• Pilea

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Nu är jag hemma igen o jag överlevde besöket Jag gick t.o.m de dryga 4km hem, eller till dagis rättare sagt, i snö o 10 minus grader, men dom plogar ju bra här På dit-vägen tog vi bussen. 
    Fick samma barnmorska som jag hade under graviditeten o Max visade sin bästa sida o sken som en sol

xgirl:
    Jag kan verkligen rek kopparspiral, har haft det 1gg tidigare. Visst känns det att sätta dit den, men jag tog 2 alvedon innan jag gick iväg till bussen. Man får som lättare värkar i livmodern när dom nyper tag i livmodertappen för att kunna sätta spiralen på plats där inne. Dom misslyckades på dom 2 första försöken, men 3:e gången gillt så gick det bra. Nu blöder det lite o känns som lätt mensvärk. Man får inte bada eller ha oskyddat sex på 1 vecka för infektionsrisken, men sen kan man leva precis som vanligt.
    Sist jag hade spiral så märkte jag inte av den alls, blödde någon dag extra vid mens, men det var allt.
    Det positiva är att den inte behöver bytas förrän om 5år + att det är gratis. 

Mina barn inkl mig själv blir också så där superkalla om händer o fötter o det spelar nästan ingen roll vilka vantar man har. Vi brukar köra med dubbla, fingervantar under tumvantar o alltid sätta på vantarna inomhus för annars är det kört. Har man väl blivit kall så stängs kylan bara inne i vantarna på något vänster.
    Jag får verkligen ont av kyla, kan tex inte skala potatis i kallvatten eller typ riva gurka eller morötter som varit i kylen, då värker det i upp i hela armarna, jättemysko. 

am zandra:
    Va trist att du inte har någon energi, bra att ni tagit steget till "avlastning".
    Skönt att Linn hade gått upp lite nu då  
    Kämpigt att det inte verkar funka något vidare med D medicin.
    Ang TV så har Tyra också börjat intressera sig för den, just nu går "Vi på saltkråkan" varm. Alve däremot har alltid varit fast i TV`s värld. 

Barbamammans...
    Ok, så det verkar vara öronen alltså, stackars liten
    Jobbigt när ungarna är så där! Vissa dagar är bara för mycket! Det blir bara ett ont ekorrhjul av det hela eftersom man tappar tålamodet osv.
    Skoj att han har tendens till att krypa
    Max låg på mage på golvet igår kväll o sprattlade runt som bara den, såg ut som han simmade med riktiga bentag. Skoj o se då han annars bara ligger helt still, men han har börjat o vifta båda på armar o ben lite mer

Glittrax:
    Stackars Nova, hoppas hon kryar på sig snabbt!
    Märkligt det där hur pigga barn kan vara trots feber! Vi vuxna blir ju helt sänkta. 

• Pilea

Burr, här är det också kallt, 15,6 minus för att vara exakt

Har rensat upp lite i lekrummet o lagt ut lite prylar till försäljning igen. Visst att Max skulle kunna leka med det småningom, men fasiken, vi drunknar ju i grejer. Måste göra lite plats för Tomtens grejer också, hi hi! Känns bra för själen detta, att få rensa o få en liten slant för det

glittrax:
    Mysigt o få lyssna på bebis hjärtljud igen  
    Hoppas Nova snabbt blir frisk!
    Du får ta det lugnt nu då o knipa

Barbamammans...
    Hörde att det finns syskon-pulkor på Barnens Hus där ungarna sitter i rad, kanske vore något
    Vi kör vanlig enkel pulka, men det är alltid tjafs om vem som ska sitta fram osv, men jag orkar inte dra 2 pulkor + en vagn så jag funderar på att kika på en sån där syskon-variant. 

Ain:
    Hoppas du kom fram till jobbet i tid!
    Trist när man blir av med grejer på förskolan!

Madde:
    Oj då, var han vaken så länge! Somnade han till sist då?  

• Pilea

Nu har vi fått offerten på trädet o vi kör på den här firman. Kommer totalt kosta 7400kr, men då är allt inräknat, sektionsfällning, uppkapning för ved o bortforsling av ris. Den första firman skulle ha 7000kr bara för själva fällingen o nästan 6000kr för borttransport.
    Dom ska boka in en tid för arbetet o inom 1-2 veckor är trädet väck!
    Förmodligen blir vi sponsrade lite då vi känner folk som vill köpa ved, men det blir en saftig extra utgift precis innan jul.

• Pilea

Har varit lite off i några dagar, barnens bonusfarfar blev lever-transplanterad i fredags. Han stod i en sån där organ-kö o natten till fredag så ringde sjukhuset eftersom dom hade fått in en passande lever. Hela fredagen gick vi bara här o väntade på att få höra hur operationen gått. Nu gick allt bra, men det tar väl lång tid o återhämta sig helt efter en sån stor operation. Hoppas verkligen inte det tillstöter några komplikationer nu. Vi kan säkert inte ses på länge heller då man blir infektionskänslig pga avstötnings-medicinerna. Han kommer nog inte kunna vara med o fira jul, får se om farmor kanske kommer en stund iaf, vore så kul. I vilket fall kommer ju barnens mormor o bonusmorfar o min ena bror hit. 

Har haft fullt upp i helgen med pulka-åkning, julmarknad o en massa annat fix. Tog tag i det tråkigaste jag vet, nämligen att rensa bland räkningar, viktiga papper o annat skit.

Igår eftermiddag åkte kofoten o sågen fram o jag gick loss på dörrkarmen mellan kök o matrum o sen rev jag loss alla golvlister i köket.
    Nu är R inne på att riva väggen själv, han håller på att räkna på hur stor limträbalk som krävs för att att bära upp övervåningen. Hoppas han vet vad han gör  
    Fasiken, man kanske skulle börja jobba i rivnings-branschen o ta betalt per timme Skulle bli skit-rik då, med tanke på att jag bara fin-river lite här o där, vill ju inte skräpa ner för mycket åt gången  

Idag har vi töväder här, blä! Inatt hade vi snö-ras från taket o även imorse när R klev ut (han fick massa tung snö över sig) men som tur var gick det bra. Men, va läskigt, tänk om det hade varit barnen!
    Fick ta tag i allt när jag kom hem efter lämning på dagis, shit va blött o tungt det var att skotta.
    Måste fixa sådana där snö-skydd för tak, fast vi har inte hittat några passande. Vi har ju snedtak o förra vintern rasade det åt andra hållet ner på grannens bil så det blev en stor buckla på taket. 

• Pilea

Barbamammans...
    Jobbigt att maken jobbar så mycket nu, men det blir väl lite mer i kassan då kan jag tänka, aldrig fel så här innan jul!

Men shit, va fräckt att sno kläder som ska gå till välgörenhet! Det är ju en sak om man tar tillvara på grejer i ett återvinningsrum, saker som ändå ska kastas. Nä, fy va fräckt!

Håller fingrar o tår o hoppas du blir godkänd!

am zandra:
    Jobbigt på ett sätt att dra upp allt igen, men det är nog ända sättet om du ska bli väck med allt det jobbiga, aldrig bra att gå o bära saker inom sig.

Hi, hi, vilken liten buse hon är Linn  

Ain:
    Skoj med ponnyridning
    Vi var ju på julmarknad igår o där hade dom också ponny-ridning, men mina barn var för fega, hi hi!

Jobbigt att han är förkyld o så tuttig!

xgirl:
    Aj, det där såret såg inte så skönt ut! Ser ut som ett skavsår med en blåsa. Hon kanske går o kniper ihop med fingrarna mycket så att det inte får chans att lufta ordentligt.

Tycker ni ska testa att bara ta bort blöjan! Ni kan ju alltid sätta henne på toa innan ni går o lägger er. Så gjorde vi tidigare, barnen satt halvsovandes o kissade. Nu vaknar dom själva o går upp o pinkar. 

CarlAstrid:
    Välkommen hit!

Glittrax:
    Va trist att UL-bilden inte blev så bra, men skönt att allt såg bra ut iaf!

Ledsen om jag glömmer kommentera något nu!

Fick föresten detta mail från trädfällarna idag:
    "Hej! Ert träd är ute hos killarna som utför jobbet och det kommer att fällas denna vecka, plocka undan kubbarna så fort Ni kan så vi kan frakta bort riset snarast möjligt".

• Pilea

Nu är trädkillarna här, shit va coolt att se o så duktiga dom är! Svingar som värsta apan Nu är dom på lunch o allt som är kvar är stammen o allt ris från kronan som ligger o skräpar på hela gatan.

Bild som jag visat tidigare, innan all snö kom!

• Pilea

am zandra:
    Massor med kramar till dig, tycker du är stark som kämpar på så bra!

Barbamammans...
    Usch, sådana där dagislämningar är aldrig kul! 

xgirl:
    Håller med, köra vagn i snö är inte kul! Bra med babypulka i julklapp.

Igår morse hade jag ett helsike med att köra vagn o pulka o allt, dom hade inte hunnit ploga, men på eftermiddagen gick det bättre.

• Pilea

Men shit va dyra larm ni har Förvånad
    Vi har larm från Trygga hem o det kostade bara 975kr i startavgift o sen 225kr i mån o då ingår detta:

Fri installation Anslutning till SOS Alarm Hot/trygghetslarm Fri husdjursanpassning (upp till 30 kg) Larm vid strömavbrott Fria väktarutryckningar - även vid falsklarm Fri service vid tekniskt fel - utan begränsning Livstids materialgaranti med "på-platsen-service" Självriskreducering vid inbrott, upp till 3000 kr Inga bindningstider, aviavgifter eller uppsägningsavgift
  • Pilea

Nu är trädet väck o det tog hela dagen! Dom kommer tillbaka imorgon o hämtar det sista riset, men stubbarna ska vi ha till ved. Dagis ville ha några stubbar också till något projekt o det får dom så gärna Vi har inte ens någon kamin själva, men ska ge bort alt sälja veden.
    Till våren sen ska vi fixa staket runt vår lilla plätt på framsidan så vi känner oss lite mer omslutna när vi sitter där på altanen

• Pilea
    Xgirl83 skrev 2010-12-07 15:56:37 följande:
    Jaha, så Abbe fortsatte som han började dagen, något jobbigt förstår jag!! Oj vad dyrt erat larm var då jämfört med vårat, gissar visserligen att du råkade sätta en nolla för mycket men 14 000:- är ju jättemycket det med tycker jag. Men då är det ingen månadskostnad eller? Då kanske man ska vara nöjd då. Detta är det:
    www.verisure.se/erbjudande

Jag såg dock nu att det är kopplat till DERAS larmcentral, inte den "vanliga", fast det är ju bemannat dygnet runt så de larmar ju direkt om bilderna visar på brand eller inbrott. Det är sånt där jag hatar med att tacka ja utan att få läsa i lugn och ro, man missar alltid viktiga detaljer...
    Ja, fy, gillar inte sådana där försäljare! 
    Så ni har alltså redan tackat ja?
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)