• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Oj, här var ett par kända ansikten, här kanske man skulle hänga på! am_zandra och jag är i en annan tråd tillsammans och även den är ju lite död just nu så detta kanske passar bra. Och "barbamammans familj", visst var väl du med lite i "BF i maj"-tråden? Jag lämnade den tråden just för att alla bara skrev om sitt, så detta låter ju passande!

Jag har en dotter, Selma, född i nov 2007, och så fick jag andra barnet, Arvid i maj nu i år. Själv är jag 27 år och bor i ett hus på västkusten. Har förutom barnen även sambo och en golden retriever.

Oj, nu måste jag hämta dottern på dagis! Hon går där 15 t/v.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Jobbigt att det blir sådär blandat med medicineringen! Men du kan ju skaffa dig nån kalender, typ en gratis reklamkalender eller vad som helst, och så skriva 75 varannan dag och 100 varannan dag.

Pilea: Hade jag inte redan köpt overall så hade jag nog köpt en sån också, den ser ju bara så mysig ut! Men jag är väldigt sugen på att köpa en sådan fast varianten som är jacka istället, till att ha nu i höst.

barbamammans familj: Wow, fullt upp förstår jag!

Kanske man kan visa upp några Tradera-fynd som kommit i brevlådan senaste dagarna.
    www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx (var helt som nytt!)
    www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx
    www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx
    www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx (var nytt med lappar)
    www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx (till dottern)
  • Xgirl83

Barbamamman...: Stjärnjackan ska tydligen komma nu i mitten på september och kosa 249:-. Jag brukar nämligen finnas i Lindex-tråden och du är inte den enda som väntar på den jackan. Så ett tips är nog att försöka få tag på den snabbt då den kommer.

Pilea: Jag älskar också Lindex! (som går att utläsa av det jag precis skrev) Men barnen får ärva kläder från sina kusiner så jag försöker att vara lite ekonomisk, men en del behöver man ju komplettera med samt att jag tycker att de ska få lite eget också. De där randiga velourbyxorna som du köpt till Max är jag sugen på! Eller jag är sugen på en hel massa saker visserligen. Men oj vad jobbigt med benskörheten! Är det vanligt? Vad jobbigt att dagis inte tycker att han kan vara där! Jag förstår att man kan känna sig skyldig i ditt läge.

Glittrax: Men oj att seabanden gjorde sådan skillnad!! Underbart.

Zandra: Gulligt med pussar. Så typiskt att du inte kan gå på Öppna förskolan imorgon, som du sett fram emot så.

Nej dags för Idol!

• Xgirl83

Förtydligande till Pilea: Menade inte att du faktiskt HAR någon anledning att känna dig skyldig, bara att jag kan förstå att man ändå känner så.

• Xgirl83

Ain: Ja man får ju verkligen känslan just av att barnen har mer traditionella och könsstereotypa kläder i många andra länder! T ex på LaRedoute, är det typiskt franska barnkläder där? De är SÅ trista tycker jag! Bara beige, grått, blått och rosa.

Glittrax: Selma går oftast på pottan men har inga problem med att gå på toan. Men egentligen så kanske man skulle ta bort pottan då? Hon är inte rädd, sätter sig ofta utan insatsen och jag bara väntar på dagen då hon ramlar ner i toaletten. Nej då, det hoppas jag hon slipper! Hon tar sin pall och ställer framför toaletten så att hon kan sätta sig själv.

Pilea: Marängsviss har alltid varit min favorit!!

• Xgirl83
    Pilea skrev 2010-09-08 22:11:32 följande:
    Vi har den lindrigaste formen av sjukdomen o det är ju skönt. Jag har tex inte brutit mig sen jag var 12år, men det är alltid värst när man växer för då är skelettet som skörast. Sen blir det värre igen när man blir gammal, lite extra skör mot alla andra gamlingar. Alve blir 5 i jan o har hittills brutit bägge benen samt nyckelbenet. Max som blir 5mån på fre bröt nyckelbenet under förlossningen. Det krävs väl en del iaf för att det ska bli frakturer, ska väl till en del otur också. 
    Dom som har den värsta formen får ju felställningar i skelettet o blir kortväxta osv o bryter sig bara någon petar på dom. Men vi ser ut som vem som helst förutom blå ögonvitor

Ja det var det jag tänkte på, att jag tror jag sett dokumentärer om barn som knappt kan göra nåt för att de bara bryter benen så lätt. Skönt att ni inte har det så då!! Ja det måste ju vara rätt stor risk att bryta lårbenshalsen t ex när man blir gammal, känns ju som en "klassiker" även om man INTE har benskörhet. Usch att få problem med sådant när man är gammal.

Nu, dags för sängen.
  • Xgirl83
    barnamammans familj: Men stackars din son som är nästan helt blind. Men oj vad jobbigt med din son som har adhd/damp, vad ledsen man måste känna sig som mamma när ens barn inte ens klarar av det grundläggande i skolan som ju är så viktig för ens framtid. Och fy, vad otäckt att din dotter fastnade sådär, jag som har klaustrofobi får rysningar ju!

Madde01: Välkommen! Låter skönt att slippa nattamning. Jag längtar också till den dagen man kan slippa det, även om jag visserligen oftast sover när jag gör det.

Ain: Jag har faktiskt inte ens funderat över skor till Arvid, men så är han ju ett par månader yngre också. Tror mest han kommer sitta i vagnen i vinter och först komma ner på marken i vår. Jag hade nog tagit det när/om det behövdes om jag var du, fast jag VET hur det är när man blir sådär sugen, och kanske inte kommer ha möjlighet att köpa det senare när behovet finns. I övrigt i vagnen kommer han ha fodrad fleecejacka eller FIX windstopper-overall och sitta i åkpåse när det inte är jättekallt, och så fodrad fleeceoverall i åkpåse när det är mer kallt. Har köpt mössa och vantar också då förstås, fast båda overallerna är sådana som man viker över händerna, så är det inte jättekallt så behövs kanske inga vantar.

Saaraa: Men hjälp vad otäckt med andningsuppehåll!! Och att de inte utreder det mer?? Jag hade nog gått privat eller nåt alltså för sånt där är jag livrädd för. Usch och fy. Jag tycker ju det är obehagligt så det räcker när Arvid typ ska kräkas och liksom har det i halsen och hostar till och har sig.

Zandra: Men fy vilken förkylning du fick då!! Hoppas du får ut lite grejer på Tradera istället då, om du orkar. Har för mig att du har pratat om Tradera ett tag nu.

Och jag som hade LOVAT mig själv att ta tag i att städa här hemma idag, men nä, hunden skulle ha promenad, Arvid skulle ha mat, jag skulle ha lite te, några Tradera-auktioner skulle packas....och vips så var det dags för lunch! Det är inte mycket man hinner medan Selma är på dagis. Fick röjt lite här i alla fall.

Om en halvtimme ska min sambo tatuera sig...spännande! Han fick det av mig i födelsedagspresent för han har velat skaffa tatuering i flera år. Tror han var lite spänd i morse när han gick till jobbet. Är en ganska stor tribal han ska ha på ena överarmen.

Vad använder ni för höstskor till era barn? Funderar på vad man ska köpa till Selma. Bäst hade väl varit ett par tunnare kängor i goretex, men de är ju så dyyyyra. Ska man ändå satsa på det?
  • Xgirl83
    Pilea: Vilken spruta var det Max fick som gjorde så ont? Nu när Arvid fick 3-månaders-vaccinet så var det den vanliga vaccinationen plus den där nya som är mot lunginflammation (resistenta bakterier), och DEN sprutan sa sköterskan att den gör rätt ont på dem. Var det den som Max fick först nu vid 5 månader, eller ska de ha ännu en som gör så ont? Vad bra att ni fick veta varför han äter så ofta då, att han behöver annan mat också.
  • Xgirl83

Zandra: Men vännen, vilka konstiga besvär du har att du får så ont! Ja det borde ju kollas upp. Du kan ju faktiskt boka en tid och prata med en läkare även om du inte har ont just då. Men jag ska inte säga nåt, sånt där drar man ju gärna ut på, jag vet. Och du har väl inte världens förtroende för vården heller. Så Dan har slutat med sin medicin nu? Hur gick det med att prata om minneshjälpmedel?

Pilea: Å nej, ska de få en TILL sådan jobbig spruta. :-/ Hade hoppats på att det var klart med den nu.

Glittrax: Trist att Nova inte var redo på dagis än..

Blev lite besvikelse med tatueringen för han satt i 4 timmar men den blev bara halvfärdig. Så han fick ny tid om EN MÅNAD för att göra färdigt den, för nu måste det läka innan man kan fortsätta på den. Men än så länge ser det snyggt ut.

Jo det här med skor så tänkte jag bara just på att det är ju nästan alltid lite vattenpölar sådär på hösten och min dotter dras till dem väldigt och ska hoppa i dem. Så trist om hon ska behöva gå i stövlar varje dag bara för att det är enstaka vattenpölar, det var därför jag funderade på nåt vattentätt.

Nej jag hinner nog inte skriva mer nu, måste verkligen komma i säng..

• Xgirl83
    Madde: Men är det ovanligt på något sätt att de inte sitter då de är 6 månader? Tror dottern var 8-9 månader. Så söt Julius är!

Ain: Vilket Tradera-fynd!! Jag tycker det är svårt att få mycket pengar för grejerna just nu på Tradera, vet inte vad som har hänt. Men nu är det ju inte vid löning heller.

barbamammans familj: Ja det är en ganska stor tatuering, men framför allt är den inte bara svart utan det är skuggor och ska vara lite vitt i osv (så att det blir lite mer djup) och det är det som tar lång tid, tydligen. Oj vad jobbigt att du blandade ihop dagarna och trodde att sonen fyllde på söndag! Men det var ju tur att det löste sig så bra.

Zandra: Häftigt att han kanske får en iphone! Det låter ju som ett bra hjälpmedel ja.

Puh, jag hinner inte riktigt med i tempot, har nu läst allt ni skrivit men har då istället inte tid att kommentera så mycket. Nu har Selma kissat på sig så jag får hjälpa henne..
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)