• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

får säga grattis till 7månaders-bebisarnaBaby

pilea: kul att köpa julklappar och grejer . jodå, det mesta brukar föra något gott med sig, men jisses jag fick lite svettpärlor i pannan när jag insåg mitt misstag .. jo Linn är säkert inne i en tillväxtperiod, hoppas ju det så att vågen visar lite mer om två veckor

oj så länge Max sover!! Linn sover aldrig mer än max 1,5 timme nu för tiden, hade önskat att hon sovit mer

glittrax: såg inte ens att du skrivit fel, jag läser ju iaf . barbamamma svarade dig vissst på detta, jag har ingen kunskap alls..men jag kan tänka mig att det kan bli så med ärret eftersom magen ändå växer.

så jobbigt om din sambo inte är hemma när bebis kommer .

japp det blev verkligen en improvisation med muffinsen för ovanlighetens skull, jag som älskar att baka för att det just står på ett recept hur man ska göra steg för steg

madde: vi hade  drop-in på vårt förra bvc och då kunde man ibland få vänta i 45 minuter och det var väldigt drygt då, men kul att Julius hittade någon att leka med!! och så bra han växer . så kul att du hittat så många att träffa och umgås med, får dagarna att gå lite fortare .

jag minns också att folk sa att man skulle ta vara på bebistiden och jaa den är väl mysig på sätt och vis, men så fort Noah började gå så kände jag själv att allt var mycket lättare och jag trivs faktiskt bättre när man kan kommunicera lite bättre och hitta på andra aktiviteter med sitt barn. man slipper själv vara så påhittig när de kan visa själva vad de vill. och framförallt så slipper man ryggvärken som blir av att gå o bära på sitt barn hit och dit .

barbamamma: men morr för din syrra då, vilken avundsjuk person hon blivit . tur att inskolningen gått så bra för er, verklar ju som att Alwin trivs som fisken i vattnet .
    men gud din stackare, du lär ju frysa ihjäl om du inte får en vinterjacka snart, jag har ju använt min länge nu ju .

herregud, Linn käkar på lika mycket nu på dagen, ungen vräker i sig så det är nog en tillväxtperiod som ni säger .. det är väl bra, men suck, får ingen vila . jag skulle gått till öppna förskolan idag, men det blev inte denna vecka heller. varje morgon när jag vaknar känner jag värken i ansiktet, dumma bihålor!!

• lunaria

x-girl: men lilla Selma då, att hon är så pappig då . det är ju verkligen inte lätt för våra stora barn nu för jag tror de kommit in i en speciell period där de är mer känsliga. det är som vi konstaterat innan att de vill ha saker på sitt lilla vis lixom..samma sak med Dan, man får säga till honom ibland att "säg nu detta till Noah när du går" för annars blir Noah lätt hysterisk över att pappa går. om ett visst sätt fungerar tar jag oftast och håller det i minnet iaf, men det gör inte Dan..

konstigt att han är så hård i magen nu . ta i lite messmör och se vad som händer. vi fick göra det ett tag då Linn blev väldigt hård i magen, men nu är hon hur bra som helst..fast hon blev bättre när vi gick över helt till vällingen, sen dess har hon inte varit hård alls så jag tror ersättningen var boven i dramat för oss och det är ju egentligen konstigt då man tycker ersättning rent logiskt borde vara mer skonsamt.

ja vi fick ett megastort paket och paketen inuti var inte så himla stora så halva hade nog räckt . tur att ni lyckades få hem det iaf!!

madde: så skumt att Julius är så bra när ni är iväg. här är det tvärtom, känns inte alls lockande att komma iväg till andra då Linn är så blyg och ingen ska helst titta på henne . när Noah var runt 1,5år började iaf jag känna att livet blev betydligt enklare med att ha barn kan jag säga, fas det finns ju fördelar med att ha bebis oxå .

barbamamma: stod han upp och sov . undrar hur i hela friden man kan göra det . så duktig du är med plugget .

idag ringde logopeden från mobila språkteamet. de har tydligen varit på dagis vid två tillfällen nu så imorgon ska vi träffa henne och ha möte. var bra timing med tanke på att det är sista vardagen som Dan är hemma så vi kan gå dit tillsammans. jag har ju min ångest som man aldrig kan lite på så det känns bättre när man är två. ska bli intressant att se vad hon kommit fram till.

usch idag hade Noah tydligen rivit en annan flicka i ansiktet så hon börjat blöda . fattar inte varför han är sådan, men jag hoppas det bara är en tillfällig period, eller vad tror ni. märkte också så tydligt idag att han försökte tuffa till sig mot oss också här hemma och så gör han bara ibland och alltid de dagar han varit på dagis. på helgerna fungerar det hur bra som helst. konstigt!!

nä ni tjejer, nu är det minsann läggdags strax. känner mig supertrött!! Linn vaknade nyss och intog sitt första "nattmål", men jag hoppas hon står sig ett par timmar nu.

• lunaria
    madde: hur har era nätter varit nu?? tur att han inte är det minsta blyg, det underlättar en del .

x-girl: tur att ni snart ska till bvc så ni kan fråga hur ni ska göra, kanske ni måste ha något specielltt för magen!! förstår att du vill att Andreas ska kunna mata honom med, blir ju annars dubbelt jobb för dig när du ska lägga de båda.

glittrax: tycker det är konstigt om du inte får svar, för mig har det tagit max en dag att få reda på det.. men jag tycker de borde kolla upp dig om du har såna problem med mensvärk och liknande om det inte visar någon uvi!! bra att du ska på rul i veckan och så, men de borde ju kolla dig mer iaf. jobbigt när det gäller sjukskrivning, svårt att veta vad man ska göra då ju! tycker du borde bli sjukskriven 100% i såna fall

ta vara på att få lite egentid och lämna du Nova hos farmor o farfar . du får njuta, för sen när du får en liten bebis blir det väldigt intensivt och dröjer innan du får egentid så där . du kan väl titta på film, äta lite godis och bara vara lite .

ååh va gott med våfflor . det är verkligen något jag saknar!!

barbamamma: men vilka bekymmer du har, det är väl ändå bättre att du har för MYCKET än för lite . du kommer säkert på hur du ska korta ner, du tar lixom det bästa ur din text. jag är hopplös för jag skriver alltid för långa texter, men det är bra för då kommer jag på vad jag vill få sagt i en mer saklig ton.blir inget småprat imellan då .

jag skulle nog klaga, expresspaket innebär 48 timmar och betalar man för det så ska man ju få det!!

igår fick jag iaf gå ensam till logopeden. Linn hade somnat en kvart tidigare och hon hade inte sovit på hela dagen så man kände inte för att väcka henne och Dan tyckte jag hade bäst koll på vad Noah kan eller inte kan så det blev jag som traskade iväg iaf . det låter inte som att det är så stora problem iaf när allt kommer omkring . hon reagerade på att Noah ofta blev väldigt inne i sin lilla värld när det är fler barn runt sig så fröknarna har fått riktlinjer att se till att han får ensamtid med dom också och kanske tar in ett barn i taget som kan vara runt Noah. sen är det då språket och de ska förtydliga ord med hjälp av tecken. och jag blev erbjuden att komma dit oh lära mig tecken och det ska jag göra. jag fick en del tips, bland annat att jag ska förenkla meningarna vilket jag inte trott att jag ska göra . och att tala långsammare (vilket jag måste påminna mig själv om, har fortfarande kvar takten jag pratar i efter att vi bodde i Norge). logopeden var iaf jättebra kvinna, bättre hjälp tror jag inte man kan få .

orkade inte skriva igår för våra nätter har varit jättedåliga för Linn vaknar så ofta och vill äta så jag är alldeles slut . och dag fick hon magknip för det har varit svårt att balansera det här med oljan i maten när hon äter så ofta så hon inte skulle bli för lös i magen. efter 10 i fm har hon bara skrikit och varit allmänt missnöjd!! nu försöker Dan få lagt henne, ber till gudarna att det fungerar!!
  • lunaria

en del av er har nog sett på fejjan..vi har verkliga problem med vår hyresvärd . vet inte hur mycket jag berättat, men vi har haft problem länge nu och ikväll kände jag att det blev nog. vi hade fått ett brev om hyreshöjning för två veckor sedan och jag tyckte det hela såg märkligt ut. han skulle ta ut en avgift på 180kr för en energideklaration samt förhöjda kostnader och multiplicera detta med den procentsats som allmännyttan har. han lämnade detta i brevlådan och reste bort på affärsresa till Tyskland så vi hann inte fråga honom om det. men då ringde vi till hyresgästföreningen och de sa att han inte kan ta ut de 180 kronorna..så jag knåpade ihop ett brev och lade till att vi var oroliga för plogningen. överallt hade plogats när all snö kom, förutom vid oss och vagnen satt fast totalt här utanför fastän snön hade funnits i över ett dygn. så vi skrev att han måste tänka på att det blir väderomslag. detta lämnade vi in i veckan och ikväll bröt helvetet loss. han sa att pga säkerhetsrisk så är vi förbjudna att ha barnvagnen i trapphuset. han sa att om inte vi är snälla så är inte han det heller . han sa att företaget går back och han vill inte subventionera . men sen när Dan pratade med honom så sa han att om vi inte går vidare med detta med hyreshöjningen så skulle vi få ha barnvagnen i trappan iaf. tack vare "WNJ" (var med i gamla tråden) så har jag fått reda på att det är inte säkert att han kan begära att vi måste ha barnvagnen i källaren iaf då det inte är på markplan..så det blir väl att försöka ringa till hyresgästföreningen på måndag igen och höra om vi ska släppa alltihopa.bara så trist att man ska bli skämd till tystnad. men vi ska säga upp lägenheten så fort vi vet att vi får något nytt, det här går inte . han var så himla otrevlig och hans morsa satt med och tjattrade på om att det blivit så otrevlig stämning sen vi flyttade in och att jag var si och så osv..

jag fick total blackout, allt gick i slowmotion och kroppen känns riktigt trött så jag vet inte riktigt vad som hänt med mig..har känt att det varit på G länge, men jag tror utmattningsdepressionen är här nu. tur att jag ska träffa läkare på tisdag iaf..detta var det sista jag behövde just nu, men det är ohållbart. man blir lättad varje gång människan är iväg på tjänsteresor. och om hans mamma är iväg så är det ännu bättre för hon bor mitt emot oss och har slutat hälsa helt på en..om 3 månader flyttar våra enda bra grannar då så då blir det jättejobbigt här i huset, totalt ohållbart . så nu blir det att leta efter ny lägenhet igen, detta blev rekordkort tid i en lägenhet..men alla flyttar härifrån fort...

• lunaria

pj vilken lång roman det blev, sorry!! ni fårläsa om ni orkar..och så många tråkgubbar som smileys. usch!!

• lunaria

madde: o ni har fullt upp hela tiden, va kul . usch minns att Noah blev så dålig av 8-månadersvällingen, längtar inte tills vi ska byta till den!!

barbamamma: mysigt att du fick träffa maken lite över en natt iaf, tråkigt att han var tvungen att åka igen . o stackars Alwin som fått magsjuka!!
    men då borde du ju ha fått paketet, va dumt!!
    nä det här med hyresvärden fungerar inte alls, jag är så slut nu .

det här med plugget kommer gå bra ska du se, du löser detta . du är jätteduktig som pluggar på!! vet ju vad det inebär,längtar ju inte precis till våren när jag ska plugga innan Linn får skolas in. har kommit på att jag dessutom måste ha med henne till högskolan ett par dagar, DET kommer bli intressant . men skolan får ju skylla sig själv som strulade så mycket, annars hade jag ju varit mammaledig en månad till så..

ja det är precis så vi ska göra med Noah . märker ju att språket håller på att lossna, men det kommer nog gå fortare när man påbörjar det här med stödtecken och att man tänker sig för så man förenklar språket i största mån.

glittrax: oj vilken hyresvärd din bror hade . man får ju verkligen inte bara gå in så där . vår hyresvärd håller på med en massa skumt, i somras ställde han ut vagnen i spöregnet för att annat skulle in. och det var enda gången vi sov över hos någon o då sa han att vi måste meddela när vi ska iväg. men själv försvinner han på tjänsteresor i flera dagar utan att säga något om det. regler för oss, inga för han. han har som "tur" är bara detta bostadshus med fyra lägenheter, men nu flyttar grannparet och så vi sen då...

jaha så du kan en del teckenspråk . det är jätteintressant med stödtecken som det egentligen är, men jag kom på att vi använt en del tecken redan ex. som tecknet för bil, banan och dricka o det har jag aldrig tänkt på innan hon visade det. det bästa är ju att jag automatiskt kommer använda mycket tecken mot Linn så hon kommer lära sig hon med. det dummaste var väl att vi lyssnade på en dum förskolefröken från början som sa att vi skulle använda oss mer av ord än tecken när Noah började på dagis, då använde både vi och Noah mycket gester .

ain: men fyy din stackare som haft magsjukaKräks.det som är så jobbigt att få som vuxen!! lät verkligen som en riktigt jobbig helg . hoppas ögoninflammationen snart går över på Miriam!!

oj så duktig Benjamin har blivit !! så kul att han redan kan krypa och att han reser sig mot möbler, men usch, hoppas han inte slår sig riktigt illa nu när han tappar taget.

komiskt att du sa det här om krypning Ain, Linn har precis börjat krypa baklänges och det går med väldans fart . vi var hos vårt grannpar och lade henne på golvet och då utbrister grannen "oj vad hon kryper baklänges" och då var hon heltplötsligt två meter bort från mig . märkte iofs att det redan var på G igår för då stod hon och gungade på annorlunda sätt..

fyy vilken dag, jag har inte sovit bra inatt..somnade sent och hade sen mardrömmar. som tur har Linn sovit mycket på dagen så Dan har tagit hand om Noah så jag har sovit dryga 3½ timme på dagen, jag är helt slut. så det blir nog att lägga sig tidigt ikväll ändå, för jag är fortfarande jättetrött!!

• lunaria

barbamamma: jag tror inte det är Agathon som är ovanligt sen utan snarare att några av oss har barn som är tidiga . logopeden frågade om när Noah kunde krypa, gå osv och hon sa att det var helt normalt, inte sent iaf..och han kunde ju krypa först runt året.

så mysigt att du känner dig nyförälskad, va mysigtSolig. jag hoppas att få den där känslan nu när D är iväg om dagarna, har varit lite jobbigt i det sista..men nu är det en vecka kvar för din man att vara borta??

det var denna fröken som sen kom och klagade för att Noah har problem. fast hon har fått svälja lite tror jag eftersom hon antydde att såmycket annat var fel med Noah. fast jag tror Noah ignorerar henne för hon är samma typ av person som barnpsykologen var som han ignorerade så mycket. så roligt att både specialpedagogen och logopeden hade lyckats göra mycket av det som inte barnpsykologen lyckades med . och den fröken använder så långa meningar till barnen jämt. tur att hon nästan aldrig är på Noah's avdelning, nu har han mest en så härlig fröken som är så lätt att prata med.

det blev ju struligt med studieuppehållet. jag pluggade ju över 1 månad i onödan för jag skulle ju slutat efter ett moment i kursen enligt dom när jag väl fick rätt fakta. så jag börjar i mars istället för april som var tänkt..men vi får väl se vad som händer då, om Dan kan så kanske han kan ta ut fp just då..

x-girl: men så jobbigt med Selma . det tar verkligen på krafterna när de bara trotsar. Noah försöker väl testa gränserna imellanåt och allt blir så mycket mer jobbigt då!! usch, hoppas inte din förkylning blir något värre, du får krya på dig så mycket!!

tyckte CA sa att deras logoped sa att de skulle prata normallånga meningar och inte förenkla, eller sa hon inte det?? men nu när man ska använda stödtecken så blir det ju naturligt att man inte använder en massa onödiga ord som det ändå inte finns tecken för ..

ja det är helt sanslöst hur trött jag är, försöker hålla mig vaken nu..har dessutom fått problem med ögonen så det känns som jag har grus i de så jag kisar hela tiden. det är jättevanligt symptom när man har för lite hormon så det gör mig ännu mer trött lixom..

Noah kröp också baklänges först innan han började krypa framåt, så det kanske ligger i generna .

Ain: men fyy vilken start, stackars lilla Benjamin!! hoppas Markus får i lite vätska i honom, muggen kan ju vara bra, eller en vanlig pipmugg som inte är spillfri. lycka till på jobbet, så spännande !!  

inatt vaknade Linn bara EN gång inatt, wow . men däremot skulle hon upp klockan 5.30 då Dan's klocka ringde..jag lämnar Noah på dagis kl 9.30 så jag slipper kränga av honom alla kläder och gå i trappan till en annan avdelning där de är innan de går ut kl 9.30. känns skönt det iaf. sen blir det väl hem o lägga sig så fort Linn vill sova .

• lunaria

madde: kul att du var på besök hos din pappa .

pilea: ojoj!! ja man kan nog verkligen säga att köket håller på att ramla samman . usch, ska egentligen inte skratta åt det, men det verkar vara dags o byta ut det. att få en kökslucka på armen måste ju göra så jäkla ont!!! kan du röra armen nu då?? vilken tur att inte Max satt under!! jag upptäckte ett blåmärke på sidan i helgen så det syntes att jag slog mig rejält på skärbrädan. var smått sur på Dan i helgen, precis efter att jag visade mitt "stora" blåmärke så höll det på att bli en repris av det hela fastän jag tjatat så mycket om att han måste dra in skärbrädan efter sigSkrikandes.  

jo jag vet att man får egentligen inte ha vagnen i trapphuset, men själv har hyresvärden en massa stående utanför, bla skohylla o grejer..ja kontrollbehov så det heter duga, räcker o blir över!!

barbamamma: härligt att det går så bra med inskolningen . ja herrejisses vad du har fullt upp, hoppas det går bra med allt!!

ja men det är väl jättetrevligt att du saknar honom så mycket. ni kanske just behövde detta avbrott från varandra för att hinna längta igen. även om jag tycker det är jobbigt att ta hand om hemmet o allt ensam nu när jag är sjuk så kan jag säga efter denna dag att det samtidigt varit väldigt skönt att jag och D är ifrån varandra lite. jag längtar efter Dan hela tiden såklart, men samtidigt skulle jag bara irritera mig på honom om han skulle varit hemma . men oj, så mycket extrapengar han kommer dra in sen då, skönt .

va jobbigt att ni måste köpa ny spis!! hade nog inte överlevt utan en ugn, tycks den alltid används här . fast jag såg nog ett program om hur man kunde baka i en påse som man lägger i kokande vatten, men det låter hemskt bökigt .

nästa måndag ska vi iväg o kolla på ny lägenhet . det är samma fastighetsbolag som ska hyra ut till våra grannar som flyttar så hyresgubben bara skrattade när han hörde vår nuvarande adress . får hoppas lägenheten ser bra ut! det är en 4:a på 89,5 kvm så den är lite större .

• lunaria

x-girl: som sagt, grattis till Selma!! vad tyckte hon om presenterna o allt, blev hon glad?? men gud, tur att det inte började brinna!! det är ju så lätt hänt!! vi har inte några lampor som kan ramla emot mot saker utan att det hörs. men det är ju allt annat då, Noah är ju lamptokig och dagens höjdpunkter är nog att få tända eller släcka lampor samt inspektera så de står rätt . han har varit nära på att bränna sig ett flertal gånger när han ska vara o undersöka de...

oj herregud,  jag ska nog inte klaga på att vi inte har föräldramöten, om de ska vara på det viset så kan man ju lika gärna skippa det . men så jobbigt med din blyghet, har det alltid varit så eller har det blivit värre??

skönt att ni ska få en ny duschkabin, även om det är dyrt!! så där var grannens dusch innan de fick en handikappsanpassad. han halkade till och skulle ta tag i väggarna och de föll bara rakt ut . vi har duschkabin nu så jag hoppas nästa ställe har badkar faktiskt!! Noah avskyr fortfarande att duscha här så det är en kamp varenda gång . vi har faktiskt 87 kvm här nu, men det blir lite större då om vi tar den . jag kan tänka mig att det verkar knas att det finns så många lediga här i trakterna. vet ju hur det brukar se ut i städerna, men så är ex strömstad en vacker och attraktiv ort .

pilea: jag äääälskar tallar så den hade inte jag kapat ner . jag tyckte den såg fin ut, något man kan sätta upp fågelholk på. iofs om ni kapar ner den får ni ju en bra stubbe o göra något kul på

var på läkarbesök i förmiddags. trodde det skulle bli besvärligt att ta med Linn, men det gick bra. hon sov båda gångerna när jag tog bussen och hon var rätt så nöjd, men hon hade såklart bajsat precis innan min läkartid så jag hann inte byta förrän efter läkarbesöket och då blev hon mer nöjd sen och sökte uppmärksamhet från alla . läkaren gick igenom mitt mående. hon koncentrerade sig först och främst på min psykiska hälsa för det är den hon oroade sig mest för och jag hade lite väl mycket ångest idag så jag tyckte det blev lite jobbigt att svara på frågorna. det är en "låt mig vara, jag klarar mig"-dag, men hon fortsatte ställa frågor vilket jag är glad för nu när all spänning släppt efter besöket. hon sa att mina sköldkörtelvärden nog har utlöst en utmattningsdepression och det tar lång tid för depressionen att försvinna även om jag får okej värden. serotininnivån förblir låg iaf..och det var ju logiskt, det var väl det som blev efter förra gången. så hon skrev ut antidepressiva + lättare sömntabletter så att jag kan få sova bättre. jag hamnar inte i djupsömn längre och det skapar ännu mer trötthet och nedstämd känsla..var på labbet o tog massa prover, bla gall -och leverprover, vitaminnivåer, blodvärde mm. är jättenöjd med läkarn, men hon är en st-läkare så jag kan inte få henne som fast .

• lunaria

glittrax: min bm s att mättekniken inte är helt exakt så det kn diffa 2 veckor.

x-girl: ni ha testat messmör?? annars är det ng lactulos sm ain säger..ring bvc-sköterskan idag och hör ändå vad hn kan göra, för ni skulle väl inte dt förrän i nästa vecka??

men herregud jag orkar inte skriva mer, mår inte så värst bra. kaske bli borta litemr från tråden.kram på r!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)