• Pilea

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Usch o fy för denna jäkla mjölkstockning! Så länge alvedonen värkar så känns det väl hyfsat, men när den går ur kroppen kommer febern tillbaka direkt o lägger sig strax över 39grader. Har svettats floder inatt o kände mig nästan bakis när jag vaknade. Den här gången känns bröstet inte lika spänt o jag kan få ut mjölk, men det är rödstrimmigt på sidan. Kan inte se någon sån där vit prick som föra gången då jag kunde skrapa hål.
    Imorse fick jag pallra mig iväg till dagis för R skulle åka tidigare än vanligt på konferens. Trodde jag skulle svimma på vägen.
    Som tur var höll sig Max lugn igår så han låg i sängen med mig hela dagen, vi sov o ammade mest.
    Nu ska jag läsa igenom vad ni skrivit! 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Pilea
    am zandra:
    Så där kan Alve också vara i perioder, nästan så han har lite tvångstankar, om man gör på fel sätt så måste man börja om. Tex om jag stänger av TV´n när vi ska iväg till dagis då kan han bli helt galen eftersom det var han som skulle göra det, då måste han sätta på Tv´n igen för att sen kunna stänga av.
    Sen ska maten på tallriken ligga på ett visst sätt, helst i olika höger, man får inte blanda ihop.
    Stackars Dan som har ont i armen! Men vad är det för ställe o varför pratar dom inte med honom, verkar ju helt knäppt!
    Men vad underligt att han skriker så på morgnarna! Jobbigt med struliga nätter!

Madde:
    Usch va jobbigt med hosta! Blev det VC eller?
    Åh, barnmässan skulle jag också vilja gå på!
    Skoj med taco-kväll!

Ain:
    Spännande med husprojektet!
    Hur funkar det med barnomsorgen så där utomlands? Blev nyfiken när du skrev om skolan o personalmatsal osv.

Barbamammans...
    Krya på dig! Jobbigt med förkylning!
    Har natten varit bra, eller har Agathon strulat?
    Helt jäkla otroligt hur sjukvården kan klanta till det! Att man alltid ska behöva vara på o ligga i för att saker o ting ska skötas korrekt. 

xgirl:
    Skoj att ha bra kontakt med sin bror, skulle jag önska att jag hade! Det skiljer 6 o 10år mellan mig o mina bröder. Den äldsta fick barn redan när han var 17år o han som är 6år äldre än mig bor själv. Vi har liksom inget gemensamt o hörs sällan, supertrist.

Igen aning om det där med tungbandet, men det tror jag inte! Han åt glesare o höll sig lugn i förrgår när jag ändrade om i matrutinerna. Men det var väl därför jag fick mjölkstockning också då brösten är vana vid tätare amning.

Ja, blir det inte bättre med mjölkstockningen till imorgon måste jag till VC, kanske att man behöver penicillin.  

På lördag ska Tyra till tandläkaren för första gången o räkna tänder. Hoppas det funkar bra, men hon har tjatat om det jättelänge nu. Hon var ju med Alve sist o blev nog lite avundsjuk på hans fina tandborste som han fick då  
  • Pilea

Barbamammans...
    Kan inte se bilden!

Skoj med lite bullbak då, även om det inte var direkt planerat Aj, aj, måste göra skitont när knät hoppar ur led! Va bra att du mår bättre.
    Va snällt att mannen din kunde hjälpa till med skrivandet. Ha ha, killen kanske var en av dom som röstade på SD

Så det funkar bra med välling o mat, va bra! Har ni slutat helt med ersättning?

Max har börjat o göra pruttljud o spottar, inte lika skoj när han äter mat  

• Pilea

En liten dum fråga! Hur funkar det när man ska till VC? har aldrig varit där Skäms Ringer man o får en tid samma dag eller åker man bara dit? Känner att febern kommer igen, fryser så jag hoppar Skulle ju behöva få en tid innan helgen.

• Pilea

Idag känns det bättre med stockningen. Ringde till VC imorse iaf o dom tyckte att jag skulle komma dit o träffa läkare eftersom jag fortfarande har ont o det är knöligt. Fick en tid till kl.10:30, men det var ett totalt onödigt besök som varade i totalt 2 min, 150 kr rakt i sjön. Hon sa bara att jag skulle fortsätta som tidigare med amning, pumpning o massage. Skulle febern komma tillbaka i helgen så kunde jag söka igen nästa vecka.
    R förlorade en halv arbetsdag också till på köpet.
    Ja, ja, det känns ju bättre som sagt, men det är fortfarande väldigt ömt.

Det var föresten som ni sa, bara att ringa o knappa in telefonnumret o få en ungefärlig tid då dom skulle ringa upp

am zandra:
    Ok, så Noah äter bebisgröt, det är väl jättebra! Tyra har smakat 1gg, men hon tyckte att det var äckligt.

Konstigt att ni ska hämta ut gåvo-grejen på ett Lindex som ligger långt ifrån, borde dom inte gå på postnummer!

Ain:
    Hur kommer det föresten att ni flyttat utomlands? Är det pga jobb?
    Jag är jättedålig på språk o skulle aldrig våga flytta så där. Var en gång i Wales i 2 veckor på praktik under gymnasietiden. Då bodde jag hos en hemsk familj o jag kände mig så ensam när jag inte kunde småprata på samma sätt som man gör annars. Visst att jag kan engelska, men bara det nödvändigaste

Usch va läskigt med krupp!

Barbamammans..
    Sjuk har jag varit, förkyld o så, men inte så jag har behövt träffa läkare! Minns att jag hade halsfluss för 10 år sedan o hade feber, men sen dess bara små förkylningar, inga influensor eller så.

Va jobbigt att Agathon är snorig o strulig på nätterna! Det är fördelen med att inta ha napp, man slipper "plutta" in nappen stup i ett Men jag ska väl inte säga så mycket som ammar hela nätterna istället
    Bara Tyra som varit napp-unge här, ingen av grabbarna.

Kul att det går bra för auktionerna! Jag lade också ut några igår, men har glömt o kolla om jag fått något bud.

Trist med slarvfel, sånt kan reta gallfeber på mig, fast det är ju inte hela världen egentligen!

Jag testade att ge Max Sempers Couscous med kyckling o tomatsalsa, 6mån, till lunch, en 200g burk o han åt upp halva Gick mycket bättre med en komplett måltid än dom där potatis o morotspuréerna. 

Måste upp o hämta Max som vaknat i sin säng!

• Pilea

Igår blev lillplutt 6mån, helt galet vad tiden går fort Förvånad Vi firade med en tripp till Ikea dagen till ära Alve o Tyra var hos mormor o bakade muffins under tiden. Köpte förvaring till hallen, är iofs en barnmöbel, men jag tyckte den passade ypperligt under trappan o så kan alla ha en varsin låda med vantar o kraffs. 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99847410

Blev en hel del annat också, bordstabletter, överdrag till soffan, ny hatthylla mm. Vi tänkte göra någon enkel lösning o bygga in hatthyllan o sko-elementet som är det första man ser när man kliver in, det ser så stökigt ut med alla jackor. Blir aningen som en garderob eller bara en täcksida o draperi, vi får se!

Säger Grattis till Agathon på 6mån dagen, hipp hipp, hurra{#emotions_dlg.flower} 

Shit, fick värsta dåliga samvetet här på morgonen! Ni vet hur mina morgnar kan se ut med stress o tjat osv. Imorse när Alve satt på trappan o klädde på sig ytterkläderna säger han "Mamma, jag tycker inte om när du tjatar på mig, jag är ju ingen stress-gubbe vet du väl, har du inte lärt dig det än" Ooops, den kommentaren satt fint, vad jag kände mig träffad. Nu är det skärpning på min bitska ton hädan efter! 

Som vanligt är det massor att läsa när jag inte varit inne här under helgen!

• Pilea
    Ain:
    Spännande att läsa hur det funkar med barnomsorg osv där ni bor, vilken skillnad!
    Jobbigt att Benjamin blivit förkyld!

am zandra:
    Men wow, häftigt med pensionatet, vilken chans! Klart ni ska flytta då, en sådan chans dyker väl knappast upp igen!
    Trist med praktikplatsen för Dans del, men det kanske var lika bra om dom var så där knepiga. Kanske var meningen också så att ni kan flytta

Barbammamans:
    Här var det också kallt imorse, eller det var väl runt nollan när vi gick till dagis, men det har varit minus inatt för det var frost på gräsmattorna.

Låter spännande med huset! Helt klart värt att tänka på!
    Men usch stackars Agathon, att han ska bli kräksjuk lagom till 6mån dagen! 

Vilken skillnad det är på huspriserna i landet! Vi fick ju punga ut med 2,6milj för vårt kedjehus på 114kvm o då har vi renoverat en hel del också utöver det.  

Madde:
    Hur är det med Julius hosta?
    Så det var mycket folk på mässan alltså

xgirl
    Skoj med lekland! Vi har aldrig kommit iväg på det än, men så är ju Alve benskör också så jag är lite skraj för hoppborgar osv.
    Blev kalaset för din mamma lyckat?

85Susanne85
    Välkommen hit!
    Kämpigt med missfall, beklagar!
  • Pilea

Barbamammans...
    Ranglig tycker jag inte den är, den tål ju att sitta på. Vi har den nedersta "trappsteget" som en sittplats, lade dit en rund liten dyna. På översta "trappsteget" har jag ställt en bordslampa. Tänkte nästan köpa en till som sluttar åt andra hållet så att man verkligen utnyttjar utrymmet under trappan.
    Alltså så här:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09871292

Hi hi, ja, han är lillgammal han

Jag är helt återställd efter mjöklstockningen nu, men den gjorde så att mjölken i princip har sinat. Max ammar nästan bara nattetid nu, då han är nära sina "instinkter" På dagarna strular han bara vid tutten så han får burkmat, gröt o någon skvätt ersättning dagtid. Han äter inga fulla mål med riktig mat, men det funkar inte att amma efter eller ge ersättning, han vill inte ha. Så jag hoppas han får i sig ordentligt. Imorse ammade han en skvätt vid 07 o sen fick han lunch vid kl.11 o då åt han en halv nestle burk (ca 100g) mat o 1/4 burk fruktpure o då var han mätt. Är jättesvårt att få i honom vatten. Han äter bara 100ml ersättning i ett svep om han får det o sen är det stopp o då kan det ha gått 3-4 timmar sen han sist åt så jag tycker han borde vara mer hungrig. Han gnäller inte, men han kan ligga o snutta i luften, men när jag försker ge mer spottar han bara Obestämd

• Pilea

Xgirl:
    Oj, jag missade visst ditt inlägg!
    Fina bilder från v-rummet! Skoj, nu fick jag en till blogg att följa  

• Pilea

Postade visst lite för snabbt!

Ja, förvaring i hallen är verkligen ett dilemma! Vi har en så liten hall, trappen som svänger upp direkt till vänster när man kliver in o badrumsdörren till höger. Sen en liten snutt med spegel o bänk innan ingången till köket. Rätt fram v-rum o under trappen ingång till lekrum. Så allt har en förmåga att hamna i trappan när man kommer hem.
    Men nu kör vi på den här förvaringsmöbeln under trappan o så bygger vi in hatthyllan o det på något vänster. Vi satte fast gamla skoskåpet som stod under trappan uppe på sko-elementet. Det ser ju inte snyggt ut nu med björk o svart o hatthyllan jättehögt upp, men det ska ändå stängas in är tanken. Förvaringsmöbeln skymtar en anings på bilden. Vad tror ni blir bäst, något garderobsliknande runt eller ett draperi med snyggt tyg? Tänker att en garderob med dörr själ utrymme från ingången till lekrummet o tyg skulle ju bli billigast.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)