han sov när han kräktes så! Ja här hemma får man också onyttigheter när man är sjuk. Det är ju så viktigt att få i säg vätska, specielllt då man är magsjuk.

Zandra: Ja det är ju verkligen helt otroligt oprofessionellt av soc-kvinnan att ringa dig när du låg inne!! Man tycker ju att en person med ett sådant yrke ska ha lite mer vett och förståelse för andras problem. Men det är väl så att vi kvinnor ska ha koll på och sköta allt, även när vi ligger allvarligt sjuka... Usch så jobbigt att svara på alla de personliga och känsliga frågorna. Kram! Oj så Linn äter!! Så jobbigt för er med en flytt till...

Glittrax: Så bra att du tog kontakt med kurator! Jag vet precis hur det är med att man drar sig, men skönt att hon är bra och finns nära då.

Suck, en dålig natt igen, legat och trängts med barnen och så har jag drömt en massa. Jag vet inte vad vi ska göra med Selma för det känns så fel att tvinga tillbaka henne till hennes säng mot hennes vilja, hon har ju ALLTID sovit mellan oss... Vårt eget fel, jag vet, men vi har inte lyckats få henne att sova själv på nåt sätt. Och idag frågade jag henne igen om hon inte ska sova i sin egen säng, och då sa hon "Jag vill inte. Jag vill sova bredvid pappa." Och hon har t o m börjat säga stolt till folk att "Jag sover bredvid pappa!" Verkar ju inte som att löftet om lego kunde överträffa det. Och det hade ju inte heller hjälpt att skaffa större säng (det är inget vi heller skulle vilja lägga pengar på just nu) för hon skulle ändå ligga klistrad intill Andreas.

Arvid har vinkat här senaste dagarna och nu precis såg det ut som han försökte klappa händerna. Underbara goding, 8 månader idag. <3

Nu har jag plockat lite här och kört en sväng med dammsugaren samt satt på en maskin med tvätt, genast känns det lite lättare i mitt sinne.

• Xgirl83

Pilea: Nej det tycker jag ju inte låter lite alls! Konstigt att du inte går upp i vikt då.

• Xgirl83

Jaha, kors i taket, så kom mensen till slut! Dålig tajming tills vi ska till IKEA imorgon bara. Ont i halsen har jag också fått lite. Så idag är humöret hemskt och jag är SÅ trött trots att jag har sovit hyfsat i natt. Men igår kväll strulade Arvid. Han var supergnällig hela eftermiddagen och vid strax före 19 gick det inte att hålla honom vaken längre. Men så vaknade han vid 21 och var helt omöjlig att få att somna om. Det slutade med att han satt och lekte på lekfilten för att vi inte orkade... Men han bajsade två ggr efter det att han vaknat så det var kanske det som störde. När han väl somnat vid 23-tiden så sov han tills 5 sen tror jag innan han åt.

Verkar bli att vi är inne idag... jag orkar verkligen inte gå ut som jag hade tänkt. Men ikväll ska vi till min svärmor och äta tacos, blir trevligt. Så får Arvid träffa henne lite också för det är hon som ska passa honom hela dagen imorgon. Selma ska vara hos sin mormor och även sova där sen (jippi, gott om plats i sängen!!), och de ska gå till badhuset så de får det nog jättemysigt. Selma är lycklig i alla fall.

Barbamamman: Men guuud vilken natt!! Vilka dagar ni har haft nu, jag tycker sååå synd om er. Men vad duktig du är som fixar det hela! Men nu är det väl makens tur att avlasta lite? Det får nog bli som du säger, att vi är hårda några nätter och går tillbaka med Selma. Bättre att ta tag i det nu.. Bara det att jag vaknar oftast inte när Selma kommer in, och ofta gör inte Andreas det heller. Så då är det svårare förstås.

Pilea: Jag tycker nästan också som barbamma att du ska kolla upp det om det inte blir bättre. En del är ju smala, men att tappa i vikt trots att man äter såpass kanske man ändå ska kolla upp. Tack för tipset om att sova skavfötters! Jag hade glömt bort det tipset, du nämnde det en annan gång och då testade jag det en natt när jag var väldigt frustrerad och det fungerade. Selmas säng är tyvärr obekväm för annars hade jag nog lagt beslag på den för länge sedan. Men sen måste jag ju helst sova just i vårt sovrum eftersom Arvid äter på natten. Hihi, jag tänker precis som du "Vad vill jag att barnen ska minnas av mig?", och just därför känner jag väl lite press att få en del gjort när Selma är på dagis. Då behöver jag inte hålla på med sådant när hon är hemma. Det blir ju betydligt svårare sen när man jobbar igen.

Zandra: Ja det är verkligen konstigt att man värderar sig själv utifrån sina handlingar, jag gör ju också så och precis som du så tänker jag också att jag alltid hade kunnat göra något mer. Och jag kan absolut inte sitta och "lata" mig om Andreas grejar med nåt, trots att jag kanske ändå har gjort mer än han totalt under dagen. Men som du säger, det kanske beror på hur vårt samhälle ser ut, att det är just vad man presterar hela tiden som uppmärksammas. Trist att det är så. Så jobbigt att det känns som att Dan slappnar av igen... Bra i alla fall att han erbjöd sig att skura. Men hoppas han snart förstår allt detta på allvar, det verkar ibland som han inte gör det ändå eller? Hoppas det nu går bra med pastorn idag, förstår att det känns himla jobbigt. Hur kul är det att visa sig sårbar och be om hjälp liksom.

• Xgirl83
    Glittrax: Oj då, då har du fått en förklaring till varför du mått som du gjort då! Skönt ändå att få en förklaring och att det nu kan bli bättre förhoppningsvis.

Zandra: Gumman, så jobbigt ni har det. Jag vill dock säga igen att man kan inte skylla ALLT på en diagnos så som kanske Dan gör (?) för min karl är då precis likadan som din när det gäller väldigt mycket.   Man är verkligen familjens projektledare! Men, så konstigt att inte pastorn kom.

CarlAstrid: Jag tycker Leo är fint! Enkelt och mjukt. Så skönt att du fick en dag för dig själv sådär, men man vet nästan inte vad man ska göra med all ledig tid då.

Barbamamman: Men oj, din syster verkar ju minst sagt vara lite speciell! Om man frågar så får man ju räkna med svar också. Men du får tänka som att det är ett missbruk, och då brukar man ju själv förneka att det är ett problem.. Så hon kanske behöver få höra sanningen även om ni får skit tillbaka, för hennes egen skull.

Pilea: Skumt att Max är sådan med bajseriet och maten. Kan ju vara tänder då som sagt. Arvid var lite sådan med maten igår på eftermiddagen faktiskt, men inte idag.

Vilken konstig mens jag fått, blöder knappt alls! Det brukar ju komma igång direkt så jag fattar inte om detta är uppstarten till en sjuhelsikes syndaflod eller om det inte blir mer än så här? Det är alltså i princip inget alls, och ingen mensvärk heller, men jag känner mig lite "mensig" om ni förstår, hehe.

Jag var piggare vid lunch och fick SMS om halva reapriset på Lindex, så vi tog en tur dit nu på eftermiddagen. Fanns ju massor fint på rean om barnen hade behövt kläder! Nåja, jag blev väldigt nöjd över 2 par FIX-byxor (manchester och jeans), en body och ett par velourbyxor till Arvid. Och Selma fick en kjol hon gillade (rosa med paljetter...) och ett par strumpbyxor. Och 5 par strumpor till mig. För 230:-. Bara Fix-jeansen kostar 179:- ord pris. Sånt gillar vi! Sen stod jag och funderade på jacka till Arvid i stl 86 för det är nåt han behöver för våren. Men det blir nog himla stort så jag får vänta och se vad som kommer på babyavd. längre fram. Sen köpte jag en randig body i massa härliga färger, och på den använde jag rabattcheck så den blev också billig. Sånt gillas!

Nej nu ska vi göra oss i ordning och åka till farmor och äta tacos. Trevlig helg!
  • Xgirl83
    Zandra: Du är så klok och det är nog precis så som du säger med Dan. Men jag förstår också din frustration för nånstans måste man ändå försöka kämpa och se lösningar istället för problem. Men det är inte "bara bara", det är ju inte ens så länge sedan Dan fick sin diagnos. Det är säkert lättare för de som får diagnos och ordentlig hjälp redan som barn.

CarlAstrid: Usch, får nästan ångest när jag hör hur du har det med förvärkar, känner igen det så väl. Det känns som jag gick i evigheter och trodde att det hade satt igång, men egentligen var det kanske bara någon vecka. Men så gick jag ju 11 dagar över tiden också så då är man ju ÄNNU mer på helspänn att något ska hända. Jag vet inte hur Elias är, men Selma hade helt klart klarat 45 minuter på barn-bio. Det är ju svårt att bli distraherad av annat också när allt bara är mörkt med en stoooooor skärm framför sig. Selma har ju suttit helt stilla genom en hel cirkusföreställning i somras t o m. Kul att Elias trivs så bra hos farmor!

Pilea: Men oj, vilken tur att det inte gick värre när ni gjorde maränger! Nej jag har inte hört att man inte skulle kunna ha bakplåtspapper i aluminiumformar. Låter som ni hade en riktig oturshelg, men det blir ju jättebra när väggen försvinner.

Barbamamman: Men oj att någon sprängde er brevlåda! Fy vad arg man hade blivit. Du gjorde ju jättefina fynd på Lindex!! Så bra att kunna köpa overaller och sånt. Det fanns sånt i barnens storlek här med, men de får ju ärva så vi behövde inget direkt (tror jag). Förstår att du har mycket tvätt, ojoj.. Skönt att det är bättre nu.

Det gick bra på IKEA, men då hade mensen kommit igång på allvar. Gjorde dock inte så mycket då jag i princip inte haft någon mensvärk denna gång! Dock blev det inte så bra sömn den natten trots att Selma var hos mormor, för Arvid var knepig och sov inte på kvällen och vaknade sedan flera ggr under natten och gnällde... Vi ser att det skymtar en till tand så tror det är därför. I natt har han dock sovit jättebra, vaknade/åt först vid 5.45. Dumma jag kunde dock inte somna om efter det så som vanligt är jag trött. Sover lite dåligt just nu. Och Selma sov i sin egen säng hela natten så hon var så stolt i morse! Och jag blev så stolt över henne med för hon har verkligen försökt varje natt nu men haft svårt att somna om själv och till slut kommit in till oss och sagt att "det är svårt". Så idag fick hon då lite lego.

Jo det går rätt bra med köket men det går lite långsamt då vi har så lite tid över till att greja med det hela tiden. Lister, dörr- och fönsterfoder m.m ska målas (förhoppningsvis idag). Sen kanske vi kan börja tapetsera.
  • Xgirl83
    Pilea: Men oj så dumt att han äter så lite nu. Förstår absolut din oro. Men det är väl förhoppningsvis tänder då. Men man undrar ju såklart.

Barbamamma: Så skönt att inte göra något alls!

Zandra: Förstår att det blir förvirrande när Dan säger emot sig själv, men skönt att ni har pratat ut om det nu. Men vilket bajskalas!

Varit till BVC och öppna förskolan idag. Arvid hade ökat 750 g och vuxit 1 cm så nu är han 71 cm lång och väger 8610. Så han hade tjockat på sig en del sedan sist, men så har han ju kommit igång ordentligt med maten och äter jättebra nu.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)