• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: din stackare!! hemskt att du också skulle dra på dig mjölkstockning . tur att Andreas kunde vara hemma så du slapp ta o hålla på med så mycket själv när du är sjuk o allt!! krya på dig så mycket.

ja folk var faktiskt hemska efteråt också, nä usch, empatin saknas hos en del människor tyvärr!!

glittrax: tycker så synd om dig som ska behöva vara så illamående, att dte inte går över . lergigan brukar hjälpa många iaf så jag hoppas dte hjälper för dig med!! ja suck, det här med sjukskrivningar verkar vara hopplöst, men jag skulle ju iaf försöka om jag vore du..
    nä Dan går hemma nu igen . det finns inte så många företag trots allt som kan tänkas ta emot honom, men har vi tur så blir det jobb sen iaf..

ain: skönt att rensa ur lite grann .

barbamamma:pratade med D om att göra oss av med overallen och han sa ja. bara det att han inte tog ut overallen när jag bad honom och vi har praktiskt taget gått o burit på lillfia hela dagen när hon varit vaken (vet inte vad det är med henne) så jag fick kollat först nu. det är märket "tuffer" det saknas huva till den, men annars är den jättefin!! den har ju legat i klädkartong, men nu efter flytt o allt så behövs den nog tvättas så det ska göras. är du intresserad av vintermössa dessutom?? tro jag har nå't killaktigt som ligger nämligen . kan försöka fota o inboxa på fejjan!!   

va mysig Agathon är då, lillpluttenKyss.

hamyes: ååh va bra att barbamamma tänkte på dig, dumt att inte jag har gjort detSkäms. välkommen hit . vet inte om du fick mitt mail, men skönt att du är tillbaks på rätt håll igen. har tänkt på dig gumsan!! fick förresten ditt sms, men va oteknisk jag är så vet jag inte hur man skickar vidare kjedjesms haha. ska få en ny mobil på fredag tror jag o det är mer som en dator, en riktig androidmobil. hoppas jag kommer veta hur jag sätter på den sen iaf .

pilea: nä du, det som försvinner ur huvudet är tyvärr borta för all framtid, men det jag glömmer av kan inte vara så "viktigt", hoppas jag iaf .

haha, ni kanske har nån bajsblöjsgömma någonstans då .

jo ni, Dan fick till o med resan betald av arbetsförmedlingen så han kan vara med imorgon. det är ju så svårt att prata över telefon så Dan och L behöver ju prata om arbetsgrejer och det gick ju arbetsförmedlingen med på. de tycker väl det vore bra att slippa Dan iaf om han fick jobb, en mindre arbetslös där då haha. nä men det är bättre om de är två och kollar och eftersom Dan i såna fall skulle bli chefskock så har han koll på en del som inte hon har. så han blir borta hela dagen och jag lär väl gå som ett nervknippe . sen ta hand om lillskruttan själv ser jag inte fram emot för hon är INTE så gosig o snäll som era ungar är just nu!! fy tusan, hon äter, gnäller och sover, men nu är hon iaf bra i magen igen så hon kan ju inte gnälla för det...hoppas det snart går över!! Noah är också inne i en "rolig" fas där han börjat slåss...
  • lunaria
    madde:ja självklart är det okej, hur kan du ens antyda att det skulle vara nå't annatFlört. skönt för dig att komma iväg lite och få tänka på annat, ha det så kulGlad

x-girl: haha, ibland krävs det inte mer än att man säger något så kan det släppa iafSkrattande. men kul att han mumsade i sig både det och matenTungan ute. nu när Linn är inne i en fas vägrar hon allt som är med mat att göra, känns lite jobbigt med tanke på att vi var så på g..

så kul att man kan inspirera . det stod mellan x-mini och x8 för mig med, men x8 kom ut i förra veckan o hade lite större skärm så därför blev det den då..borde komma imorgon, passade på att beställa tidigt då det är risk att den tar slut. sen finns det bara rosa skal så länge rosabandet-kampanjen håller på och det ville jag ju ha, hehe.

jo Noah slåss och nyps en massa, han får lixom ryck helt plötsligt, men efteråt ångrar han sig och säger förlåt på sitt vis. men han är väldigt gosig ibland så det går lite upp o ner. de på dagis känner inte riktigt igen honom när Dan kommer o hämtar honom för han sparkas o håller på..

Linn har äntligen somnat igen. fy vilken jobbig dag det här kommer att bli. lillskruttan är verkligen inne i en fas och känner sig "övergiven" om man går en meter ifrån henne . det var ett väldans liv på henne nu imorse för hon var så trött, men kunde inte somna. och jag har ägglossning så då får jag alltid problem med bäckenet så jag knaprar tabletter för att kunna röra på mig. känner mig också svullen och deppig, denna tid är nästan värre än mensen!! suktar efter en chokladbit oxå, men nu har jag klarat mig utan det i snart 2 månader så nu ska jag inte tillbaks i träsket..hoppas iaf Dan kommer hem med lite glada besked idag, skulle behöva det känner jag
  • lunaria

barbamamma: det är helt okej, bra att du säger till . allt kan inte passa alla i smaken .

jobbigt att ungarna är sjuka, hoppas de kryar på sig snabbt!!

usch ja, de tar alltid o gör sån't som gör så himla ont. och Noah kan ju dessutom slänga sig själv och dunka sitt huvud i backen om han inte får som han vill och det tycker jag är snäppet värreRynkar på näsan. vet ju att han varit så här i faser innan så det går väl över till slut, man får väl markera så gott det går att det inte är okej..

pilea: ja det kan ju vara språkproblemen som hindrar en del, då kan han ju verkligen inte uttrycka vad han vill. ex "eja" (mera) eller "öja" (blöja) låter bannemig likadant så det vart han arg på igår då jag inte förstod att han ville ha mera mjölk utan jag trodde han hade gjort i blöjan. och det skapar missförstånd som han såklart blir frustrerad på både oss och sig själv. jag tycker synd om honom.

x-girl: men stackars ig som inte får bukt med mjölkstockningen . du har inte fått svamp eller var som kommer ut då som gör att han inte tycker om att suga på bröstet??

haha, kan se Andreas framför mig . så är det väl lite när jag ska iväg med båda ungarna, fast oftast håller jag på att gå iväg utan mina egna ytterkläder. när jag tänkt på ungarna så glömmer jag lixom av mig själv..men Dan skulle nog vara ännu värre för han kan då sannerligen inte ta hand om två ungar samtidigt. igår skulle jag diska, men så skulle han tappa i badet till Linn och sa åt mig att jag skulle ta henne medan han gjorde det. då frågade jag honom rakt ut om hur jag kan lyckas ta hand om båda ungarna samtidigt + fixa i ordning mig själv på morgonen. då blev det tyst . skulle vilja se honom en morgon haha.

jag ska prova bärsjalen igen, men hon är så frustrerad över att bli buren emot mig och sitta fast. jag skulle vilja hitta nån knytning som passar bra att hon sitter utåt..men sen är det ju det här med bäckenet, är ju inte säkert jag fixar det iaf. ja vi får väl titta på film eller nå't istället..

ain: så roligt att ni ska till lekparken . skrattar lite åt Markus som tog på fel kläder . karlar och storlekar på kläder .

vet du om det finns nå't knytsätt på sjalen är man kan ha barnet framåt på nå't bekvämt sätt?? Linn tycker om att bli buren med ansiktet framåt ibland så hon ser en massa, håller man henne åt andra hållet så vill hon ha lite plats att röra sig så de senaste gångerna har hon inte riktigt trivts att bäras i sjalen..

jag drog iväg till öppna förskolan trots att jag känner mig som jag gör. men tror ni inte de hade stängt bara för det??!! bara för att det är marknadsag i Tierp så stänger de all sån verksamhet . typiskt när man bara suktar efter att få se lite andra mammor och så tänkte jag att linn kanske skulle bli gladare med andra barn där..gick in till grannen istället, de uppskattar ju besök. och Linn klappade deras hund lite o hon var faktiskt ganska nöjd. hon var vaken rätt så många timmar här på fm så hon slocknade i sängen utan gnäll när vi kom in . jag kanske borde göra någon lunch nu när hon väl sover

• lunaria
    barbamamma: skönt att du blev klar med läxan .
    jo du har ju rätt i att man ska ignorera, men det är lättare sagt än gjort ibland . det dumma är att Dan nästan trissar igång Noah medan jag gör motsatsen, Dan verkar lixom inte lära sig vad som funkar. när Noah är frustrerad så kan Dan skratta åt honom. blir fly förbannad på honom ibland som håller på med småbarnsfasoner, bättre att ignorera som du säger!!

jo jag har funderat på en gåstol, ska bara lyckas få tag i en också . såg att de hade ute nån på blocket, är sugen på att ringa på den om min nya mobil kommer imorgon för den ska iaf hämtas i Tierp...

ain: ja just det, buddha heter ju ställningen, tack för länken o att du vill hjälpa mig

pilea: skönt att du iaf blev av med kläderna även om det var lite dåliga slutpriser..

Dan ringde och tydligen var det en del renovering som behövs göras, men L kände sig lite peppad att satsa på det ändå trots att det lär bli en del jobb. inte helt klart än, men det verkar lovande . får väl se om hon bestämmer sig helt för det. jag som vill veta nu ju . Dan kommer hem kl 21.30 så vi får prata då..
  • lunaria
    x-girl: så trevligt att du har två bästa vänner som bor där nu .

skönt att han somnade i vagnen . Linn kommer också bättre till ro nu i vagnen när det varit kallare ute.

ain: vilken fin tomt ni köpt . stackars benjamin som är så dålig!!
    vann Markus något på pokern?

barbamamma: så skumt att han sover så mycket bättre på ena sidan då!! men skönt att ni kan lägga honom så och att han somnar så bra själv då . Linn lägger sig alltid åt ett håll så hennes hår har nästan försvunnit på ena sidan, ser jättekonstig ut..hoppas inte hon blir sne i huvudet pga det..

Linn provade ju gåstol på öppna förskolan sist och susade iväg i den precis som hon aldrig gjort annat så jag vet ju att hon skulle tycka om en sån..men vi får se sen när vi får pengar om vi ska köpa en till henne. bara vi får tag i en som sagt, det är det största problemet .

pilea: vilken mysdag ni har . ååh pannkakor som är så gott!! vi var också ute en stund, men jag har sån varm jacka så jag höll på att svettas ihjäl trots att det var ganska kallt ute .

jag tänkte uppdatera läget. Dan kom hem 21.40 igår och jag kämpade med Noah ganska sent för han ville inte sova så jag var så sliten och trött igårkväll o orkade inte skriva. dessutom hade jag ätit färdiga köttbullar och jag vet inte om det var lök i de för jag fick problem med magen igen då. L ska iaf till banken så fort som möjligt och försöka få ett lånelöfte. så hon kommer till att satsa om hon får lånat pengar och om hon får köpa allt till rätt pris. var inte rätt mäklare som visade de runt igår så det är ett litet frågetecken kring om inventarierna medföljer och så..känns fortfarande rätt nervöst mao,hoppas det går igenom!! sedan kollades det och det går att göra en 3:a eller 4:a till oss i byggnaden vilket känns kul. usch, avskyr bara all väntan..

fick inte mobilen idag så den kommer väl i början på nästa vecka.

idag har jag diskat, dammsugit o grejat lite. behövdes verkligen nu. fast jag borde ju inte gjort det med tanke på mina fogar..ikväll blir det iaf att äta lite kex, ost och cider .
  • lunaria

x-girl: här går de iaf ut med ungarna minst en gång per dag. de är ut i 1-2 timmar innan lunch och ibland är de ute på eftermiddagen efter vilan. men jag upptäcker att de gamla förskolefröknarna oftare är ute med ungarna på eftermiddagarna än vad de yngre är. dock är de inte ute om de skulle spöregna eller om det blir så där kallt som det var i vintras..ofta går de också till återvinningen eller en speciell plats i skogen.minst 1 gång i veckan är de iväg på sådant..

pilea: skönt att du fick gjort lite . jo det är allra värst med fogarna mellan ägglossning och mensen. men det är inte kul att ha ont nu efteråt. kan ta flera år efter en förlossning innan det försvinner..

barbamamma: nog för att jag är personlig av mig, men det med sex var väl lite att ta i, tror du är minsann en liten snuskhummer .

nä va trist din gubbe är!!

här har vi varit ute lite i skogen idag. förra året var vi ute vid första advent tror jag o plockade svamp, men nu är det redan helt dött nästan. hittade ett par djupfrysta taggsvampar vid ett ställe, men annars ingenting. tur att vi har en del i frysen iaf . Dan ska göra köttgryta med vin, ädelost och svamp idag, mumma .

på måndag blir det spännande för då har L möte med banken. så då får man hålla tummarna . hon har iaf skrivit ihop ett bra brev och ska göra en ordentlig budget och lägga fram så hon visar att det kommer till att bli vinstdrivande.

när jag skulle hämta Linn från sängen så låg hon med huvudet i fotändan av sängen och såg såå nöjd ut .

• lunaria

missade ju litegrann igen, var iväg o gjorde annat imellan som vanligt .

barbamamma: glömde skriva om löken..jag tror jag har problem med gallan så jag har fått sluta med all lök, grön paprika, äpple, päron och i stort sett det mesta som innehåller ägg. jag tror alltid jag haft problem med laktos, men sedan jag slutat med mycket som innehåller ägg så har jag kunnat dricka ett glas mjölk och det har jag inte kunnat dricka på många år så det känns underbart. men lök och ägg är det mest jobbiga jag kan få i mig tyvärr . vissa bakade saker går bra ändå, så jag får ta och prova mig fram vad jag tål eller inte tål...

x-girl: usch, stackars Arvid som har så måna tänder på G hela tiden!! och jag förstår att det inte känns så lockande för dig att amma då heller!!

kul att Selma ska till badhuset o var så laddad inför det .

• lunaria

barbamamma: så duktig din dotter har varit med jultidningarna och att då få ihop lite egna pengar .

hoppas du får sålt lite på Tradera så att du får ihop lite pengar du med. håller tummarna!!

jo det känns lite som gambling när man testar sig fram vad som fungerar..

hamyes: men gumman då, så skönt att du fått en diagnos, men usch vad jag lider med dig som fått en sådan jobbig diagnos!! har haft kontakt med många som har det och det verkar vara otroligt tungt. inte konstigt att du har mått dåligt sen du var så liten då. kram!!

x-girl: jag tycker verkligen du ska säga till på bvc hur du känner, bra om du kan få den hjälp du behöver!! exakt så där kan jag ligga om kvällarna, typiskt katastroftänkande lixom. tänk om det börjar brinna när jag somnar, tänk om jag har canser, eller någon annan har det. fungerade faktiskt bra ett tag när jag höll på med mindfulness och kunde ta en sak i taget och fokusera på nuet, men nu är jag tillbaks...
    sån där kväll hade vi med, totalt värdelöst . men skönt att du hade lite musik att lyssna på..

konstigt att Arvid inte bajsat på så många dagar . men han verkar inte förstoppad eller något??

inatt har jag bara sovit 3 timmar..jag kunde inte somna, var lite ledsen o hade ångest igår och sedan vaknade Noah 2.30 och pratade på. kl 5.30 då Linn vaknade. ingen bra dag igår alls. min energi tog plötsligt slut och Noah stod och gnällde en massa och jag bad Dan om att ta hand om Noah och han bara sa "men vaddå, jag vet ju inte vad han vill??". jag stod där o bara bad om att han kunde ta Noah, jag sa flera gånger att jag orkar inte mer nu, tårarna rann och jag kände panikångesten komma för jag kände att jag inte orkade mer. han tog bannemig inte Noah ändå . och angående projektet så känns det som L och Dan pratar med varandra och jag står utanför och har inget att säga till om när det gäller något. jag känner mig totalt värdelös just nu, vet inte vad jag ska göra. är så trött o sliten..

• lunaria
    barbamamma: men usch så hemskt med din svärfar, förstår att du mår dåligt över det!! hoppas han repar sig, vilken jobbigt kväll det måste varit för din man oxå. och så med tanke på allt annat som bara skapar ångest runt omkring!! din syrra verkar vara lite speciell, och lite materialist och ska räkna på saker, men precis som du säger så är det ju upp till henne vad hon hittar på för grejer till barnen. jag tycker precis som förra året at ni borde stanna hemma så ni slipper allt tjat och gnäll om julklappar. jag tycker det har blivit så tråkigt materialistsamhälle där varenda krona ska räknas hit eller dit. måste man köpa dyra julklappar för att det ska betyda något?? nää gör det som känns bäst för er, en lugn och skön jul kan betyda mer än något annat. tänker på er. kram

x-girl: det var inte under natten jag blev så där trött, utan mitt på dagen. men jag kom på senare att jag glömde ta min medicin den dagen så det förklarar det mesta..
    jag förstår hur du menar, jag har lätt att tro att jag är ensam om saker och det känns otroligt befriande att höra att man inte är det. jag har väl först fått ett sådant katastroftänk för ett par år sedan. när jag var 12 år var det så mycket annat i mitt liv som tog upp tankarna, mitt liv var rentutav värdelöst och jag var väl djupt deprimerad redan då. grät mig till sömns och jag gick ständigt runt med massor av tabletter i min ryggsäck. var redo till att dö redan då. men nu så tänker jag jämt på massa grejer som jag oroar mig vilket bara är dumt. är rädd att jag ska bli som pappa som kollade spisen minst 10 gånger innan han gick hemifrån exempelvis..vill inte bli sån. men så ligger jag på kvällarna och all oro bara kommer fram .

kul att Arvid börjar sitta själv . haha, man vet ju aldrig med det där om de vill ta sig framåt. Linn nöjer sig inte med att bara vilja sitta, hon vill en massa mer .

roligt med fotografering och att Selma fick nya kläder . Noah ska fotograferas den 5:e nov. jag oroar mig dock för att det inte kommer bli så värst fina bilder. han är inne i en riktig aktiv fas så han slår sig mer än nånsin. han har blåmärken på hela pannan just nu .

ain: varför är du uppe så sent, du får se till att komma i säng tidigare!!

nä du, jag tänker komma för det har jag sett fram emot så länge nu, men risken är att jag inte fixar få med mig barnvagnen på buss och tåg utan att bli totalt slut så största sannolikheten är att jag kommer ensam vilket är lite tråkigt då du ändå har med dig benjamin. men saker och ting kan hända så jag säger till i såna fall så fort som möjligt.

nä jag fattar inte hur det kan ha blivit så här heller. men jag pratade med Dan igår. det har varit så att L jämt bara pratar med Dan och Dan har sin diagnos så allt förs lixom inte vidare så helt plötsligt så upptäcker jag på lite dumt vis att de pratar om sådana saker jag lixom inte alls blivit informerad om och det kände jag var otroligt jobbigt. men Dan förstod mig när han väl började lyssna på vad jag hade å säga, först tyckte han väl typ att jag var löjlig. men då gäller det att man sätter sig och pratar som till ett barn för att han ska förstå. typ om kalle och palle pratade bla bla bla. otroligt irriterande och Dan tycker väl ibland jag gör mig löjlig, men det är enda gången han förstår budskapet..

han tog iaf åt sig för idag lät han mig få sovmorgon . ungarna sov bra inatt iaf
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)