• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

jo ni, det hände en olycka med en tankbil så de stod fast i 11 timmar i kön!! så de kom hit kl 4 och var vrålhungriga för de hade tänkt att äta när de kom hit. stackarna var så trötta!! och jag kunde inte somna om efter kl 4 då vi vaknade så jag är lite trött idag. dopet blev jättelyckat ändå fastän det blev stressigt i slutet. vi blev lite försenade till kyrkan . men Noah var så himla fin idag och så glad hela tiden. han bara skrattade när han fick vatten över huvudet så det gick mycket bättre än vad jag trodde det skulle gå . trodde fler skulle komma än det gjorde, men det var såå trevligt . tyvvärr så är det ju fortfarande köer där så de vet inte hur de ska ta sig hem igen:/.

glittrax: nämen att det skulle bli så av akupunkturen . men det är inte framfogarna som gör att det känns som att det är menssmärtor då?? jag förstår iaf att du inte vill tillbaks!!

jag hade trygghansa gratisförsäkring eftersom jag läste att det är så lite som de försäkringarna man betalar för ändå täcker såpass lite. vet inte hur det är med foglossningen, men det kanske du kan ringa och fråga om??

barbamamma: nä usch, inte bihålorna som är så jobbigt!!
    jo vi fick använt tårtan, men det är ingen tårta jag gör om för så god var den inte .

x-girl: du behöver inte käna dig skyldig på något vis, jag kan inte koppla av med Noah hemma på samma vis, de är ju inte inne i en rolig ålder precis .
    usch stackars Arvid, kanske han behöver en bra salva mot blöjeksemen, det kanske hunnit bli svamp??
    jo vi ville ju hemskt gärna velat haft henne här, men det är väl sån't man får räkna med .

nä nu får jag försöka vara lite mer social med de här hemma .

• lunaria

x-girl: men det är ju sån salva som är bra om han fått svamp så det försvinner nog snart förhoppningsvis.

ja suck bilder ja, svärmor skulle ta bilder och tydligen måste hon kommit åt att ändra fotoinställningarna så alla bilder togs utan blixt så de blev skitdåliga såg jag idag . hoppas att någon annan tog bättre bilder alltså!!

glittrax: det var ju ett stort repportage någon gång om detta med försäkringar, minns inte helt var jag läste eller såg detta. det är typ den mest onödiga försäkringen man kan ta för det finns en massa klausul och undantagssjukdomar så de flesta vanliga sjukdomar som barnen får, de får man ingen ersättning för. tror det var en läkare som sa att de sjukdomar som det verkligen gällde för var sån ytterst liten risk att få.

hmm jag tycker inte det låter som att din bm har riktig koll, just där det ilar så känns det precis som menssmärta kan jag säga iaf...men sen hade jag ingen sån menssmärta förrän jag fick barn så det är ju kanske väldigt individuellt hur man känner smärta också

jobbigt att du går och oroar dig så mycket, minns att jag kände mycket mer oro förra graviditeten än innan. och även nu känner jag mycket, men det beror ju på ångesten om kvällarna. 

idag är jag jättetrött så det var ju tur att man fixade adventsfint redan i förrgår . Linn och Noah är lite trötta och slitna idag de med . fast Linn sov inte så värst mycket igår. svärmor och Dan's mormor skulle ju ta hand om ungarna medan vi var o dukade o dekorerade i församlingslokalen. sen när jag kom tillbaks så var Linn helt hysterisk, de hade försökt att lägga Linn flera gånger o hon hade bara grinat. så frågade jag om de hade gett henne någon mat för hon kanske var hungrig, men det hade de inte!! så vi tankade i henne lite välling o sen slocknade hon ju. men det var ju bara 30 min innan vi skulle till kyrkan så vi fick ju väcka henne. det var synd på det viset, för hon var inte så glad sen som hon skulle varit om hon fått sova. svärmor sa någon konstig kommentar om att hon inte minns att bebisar äter så ofta . men Linn är inne i en matperiod och äter rätt så mycket och ofta (fast enligt svärmor var sån't också bara svammel ). de åkte härifrån kl 6, men det verkar som köerna släppt iaf . fast denna gång har de med sig massor av fika iaf så de lär inte svälta i första taget

vi ska väl försöka dra oss iväg mot Ica sen, har ingen mat hemma. men jisses va mycket snö, har typ 50 cm snö här ute och det fortsätter snöa hela tiden!!

• lunaria
    madde: så fin Julius är och jag säger precis som de andra att kläderna är så fina . duktig han är, då dröjer det inte länge innan han står .

ja det var de bilköerna som stod om på aftonbladet.

x-girl: jag är precis som du, ångesten kommer när man tar det för lugnt ju. hoppas det släpper när du kan få gjort lite mer. jag känner mig supertrött nu efter dopet, det var som att all energi tog slut för mig. men det kommer nog igen...

jag tror inte svärmor är så teknisk av sig, men hon borde ju ha sett att de blev suddiga. fast jag tyckte allmänt att hon är tråkig för det är precis som "varför ha dop??", "varför klädde ni upp er till dopet?" osv. så jag tror hon struntade fullständigt i om bilderna blev bra då hon menar på att minnen har man i huvudet, sitter inte i bilder. skulle ha bett Dan's bror om att ta de istället..

barbamamma: förstår verkligen att ni stannade hemma, inget roligt väder!! tror jag ska flytta till x-girl, verkar ju vara lyxigt värre med jättelite snö där .
    men så härligt för Freddan och för er att stödhjälpen gav resultat .

pilea: vilken söt liten badkille . och vinterbyn var jättefin!!
    förstår att det blev lite nervöst ang trädet, tur att de inte kapade ner det .
    usch, är hemskt glad över att jag är klar med gynbesöket, men jag undrar hur många veckor det dröjer tills man får svar på de, har ju fortfarande inte fått det??!!

sorry om jag är lite off, energin är verkligen nere på noll känner jag . idag var jag på bvc och Linn hade iaf ökat 600g på en månad så nu väger hon 7,7 kg. känner mig lite lättad, var väldigt osäker på om hon gått upp något öht. tycker lixom inte det märks på henne att hon väger mer, men det måste hon ju göra . och bvc-sköterskan ringde till nätverkshuset så jag ska dit imorgon. känns lite nervöst, men det går väl bra förhoppningsvis. jag känner att det är väldigt pinsamt att be om hjälp, men samtidigt behövs det för jag orkar inte mer . Dan fick ny medicin igår för han fick nässelutslag över hela sig av den andra medicinen. detta är ett slags antidepressiva som tydligen har visat sig funka för såna med hans diagnos, men hjälper inte dessa, ja då finns det knappt nå't mer att prova tyvärr..

måste bara berätta att Noah äntligen börjat intressera sig för tv'n hehe. tyvärr så duger bara filmen shrek så vi har kollat igenom alla tre filmerna på två dagar!! försökte sätta på Nalle Puh som omväxling i morse, men då knorrade Noah högljutt så det blev att sätta på shrek igen . gud vad han garvade idag åt den 3:e filmen då de små shrekbebisarna var med i shrek's dröm om bebisar . Linn var mer för att kolla på tv förut, men nu har hon inte tid. hon röjer fram som en gud vet vad, hon ska undersöka ALLT och hon kommer åt ganska mycket ju!!
  • lunaria

glömde ju svara en del..

glittrax: stackars Nova som varit så sjuk, men det låter ju som 3-dagarsfebern!! Noah blir jämt superspeeda när han får alvedon tyvärr!!

x-girl: jag vet inte vad slags vantar Noah har, ska kolla märke sen. han blir också himla lätt kall om händerna. vi hade riktigt fodrade vantar från p.op, men de blev han alldeles iskall med. undrar om det är thinsulate eller nå't han har nu när jag tänker efter..

• lunaria

o jag glömde skriva att jag åkt på en förkylning igen!! men nu när dopet är avklarat så fick den ju komma .

• lunaria

barbamamma: usch vilken jäkla dag du hade igår, är inte avis kan jag säga . och så blev det så jobbigt med lämningen, kan tänka mig att det inte var kul!! jag bylsade på Noah riktigt mycket här (är runt 20grader kallt här) så han såg t som en eskimå, men han såg inte ut att frysa iaf . igår hade han tydligen fryst så mycket på dagis så han börjat gråta, men det måste ha försvunnit kläder för vi har haft med oss jättemycket kläder dit . fast idag skulle de inte gå ut, men nu finns det iaf kläder där.
    kul att Agathon kommit igång och visat att han också snart vill krypa

jag vet inte vad alla medicinerna heter, men det var ju 3 olika, en i varje medicingrupp lixom. så det blir väl att försöka prova nån annan inom samma grupp i såna fall, men risken är att det blir samma sak som redan varit.

ain: nä så trist med att täckbyxorna försvnnit . tycker lixom någon borde veta att det inte är deras. jag försöker alltid lämna tillbaks saker som inte är våra och de borde ju verkligen märka något sådant då det är ett märke som inte finns hos er!!

pilea: skönt att ni äntligen blir av med trädet, men hutlöst vad mycket pengar det blir för er att punga ut

madde: vilken pigg liten son du har, sov han hela natten då??
    jag är tyvärr en sån som bara tar hela lasset, men nu blev man tvngen att söka hjälp..

glittrax: hoppas Nova snart kryar på sig!! bra att du iaf fått svar på varför du har sammandragningar o foglossning, men hoppas liten stannar tiden ut iaf!!

sorry, blev inte så mycket till svar, jag är jättetrött. jag bröt ihop fullständigt hos personen jag fick träffa på nätverkshuset. hon är en av få personer som förstår hur det är att leva med någon med Dan's diagnos  och det kändes som en enorm befrielse!! hon sa att jag behöver mycket hjälp, att det är ohållbart att jag ska dra det stora lasset hela tiden. så först och främst ska hon komma hem till mig en gång i veckan o jag ska bara prata på och "ösa ur mig", sen ska vi börja nysta i trådarna. men jag kunde ringa till henne när som helst och prata om jag kände för det. även om Dan också behöver hjälp i sin diagnos så tyckte hon ändå att jag behövde mest hjälp. jag gick dit ensam idag o det tyckte hon var bra. Dan var lite stum och tvekande igår när jag sa att jag ska dit och imorse så frågade han om han skulle följa med, men jag sa nej. han har ju varit som en bromskloss varje gång man pratat om detta så jag kände varför ska han med om han då inte tycker det är en jättebra idé?? och jag hade nog inte fått ur mig allt om han varit med heller. känner mig inte lika ensam längre, kanske finns något hopp trots allt...

Noah gjorde slut på min energi fort här imorse, han bara trotsade hela tiden. och något är skumt med Linn, hon har bara sovit 30 minuter sen 5.30!!! hon är ju såklart jättetrött, men jag vet inte varför hon inte vill sova . så fort jag ska gå ut från hennes rum så börjar hon gråta!! så hon sitter här o leker??!! usch, jag skulle gärna vilja gå o lägga mig en stund..

• lunaria

nu sitter jag med en supergnällig Linn. undrar om det är tänder på G, hon har bitit sönder två nappar på flaskorna på två dagar och det verkar klia i tandköttet på henne . jag blev så trött på Dan imorse. när Linn vaknade kl 5 så blev jag tvungen att gå upp med henne. "skulle vara såå skönt att sova nån minut till", sa han. jaa det skulle jag oxå tycka. sen har han typ klagat på att han "bara" har en timmas rast totalt på jobbet. men va tusan, han får tid att äta, vet dessutom precis när han kan äta lixom till skillnad från en annan som aldrig vet när man får rast. jag har pms nu, det märks!! är så irriterad och ledsen o har knappt lust att leva . sorry för ett egoinlägg

• lunaria

barbamamma: usch herregud, borde inte klaga själv, ni hade ju världens jobbigaste natt ju . och så svårt när ingenting riktigt hjälper!! men tack för kramen, det värmer .
    skönt att Fredde har fått en egen laptop .
    appropå att frysa om bena så köpte vi underställ för ett par år sedan och just byxorna åker fram så fort det blir minsta kallt. annars så fryser jag också lätt om bena..

x-girl: ååh va skönt att han äntligen bajsar själv nu . det kan ju hända att din mjölk är såpass tjock att den mättar mycket mer. tror nästan Linn skulle behöva sån't, jag upplever att hon blir fortare hungrig efter vällingen än av gröt och maten. har inga bra råd när det gäller att ha honom bredvid, vi har ju bara haft två barn som föredragit att sova själv...
    nä så surt att ni köpte dyra vantar och så blev hon ändå kall om händerna . det blir ju mycket pengar att slänga ut lixom på saker!!
    jag ska börja med tabletterna så fort mensen sätter igång så jag hoppas det hjälper sen.

jag kämpade mig iväg till öppna förskolan idag faktiskt. jag kände mig så deppig och ensam så jag vågade inte sitta ensam här. var lagom med mammor så det var jätteskönt att vara där och Linn tyckte verkligen det var jätteroligt . hon var med på sångstunden och dansade så fint och sen kröp hon mest omkring och undersökte alla vrår . nästa vecka är det julavslutning så jag hoppas jag orkar gå då. 

• lunaria

x-girl: hoppas det kommer funka bra med frottén, som du säger så är det ju onödigt att hålla på med blöja om hon vill vara utan. men ni kanske kan hålla igen lite på vätskan på kvällen också så hon inte kissar jättemycket..
    jobbigt att Andreas blivit sjuk så du får ta allt . herregud va dyrt ändå att slänga ut så mycket pengar på vantar .
    visst var det gott med egna korvbröd?? här får man aldrig tag i färska korvbröd så vi bakar alltid själva nu . ja det är jätteskönt att få komma iväg lite .

barbamamma: skönt att inget hade hänt din man iaf!! man blir ju orolig om någon inte kommer hem i tid ju.
    usch vilka nätter ni har, förstår att sömnen blir upphackad och konstig!! men vilken duktig Agathon som satt upp själv så länge . kanske stolen har hjälpt till lite att han blivit mer stadig eller??

jag är inne på din linje ang insamling med kläder. finns ju andra organisationer och instanser som hjälper föräldrar om man har behov av kläder. tar man och skänker kläder så förväntar man sig ju att det ska gå till de personer som det var tänkt till. har du hittat en typisk FL-tråd nu eller??Flört. jag har slutat engagera mig i vissa frågor och trådar då man nästan redan på förhand kommer veta att det spårar ur och det blir pajkastning. den mänskliga moralen är skrämmande låg i vissa trådar ibland..

idag mår jag såå jäkla dåligt!! min mens satte igång så jag får ju jättemycket vallningar så jag trodde jag skulle svettas ihjäl innan jag ens fått på ungarna kläderna imorse. och pga att jag svettas så mycket kan jag inte ha vantar på mig, men händerna blir ändå fuktiga och så i kylan spricker huden upp lixom. suck!! är himla glad över att det är helg nu, är lite trött på att gå iväg o lämna på dagis så här för det tar så mycket energi att göra det själv. blir nog en lugn helg efter förra helgen . tror jag ska baka pepparkakor med Noah eller nå't och få egentid med honom på det viset. han har varit lite rivig mot Linn och andra ungar på dagis denna vecka så han behöver nog få lite mer egentid.

• lunaria

barbamamma: ja du får gärna skicka kommentarerna!! såg ju bara vad ni skrivit så man kunde ju gissa sig till en del . folk är verkligen blåsta och tror alltid att det är så himla synd om de som stjäl och då är det helt plötsligt okej att stjäla. det är konstigt!!

nämen va jobbigt det ska vara med Agathon . har haft en jobbig Linn hela veckan, blir tokig om de förbannade tänderna inte kommer upp snart!!

ja mössan och vantarna tar jag aldrig på förrän vi är ute nu för tiden för det är där som Noah inser att de är bra att ha . Linn ligger ju bara o vrålar om jag tar på henne först, men tar jag på henne sist så har hon oftast krypit iväg någonstans o håller på med hyss!! allmänt har hon blivit väldigt sån att hålla på med grejer hon inte får. och nu blir jag väl tvungen att ta bort duken i vardagsrummet för hon kommer åt att dra i den .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)