• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Kia82: Vilken härlig myskväll! Kul att ni håller på och bygger ett rum.

Madde: Ja dessa mödrar!! De är då släkt allihopa. Alla ska ha kommentarer om allt. Även om man menar väl så måste man få låta andra göra på sitt sätt, och även göra sina misstag osv. Och man kan inte hålla på och jämföra olika barn sådär som om den ena är onormal som inte gjorde som den andra.

zandra: Härligt att killarna gick ut och minstingen somnade. Hoppas hon sov länge så du fick en lugn stund. Vad mysigt att Dan tar med sig Noah ut i skogen sådär, även om jag förstår att du hade velat vara med också. Usch och fy för din feber och att du fortfarande känner dig konstig.

barbammans familj: Låter riktigt gott med det där fluffet! Härligt att din man bestämt sig för att gå ner i vikt. Jag försöker få med sambon när jag vill äta nyttigare men det går aldrig så då dras man med själv. Oj så bra din auktion går, vad roligt!! Ibland blir man överraskad. Det har hänt att jag har fått nästan mer än nypris för grejer ju. Ibland budar folk utan att tänka, tror jag. Fast ibland handlar det ju om grejer som inte går att få tag på längre. Hoppas din auktion fortsätter att stiga en massa!

Selma är för skön. Hon har gått utan blöja hela dagen och jag upptäckte hur hon kissat ett par gånger idag - nämligen att hon hukar sig över kanten på duschkabinen och kissar där! Som om kanten var en toasits nästan. Hm, blir nog svårt att få bort den ovanan för hon verkade jättenöjd med sin lösning, fastän hon har två pottor och en toasits. Och igår ställde hon sig på trappen utanför ytterdörren och liksom "siktade" framåt med snippan och kissade, jättenöjd!

Såg att ni pratade städning.. Vi skulle nog kunna gå och plocka här hemma mer än vad vi gör. Känner mig ofta stressad över det där. Men jag läste en så skön kommentar här på FL igår där det pratades just om hur vissa alltid klarar ha det pedantiskt hemma med småbarn. Då sa nån något i stil med "När jag känner mig stressad över städningen så funderar jag på vad jag vill minnas av tiden med barnen, och vad jag vill att de ska minnas av sin barndom, och så häller jag upp duplot på golvet och sätter mig och bygger med sonen." Så ska jag verkligen försöka tänka lite oftare! Jag och Andreas pratade om det igår och vi kom fram till att det vi båda minns av våra mammor var just att de städade mycket, och en massa trädgårdsarbete. Men sen ÄR det ju ett slit med hem och barn och det är nog svårt att få allt att gå runt om man inte också städar en hel del. Men jag har liksom inte så mycket minnen av att min mamma hittade på kul saker med oss. Bara att vi var på stranden på somrarna sådär, fast hade hon inte haft oss barn så hade hon varit där ändå för hon älskar stranden. Pappa lekte väl lite med oss ibland, minns jag. Sen behöver man som förälder inte leka med barnen hela tiden, men bara det att de får vara med. Mamma kunde säkert ha involverat mig i städning och matlagning, bara för att umgås lite. Och sen har vi aldrig haft en riktigt nära kontakt där vi kunnat prata öppet och sådär. Men min mamma är jättebra på många andra sätt, och jag kommer säkert göra en massa saker sämre än hon har gjort också.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Pilea: Stort grattis efterskott!! Vad kul att din pappa kom. Inte för att jag vet något av bakgrunden till att ni inte har så mycket kontakt, men det lät ju som att du blev glad att han kom.

Barbamammans/Ain: Ja det gäller ju att lägga auktionsavsluten vid rätt tid. Just nu sådär en vecka innan BB kan man göra en del fynd. Jag har lagt ut litegrann nytt nu, tror jag har min Tradera-adress på presentationen om nån är nyfiken.

Zandra: Vilka jättefina tyger!! Blir nog jättebra det där. Oj vad jobbigt att du är på Auroramottagningen idag, hoppas det går bra. Jag tror det är bäst i längden att ha pratat lite om det, men just nu känns det ju jobbigt förstår jag..
  • Xgirl83
    Pilea: Härligt trångt ni sover! Ser ut som det brukar göra i vår säng på morgnarna också, fast vi har bara två barn då. Men nu brukar Arvid bara vakna och äta en gång ca 20 min per natt så då försöker jag verkligen hålla mig vaken under tiden så jag kan lägga tillbaka honom i hans säng efteråt. Då sover jag bättre har jag märkt. Så fint Max sitter i bumbon! Arvid har också börjat sitta lite i sin. Förresten ser det ut som ni har likadan säng som vi har (IKEA Malm) och på andra bilden ser det ut som ni har IKEA Magiker bokhylla/skåp som vi har. (hoppas inte du tar illa upp ifall ni har några jättedyra möbler som inte alls är från IKEA) Oj då, är din pappa alkoholist, ja då förstår jag att det verkligen var blandade känslor att han kom. Vad jobbigt.

Barbamamman: Häftigt om du kan vara hemmafru!! Det håller jag verkligen tummarna för att ni kan få igenom om det är det du vill. Kul med din utbildning med, men oj det blir nog lite kämpigt ja om han blir borta två veckor och med alla barnen. Jag tyckte det var jobbigt när sambon var borta EN natt, och vi har TVÅ barn. Hahaha, vad rolig Abbe är! Men oj, tittar han på Förlossningskliniken? Kanske en blivande barnmorska? Åh, skönt om du slipper mensen!! Det hade man ju inte sagt nej till.

Zandra: Vad bra att du fick sålt brudklänningen!! Jag tror också att du säkert hade mått bra av att gå till kurator. Att man tycker det är jobbigt är nog på sätt och vis ett tecken på att man behöver det. MEN jag vet att du redan gått till många olika och pratat, att det är jobbigt att få förtroende för en ny osv. Jag skulle också må bra av att prata med någon men jag gör det ju inte heller, så jag vet hur det är.

Madde: Vad roligt att Julius tog sig framåt sådär!! Vad stolt man blir, eller hur? Vad roligt att höra att du trivs så med ditt jobb. Jag tycker verkligen du ska kämpa för att bli fsk-lärare om du trivs så bra. Jag önskar att jag visste vad jag ville göra, jag skulle vilja utbilda mig.. Vilken härlig höstpromenad ni tog, jag bara älskar hösten när det är härligt väder!!

Idag så är Selma på dagis igen så då har jag lite mer tid att skriva. Arvid ligger och snackar i sin säng, hade tänkt att han skulle sova men vi får se hur det blir. Han är lite dålig med att sova på dagarna, sen vill han sova typ kl 17-18 och det är för sent för att sova middag och för tidigt för att lägga sig för natten ju. Men igår höll vi honom vaken så han slocknade kl 19 för natten, sen sov han till kl 5.40! Åt lite, och sov sedan till 7.15. Mer sådana nätter, tack. Selma hon kom in till oss som vanligt, men plötsligt när jag vaknade så var hon inte i vår säng längre, då hade hon gått tillbaka in till sin säng igen.

Jag tycker det är SÅ svårt med vilket preventivmedel vi ska välja. Nån som kan rekommendera nåt? På efterkontrollen sa jag till BM att jag tror jag vill ha kopparspiral eller nåt annat helst med lite hormoner i. Då pratade hon BARA om p-stav och hur fantastiskt det var, andra alternativet var hormonspiral enligt henne. Vet inte varför hon nästan inte ville prata om kopparspiral, den förra BM jag hade verkade tycka att det var bra. Den här BM sa att med p-stav får du ingen mens, inte heller med hormonspiral, men sen när jag läste i broschyren hemma så stod det ju bara att en del slipper mensen?

Nu ska jag snart försöka städa toaletten och plocka lite här.
  • Xgirl83
    Barbamammans: Vad trist att bli ensam på fredag kväll! Fast visserligen kan det vara riktigt skönt ibland. Shameless har jag inte sett. Men hjälp vad otäckt att ni träffat den där mördaren flera gånger och din syster har bott granne med honom! Och obehagligt att det kör runt en bil och försöker få med sig barn. Stackars Agathon som blivit sjuk, mår han bättre nu? Fy för att din man sa att det inte är jobbigt att gå hemma och ta hand om hem och sju barn!! Säger han så så kanske du ändå ska ut och jobba då så att ni måste dela på allt när ni båda är lediga. Då kanske han förstår att det är guld värt att du är hemma och gör allt du gör!

Pilea: Men vad skumt med den där overallen! Men får du inte denna heller som hon ska skicka så borde det ju vara så att hon blåst dig, för oddsen att två paket ska försvinna sådär känns väldigt liten. Det är ju trots allt väldigt sällan som paket kommer bort. Jag fick min Kameleont-overall till Arvid förra veckan, jättesnygg.

Zandra: Selma är också sån där med både frukost och andra mål mat. Hon vill ha det ena och det andra och mycket av allt, om hon får bestämma. Sen blir ofta det mesta över. Så vi försöker väl med att hon bara får lite i taget, t ex en liten bit smörgås och lite fil och musli, så kan hon få mer om hon äter upp det. Men här slängs också en hel del tyvärr.

Jag går här och väntar på mensen jag. Jag har varit så deppig och irriterad i säkert 1½ vecka nu, så jag hoppas verkligen det är PMS och inget annat. Inte för att jag längtar efter mensen på något vis, den kunde gärna fått hålla sig borta längre då jag fortfarande helammar. Men det är ju bättre att det är PMS än att man blivit deppig liksom. Idag har mitt humör varit värre än värst, och så har jag sån huvudvärk som jag brukar ha vid mens.
  • Xgirl83
    am_zandra: Jag är så impad att du bara kan låta bli godiset sådär!! Här har man ju smällt i sig en Geisha plus lite chips...och så fika tidigare idag. Ojojoj... Men tänk så mycket pengar man lägger på godis och sånt onyttigt om man äter det ofta, då är det ändå billigare att äta kräftor eller annat gott en gång i veckan.

barbamamman: Roligt att shoppa kläder!! Jag gjorde en beställning på Lindex shop online i förrgår med den rabatten, inte fel. Blev tre tröjor och ett par jeans till Selma, plus tumvantar. Men när jag visade Selma vad jag köpt på hemsidan så började hon istället peka på en massa olika klänningar och ville ha dem. Men hon har så mycket klänningar redan, suck. Tror hon ska bli nöjd över tröjorna ändå. Jobbigt att Fredde blev sådär i butiken, måste ju vara jobbigt att aldrig veta när han ska bli arg eller så ju. Jaså, så du äter tabletter mot din PMS?? Jag har ju tänkt söka för det också. Fick du träffa en läkare då på efterkontrollen som fixade det? Jag vet inte riktigt vart man ska vända sig. Fast nu har jag hört att många blir hjälpta av hormonspiral, så jag funderar lite på om det kanske är rätt preventivmedel för mig, eller om jag ska ta kopparspiral och få tabletter utskrivet mot PMS:en. Usch vad ledsen och arg jag kände mig i förmiddags. Man bara hoppas att mensen kan starta så att detta går över.

Madde: Haha, sådär kan Arvid också vara ibland, sova dåligt en dag och en sova massor nästa dag.
  • Xgirl83
    Zandra: Men oj, kan hon nästan sitta!! Duktiga tjejen verkligen!
  • Xgirl83
    barbamamman: Åh, vad härligt med nytt badrum! Måste kännas underbart. Ja kanske det var öroninflammation han hade då! Märkte du något att han var mer ledsen när han låg ner, för det gör väl många gånger mer ont?

Pilea: Åh, renovera köket, jag är något avis! Men känns inte som vi har råd nu, vi skulle väl typ antingen få ta alla sparpengar eller också ta lån, och det känns inte som rätt tid för mer lån nu med föräldraledighet osv. Även om det säkert på sikt skulle löna sig då vi nog kunde få bort topplånet då..

Ja fy, de där SD i riksdagen det var inte bra. Och såg ni från deras valvaka, när de stod och skanderade "Jimmy Åkesson, shalalalala", som om de var några jäkla fotbollshuliganer. Det säger väl det mesta?? Känns inte som rätt sätt att visa upp sig som ett seriöst parti som vill mäta sig med de andra.

Var på BVC med Arvid idag. Han väger nu 6970, hade ökat nästan 700 g på tre veckor! Men det är nog normalt för han låg fortfarande likadangt på kurvan. På längden hade han väl bara vuxit 1-1½ cm tror jag, fast sköterskan tyckte att hon kunde ha dragit lite mer i honom när hon mätte. Vi pratade om Selmas tal lite också, sköterskan frågade hur det gick eftersom hon knappt ville öppna munnen på 2,5-årskontrollen. Och jag sa att vi föräldrar har aldrig oroat oss eftersom hon pratar mycket när hon är med oss (tycker vi). Men när andra är med så pratar hon ofta nästan inget alls! Och nu börjar hon bli så stor så man undrar om det inte skulle börja släppa snart? Hon är också helt tyst om folk försöker prata med henne, ställer frågor och sådär. Sen dessutom det lilla hon pratar med andra är det inte många som förstår. Och BVC-sköterskan sa att de behöver inte prata rent, men de ska ha ett språk som utomstående kan förstå. Och det har hon då inte än i alla fall! Så från att inte ha oroat mig för hennes tal alls innan så har jag mer börjat tänka på det nu, eftersom det aldrig släpper så att hon kan göra sig förstådd med andra än oss. Så jag ska höra efter lite på dagis med personalen, hur mycket hon pratar där och så. Hon går ju på ett familjedaghem med dagmammor, så där har de inga utvecklingssamtal eller så. Jag tycker att om man träffar barn i samma ålder så pratar de oftast både mer och tydligare än Selma..

Ingen mens än, men idag är humöret bättre, dock huvudvärk och lättretlig.
  • Xgirl83

barbamamman: Jag glömde angående PMS att det lät ju otroligt bra med de där tabletterna du fått mot det! Jag ska kolla upp det.

• Xgirl83

Jo vi har också tänkt så att hon bara är blyg, men BVC-sköterskan tyckte att de ska ha ett tal som även utomstående kan förstå, inte minst för att kunna få kompisar på dagis och så. Och vi har liksom aldrig upplevt henne som blyg, men det kanske hon är då. Hoppas du har rätt i att det inte är någon fara!

Skönt att få kollat vikten en gång till och se om det gjort någon nytta med smakisarna än.

• Xgirl83
    barbamamman: Jag har ju inte hängt med, vad är det med Alwin som ger honom ett snett huvud? Vad skumt att det står ut som kullar på sidorna och har börjat växa! Men stackars Abbe som haft sådana öroninflammationer! Det som gör så ont!! Har du fått några biverkningar av medicinerna förresten? Men åh vad taskigt av din man att inte hjälpa dig med pluggandet!! Tycker jag inte är rätt sätt att bete sig mot sin partner... Men att din äldste var så sen med talet, fick han gå till talpedagog då?

zandra: Så kul att din BM kommer på dopet!! Jag läste ju på FB, riktigt onödigt att ni behövde gå på det där mötet med barnpsykologen. Sen säger jag inget mer om politik än att du är klok. Det var tydligen moderaterna som vann här i kommunen... Enda jag hoppas på då är att då kanske vi får vårdnadsbidrag här med.

Pilea: Vad kul att Max tog ersättningen!! Hoppas det fortsätter gå vägen. Vilken tur att overallen kom fram, ja det var ju säkert så att hon glömt skicka den. Dåligt att inte vara ärlig och bara erkänna att man gjort en miss. Vilken gullig kommentar av Tyra!

Ni har nog helt rätt ang. talet. Men det är väl typiskt BVC att få en att oroa sig för allt som inte följer deras mall. När vi gick hem från dagis förut så tuggade vår hund på gräs, och då sa Selma "Iza äter gräs, är så hungrig. Hon är kossa!" De sa på dagis att hon pratar mycket. BVC-sköterskan började prata om att de kan bli utanför på dagis och sånt om de inte har ett tal som andra kan förstå. Men hon älskar ju dagis och har sin älskade kompis Isabell som hon leker med hela tiden, plus flera andra, så jag tror inte alls hon är utanför på nåt sätt.

Vår gamla tjock-TV la av förut, så Andreas har varit och köpt en ny fin platt-TV. Så nu ser vår TV-bänk löjligt stor ut, hade ju en TV på typ 70 kg innan.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)